دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1388 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 62-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi A A, Davari R. Comparison of the Effect of Three Methods of Creativity Development in Second Grade Guidance School Students. IJPCP 2009; 15 (1) :57-62
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-665-fa.html
شریفی علی اکبر، داوری رقیه. مقایسه تأثیر سه روش پرورش خلاقیت در افزایش خلاقیت دانش‌آموزان پایه دوم راهنمایی . مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1388; 15 (1) :57-62

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-665-fa.html


1- ، E-mail: aliakbarsharifi@yahoo.com
چکیده:   (11261 مشاهده)

چکیده

هدف:اینپژوهشباهدفبررسیومقایسهتأثیرسهروشپرورشخلاقیت(بارشفکری،ارتباطاجباری و سینکتیکس) بر افزایش خلاقیت دانش‌آموزان پایه دوم مدارس راهنمایی شهرکرد انجام گردید. روش: این پژوهش آزمایشی، از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. برای اندازه‌گیری متغیر وابسته یعنی خلاقیت، آزمون‌های تفکر خلاق تورنس (فرم ب) به‌کار برده شد. در این پژوهش 80 نفر دانش‌آموز دوم راهنمایی (40 دختر و 40 پسر) به‌صورت تصادفی نمونه‌گیری و در چهار گروه 10 نفره (بارش فکری، ارتباط اجباری، سینکتیکس و گواه) جای داده شدند. یافته‌ها: یافته‌ها تفاوت میان نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون همه گروه‌ها به‌جز گروه گواه را معنی‌دار نشان دادند (گروه بارش فکری 05/0p< ، گروه سینکتیکس 01/0p<  و گروه ارتباط اجباری 05/0p<). هم‌چنین تفاوت میان شیوه‌های پرورش خلاقیت معنی‌دار نبود؛ یعنی هیچ یک از روش‌های پرورش خلاقیت نسبت به روش دیگر  برتری نداشت، ولی بین گروه گواه و سه گروه آموزش تفاوت معنی‌دار دیده شد (001/0p<). نتیجه‌گیری: آموزش خلاقیت صرف‌نظر از شیوه آموزش به رشد و پرورش خلاقیت دانش‌آموزان کمک می‌کند.

متن کامل [PDF 191 kb]   (3982 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1388/3/10 | انتشار: 1388/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb