دوره 27، شماره 3 - ( پاییز (پیش از انتشار) 1400 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 6-6 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolahi N, Nili Ahmad Abadai M R, Ebrahimi Qavam S, Asgari M, Aliabadi K. Developing and Validation of Instructional Design Model Based on Control-Value Theory of Achievement Emotions. IJPCP. 2021; 27 (3) :6-6
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3356-fa.html
عبدالهی نیدا، نیلی احمد آبادای محمدرضا، ابراهیمی قوام صغری، عسگری محمد، علی آبادی خدیجه. تدوین و اعتبار یابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان های پیشرفت. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1400; 27 (3) :6-6

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3356-fa.html


1- دانشجو دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، nili1339@gmail.com
3- گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (664 مشاهده)
اهداف حمایت و مدیریت هیجان‌های فرایند یاددهی یادگیری بسیار مهم و نیازمند طراحی محیط یادگیری ایمن به لحاظ تجارب شناختی، روابط روانی اجتماعی و احساسی هیجانی است. هدف این پژوهش تدوین و اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان‌های پیشرفت است تا سلامت روان‌شناختی و عملکرد یادگیرندگان و مربیان ارتقا یابد. 
مواد و روش ها روش تحقیق کیفی است و از تکنیک تحلیل محتوا استقرایی استفاده شد. منابع مربوط به نظریه CVT در محدوده زمانی 2007 تا 2021 بررسی و 175 منبع انتخاب شد. بر اساس نمونه‌گیری هدفمند، 63 منبع تحلیل شد. در رویکردی منظم، مضامین و تم‌های مرتبط با مؤلفه‌های مهم نظریه به صورت جملات کلیدی در جدول ثبت و کدگذاری شد. کدها بر اساس شباهت‌ها و تفاوت‌ها در طبقات کلی‌تر دسته‌بندی و مؤلفه‌های اصلی تعیین شد. درنهایت الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه CVT ارائه شد. پرسش‌نامه اعتباریابی محتوایی الگو، برای بیست نفر از اساتید و متخصصان تکنولوژی آموزشی و روان‌شناسی تربیتی ارسال شد. دوازده نفر پرسش‌نامه را تکمیل کردند و نتایج تحلیل شد.
یافته ها نتایج تحلیل منجر به تشخیص مؤلفه‌های اصلی نظریه CVT شد که با تلفیق اصول طراحی آموزشی، الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان‌های پیشرفت در قالب هشت مؤلفه، محیط یادگیری، ارزیابی شناختی، هیجان، پیشرفت، یادگیری، ارزشیابی، طراحی و یادگیرنده، ارائه شد و مورد تأیید خبرگان قرارگرفت.
نتیجه گیری الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه کنترل ارزش هیجان‌های پیشرفت، در سطح خرد و کلان در تمام مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف پزشکی، انسانی و پایه کارآمد بوده و محیط یاددهی و یادگیری غنی‌ای از نظر هیجان‌های پیشرفت را نوید می‌دهد.
متن کامل [PDF 6575 kb]   (370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1399/7/30 | پذیرش: 1399/11/15 | انتشار: 1400/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb