دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1386 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 350-358 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، E-mail: sshahim@rose.shirazu.ac.ir
چکیده:   (14095 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگی‌های روانسنجی چک‌لیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون بود.

روش: این بررسی از نوع آزمون‌سازی است و در آن 458 دانش‌آموز (255 پسر و 203 دختر) دبستانی که از نواحی چهارگانه آموزشی شیراز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی انتخاب شده بودند، به کمک چک‌لیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون بررسی شدند.

یافته‌ها: روایی چک‌لیست به روش همبستگی گویه‌ها با نمره کل، تحلیل عوامل و همبستگی بین نمرات چک‌لیست با نمرات پرسش‌نامه رفتار کودک راتر (88/0) به‌دست آمد و تحلیل عوامل با مؤلفه‌های اصلی و سپس چرخش واریماکس، استخراج چهار عامل با ارزش ویژه بیشتر از یک را در پی داشت که عبارتند از: اختلال سلوک، مشکلات توجه- ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی و اضطراب- گوشه‌گیری. پایایی چک‌لیست با روش بازآزمایی برای نمرات کل چک‌لیست 88/0، اختلال سلوک 90/0، مشکلات توجه- ناپختگی 85/0، پرخاشگری اجتماعی 79/0 و اضطراب-گوشه‌گیری 78/0 بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای نمرات کل چک‌لیست 98/0 و برای اختلال سلوک 97/0، مشکلات توجه- ناپختگی 97/0، پرخاشگری اجتماعی 82/0 و اضطراب-گوشه‌گیری 85/0 به‌دست آمد.

نتیجه‌گیری: چک‌لیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون دارای روایی و پایایی مطلوب برای کاربرد در ایران است.

 

متن کامل [PDF 178 kb]   (5835 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1386/12/20 | انتشار: 1386/11/26