دوره 27، شماره 3 - ( پاییز (پیش از انتشار) 1400 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 5-5 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zargarinejad G, Ebadi Zare S, Gharraee B, Aghebati A, Farahani H, Shirazi E. Inter-Parental Agreement and Discrepancy on ADHD Core Symptoms and Externalizing Problems Among School-Age Children with ADHD. IJPCP. 2021; 27 (3) :5-5
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3269-fa.html
زرگری نژاد غزاله، عبادی زارع سعید، غرایی بنفشه، عاقبتی اسما، فراهانی حجت الله، شیرازی الهام. توافق و اختلاف والدین در مورد علایم هسته ای و مشکلات برونی سازی در کودکان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1400; 27 (3) :5-5

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3269-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
2- دکترای روانشناسی بالینی، استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
3- دکترای روانشناسی بالینی، دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران ، gharraee.b@iums.ac.ir
4- دکترای روانسنجی، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
5- 5. فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشیار، گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
چکیده:   (556 مشاهده)
اهداف: هماهنگی و اختلاف بین والدین درباره علایم هسته ای ADHD و مشکلات برونی سازی مرتبط با آن در تشخیص این اختلال از دلالت های بالینی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان توافق و اختلاف درجه بندی های والدین در مورد بیش فعالی/ تکانشگری، نقص توجه، مشکلات رفتاری و بدتنظیمی هیجانی در کودکان مبتلا به ADHD است.
مواد و روش ها : والدین به صورت جداگانه فرزندان خود را که شامل ۵۱ کودک مبتلا به ADHD در سنین ۶ تا ۱۰ سال بودند، مورد ارزیابی قرار دادند. پرسشنامه ها شامل مقیاس درجه بندی SNAP-IV، پرسشنامه رفتار کودک آیبرگ و فهرست تنظیم هیجان بود.
یافته ها: والدین در تمام مقیاسها / زیر مقیاسها به جز بدتنظیمی هیجانی از توافق متوسط برخوردار بودند. توافق والدین در مورد مقیاس تنظیم هیجانی در محدوده نسبتا کم بود. مادران در همه حیطه ها به جز نقص توجه، نمرات بالاتری در مقایسه با پدران ارایه کردند. استرس فرزندپروری مادر و سطح تحصیلات والدین اختلاف درجه بندیهای والدین را پیش بینی کرد.
نتیجه گیری: اختلاف درجه بندی های والدین در مورد علایم و مشکلات کودکان مبتلا به ADHD معنی دار است و لازم است در تفسیر مقیاسهای درجه بندی در کودکان  مبتلا به ADHD مورد توجه بالینگران  قرار گیرد. در  استفاده از مقیاسهای درجه بندی برای ارزیابی ADHD استفاده از چند منبع اطلاعات پیشنهاد می گردد.
متن کامل [PDF 1900 kb]   (247 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1399/3/29 | پذیرش: 1399/7/13 | انتشار: 1400/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb