هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی سیاهه رفتار کودک (CBCL) در شهر اصفهان بود. روش: نمونه شامل 1880 دانشآموز 11-7 ساله از دبستانهای دخترانه و پسرانه پنج منطقه آموزش و پرورش شهر اصفهان، پدر و مادر و معلمهای آنان بود. برای گردآوری دادهها سه نسخه کودک، پدر/ مادر و معلم CBCL بهکار رفت، که شامل دو بخش مهارتها و مشکلات رفتاری- هیجانی است. پس از بهکارگیری شیوه ترجمه وارون و بررسی اعتبار صوری، نسخه فارسی تنظیم و روی آزمودنیها اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش همبستگی پیرسون انجام شد. یافتهها: بیشترین میزان آلفای کرونباخ سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک بهترتیب 90/0، 93/0 و 82/0 بود. در مورد اعتبار سازه، همبستگی خردهمقیاسهای بخش مشکلات رفتاری- هیجانی با نمره کلی این بخش در سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک بهترتیب 88/0-62/0، 91/0-44/0 و 85/0-51/0 و همبستگی خردهمقیاسهای بخش مهارتها با نمره کلی این بخش در سه نسخه پدر/ مادر، معلم و کودک بهترتیب 82/0-24/0، 93/0-77/0 و 87/0-64/0 بهدست آمد. نتیجهگیری: آلفای کرونباخ، همبستگی میان نسخههای همتا، همبستگی میان خردهمقیاسها با نمره کلی بخش مربوط و نقطههای برش بهدستآمده نشانگر اعتبار سازه و پایایی مناسب این ابزار برای ارزیابی مهارتها و مشکلات رفتاری کودکان است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |