دوره 1، شماره 4 - ( بهار 1374 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 29-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amali S, Mehryar H, Bolhari J. Comparison Between Efficacy of Assertive Training and Assertive Training with Cognitive Restructuring Approaches on Adolescents with Social Anxiety. IJPCP 1995; 1 (4) :18-29
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1663-fa.html
آمالی شهره، مهریار امیر هوشنگ، بوالهری جعفر. مقایسه جرأت‌آموزی و جرأت‌آموزی توأم با بازسازی شناختی در کاهش اضطراب اجتماعی. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1374; 1 (4) :18-29

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1663-fa.html


1- شیراز. مرکز روانپزشکی شیراز
2- تهران. موسسه عالی پژوهش در برنامه ریزی و توسعه
3- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی،‌درمانی ایران.
چکیده:   (14013 مشاهده)
پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه میزان کارایی روش جرأت آموزی که مجموعه‌ای از چند روش رفتاری است و نیزجرأت آموزی توأم با بازسازی شناختی به روش بازسازی منظم منطقی پرداخته است. آزمودنیها را 21 دانش آموز (14-12 ساله) مضطرب اجتماعی که دارای ملاکهای تشخیصی اضطراب اجتماعی بودند و براساس ویژگیهای جمعیتی همتاسازی شده بودند تشکیل می‌دادند. پیش از شروع آزمایش، به وسیله آزمونهای مقیاس اضطراب مدرسه، مقیاس اجتناب و فشار اجتماعی، مقیاس ترس از ارزیابی منفی، عبارتهای خودبیانی، ‌مقیاس تنهایی،‌ مقیاس احساس خودکفایی کودکان، مقیاس انتظار مثبت از پیامدها، مقیاس جرأت ورزی (درجه ناراحتی، نرخ بروز رفتارها)، مقیاس درجه بندی تعامل اجتماعی از دیدگاه معلم و نیز مصاحبه نیمه ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس به طور تصادفی به دو گروه درمانی و یک گروه شبه درمان اختصاص داده شدند. بلافاصله پس از درمان و نیز یک ماه پس از آن ارزیابی‌های مرحله دوم و مرحله سوم با استفاده از همان ابزارها انجام گرفت. سرانجام با استفاده از تحلیل پراش یک عاملی و آزمون توکی به مقایسه بین گروهها پرداخته شد. نتایج برتری روش جرأت‌آموزی و جرأت‌آموزی توأم با بازسازی شناختی را نسبت به شبه درمان نشان داد. برتری روش جرأت‌آموزی توأم با بازسازی شناختی نسبت به روش جرأت‌آموزی در همه جنبه‌های اضطراب اجتماعی تائید نشد.
متن کامل [PDF 6094 kb]   (3569 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1391/9/20 | انتشار: 1374/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb