دوره 13، شماره 2 - ( تابستان 1386 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 131-128 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahri N, Delshad A, Haddizadeh Talasaz F. Efficacy of Organized Curriculum for Husbands about Menopause on the Menopausal Depression and Anxiety. IJPCP 2007; 13 (2) :128-131
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-162-fa.html
بحری نرجس، دلشاد علی، هادیزاده طلاساز فاطمه. تأثیر برنامه آموزشی در زمینه یائسگی به همسران بر میزان اضطراب و افسردگی دوران یائسگی زنان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. 1386; 13 (2) :128-131

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-162-fa.html


1- ، E-mail: nargesbahri@yahoo.com
چکیده:   (9843 مشاهده)

 

چکیده

هدف:این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر آموزش علایم و عوارض یائسگی به همسران زنان یائسه بر میزان افسردگی و اضطراب زنان در دوران یائسگی انجام شده است.

روش: در این کارآزمایی بالینی 102 زن 60-45 ساله به‌تصادف در دو گروه آزمون و گواه جای داده شدند. در ابتدا، هر دو گروه پرسش‌نامه ویژگی‌های فردی، مقیاس افسردگی بک و مقیاس اضطراب اشپیل‌برگر را تکمیل نمودند و سپس همسران افراد گروه آزمون در جلسات آموزش چهره به چهره درباره نشانه‌ها و عوارض یائسگی شرکت کردند. یک ماه بعد دوباره همه آزمودنی‌ها مقیاس‌های افسردگی بک و اضطراب اشپیل‌برگر را تکمیل نمودند.

یافته‌ها:میانگین نمره افسردگی و اضطراب آزمودنی‌ها پیش از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنی‌دار نداشت. میانگین نمره افسردگی گروه آزمون پس از مداخله کمتر از گروه گواه بود و دو گروه از این نظر تفاوت آماری معنی‌داری داشتند (05/0p< ). هم‌چنین بررسی نمره اضطراب یک‌ماه پس از آموزش نشان داد که میانگین نمره اضطراب نیز در گروه آزمون به‌طور معنی‌داری کمتر از گروه گواه بوده است (001/0p< ).

نتیجه‌گیری:آموزش علایم و عوارض یائسگی به همسران می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر کاهش میزان افسردگی و اضطراب دوران یائسگی داشته باشد.

 

واژه‌های کلیدی: یائسگی، ‌آموزش، افسردگی، اضطراب
متن کامل [PDF 184 kb]   (3244 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1386/6/3 | انتشار: 1386/5/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb