دوره 13، شماره 3 - ( پاييز 1386 )                   جلد 13 شماره 3 صفحات 271-264 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahim S. Relational Aggression in Preschool Children . IJPCP 2007; 13 (3) :264-271
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-272-fa.html
شهیم سیما. پرخاشگری رابطه‌ای در کودکان پیش‌دبستانی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1386; 13 (3) :264-271

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-272-fa.html


، E-mail: sshahim@rose.shirazu.ac.ir
چکیده:   (15923 مشاهده)

چکیده

هدف: از آن‌جا که پرخاشگری رابطه‌ای سبب پیامدهای زیانباری برای خود کودک پرخاشگر و سایر کودکان می‌شود، این پژوهش با هدف بررسی پرخاشگری رابطه‌ای نزد کودکان پیش‌دبستانی در شهر شیراز انجام شد.

روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی 258 کودک 3 تا 7 ساله (119 پسر و 139 دختر) به یک پرسش‌نامه‌ ده ماده‌ای در زمینه پرخاشگری رابطه‌ای برای کودکان پیش‌دبستانی- فرم آموزگار و پرسش‌نامه پرخاشگری رابطه‌ای و محبوبیت- فرم هم‌سالان پاسخ دادند. این کودکان از چهار مهدکودک معرفی‌شده توسط سازمان بهزیستی شیراز انتخاب شدند. داده‌ها به‌کمک تحلیل واریانس، ضریب همبستگی و آزمون t تحلیل شدند.

یافته‌ها: اغلب کودکان پیش‌دبستانی از سه سالگی در روابط با هم‌سالان از پرخاشگری رابطه‌ای استفاده کرده و موجب حذف برخی کودکان از گروه و یا وادارساختن دیگران به قطع رابطه با آنها شدند. تفاوت دختران و پسران در این زمینه معنی‌دار نبود. هم‌چنین میزان رفتار پرخاشگرانه در رابطه با هم‌سالان در سنین مختلف تغییر معنی‌دار نداشت. بین محبوبیت نزد هم‌سالان و پرخاشگری رابطه‌ای  از نظر هم‌سالان و آموزگاران رابطه معنی‌دار دیده شد (001/0>p). بین پرخاشگری رابطه‌ای و اختلال گستاخی مقابله‌ای رابطه مثبت و معنی‌دار  وجود داشت (001/0>p ).

 نتیجه‌گیری: دختران و پسران ایرانی از نظر پرخاشگری رابطه‌ای تفاوت معنی‌داری با یکدیگر ندارند. کودکانی که پرخاشگری رابطه‌ای به‌کار می‌برند نزد هم‌سالان دارای محبوبیت هستند.

متن کامل [PDF 159 kb]   (6202 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1386/8/27 | انتشار: 1386/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb