XML English Abstract Print


1- پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی
2- مرکز آموزش‌وپرورش ناحیه 1 شهر یزد؛ یزد، ایران
3- دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، مازندران، ایران. ، mandana.sangari@gmail.com
4- گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
چکیده:   (113 مشاهده)
اهداف: نقص توجه/ بیش‌فعالی یکی از رایج‌ترین اختلالات عصبی در دوران کودکی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین‌های توان‌بخشی شناختی، تمرین بدنی و تمرین‌های ترکیبی بر توجه پایدار، انتخابی و انتقالی کودکان بیش‌فعال می‌باشد.
مواد و روش‌ها: شرکت‌کنندگان پژوهش شامل 40 کودک 9 تا 12 سال مقطع دبستان بودند که به‌صورت تصادفی در چهار گروه تمرین‌های توان‌بخشی شناختی، تمرین بدنی، تمرین‌های ترکیبی (بدنی-شناختی) و گروه کنترل قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان به مدت 16 جلسه (هر جلسه به مدت 60 دقیقه) به تمرین پرداختند. پس‌آزمون 24 و 72 ساعت بعد اجرا شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که توجه پایدار، انتخابی و انتقالی گروه تمرین ترکیبی (توان‌بخشی- بدنی) به‌طور معناداری خطای کمتری نسبت به گروه‌های دیگر داشت. در متغیر پاسخ حذف، میانگین امتیاز پاسخ حذف در کودکان گروه تمرین ترکیبی به‌طور معناداری کمتر از گروه کنترل بوده است (05/0>p).
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی نتایج این پژوهش نشان داد که توان‌بخشی شناختی و تمرین بدنی می‌توانند موجب بهبود توجه در کودکان مبتلابه اختلال بیش‌فعالی شوند. همچنین؛ ترکیب تمرین بدنی با تمرین‌های توان‌بخشی منجر به بهبود انواع توجه در کودکان مبتلابه بیش‌فعالی می‌شود.
متن کامل [PDF 1139 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1398/11/20 | پذیرش: 1399/9/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb