دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1387 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 205-199 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، E-mail: soloklo@gmail.com
چکیده:   (17146 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده با ابعاد کمال‌گرایی در دانش‌آموزان راهنمایی انجام شده است.

روش: در یک بررسی از نوع همبستگی، 313 نفر از دانش‌آموزان پایه دوم و سوم مدارس راهنمایی شهر شیراز (164 پسر، 149 دختر) که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، به پرسش‌نامه کمال‌گرایی، پرسش‌نامه انسجام خانواده و پرسش‌نامه انعطاف‌پذیری خانواده پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها به‌کمک روش رگرسیون چندگانه، به روش هم‌زمان انجام شد.

یافته‌ها: تحلیل رگرسیون به روش هم‌زمان نشان داد که انسجام خانواده، تنها افزایش در جنبه‌های مثبت کمال‌گرایی و ابعاد سه‌گانه آن، (تلاش برای عالی‌بودن، هدفمندی و نظم و ساماندهی) (001/0p<) و انعطاف‌پذیری خانواده افزایش در جنبه‌های مثبت (001/0p<) و منفی (001/0p<) کمال‌گرایی را پیش‌بینی می‌کرد.

نتیجه‌گیری: انسجام خانواده هم‌سو با یافته‌های بررسی‌های انجام‌شده تنها به پیامدهای مثبت می‌انجامد، اما انعطاف‌پذیری خانواده با افزایش در جنبه‌های مثبت و منفی کمال‌گرایی، کارکرد دوگانه‌ای از خود نشان می‌دهد. رابطه انعطاف‌پذیری با جنبه‌های منفی کمال‌گرایی ممکن است ناشی از عدم تأکید صریح والدین انعطاف‌پذیر بر خواسته‌ها و چشم‌داشت‌هایشان از فرزندان باشد.

متن کامل [PDF 193 kb]   (8844 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1387/6/9 | انتشار: 1387/5/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.