هدف:این پژوهش با هدف بررسی میزان رضایت از زندگی بهعنوان شاخص نگرش مثبت نسبت به زندگی انجام شده است.
روش: مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی (MSLSS) بر روی 200 دانشآموز دبیرستانی (100 دختر و 100 پسر) با سه گرایش تحصیلی ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی که به روش نمونهگیری خوشهای- چندمرحلهای- تصادفی از ناحیههای سه و پنج شهر اصفهان انتخاب شده بودند، انجام شد. دادهها بهکمک آزمون آماری t ، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل عاملی، تحلیل گردیدند.
یافتهها:آلفای کرونباخ در کل آزمودنیها، بین دانشآموزان پسر و دانشآموزان دختر بهترتیب 863/0، 844/0و884/0 بود. افزون بر آن پایایی ابزار بر حسب دو ناحیه آموزشی (سه و پنج) و همچنین بهتفکیک سه گرایش تحصیلی (ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی) مطلوب بود. پایایی پارهمقیاسهای پنجگانه ابزار پژوهش (دوستان، خود، مدرسه، خانواده و محیط زندگی) نیز مطلوب بود. تحلیل عاملی نشان داد که گویههای ابزار را میتوان به پنج عامل کاهش داد که بازگوکننده روایی سازه است.
نتیجهگیری:این مقیاس را میتوان بهعنوان ابزاری پایا برای دانشآموزان دبیرستانی شهر اصفهان بهکار برد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |