چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری (CBT) گروهی مبتنی بر الگوی هیمبرگ بر اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) دختران انجام شده است. روش: 205 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شاهد بهکمک پرسشنامه اضطراب اجتماعی بررسی شدند و سپس 24 نفر با بهرهگیری از مصاحبه تشخیصی ساختاریافته اضطراب اجتماعی بر پایه معیارهای تشخیصی DSM-IV، انتخاب و بهتصادف در دو گروه 12 نفری گواه (8 نفر اصلی و 4 نفر ذخیره) و آزمایش (8 نفر اصلی و 4 نفر ذخیره) جای داده شدند. آنگاه روش CBT گروهی بر پایه الگوی هیمبرگ بر روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان دو گروه دوباره بهکمک پرسشنامه اضطراب اجتماعی ارزیابی شدند. یافتهها: آزمون من- ویتنی تفاوت نمرات اضطراب اجتماعی را در پسآزمون دو گروه آزمایشی و گواه معنیدار نشان داد (001/0p<، 08/2-=z) که با گذشت یک ماه از پایان درمان نیز این تغییر تداوم داشت. نمرات دو گروه در زیرمقیاسهای ترس، اجتناب و ناراحتیهای فیزیولوژیکی در مرحله پسآزمون تفاوت معنیدار با یکدیگر نداشتند. نتیجهگیری:CBT گروهی مبتنی بر الگوی هیمبرگ میتواند SAD دانشجویان دختر ایرانی را بهبود بخشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |