دوره 9، شماره 2 - ( پاييز 1382 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 70-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anoosheh M, Niknami S, Tavakoli R, Faghihzadeh S. Preliminary Study of Puberty Education in Adolescent Girls: A Qualitative Research. IJPCP 2003; 9 (2) :64-70
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-193-fa.html
انوشه منیره، نیک‌نامی شمس‌الدین، توکلی رضا، فقیه‌زاده سقراط. بررسی مقدماتی آموزش بلوغ در دختران نوجوان: یک پژوهش کیفی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1382; 9 (2) :64-70

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-193-fa.html


1- ، E-mail: Anooshehm@hotmail.com
چکیده:   (22361 مشاهده)

چکیده

هدف: این پژوهش به منظور بررسی چگونگی آموزش بلوغ در دختران نوجوان انجام شده است.

روش: در این پژوهش که یک پژوهش کیفی است، 10 دختر نوجوان که علائم بلوغ در آنها ظاهر شده، دست‌کم سه بار عادت ماهیانه شده‌اند، با پدر و مادر خود زندگی  و در حال حاضر در یکی از مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران تحصیل می‌کنند، 10 مادر (مادران همین دختران) و 10 مربی بهداشت مدارس راهنمایی دخترانه که دست‌کم 12 سال سابقه‌کار در زمینه بهداشت دختران نوجوان داشته‌اند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای گردآوری اطلاعات، مصاحبه غیرساختاری و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها  روش تحلیل مقایسه پیوسته به‌کار برده شده است.

یافته‌ها: وجود شرم و خجالت در دختران نوجوان، مادران و مربیان بهداشت در فرایند آموزش بلوغ، کوتاهی مادران و مربیان بهداشتی در آمادگی و آموزش بلوغ به دختران، نبود برنامه آموزش بلوغ، آگاهی اندک و درک و شناخت ناکافی دختران، مادران و مربیان از پدیده بلوغ به‌عنوان متغیرهای مهم شناخته شد.

نتیجه: در این پژوهش، وجود شرم در دختران نوجوان، مادران و مربیان بهداشت و نیز ناآگاهی مادران و مربیان بهداشت از تغییرات بدنی و روانی دوران بلوغ و نبود برنامه مناسب آموزش بلوغ مطرح شد که برای تعمیم یافته‌ها نیاز به بررسی‌های جامع‌تری وجود دارد.

متن کامل [PDF 180 kb]   (9017 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1386/8/2 | انتشار: 1382/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb