هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسهی برخی عوامل کارکردی نشاندهندهی برتری جانبی مغز در دو گروه کودکان سالم و عقب ماندهی ذهنی با سن عقلی یکسان بوده است.
روش:با بهرهگیری از جدول ارزیابی رشد عصبی – مغزی دلاکاتو، عوامل کارکردی نشاندهندهی برتری جانبی، شامل برتری جانبی بینایی، شنوایی، حرکات دست و حرکات پا در دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. آزمودنیهای پژوهش را 30 نفر کودک عقبماندهی ذهنی مشغول به آموزش در 3 مرکز آموزش و پرورش کودکان استثنایی شهرستان سبزوار با سن عقلی 72-60 ماه و 60 کودک عادی دورهی آمادگی هشت مهدکودک وابسته به بهزیستی این شهرستان با سن عقلی یکسان، تشکیل دادند. تحلیل دادهها بهکمک روشهای آمار توصیفی، آزمون آماری خیدو و آزمون دقیق فیشر انجام شد.
یافتهها:این بررسی تفاوت معنیداری در عوامل نشاندهندهی برتری جانبی کارکردی مغز میان دو گروه کودکان یادشده نشان داد.
نتیجه:برتری جانبی کارکردی مغز در کودکان عقب مانده ذهنی و کودکان عادی دارای روند متفاوتی می باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |