Hakim Shsooshtari M, Shariati B, Kamalzadeh L, Bolhari J, Memaryan N, Jalali Nadoushan A H, et al . Management of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents: A National Clinical Guideline. IJPCP 2020; 25 (4) :472-479
URL:
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3117-fa.html
حکیم شوشتری میترا، شریعتی بهنام، کمالزاده لیلا، بوالهری جعفر، معماریان نادره، جلالی ندوشن امیرحسین، و همکاران.. راهنمای بالینی درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه بیشفعالی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1398; 25 (4) :472-479
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3117-fa.html
1- روانپزشک، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- استاد روانپزشک، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، lkamalzadeh@gmail.com
3- ستادیار پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، گروه آموزشی سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4- روانپزشک، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشکده روانپزشکی، بیمارستان امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (2789 مشاهده)
بهترین رویکرد برای مراقبت مبتنی بـر شـواهد، تـدوین و اجرای راهنماهای بالینی است. استفاده از راهنماهای بالینی منجر به بهبود کیفیت ارائه خدمات، کاهش مداخلات غیرضروری یا مضر، کاهش هزینههای سلامت و ارتقای رضایتمندی بیماران میشود. راهنمای بالینی درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه بیشفعالی پس از بیش از شش سال تلاش و مطالعه منابع موجود در حوزه درمان اختلال نقص توجه بیشفعالی توسط تیم پژوهشی دانشگاه علومپزشکی ایران منتشر میشود و نحوه نگارش متن و منابع معتبر ارائهشده در آن گویای یک رویکرد علمی است. این راهنما با توجه به امکانات موجود درمانی در کشور ما روشی استاندارد را نشان میدهد که برای درمان این اختلال قابل استفاده است. تدوین این کتابچه بر مبنای آخرین روش سختگیرانه تدوین راهنمای بالینی توسط معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است. متن حاضر ممکن است کاستیهای بسیاری داشته باشد، اما نقطه عطفی است در تاریخ توسعه مراقبت سلامت با رویکرد نظاممند در درمان اختلالی که یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان است. کاربرد این مهم نیز ممکن نیست مگر با استفاده از این راهنما در مراکز درمانی و توسط همکارانی که به درمان اینگونه از کودکان میپردازند.
نوع مطالعه:
راهنمای بالینی |
موضوع مقاله:
روانپزشکی و روانشناسی دریافت: 1398/8/3 | پذیرش: 1398/10/6 | انتشار: 1398/10/27