هدف: آزمون ساختاریافته عینی- بالینی (OSCE) روانپزشکی در مرداد ماه سال 1383 نخستین بار در ایران در مقطع تخصصی بهصورت آزمایشی برگزار گردید. هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفی دیدگاههای دستیاران و استادان شرکتکننده در این آزمون برای آگاهی از مزیتها و نارساییها، مشکلات و پیشنهادهای دستیاران و استادان در این زمینه میباشد.
روش: این بررسی از نوع کیفی و به روش بحث گروهی متمرکز استادان و دستیاران شرکتکننده در این آزمون در روز برگزاری آزمون انجام شده است. در این بررسی دو جلسه بحث گروهی با حضور 10- 8 نفر در هر گروه برگزار گردید.
یافتهها: استادان و دستیاران مهمترین مزیت OSCE را عادلانهبودن آن دانستهاند. مهمترین نارسایی آن از دیدگاه دستیاران مصنوعیبودن فضای ایستگاه و برقرار نشدن ارتباط مناسب با بیمار غیرواقعی بوده است. استادان به هزینه و زمان زیادی که OSCE نیاز دارد، اشاره نمودند. مهمترین پیشنهاد دستیاران و استادان جهت بهبود OSCE، آموزش بیشتر بیماران استانداردشده و بهکار بردن فیلمهای از پیش تهیهشده از بیماران واقعی در برخی از ایستگاهها بود.
نتیجهگیری: OSCE روانپزشکی از دیدگاه دستیاران و استادان بر شیوه آزمون رایج روانپزشکی دستیاری برتری چشمگیر دارد. ولی برگزاری موفق OSCE در سالهای آینده نیاز به از میان برداشتن مشکلات یادشده از جمله آموزش بیشتر بیماران استانداردشده و استفاده از سایر پیشنهادهای دستیاران و استادان دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |