دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1384 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 435-440 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، E-mail: Hadjebi_A_A@yahoo.com
چکیده:   (15802 مشاهده)

چکیده 

مقدمه:به‌دلیل عوارض جانبی داروها و تأثیر کوتاه‌مدت دارودرمانی در درمان اختلال بیش‌فعالی با کمبود توجه(ADHD)  این بررسی با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری به والدین کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به اختلال یادشده در کاهش علایم بیماری انجام شده است.

روش:این بررسی از آبان 1381 تا شهریور 1382 در درمانگاه کودکان بیمارستان روانپزشکی ایران انجام شد. 18 کودک پیش‌دبستانی (12 پسر، 6 دختر) مبتلا به ADHD با روش نمونه‎گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌کمک مقیاس‌های اندازه‎گیری کانرز والدین و رابطه والد- کودک پیش از آموزش و پس از آن ارزیابی شدند. داده‌های گردآوری شده به‌کمک آزمون آماری t تحلیل گردیدند.

یافته‌ها:نمره‌های مقیاس ارزیابی کانرز والدین و آزمون تعامل والد – کودک پیش از آموزش مدیریت رفتاری والدین و پس از آن تفاوت معنی‎داری را نشان دادند.

نتیجه‌گیری:آموزش مدیریت رفتاری والدین می‎تواند در بهبود علایم کودکان پیش دبستانی مبتلا به ADHD مؤثر باشد.

متن کامل [PDF 189 kb]   (5392 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: ۱۳۸۵/۱۱/۲۹