دوره 28، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 28 شماره 3 صفحات 327-314 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgharipour N, Nouri Siahdasht N. Effect of Online Metacognitive Training on Health Anxiety and Mental Health of Medical Students During the COVID-19 Pandemic: A Randomized Clinical Trial. IJPCP 2022; 28 (3) :314-327
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3644-fa.html
اصغری پور نگار، نوری سیاهدشت نفیسه. تأثیر آموزش مجازی راهبرد‌های فراشناختی بر اضطراب سلامتی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در دوران همه‌گیری کووید-19. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران 1401; 28 (3) :327-314

URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3644-fa.html


1- مرکز تحقیقات روان‌پزشکی و علوم رفتاری، بیمارستان ابن سینا، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، nafisenouri192@gmail.com
چکیده:   (513 مشاهده)
اهداف دانشجویان هر کشوری سرمایه‌های آن کشور هستند. اضطراب و مشکلات مربوط به سلامت روان بر کارایی آن‌ها اثر منفی می‌گذارد. در این مطالعه اثربخشی آموزش گروهی راهبرد‌های فراشناختی بر اضطراب سلامتی و سلامت روان دانشجویان بررسی شده‌ است.
مواد و روش ها این پژوهش، یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده بود. در این مطالعه 56 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در بازه سنی 18 تا 30 سال از‌طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه یک‌ساعته به‌صورت مجازی آموزش راهبرد‌‌های فراشناختی دریافت‌کرد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. شرکت‌کنندگان در 2 مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری 1 ماهه با مقیاس‌های اضطراب سلامتی سالکوویسکیس و وارویک و سلامت روان ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از SPSS نسخه 23 و روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر (آنووا) تحلیل شدند.
یافته ها نتایج این مطالعه نشان ‌داد آموزش راهبرد‌های فراشناختی یک برنامه مؤثر در کاهش اضطراب سلامتی و افزایش سلامت روان بود. نتایج در سطح (P<0/05) معنادار بود و بعد از 1 ماه پیگیری نیز نتایج باقی‌مانده ‌‌بود.
نتیجه گیری به‌طور‌کلی، بر‌اساس نتایج این مطالعه، برنامه آموزش راهبرد‌های فراشناختی می‌تواند یک راهکار مناسب برای کاهش اضطراب سلامتی و بهبود سلامت روان دانشجویان باشد.
متن کامل [PDF 6057 kb]   (141 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (94 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1400/9/16 | پذیرش: 1401/6/21 | انتشار: 1401/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology

Designed & Developed by : Yektaweb