دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1388 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 42-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Melyani M, Shairi M R, Ghaedi G, Bakhtirari M, Tavali A. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy Based on Heimberg`s Model on the Decrease of Social Anxiety Symptoms. IJPCP. 2009; 15 (1) :42-49
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-663-fa.html
ملیانی مهدیه، شعیری محمدرضا، قائدی غلامحسین، بختیاری مریم، طاولی آزاده. اثربخشی درمان شناختی- رفتاری گروهی مبتنی بر الگوی هیمبرگ در کاهش نشانه‌های اضطراب اجتماعی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1388; 15 (1) :42-49

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-663-fa.html


1- دانشجوي دوره دكتراي روانشناسي، ، E-mail: mah.melyani@gmail.com
2- دكتراي روانشناسي، استاديار ‌دانشگاه شاهد.
3- روانپزشك، استاديار دانشگاه شاهد. بيمارستان مصطفي خميني
4- دكتراي روانشناسي باليني، استاديار دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي- درماني شهيد بهشتي
5- دانشجوي دوره دكتراي روانشناسي، دانشگاه تربيت مدرس
چکیده:   (9523 مشاهده)

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری (CBT) گروهی  مبتنی بر الگوی هیمبرگ بر اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) دختران انجام شده است. روش: 205 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شاهد به‌کمک پرسش‌نامه اضطراب اجتماعی بررسی شدند و سپس 24 نفر با بهره‌گیری از مصاحبه تشخیصی ساختاریافته اضطراب اجتماعی بر پایه معیارهای تشخیصی DSM-IV، انتخاب و به‌تصادف در دو گروه 12 نفری گواه (8 نفر اصلی و 4 نفر ذخیره) و آزمایش (8 نفر اصلی و 4 نفر ذخیره) جای داده شدند. آن‌گاه روش CBT گروهی بر پایه الگوی هیمبرگ بر روی  گروه آزمایش اجرا شد و در پایان دو گروه دوباره به‌کمک پرسش‌نامه اضطراب اجتماعی ارزیابی شدند. یافته‌ها: آزمون من- ویتنی تفاوت نمرات اضطراب اجتماعی را در پس‌آزمون دو گروه آزمایشی و گواه معنی‌دار نشان داد (001/0p<، 08/2-=z) که با گذشت یک ماه از پایان درمان نیز این تغییر تداوم داشت. نمرات دو گروه در زیرمقیاس‌های ترس، اجتناب و ناراحتی‌های فیزیولوژیکی در مرحله پس‌آزمون تفاوت معنی‌دار با یکدیگر نداشتند. نتیجه‌گیری:CBT گروهی مبتنی بر الگوی هیمبرگ می‌تواند SAD دانشجویان دختر ایرانی را بهبود بخشد.

متن کامل [PDF 211 kb]   (2473 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۸/۳/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb