XML English Abstract Print


1- دانشجو دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، nili1339@gmail.com
3- دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (131 مشاهده)
هدف: حمایت و مدیریت هیجان های فرایند یاددهی یادگیری بسیار مهم و نیازمند طراحی محیط یادگیری ایمن به لحاظ تجارب شناختی، روابط روانی اجتماعی و احساسی هیجانی می باشد. هدف این پژوهش تدوین و اعتبار یابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان های پیشرفت است تا سلامت روانشناختی و عملکرد یادگیرندگان و مربیان ارتقاء یابد.
روش: روش تحقیق کیفی است و از تکنیک تحلیل محتوا استقرایی استفاده شد. منابع مربوط به نظریه CVT در محدوده زمانی 2007 تا 2021 بررسی و 175 منبع انتخاب شد. بر اساس نمونه گیری هدفمند، 63 منبع تحلیل شد. در رویکردی منظم، مضامین  و تم های مرتبط با مولفه های مهم نظریه به صورت جملات کلیدی در جدول ثبت و کدگذاری شد. کدها براساس شباهت ها و تفاوت ها در طبقات کلی تر دسته بندی و مولفه های اصلی تعیین شد. در نهایت الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه CVT ارائه شد. پرسشنامه اعتباریابی محتوایی الگو، برای20 نفر از اساتید و متخصصان تکنولوژی آموزشی و روانشناسی تربیتی ارسال شد. 12 نفر پرسشنامه را تکمیل و نتایج تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تحلیل منجر به تشخیص مولفه های اصلی نظریه CVT شد که با تلفیق اصول طراحی آموزشی، الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان های پیشرفت در قالب هشت مولفه، محیط یادگیری، ارزیابی شناختی، هیجان، پیشرفت، یادگیری، ارزشیابی، طراحی و یادگیرنده ارائه و مورد تایید خبرگان قرارگرفت.
نتیجه گیری: الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان های پیشرفت، در سطح خرد و کلان در تمام مقاطع تحصیلی و رشته های مختلف پزشکی، انسانی و پایه کارآمد بوده و محیط یاددهی یادگیری غنی ای از نظر هیجان های پیشرفت را نوید می دهد.
متن کامل [PDF 1715 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1399/7/30 | پذیرش: 1399/11/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb