هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش: بهمنظور هنجاریابی، پرسشنامه به روش ترجمه و ترجمه معکوس آمادهسازی شدو از بین کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 93-92، 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین و پرسشنامه اعتیاد اینترنتی یانگ را تکمیل کردند. برای بررسی همسانی درونی سؤالات پرسش نامه اعتیاد به بازیهای آنلاین از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی روایی ابزار، روایی سازه، روایی ملاک و روایی همگرا محاسبه گردید. یافتهها: ضریبآلفایکرونباخ برای این پرسشنامه 95/0 به دست آمد. برای احراز روایی سازه، تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریمکس دو عامل را پیشنهاد نمود که به ترتیب مشکلات اجتماعی و خلقی و اختلال در عملکرد تحصیلی و شغلی بودند. این دو عامل 57 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. نتایج آزمون t نمونههای مستقل، نشان داد که بین دو گروه افراد معتاد و غیرمعتاد به بازیهای آنلاین، تفاوت معنیداری در میانگین نمرات پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین وجود دارد. جهت بررسی روایی همگرا، پرسش نامه اعتیاد به بازیهای آنلاین و پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ به طور همزمان اجرا شد و ضریب همبستگی 7/0 به دست آمد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از ویژگیهای روانسنجی مطلوب پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین است. بنابراین میتوان از این ابزار جهت بررسی اعتیاد به بازیهای آنلاین در ایران استفاده کرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |