هدف: بررسی رابطه هوش هیجانی، اسکیزوتایپی و آسیب روانی هدف پژوهش حاضر بود. روش: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی 150 دانشآموز (94 دختر و 56 پسر)، در دامنه سنی 14 تا 17 سال (67/0±54/15) از دو دبیرستان عادی ناحیه یک شهر ری در سال تحصیلی 88-1387 به پرسشنامههای صفات اسکیزوتایپی (STA)، هوش هیجانی تجدیدنظرشده شاته (MSEIS) و سه خردهمقیاس روانپریشیگرایی، خصومت و ایدهپردازی پارانوئیدی از آزمون SCL-90-R پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نرمافزارهای SPSS 11.5 و LISREL 8.54 و به روش آزمون T مستقل، U منویتنی و تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها: تحلیل مسیر نشان داد هوش هیجانی با آسیب روانی (05/0≥p، 03/4-=t) و ارزیابی هیجانها با تفکر جادویی (05/0≥p، 25/2-=t)، ایدهپردازی پارانوئیدی (05/0≥p، 03/2-=t) و روانپریشیگرایی (05/0≥p، 39/3-=t) رابطه علّی دارد. نتیجهگیری: بررسی دقیق ارتباط میان متغیرها نشان داد ارزیابی هیجانها اثر علّی بر عوامل اسکیزوتایپی و آسیب روانی دارد. ارزیابی هیجان به معنی درک و برداشت فرد از وضعیت هیجانی مشاهدهشده در خود و دیگری است. در واقع احتمال مشاهده نشانههای اسکیزوتایپی و آسیب روانی در افرادی که ارزیابی و برداشت مثبت از امور هیجانی دارند، کمتر است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |