چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تأثیر تنظیم هیجان بر شادکامی و نشخوار فکری دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان انجام شده است.
روش: این بررسی از نوع نیمهآزمایشی است. افراد مورد بررسی 75 دانشجوی دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه اصفهان بودند که بهتصادف در سه گروه 25 نفری سرکوب هیجان، ارزیابی هیجان و گواه جای داده شدند. برای آزمودنیهای سه گروه فیلم خاکستری با محتوای تراژدی نمایش داده شد. آزمودنیها در هر سه گروه پیش از دیدن فیلم، به پرسشنامه شادکامی آکسفورد پاسخ دادند و پس از آن افزون بر پرسشنامه یادشده، به پرسشهایی که برای پرتکردن حواس آنها از فیلم طرح شده بود و سپس به پرسشهای طرح شده درباره فیلم که نشخوار فکری آنها را میسنجید پاسخ دادند.
یافتهها: تفاوت میان میانگینهای نشخوار فکری و شادکامی گروه سرکوب هیجان با میانگینهای دو گروه دیگر معنیدار، نشخوار فکری آنها از دو گروه دیگر بیشتر و شادکامی آنها از سایر گروهها کمتر بود.
نتیجهگیری: ارزیابی هیجان پیش از ایجاد آن، افزون بر اینکه از بروزهیجانهای شدید در هنگام رویارویی فرد با یک موقعیت هیجانی منفی پیشگیری میکند، مانع کاهش چشمگیر شادمانی فرد پس از حادثه هیجانی میگردد و نشخوارهای فکری او را نیز که پس از بروز هیجان پدید میآید، کمتر میسازد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |