دوره 8، شماره 2 - ( پاييز 1381 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 72-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mofrad S, Atefvahid M K, Bayanzadeh S A. Comparison of the Worries of Anxious and Normal Children in the Schools of Dashtestan. IJPCP 2002; 8 (2) :65-72
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-238-fa.html
مفرد سکینه، عاطف وحید محمد کاظم، بیان زاده سید اکبر. مقایسه نگرانی‏های کودکان مضطرب و عادی در مدارس شهرستان دشتستان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1381; 8 (2) :65-72

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-238-fa.html


چکیده:   (16060 مشاهده)

چکیده

هدف: هدف از این بررسی مقایسه نگرانی کودکان بهنجار و کودکان بیمار مضطرب شهرستان دشتستان از نظر میزان نگرانی بوده است.

روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‏های پس رویدادی است.  این بررسی در دو مرحله مقدماتی و اصلی اجرا گردید. نخست در مرحله مقدماتی، پس از بررسی پایایی و روایی ابزارهای پژوهش در مرحله اصلی، اجرای نهایی آزمونها،‌ بر روی آزمودنیهای شرکت کننده انجام گردید و داده‏های بدست آمده با یکدیگر مقایسه شدند. آزمودنیهای بیمار را یک گروه 30 نفری (17 دختر و 13 پسر) و آزمودنیهای بهنجار را یک گروه 50 نفری (26 دختر و 24 پسر) تشکیل می‏دادند. گروهها از نظر سن، جنس و تحصیلات همتاسازی گروهی شدند. سن آزمودنیها از 8 تا 14 سال و تحصیلاتشان از کلاس دوم دبستان تا سوم راهنمایی بود. ابزارهای به کار برده شده عبارت بودند از: سیاهه نگرانی کودکان، پرسشنامه نگرانی کودکان و مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان.

یافته‏ها:  این پژوهش نشان داد بین دو گروه کودکان بهنجار و بیمار از نظر شاخص‏های نگرانی تفاوت معنی‏داری وجود دارد و آزمودنی‏های بیمار نسبت به آزمودنی‏های بهنجار نگرانی شدیدتری گزارش کردند. در بررسی تأثیر سن و جنسیت بر شاخص‏های نگرانی، نتایج نشان داد که کودکان بزرگتر اغلب راجع به عملکرد فردی و کودکان کوچکتر راجع به آسیب شخصی نگرانی‏های بیشتری را داشتند و همچنین شمار موارد نگرانی‏های پسران بیش از دختران بود. در بررسی شاخص‏های نگرانی در گروه‏های مختلف بیماران، نتایج نشان داد که بین نوع بیماری و شاخص‏های نگرانی ارتباط معنی داری وجود ندارد.

واژه‌های کلیدی: نگرانی، اضطراب، شناخت، کودکان
متن کامل [PDF 203 kb]   (3089 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1386/8/10 | انتشار: 1381/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb