ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان، بر سبکهای تنظیم هیجان و شدت علائم وسواس در زنان مبتلا به اختلال وسواسیاجباری
اهداف هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان، بر سبکهای تنظیم هیجان و شدت علائم وسواس در زنان مبتلا به اختلال وسواسیاجباری است.
مواد و روش ها طرح این پژوهش، نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام زنان مبتلا به اختلال وسواسیاجباری مراجعهکننده به کلینیکها و مراکز مشاوره شهر اهواز بود. برای انتخاب گروه نمونه واجد شرایط، ابتدا ۳۰ نفر از بیماران مراجعهکننده به مراکز درمانی به شیوه نمونهگیری د ردسترس انتخاب شدند که تعدادی از آنان به دلیل نگذراندن کامل ۸ جلسه درمان حذف شدند. درنهایت، گروه نمونه ۲۴نفری زنان بیمار در دو گروه آزمایش (۱۲ نفر) و کنترل (۱۲ نفر) بررسی شدند. برای جمعآوری دادهها در هر سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، از مقیاس وسواسیاجباری ییلبراون و پرسشنامه سبکهای هیجان استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از روشآماری آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) و نرمافزار SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد.
یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد بین افراد گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ سبک تنظیم هیجان پنهانکاری (۰/۰۱≥P و ۷/۷۰=F) و شدت علائم وسواس (۰/۰۰۱≥P و ۲۰/۸۴=F) در مرحله پسآزمون و همچنین، بین زنان بیمار دو گروه از لحاظ سبکپنهانکاری (۰/۵۰≥P و ۲/۶۰=F) و شدت علائم وسواس (۰/۰۰۱≥P و ۲۹/۹۹=F) در مرحله پیگیری، تفاوت معنیداری وجود دارد.
نتیجه گیری به طور کلی نتایج گویای آن است که درمان متمرکز بر هیجان در دو مرحله پسآزمون و پیگیری، منجر به افزایش سبک تنظیم هیجان پنهانکاری و کاهش شدت علائم وسواس در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل میشود؛ ازاینرو، روش درمانی مذکور بهواسطه تمرکز ویژه بر مقوله هیجان، میتواند به عنوان روش درمانیِ مؤثری به منظور کاهش علائم وسواس در بیماران مبتلا به اختلال وسواسیاجباری مورد توجه قرار گیرد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2828-fa.pdf
2020-03-10
356
369
10.32598/ijpcp.24.4.456
اختلال وسواسیاجباری
درمان متمرکز بر هیجان
سبکهای تنظیم هیجان
شدت علائم وسواس
The Effectiveness of Emotion-Focused Therapy on Emotion Regulation Styles and Severity of Obsessive-Compulsive Symptoms in Women With Obsessive-Compulsive Disorder
Objectives This study aimed to investigate the effect of emotion-focused therapy on emotional regulation styles and severity of obsessive-compulsive symptoms in women with Obsessive-Compulsive Disorder (OCD).
Methods The present study has a quasi-experimental design with pre-test-post-test and control group with follow-up. The statistical population included all women with OCD referring to clinics and counseling centers of Ahvaz City, Iran. In order to select the eligible samples, 30 women were recruited from the patients referred to the treatment centers by convenience sampling method, but some of them were excluded due to discontinuation of treatment sessions. Finally, a sample of 24 patients were evaluated in experimental group (12 subjects) and control group (12 subjects). To collect data, we used the Yale-Brown obsessive-compulsive scale and affective styles questionnaire. The obtained data were analyzed using covariance analysis in SPSS V. 22.
Results Multivariate ANOVA test results showed that there was significant difference between test and study groups in terms of concealing style (10.0≥P, 07.7=F) and severity of obsessive-compulsive symptoms (100.0≥P, 84.02=F) after intervention. Moreover, between female patients in both group, a significant difference was found with respect to concealing style (50.0≥P, 06.2=F) and severity of obsessive-compulsive symptoms (100.0≥P, 99.92=F) during follow-up period.
Conclusion Based on the results, emotion-focused therapy is an effective treatment to reduce the symptoms of obsessive-compulsive symptoms in patients with OCD.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2828-en.pdf
2020-03-10
356
369
10.32598/ijpcp.24.4.456
Emotion-focused therapy
Emotion regulation styles
Obsessive-Compulsive Disorder (OCD)
Severity of obsessive-compulsive symptoms
Leila
Shameli
Lshameli29@yahoo.com
1
PhD. in Psychology, Assistant Professor, Department of General Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Salman Farsi University of Kazeroon, Kazeroun, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-4503-1041
Mahnaz
Mehrabizadeh Honarmand
2
PhD. in Psychology, Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahwaz, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-6901-7861
Abdozahra
Naa'mi
3
PhD. in Psychology, Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahwaz, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-4378-2650
Iran
Davodi
4
PhD. in Psychology, Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahwaz, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-3526-0673
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشده، نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجانی زنان مبتلا به دیابت نوع 2 (پیگیری 3ماهه)
اهداف این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشده، نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجانی زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد.
مواد و روش ها این مطالعه شبهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و یک مرحله پیگیری انجام شد. از میان همه بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ عضو هیئت ورزشهای همگانی استان خراسان شمالی در سال ۱۳۹۶، ۳۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. بیماران گروه آزمایش در ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقهای در هفته درمان شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی شرکت کردند. دادهها با مقیاس استرس ادراکشده، سبک پاسخدهی نشخواری و مقیاس دشواری تنظیم هیجان جمعآوری شدند.
یافته ها نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر نشان داد شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی باعث کاهش معنادار نمرههای بیماران در نشخوار ذهنی (۰/۰۱≥P) و دشواری تنظیم هیجانی بهجز خردهمقیاس آگاهی (۰/۰۱≥P) در پیگیری سهماهه و استرس ادراکشده (۰/۰۱≥P) تا پسآزمون شده است.
نتیجه گیری شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش نشخوار ذهنی، استرس ادراکشده و دشواری تنظیم هیجانی بهجز خردهمقیاس آگاهی در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ مؤثر است.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2796-fa.pdf
2020-03-10
370
383
10.32598/ijpcp.24.4.370
ذهنآگاهی
نشخوار فکری
استرس ادراکشده
دشواری تنظیم هیجانی
دیابت نوع 2
The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Ruminative Thoughts, Perceived Stress and Difficulties in Emotion Regulation of Women With Type 2 Diabetes
Objectives This study aimed to investigate the effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) on ruminative thoughts, perceived stress and difficulties in emotion regulation of women with type 2 diabetes.
Methods This quasi-experimental study was carried out using pre-test and post-test design with a control group and a one-step follow-up. Out of all patients with type 2 diabetes and members of the Public Sports Organization of North Khorasan Province, Iran in 2016, 30 individuals were selected via convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Patients of the experimental group participated in eight 120-minute sessions once per week of MBCT. The study data were obtained by using ruminative responses scale, perceived stress scale and difficulties in emotion regulation scale.
Results Results of analysis of variance with repeated measures indicated that MBCT leads to significant decrease in ruminative thoughts (P≥0.01) and difficulties in emotion regulation expect for the knowledge subscale (P≥0.01) in the follow up and in perceived stress (P≥0.01) in post-test.
Conclusion Mindfulness-based cognitive therapy decreases the ruminative thoughts, difficulties in emotion regulation and perceived stress in women with type 2 diabetes.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2796-en.pdf
2020-03-10
370
383
10.32598/ijpcp.24.4.370
Mindfulness
Rumination
Perceived stress
Difficulties in emotion regulation
Diabetes mellitus type 2
Bi Bi Zohreh
Razavizadeh Tabadkan
razavi7585@gmail.com
1
PhD. Candidate in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-6284-5557
Mahmoud
Jajarmi
jajarmimahmoud96@gmail.com
2
PhD. in Consultation, Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities and Basic Sciences, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-7126-161X
Yaghoob
Vakili
yaghoobvakili@yahoo.com
3
PhD. in Clinical Psychology, Assistant Professor, Golestan Research Center of Psychiatry, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش پیشبین شخصیت بامدادیشامگاهی، انعطافپذیری شناختی و تنظیم شناختی هیجان در رضایت زناشوییِ زنان میانسال
اهداف شواهد جدید بر نقش مؤثر عوامل فیزیولوژیکی، شناختی و هیجانی در کیفیت رابطه میان زوجین دلالت دارد. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین شخصیت بامدادیشامگاهی، انعطافپذیری شناختی و تنظیم شناختی هیجان با رضایت زناشویی در زنان میانسال بود.
مواد و روش ها روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمام زنان متأهل میانسال (۴۰ تا ۶۰ سال) ساکن شهر مشهد بود. از بین مناطق شهرداری، منطقه ۱ به عنوان نمونه به شیوه تصادفی انتخاب شد و از این منطقه ۲۱۱ زن با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک انتخاب شدند. هریک از شرکتکنندگان این مطالعه، فرم رضایت زناشویی انریچ، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی، پرسشنامه بامدادیشامگاهی و نسخه کوتاه پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد زیرمقیاسهای ادراک گزینههای مختلف، ادارک کنترلپذیری و نمره کل انعطافپذیری شناختی توان پیشبینی رضایت زناشویی را به صورت مثبت دارند (P<۰/۰۰۱). علاوه بر این، سهم شخصیت بامدادیشامگاهی در پیشبینی رضایت زناشویی معنادار بود و بامدادیبودن زیاد با رضایت زناشویی زیاد همراه بود (P<۰/۰۰۱). همچنین نتایج نشان داد ملامت خویشتن، نشخوارگری، فاجعهسازی و ملامت دیگران، به نحو منفی (P<۰/۰۰۱) و پذیرش و دیدگاهگیری به نحو مثبت (P<۰/۰۵) رضایت زناشویی را پیشبینی میکنند.
نتیجه گیری یافتههای این مطالعه ضمن گسترش ادبیات پژوهش، لزوم توجه به ویژگیهای فیزیولوژیکی، شناختی و هیجانی در برنامههای ارتقای روابط زوجین و نیز مشاوره پیش از ازدواج را برجسته میسازد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2776-fa.pdf
2020-03-10
384
399
10.32598/ijpcp.24.4.384
رضایت زناشویی
انعطافپذیری
شناخت
هیجان
بامدادیشامگاهی
Predictive Role of Morningness-Eveningness Personality, Cognitive Flexibility and Cognitive Emotion Regulation in Marital Satisfaction in Middle-Aged Women
Objectives Recent evidence suggests the effective role of physiological, cognitive and emotional factors in the quality of couple relationships. The purpose of this study was to study the relationship between morningness-eveningness personality, Cognitive Flexibility (CF) and Cognitive Rmotion Regulation (CER) with marital satisfaction in middle-aged women.
Methods The research method was correlational. Statistical population included all middle-aged married women (40-60 years old) living in Mashhad City, Iran. District 1 was randomly selected as the sample area and 211 women in this district were selected using systematic sampling method. Each participant completed Enrich marital satisfaction scale, cognitive flexibility inventory, morningness-eveningness questionnaire and short form of cognitive emotion regulation questionnaire. The obtained data were analyzed by Pearson correlation and multivariate regression.
Results Multivariate regression results indicated that alternatives option perception, control perception and total score of cognitive flexibility positively predicts marital satisfaction (P<0.001). Furthermore, the role of a morningness-eveningness personality in predicting marital satisfaction was significant in a way that high scores in morningness matched with high scores in marital satisfaction (P<0.001). The results also indicated that self-blame, rumination, catastrophizing, and blame of others negatively (P<0.001), acceptance and perspective-taking positively predict marital satisfaction (P<0.05).
Conclusion The findings of this study, while expanding the literature of the research, highlight the physiological, cognitive and emotional characteristics of marital satisfaction in enrichment programs and premarital counseling.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2776-en.pdf
2020-03-10
384
399
10.32598/ijpcp.24.4.384
Marital satisfaction
Flexibility
Cognition
Emotion
Morningness-eveningness
Hossein
Shareh
h.shareh@hsu.ac.ir
1
PhD., Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-0102-2290
Maryam
Eshaghi Sani
2
MSc., Department of Psychology, Faculty of Humanities, Neyshabur Branch, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-6974-0547
ORIGINAL_ARTICLE
مدلسازی معادلههای ساختاریِ تحملنکردن بلاتکلیفی و افسردگی و اختلال اضطراب فراگیر: بررسی نقش واسطهای نشخوار فکری
اهداف اختلال اضطراب فراگیر و افسردگی، یکی از اختلالهای شایع در دوره کودکی و بزرگسالی است و مشکلات زیادی در حوزه سلامت به همراه دارد. هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطهای نشخوار فکری در رابطه بین تحملنکردن بلاتکلیفی با علائم افسردگی و اختلال اضطراب فراگیر است.
مواد و روش ها طرح این پژوهش، از نوع توصیفی همبستگی است. برای این منظور، ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای تحملنکردن بلاتکلیفی داگاس، مقیاس نشخوار فکری نالن هاکسما، مقیاس افسردگی بک و مقیاس اضطراب فراگیر که در اختیار آنها گذاشته شده بود، پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. همچنین برای طبقهبندی، پردازش و تحلیل دادهها و بررسی فرضیههای پژوهش از نرمافزارهای آماری SPSS نسخه ۲۲ و Lisrel ۸/۸۵ استفاده شد.
یافته ها ارزیابی مدل فرضی پژوهش با استفاده از شاخصهای برازندگی نشان داد مدل فرضی با مدل اندازهگیری، برازش دارد ۰/۹۸=NFI=۰/۹۶ - CFI
RMSEA=۰/۶۰ . نتایج نشان داد تحملنکردن بلاتکلیفی به صورت غیرمستقیم از طریق نشخوار فکری بر افسردگی و همچنین به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اختلال اضطراب فراگیر تأثیر دارد.
نتیجه گیری میتوان بر اساس یافتههای پژوهش، نتیجه گرفت نشخوار فکری در رابطه بین تحملنکردن بلاتکلیفی و علائم افسردگی و اضطراب فراگیر نقش واسطهای دارد. توجه به این سازوکارِ تأثیر، میتواند در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی کارآمد برای اختلال افسردگی و اضطراب فراگیر مؤثر باشد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2822-fa.pdf
2020-03-10
400
415
10.32598/ijpcp.24.4.400
تحملنکردن بلاتکلیفی
نشخوار فکری
افسردگی
اختلال اضطرابی
مدلیابی معادلات ساختاری
Structural Equation Modeling of Intolerance of Uncertainty and Symptoms of Depression and General Anxiety Disorder: Investigation of the Mediating Role of Rumination
Objectives Generalized anxiety disorder and depression, one of the common problems in childhood and adulthood is associated with many problems in the field of health. This study aimed to investigate the mediating role of rumination in the relationship among Intolerance of Uncertainty (IU) and symptoms of depression and General Anxiety Disorder (GAD).
Methods In this descriptive correlational study, a sample of 250 students from Iran University of Medical Sciences were selected using cluster sampling method. The participants responded to intolerance of uncertainty scale and rumination scale, Generalized Anxiety Disorder Questionnaire Inventory-revised (GAD-Q-IV), and Beck depression inventory. The obtained data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM). For statistical analysis, SPSS V. 22 and LISREL 85.9 were used to classify, process, and analyze the data and to investigate the hypotheses of the research.
Results The evaluation of hypothetical model with fit indexes demonstrated that the hypothetical model fits the measurement model (CFI=0.98, NFI=0.96, and RMSEA=0.060).
Structural relations analysis also indicated intolerance of uncertainty indirectly through rumination over depression and directly and indirectly general anxiety disorder.
Conclusion Thus, based on the current research findings, rumination has a mediating role in relationship between intolerance of uncertainty and symptoms of depression and general anxiety disorder. Considering these dimensions, the employed mechanisms can be useful in developing efficacious preventive and therapeutic interventions for depression.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2822-en.pdf
2020-03-10
400
415
10.32598/ijpcp.24.4.400
Intolerance of Uncertainty
Rumination
Depression
Anxiety disorder
Structural Equation Modeling
Ghasem
Abdolpour
g.marand@yahoo.com
1
PhD. in Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Shahed, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-1791-5605
Mohammad
Nasiri
mohammad.nasiritb@gmail.com
2
PhD. in Health Psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Kharazmi, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-2245-2326
Mehrab
Mafakheri
mehrabmafakheri72@gmail.com
3
MSc. in Psychology, Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-7314-6957
Kamyar
Mansouri
mansouri.k@tak.iums.ac.ir
4
MSc. in Psychology, Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-1791-5605
Reza
Abdi
reza.abdi70@yahoo.com
5
PhD. in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-1791-5605
ORIGINAL_ARTICLE
میزان دسترسی به تلفن همراه و شیوع استفاده از آن برای تبادل مفاهیم جنسی در بین دانشآموزان دبیرستانی شهر رفسنجان، سال 1394
اهداف ارتقای تکنولوژیهای ارتباطات الکترونیکی در کنار فواید و منافع آن، نوجوانان را با خطرات و تهدیدهای جدید روبهرو کرده است. در حیطه تلفن همراه یکی از این تهدیدها روبهروشدن و درگیرشدن نوجوانان با دریافت و ارسال پیامکهای حاوی مفاهیم و تصاویر جنسی است. این تحقیق به منظور تعیین دسترسی به تلفن همراه و شیوع استفاده از آن برای ردوبدلکردن پیامکهایی با مفاهیم و تصاویر جنسی در نوجوانان دبیرستانی شهر رفسنجان انجام شد.
مواد و روش ها این مطالعه پژوهشی توصیفیمقطعی بود که بر دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر رفسنجان انجام شد. روش نمونهگیری، خوشهای طبقهای و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای حاوی اطلاعات مربوط به دسترسی به تلفن همراه و کمیت و کیفیت استفاده از آن برای ردوبدلکردن پیامک بود. دادهها وارد نرمافزار SPSS نسخه ۲۳ شده و با آزمونهای آماری تی تست و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها از مجموع ۹۹۴ نفر نمونههای پژوهش، فقط ۱۰/۹ درصد تلفن همراه نداشتند. ۶۲/۷ درصد واحدهای پژوهش به تلفن همراه هوشمند و خدمات اینترنتی دسترسی داشتند. ۳۴/۷ درصد در شش ماه گذشته پیامک حاوی تصاویر یا مفاهیم جنسی دریافت کردند و ۱۵/۷ درصد چنین پیامکی فرستاده بودند. بین دریافت (P<۰/۰۰۰۱) و ارسال (P<۰/۰۰۰۱) پیامک جنسی با تعداد کل پیامک فرستادهشده در روز ارتباط معنیدار آماری به دست آمد.
نتیجه گیری دسترسی به تلفن همراه بین نوجوانان ایرانی، گسترده و استفاده از این وسیله برای ردوبدلکردن مفاهیم و تصاویر جنسی در نوجوانان شایع است. همچنین دسترسی و استفاده از تلفن همراه نوجوانان را با خطرات ارتباط پرخطر با جنس مخالف روبهرو می کند. و لزوم مداخله والدین و برنامه ریزی برای آموزش والدین را آشکار میکند.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2744-fa.pdf
2020-03-10
416
425
10.32598/ijpcp.24.4.416
دانشآموزان
پیامک
ارسال مفاهیم و تصاویر جنسی
Mobile Access and Sexting Prevalence in High School Students in Rafsanjan City, Iran in 2015
Objectives Advances in the electronic communication technologies, despite a lot of benefits, have exposed the youth to some threats such as sexting. This study aimed to determine the youth access to mobile phone and the prevalence of sexting in high school students in Rafsanjan City, Iran.
Methods The study was a cross-sectional local survey of 944 high school students in Rafsanjan using stratified cluster sampling method. The survey tool was a questionnaire of texting and sexting quantity and quality. The obtained data entered the SPSS V. 16 and analyzed using Chi square and t-test.
Results Out of 994 samples, 10.9% did not access to mobile phone. About 62.7% of samples had smart phones and internet access via mobile phones. In last six months, 34.7% of samples had sent sext and 15.7% had received sext. There was a statistical significant relationship between sending (P<0.0001) and receiving sext (P<0.0001) and the total number of texting per day.
Conclusion Iranian youths have a wide access to mobile phones and sexting is prevalent among them. Such situation would expose them to threats and dangers in sexual interactions and calls for parents’ supervision and plan for parenting education.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2744-en.pdf
2020-03-10
416
425
10.32598/ijpcp.24.4.416
Students
Text messaging
Sexting
Zohreh
Ghorashi
zghorashi@yahoo.com
1
PhD. in Reproductive Health, Assistant Professor, Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Geriatric Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-7417-3735
Marzeyeh
Loripoor
marzeyehloripoor@yahoo.com
2
PhD. in Reproductive Health, Assistant Professor, Department of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Geriatric Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-5063-4357
Seyede Maryam
Lotfipur-Rafsanjani
maryam_lotfypur@yahoo.com
3
MSc. in Maternal and Child Health, Departments of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Geriatric Care Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-1729-3669
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین ویژگیهای محیط کالبدی و عصبروانشناختی در ادراک محیطی مبتلایان به دمانس از نوع آلزایمر
اهداف این مطالعه، ویژگیهای محیط کالبدی و تبیین آن را در الگوی معماری مبتنی بر عصبروانشناختی بررسی میکند تا بتواند پاسخگوی نیازهای مرتبط با فرایندهای ذهنی (احساس، ادراک، حافظه و سازمانبندی رفتار هدفمند و تطابقی با محیط) مبتلایان به دمانس از نوع آلزایمر باشد.
مواد و روش ها مطالعه حاضر با نمونهگیری هدفمند از مبتلایان به آلزایمر با روش پژوهش توصیفیتحلیلی و شیوه تحلیل محتوای کیفی (استقرایی) از ۹ مصاحبه نیمهساختاریافته و متون پژوهشی مرتبط انجام شده است. از میان ۶ بیمار انتخابشده، پس از آزمونهای تعیین سطح بیماری، ۴ نفر انتخاب شدند. برای تکمیل مفاهیم، با ۵ نفر از مراقبان بیماران نیز مصاحبه شد.
یافته ها تحلیل محتوای مصاحبهها شامل ۲۸ کد استخراج شده اولیه، ۳ زیرطبقه شامل بیتفاوتی به عناصر محیطی، تمایل حضور در مکانهای آشنا و استرسزا بودن محیطهای ناآشنا و طبقه مرکزی با مفهوم «ادراک محیطی» استخراج شد.
نتیجه گیری تبیین ویژگیهای محیط کالبدی و عصبروانشناختی به صورت همزمان میتواند نقش بسزایی در ایجاد محیط سکونتی، مراقبتی و درمانی این مبتلایان داشته باشد. ازاینرو، بهکارگیری نشانههای حسی محیط در کاهش اختلالات رفتاری اثربخش است. بنابراین، ادراک محیطی قویتر به معنای وجود برهمکنش بیشتر میان ابعاد مختلف محیط (کالبدی و عصبروانشناختی) است.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2820-fa.pdf
2020-03-10
426
443
10.32598/ijpcp.24.4.426
ادراک
محیط کالبدی
دمانس
آلزایمر
عصبروانشناختی
Relationship Between Neuropsychological and Physical Environmental Perception in Patients With Dementia and Alzheimer Disease
Objectives The current study examines the features of the physical environment affecting environmental perception and tries to explain paradigm of architecture based on the neuropsychological features. This paper investigates the relationship between the two aspects of the physical and neuropsychological environment in the patients with dementia Alzheimer’s type in order to meet the needs of the mental processes (sensation, perception, memory, and the organization of targeted behavior and adaptation to the environment for executive functions).
Methods This study was conducted by inductive content analysis method based on 9 semi-structured interviews and inductive content analysis from related literature.
Results Environmental perception was found as category based on two inductive content analyses. Moreover, 28 concepts of first level concepts (coding) and three concepts of “indifference to the elements in the physical environment”, “willingness to attend familiar places” and “stressors in unfamiliar places” as subcategories were obtained from semi-structured interviews.
Conclusion Explaining the features of the physical environment combined with neuropsychological environment can play a significant role in creating the habitat, care and treatment environment of these patients. Therefore, the sensory cue of the environment is effective in reducing behavioral disorders. Also, the perception of a more powerful environment means a greater interaction between these two dimensions of the environment.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2820-en.pdf
2020-03-10
426
443
10.32598/ijpcp.24.4.426
Perception
Physical environment
Dementia
Alzheimer disease
Neuropsychology
Sima
Mansoori
s_mansouri@cmps2.iust.ac.ir
1
PhD. in Architecture, Department of Architecture, School of Architecture and Environmental Design, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-9276-4582
Farhang
Mozaffar
f.mozaffar@aui.ac.ir
2
Associate professor in Architecture, Department of Architecture, School of Architecture and Environmental Design, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-2744-4037
Maryam
Noroozian
mnoroozi@tums.ac.ir
3
Neurology Division, Department of Psychiatry Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-2070-1563
Mohsen
Faizi
mfaizi@iust.ac.ir
4
Professor, Architecture, Department of Architecture, School of Architecture and Environmental Design, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-1022-0990
Hassan
Ashayeri
ashayerih.neuroscientist@yahoo.com
5
Professor, Neuropsychology and psychiatry, Rehabilitation of Iran University of Medical science, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-2348-6213
ORIGINAL_ARTICLE
پایایی، روایی و ساختار عاملی نسخه فارسی مقیاس حساسیت به تقویت کودکان
اهداف نظریه حساسیت به تقویت تجدیدنظرشده در ابعاد مختلف رفتار، هیجانها، شخصیت و آسیبشناختی کودکان، نقش تعیینکننده ای دارد و به همین دلیل هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس بازنگریشده حساسیت به تقویت کودکان بود.
مواد و روش ها روش این پژوهش توصیفیهمبستگی است. جامعه آماری مطالعه شامل تمام کودکان مدارس شهر همدان در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ بودند. شرکتکنندگان شامل ۴۱۷ کودک بودند که به صورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در خوشه اول دو ناحیه از سطح شهر انتخاب شدند، در این مرحله از هر ناحیه پنج مدرسه و از هر مدرسه ۵۰ نفر انتخاب شدند. پس از گردآوری دادهها با توجه به ریزش برخی دادههای غیرقابل استفاده، تعداد نمونه نهایی ۴۱۷ نفر شد. سپس مقیاسهای حساسیت به تقویت، عواطف مثبت و منفی و افسردگی، اضطراب و استرس در بین شرکتکنندگان به منظور پاسخگویی اجرا شد. پایایی آزمون به وسیله آلفای کرونباخ، بازآزمایی و شاخص دونیمسازی ارزیابی شد، روایی همزمان با سایر مقیاسها برای تعیین روایی مقیاس حساسیت به تقویت صورت گرفت. ساختار عاملی تأییدی با تحلیل عاملی بررسی شد.
یافته ها تحلیل عاملی نشان داد مقیاس حساسیت به تقویت سه عامل دارد و بررسی پایایی آزمون از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برای عاملهای جنگوگریز، بازداری رفتاری و فعالساز رفتاری (۰/۷۵، ۰/۷۶ و ۰/۶۸)، بازآزمایی (۰/۴۸، ۰/۵۶ و ۰/۶۱) و شاخص دونیمسازی (۰/۵۶، ۰/۵۱ و ۰/۶۷) نشاندهنده ثبات مقیاس بود. روایی ملاکی سیستم حساسیت به تقویت با دیگر مقیاسها نشان از روایی واگرایی و همگرایی مطلوبی (P<۰/۰۵) داشت.
نتیجه گیری درمجموع، یافتهها نشان داد مقیاس حساسیت به تقویت ویژگیهای روانسنجی مطلوبی بین کودکان مطالعهشده دارد. با این حال به نظر میرسد زیرمؤلفههای مقیاس حساسیت به تقویت ثبات درونی پایینی بین کودکان مطالعهشده نسبت به نسخه اصلی دارند.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2838-fa.pdf
2020-03-10
444
457
10.32598/ijpcp.24.4.444
حساسیت به تقویت
ساختار عاملی
پایایی
روایی
Reliability, Validity, and Factor Structure of the Persian Version of the Children Reinforcement Sensitivity Scale
Objectives The revised Reinforcement Sensitivity Theory (RST) has a decisive role in the different dimensions of behavior, emotions, personality and pathology of children. The goal of this research was to validate RST in children.
Methods The research is descriptive correlational. The statistical population included all school children in Hamedan City, Iran in 2018 academic year. Study participants included 417 children selected by multi-stage cluster sampling. Then RST, positive and negative affect and depression anxiety stress scales were distributed among them to respond. The reliability was assessed by alpha coefficient, test-retest and split-half coefficient, and validity was assessed with other questionnaires to determine the psychometric properties of RST. The confirmatory factor structure was assessed by confirmatory factor analysis.
Results Factor analysis indicated that RST has 3 factors and checking the validity of the inventory using Cronbach alpha, respectively for the factor fight-flight system, behavioral activation system, behavioral inhibition system (0.75, 0.76, 0.68) test-retest (0.48, 0.56, 0.61) and split-half coefficient (0.56, 0.51, 0.61) reflects the stability of the scale. The criterion validity of RST with other questionnaires indicated desirable discriminant and convergence validity (P<0.05).
Conclusion Overall, the findings indicate that RST has good psychometric properties in children, and can be used in studies in normal population. However, it seems that RST subscales has a low internal consistency in Iranian children in comparison with the original version.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2838-en.pdf
2020-03-10
444
457
10.32598/ijpcp.24.4.444
Reinforcement sensitivity
Factor structure
Validity
Reliability
Sohrab
Amiri
amirysohrab@yahoo.com
1
PhD. in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0003-0297-0142
Karim
Babaei Nadilyu
2
PhD. in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-7943-7920
Mahdi
Ghasemzade
3
MA. in Psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-1466-2377
OTHERS_CITABLE
همسرآزاری در ایران: امروز کجا هستیم؟
همسرآزاری یکی از مشکلات اجتماعی مهم است. همسرآزاری چهار نوع رفتار خشونتآمیز را دربرمیگیرد که بین دو نفر در یک رابطه صمیمانه اتفاق میافتد و عبارت است از: آزار جسمی، آزار جنسی و آزار عاطفی. همسرآزاری بهمثابه مشکلی بهداشتی و اجتماعی، پیامدهای منفی جسمی و روان شناختی زیادی دارد. وجود این مشکلات، طراحی برنامههای مداخله پیشگیرانه را الزامی میکند. بنابراین، بسیاری از کشورها به این کار اقدام کردهاند و ایران نیز یکی از این کشورهاست.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2829-fa.pdf
2020-03-10
458
462
10.32598/ijpcp.24.4.458
همسرآزاری
خشونت خانگی
مداخلات پیشگیرانه
زنان
Spouse Abuse in Iran: Where Are We Today?
Spousal abuse is a significant social problem. Spousal abuse includes four types of violent behavior that occur between two people in an intimate relationship: physical abuse; sexual abuse; and emotional abuse. Spousal abuse as a social and health problem is accompanied with numerous negative physical and psychological outcomes. Such problems require prevention, thus many countries such as Iran have designed preventive intervention programs.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2829-en.pdf
2020-03-10
458
462
10.32598/ijpcp.24.4.458
Spouse abuse
Domestic violence
Preventive interventions
Women
Shahrbanoo
Ghahari
ghahhari.sh@iums.ac.ir.
1
PhD. in Clinical Psychology, Assistant Professor, Department of Mental Health, Center of Excellence in Psychiatry, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0001-7103-3940
Noushin
Khademolreza
Khademolreza.n@iums.ac.ir
2
Psychiatrist, Assistant Professor, Department of Community Psychiatry, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Science, Tehran, Iran.
AUTHOR
https://orcid.org/0000-0002-0800-2364