هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه انسجام و انعطافپذیری خانواده با ابعاد کمالگرایی در دانشآموزان راهنمایی انجام شده است.
روش: در یک بررسی از نوع همبستگی، 313 نفر از دانشآموزان پایه دوم و سوم مدارس راهنمایی شهر شیراز (164 پسر، 149 دختر) که به روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند، به پرسشنامه کمالگرایی، پرسشنامه انسجام خانواده و پرسشنامه انعطافپذیری خانواده پاسخ دادند. تحلیل دادهها بهکمک روش رگرسیون چندگانه، به روش همزمان انجام شد.
یافتهها: تحلیل رگرسیون به روش همزمان نشان داد که انسجام خانواده، تنها افزایش در جنبههای مثبت کمالگرایی و ابعاد سهگانه آن، (تلاش برای عالیبودن، هدفمندی و نظم و ساماندهی) (001/0p<) و انعطافپذیری خانواده افزایش در جنبههای مثبت (001/0p<) و منفی (001/0p<) کمالگرایی را پیشبینی میکرد.
نتیجهگیری: انسجام خانواده همسو با یافتههای بررسیهای انجامشده تنها به پیامدهای مثبت میانجامد، اما انعطافپذیری خانواده با افزایش در جنبههای مثبت و منفی کمالگرایی، کارکرد دوگانهای از خود نشان میدهد. رابطه انعطافپذیری با جنبههای منفی کمالگرایی ممکن است ناشی از عدم تأکید صریح والدین انعطافپذیر بر خواستهها و چشمداشتهایشان از فرزندان باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |