هدف:این پژوهش با هدف بررسی پایایی و روایی آزمون ساختاریافته عینی- بالینی (OSCE) در حوزه روانپزشکی و در میان دستیاران انجام شده است.
روش:پس از بررسی و بحثهای فراوان میان استادان روانپزشکی کشور، نُه ایستگاه 12 دقیقهای طراحی گردید. در هر ایستگاه دو ارزیاب ممتحن جداگانه به تکمیل چکلیستهای (برگآزمونهای) از پیش طراحی شده پرداختند. در هشت ایستگاه از بیمار استانداردشده استفاده شد. روایی ظاهری و محتوایی، روایی ساختاری، روایی همزمان و پایایی بین دو ارزیاب، ثبات درونی و پایایی بین ایستگاهها بررسی شد.
یافتهها:روایی ظاهری و محتوایی آزمون پس از برگزاری جلساتی با حضور استادان و دبیر دانشنامه تخصصی کشور و استخراج کلیه هدفهای عملی و به بحث گذاشتن آن در نشستهای گوناگون بهدست آمد. روایی ساختاری با مقایسه نمرات OSCE دستیاران با نمرههای استادان مستقیم ایشان و روایی همزمان با بررسی همبستگی نمرههای OSCE با آزمون دانشنامه کتبی، شفاهی، ارتقا و ورودی به رشته روانپزشکی بررسی گردید، که نشاندهنده روایی مناسب این آزمون بود. بررسی پایایی آزمون نیز بهکمک پایایی بین دو ارزیاب، ثبات درونی و پایایی بین ایستگاهها نشان داد که این آزمون از پایایی مناسب برخوردار است.
نتیجهگیری:نخستین آزمون OSCE روانپزشکی دارای پایایی و روایی چشمگیری بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |