دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 26-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motie H, Heidari M, Bagherian F, Zarani F. Providing Mindfulness-Based Educational Package for Evaluating Academic Procrastination. IJPCP. 2019; 25 (1) :26-41
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2917-fa.html
مطیعی حورا، حیدری محمود، باقریان فاطمه، زرانی فریبا. ساخت و بررسی اثر بسته آموزشی مبتنی بر ذهن‌آگاهی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1398; 25 (1) :26-41

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2917-fa.html


1- دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، hu.motie@gmail.com
2- دکترای روانشناسی تربیتی، دانشیار، گروه روانشناسی به‌کاربسته، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- دکترای روانشناسی، دانشیار، گروه روانشناسی به‌کاربسته، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- دکترای روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (777 مشاهده)
اهداف اهمال‌کاری تحصیلی، تمایلی غیرمنطقی در به‌تأخیرانداختن انجام تکالیف تحصیلی و شیوع آن بسیار گسترده است. این پژوهش به منظور ساخت و بررسی اثر بسته آموزشی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و تأثیر این بسته بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی تدوین شده است.
مواد و روش ها بسته آموزشی مبتنی بر ذهن‌آگاهی کاهش اهمال‌کاری تحصیلی، بر اساس تکنیک‌های ذهن‌آگاهی و پیشینه پژوهشی مربوط به اهمال‌کاری تحصیلی با درنظر‌گرفتن سازه‌های مؤثر بر آن، از جمله خودکارآمدی، اضطراب امتحان، عزت نفس و کمال‌گرایی ساخته شد. جامعه این پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بودند که در سال تحصیلی 97-1396 در این دانشگاه مشغول تحصیل بودند. در طرحی شبه‌آزمایشی 36 آزمودنی انتخاب شدند و برای بررسی اثر بسته آموزشی، از دانشجویان در گروه آزمایش و کنترل پیش‌آزمون و پس‌آزمون گرفته شد و مرحله پیگیری نیز روی آن‌ها اجرا شد.
یافته ها آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهیِ کاهش اهمال‌کاری تحصیلی بر افزایش ذهن‌آگاهی (001/0P<، 87/02F=) و کاهش اهمال‌کاری تحصیلی (001/0P<، 67/44F=) تأثیر داشته است. نتایج نشان داد خودکارآمدی ، اضطراب امتحان، عزت نفس و کمال‌گرایی شرکت‌کنندگان در پس‌آزمون و پیگیری تغییر معناداری نسبت به پیش آزمون داشته‌اند.
نتیجه گیری به طور کلی این پژوهش نشان داد بسته آموزشی در دو مرحله پس‌آزمون و پیگیری باعث افزایش ذهن‌آگاهی و کاهش اهمال‌کاری تحصیلی در مقایسه با گروه کنترل می‌شود؛ از این رو بسته آموزشی می‌تواند روشی مؤثر در کاهش اهمال‌کاری تحصیلی باشد. این نتایج برای متخصصان بالینی و تربیتی کاربردی است.
متن کامل [PDF 3349 kb]   (288 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb