دوره 14، شماره 3 - ( ويژه‌نامه اعتياد پاييز 1387 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 350-354 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jabbari Beyrami H, Bakhshian F, Vahidi R, Mohammadpour Asl A. High Risk Behaviors and Attitudes of Secondary School Students in Tabriz toward Drugs of Abuse. IJPCP. 2008; 14 (3) :350-354
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-577-fa.html
جباری بیرامی حسین، بخشیان فریبا، وحیدی رضاقلی، محمدپور اصل اصغر. نگرش و رفتارهای پر خطر دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستان تبریز در ارتباط با مواد مخدر. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1387; 14 (3) :350-354

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-577-fa.html


1- دكتراي مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، ، E-mail: hosseinhosseinj@yahoo.com
2- كارشناس ارشد مامایی، دانشگاه علوم پزشكي تبريز
3- دكتراي مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز
4- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، مربي دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (9287 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانش‌آموزان نوجوان تبریزی به مواد مخدر، رفتارهای پرخطر و افراد مورد تعامل آنها انجام شد. روش: در یک پژوهش توصیفی- مقطعی 500 دانش‌آموز راهنمایی و دبیرستانی شهر تبریز که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای- تصادفی انتخاب شده بودند به‌کمک یک پرسش‌نامه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و نگرشی بررسی شدند. داده‌ها به‌کمک آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافته‌ها: 92 درصد دانش‌آموزان مصرف مواد مخدر را مردود دانستند و 10% بر این باور بودند که مواد مخدر در شادابی فرد تأثیر مثبت دارد. 27% کنجکاوی را عاملی برای گرایش به مصرف این مواد دانستند. 4% دانش‌آموزان رفت وآمد به جاهای پرخطر از نظر مواد مخدر را گزارش کردند. دانش‌آموزان درباره مواد مخدر بیشتر به‌ترتیب با دوستان، اعضای خانواده و سپس آموزگاران گفتگو کرده‌اند و 9% آنها دوستان خود را به والدین خود معرفی نمی‌کنند. ضریب همبستگی پیرسون بین سن (004/0p<)، شمار اعضای خانواده (05/0p<) و رتبه تولد (05/0p<) با مجموع امتیاز نگرش و رفتارهای مطلوب رابطه مثبت و معنی‌دار نشان داد.  ارتباط بین رفتارهای مطلوب و معدل دانش‌آموز به سطح معنی‌داری نزدیک بود.نتیجه‌گیری:طراحی و اجرای مداخلات مبتنی بر پیش‌گیری از سوی گروه هم‌سال با همکاری پدران  و مادران در مدرسه و خانواده ضروری است.

متن کامل [PDF 176 kb]   (4116 دریافت)    
نوع مطالعه: علمي كوتاه | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۱۱/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb