ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه کیفی ارتباط معنویتگرایی و تابآوری از نگاه زنان ایرانی ساکن ملبورن (استرالیا)
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ارتباط بین معنویت / مذهبگرایی و تابآوری از دیدگاه گروهی از زنان ایرانی ساکن ملبورن (استرالیا) است. روش: پژوهش به روش کیفی و به شیوه اتنوگرافی یا قومنگاری انجام شد. به این منظور جامعهی هدف به مدت دو سال و نیم تحت مشاهده میدانی، مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و گفتگوهای غیر رسمی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که اکثر شرکتکنندگان تابآوری بالایی نشان دادند و معنویت/مذهبگرایی یکی از عوامل بسیار مهم اثر گذار بر انطباق با شرایط موجود بود. تجربه تابآوری و معنویتگرایی همچنین منجر به احساس سلامت روانشناختی شده بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای بهدست آمده معنویت/ مذهبگرایی نه تنها میتواند چارچوبی برای معنابخشیدن به رنجها و سازگار شدن با بحرانها فراهم آورد، بلکه میتواند سلامت روانشناختی فرد را نیز ارتقا بخشد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2524-fa.pdf
2016-06-25
281
296
مذهب/ معنویتگرایی؛ تابآوری؛ سلامت روانشناختی؛ زنان مهاجر ایرانی
Qualitative Study of Spirituality and Resilience from the Perspective of Iranian Immigrant Women in Melbourne (Australia)
Objectives: The aim of the current study was to qualitatively investigate spirituality and resilience from the perspective of a group of Iranian immigrant women in Melbourne (Australia). Method: The study was performed using qualitative ethnographic research method. Thus, the target population was observed for 2.5 years and took part in semi-structured in-depth interviews and informal conversations. Results: The results showed that the majority of participants experienced high resilience and the spirituality/religiosity was one of the most effective factors in adapting to existing situation. Also, the experience of resilience and spirituality had led to a feeling of psychological health. Conclusion: According to the obtained results, spirituality/religiosity not only can create a framework for finding meaning in pain, and dealing with crisis but also can enhance the individual’s psychological health.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2524-en.pdf
2016-06-25
281
296
religiosity/spirituality
resilience
psychological health
Iranian immigrant women
Azam
Naghavi
Email:Naghaviaz@yahoo.com
1
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین سبک زندگی با سبک فرزندپروری پدران: نقش عامل اعتیاد پدر نوجوانان
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبکهای زندگی و سبکهای فرزندپروری در پدران وابسته به مواد و مقایسه آن با پدران عادی صورت گرفت. روش: نمونه پژوهش شامل 173 مرد وابسته به مواد مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر تهران و 195 فرد عادی از جمعیت عمومی بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه مقیاسهای اساسی آدلر برای موفقیت بین فردی- نسخه بزرگسالان و سبکهای فرزندپروری بامریند گردآوری شد؛ و با روشهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی چندگانه و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: برخی از خرده مقیاسهای سبکهای زندگی، به طور معنیداری سبکهای فرزندپروری به تفکیک دو گروه عادی و وابسته به مواد را پیشبینی کردند. بین دو گروه از لحاظ ارتباط بین سبکهای فرزندپروری پدران با جنسیت فرزندان و ساختار خانواده تفاوت معنیداری یافت نشد. نتیجهگیری: یافتهها از تأثیرگذاری سبک زندگی پدر بر سبک فرزندپروری وی حمایت میکند. بنابراین باید سبک زندگی را به عنوان یک مسئله مهم روانشناختی مورد تأکید قرار داد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2520-fa.pdf
2016-06-21
297
307
سبک زندگی؛ فرزندپروری؛ جنسیت
The Relationship between Paternal Lifestyle and Parenting Style: The Role of Father\'s Drug Addiction
Objectives: The present study was performed to examine the relationship between fathers’ lifestyles and parenting styles of drug addicts compared to normal individuals. Method: The study sample consisted of 173 addicted subjects referred to addiction treatment centers in Tehran and 195 normal subjects selected using convenience sampling method. Data were obtained using Basic Adlerian Scales for Interpersonal Success-Adult form (BASIS_A), and Baumrind Parenting Styles; and were analyzed using Pearson's correlation, multiple linear regression, and MANOVA. Results: Some lifestyles’ subscales significantly predicted parenting styles in addicted and normal subjects. There was no significant difference between the two groups considering the relationships between paternal parenting styles and children’s gender and family structure. Conclusion: The results support the influence of father's lifestyle on his parenting style. Thus, the lifestyle should be emphasized as a crucial psychological issue.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2520-en.pdf
2016-06-21
297
307
lifestyle
parenting
gender
Mojtaba
Habibi
E-mail: Mo_habibi.sbu.ac.ir
1
Family Research Center, Shahid Beheshti University
AUTHOR
Mohsen
HajiSheykhi
2
Department of Psychology, Shahid Beheshti University
AUTHOR
Hanie
Lavaf
3
Department of Psychology, Shahid Beheshti University
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس سبک های دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان بر اساس سبکهای دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی منطقه 2 شهر تهران در سال 93-94 می باشد. نمونه مورد تحقیق شامل 383 دانشآموز (167 دختر و 216 پسر) است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از بین دانشآموزان دبیرستانهای منطقه دو شهر تهران انتخاب شدند و به نسخهی تجدید نظر شده مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (RAAS) و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینها و سینک (AISS) پاسخ دادند. برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل ترم گذشته دانشآموزان استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با عملکرد تحصیلی، همبستگی منفی(به ترتیب 43/0- r= و 56/0-r= ) و معنادار (05/0>p) و بین سبک دلبستگی ایمن و عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معناداری (56/0r= ، 05/0>p) وجود دارد. همچنین سازگاری تحصیلی، عاطفی و اجتماعی رابطه معناداری با عملکرد تحصیلی (به ترتیب 66/0 r=، 67/0 r=، 71/0 r=و 05/0>p) دانشآموزان داشت. حدود 62 درصد واریانس عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای سبکهای دلبستگی و سازگاری قابل تبیین بود. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه باید اهمیت سبکهای دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری را بهعنوان عوامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد تأکید قرار داد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2527-fa.pdf
2016-06-25
308
316
عملکرد تحصیلی؛ سبک های دلبستگی؛ سازگاری
Prediction of Students’ Academic Performance Based on Attachment Styles and Different Levels of Adjustment
Objectives: The aim of the present study was to predict students’ academic performance based on attachment styles and different levels of adjustment. Method: This is a correlational study. Samples included 383 students (167 girls and 216 boys) who were chosen using multi-stage cluster sampling from high school students of district 2 in Tehran; they completed Collins and Read’s Revised Adult Attachment Scale (RAAS) and Singha and Sing’s Adjustment Inventory for high School Students (AISS). Students' grade-point averages were used to measure their academic performance. Data were analyzed using Pearson’s correlation and analysis of regression. Results: The results revealed a significant negative correlation between avoidant and anxiety attachment styles with academic performance (p<0.05; r=-0.43, r=-0.56, respectively), and significant positive correlation (p<0.05, r=0.56) between safe attachment style and academic performance. Also, academic, emotional and social adjustment had a significant relationship with students’ academic performance (r=0.66, r=0.67, r=0.71, respectively; p<0.05). About 62% variance of academic performance was predictable by attachment and adjustment styles. Conclusion: Considering the results of the current study, the importance of attachment styles and different levels of adjustment should be considered as important factory in academic achievement of students.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2527-en.pdf
2016-06-25
308
316
academic performance
attachment styles
Adjustment
Alireza
Aghayousefi
1
Department of Psychology, Department of Psychology, Payame Noor Uuniversity
AUTHOR
Shahzad
Saravani
E-mail: shahrzad_saravani@yahoo.com
2
Department of Psychology, Islamic Azad University of Qom, Qom
AUTHOR
Roghayeh
Zeraatee
3
AUTHOR
Fatemeh Sadat
Razeghi
4
Islamic Azad University of Qom
AUTHOR
Saeed
Pourabdol
5
University of Mohaghegh Ardabili
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای روانسنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) برای غربالگری اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در نوجوانان
هدف: هدف پژوهش حاضر، بازسازی و بررسی روایی و پایایی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) (SNAP-IV) بود. روش: جامعه پژوهش، شامل تمام دانشآموزان دختر 13 تا 15 سال شهر شیراز بود. به منظور تهیه فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی SNAP-IV، ابتدا متن انگلیسی مقیاس (فرم والدین) به فارسی ترجمه شد. سپس تغییراتی در آن به منظور همخوانی با هدف خودگزارشی یودن این فرم صورت گرفت. محتوا، چهارچوب پاسخدهی و رسا بودن فرم فارسی پرسشنامه توسط داوران روانشناس تأیید شد. سپس290 دانشآموزان که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، آن را تکمیل کردند. به منظور بررسی روایی سازه، خرده آزمون توالی حرف و عدد بر روی 30 دانشآموز اجرا شد. همچنین، مقیاس درجهبندی SNAP-IV (فرم والدین) دراختیار والدین این30 دانشآموز قرار گرفت. داده ها به روش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و کجی)، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، حاکی از وجود دو عامل مجزای بیتوجهی و بیشفعالی/ تکانشگری بود. این دو عامل، 23/38 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ، ضریب اسپیرمن- براون و ضریب تنصیف گاتمن به ترتیب برای بُعد بیتوجهی 81/0، 81/0 و 80/0 و برای بُعد بیشفعالی/ تکانشگری 75/0، 65/0 و 64/0 به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به خصوصیات روانسنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندیSNAP-IV ، میتوان از آن برای ارزیابی و غربالگری نوجوانان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی استفاده کرد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2523-fa.pdf
2016-06-25
317
326
اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی؛ فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی SNAP-IV؛ نوجوانان
Psychometric Properties of a Persian Self-Report Version of Swanson, Nolan and Pelham Rating Scale (version IV) for Screening Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Adolescents
Objectives: The aim of the current study was to develop and evaluate the validity and reliability of Persianself-report version ofSwanson, Nolan and Pelham rating scale (version IV) (SNAP-IV). Method: The study population consisted of all 13 to 15 year-old female students of Shiraz city. To prepare the Persian self-report form of SNAP-IV rating scale, the English text of the scale (parent form) was translated into Farsi. Then some changes were made in the translated text in line with self-report form of the scale. The content, response framework, and expressiveness of Persian form were confirmed by psychologist referees. Then, 290 students who were selected through convenient sampling method completed the questionnaire. To assess construct validity, the Letter-Number Sequencing subtest was conducted on 30 students. Also, SNAP-IV rating scale (parent form) was given to the parents of these 30 students. Data were analyzed using descriptive statistics (mean, standard deviation and skewness), Pearson’s correlation and exploratory factor analysis. Results: The results of the exploratory factor analysis revealed two distinct factors of inattention and hyperactivity/impulsivity. These two factors explained 38.23% of total variance. Cronbach's alpha coefficient, Spearman-Brown coefficient and Guttman split-half coefficient for inattention dimension were 0.81, 0.81 and 0.80, respectively and for hyperactivity/impulsivity were 0.75, 0.65 and 0.64, respectively. Conclusion: Based on the results, the Persian self-report version of the SNAP-IV can be used for assessing and screening adolescents with attention deficit/ hyperactivity disorder.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2523-en.pdf
2016-06-25
317
326
attention deficit/ hyperactivity disorder
self-report Persian form of SNAP-IV rating scale
adolescents
Behnaz
Kiani
behnazkiani68@yahoo.com
1
School of Education and Psychology, Shiraz University
AUTHOR
Habib
Hadianfard
2
Department of Clinical Psychology, School of Education and Psychology, Shiraz Unniversity
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه های پذیرش و طرد والدین و شریک صمیمی در دانشجویان
هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامههای پذیرش و طرد والدین (نسخه پدر و مادر) و همسر به عنوان شریک عاطفی بود. روش: 220 شرکت کننده (120 زن و 100 مرد) متأهل از 4 دانشگاه در شهر تهران به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامههای پذیرش- طرد والدین، پذیرش- طرد شریک صمیمی و پرسشنامه ارزیابی شخصیت را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: روایی محتوایی پرسشنامهها توسط 3 متخصص تأیید شد. همسانی درونی در هر سه نسخه بالای 80/0 بوده و همچنین ضریب پایایی بازآزمایی نشان دهنده ثبات نمرات در فاصله 3 ماه بود. همبستگی پذیرش و طرد والدین و همسر با زیرمقیاسهای عدم سازگاری روانشناختی نشان دهنده روایی ملاکی مناسب آزمون بود. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دهنده برازش مناسب مدل چهار عاملی ابزار بوده و تأیید کننده روایی سازه ابزار بود.نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد که ابزار پذیرش و طرد والدینی و همسر از روایی و پایایی مناسبی در دانشجویان ایرانی برخوردار بوده و در پژوهشها و موقعیتهای بالینی قابل استفاده است.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2526-fa.pdf
2016-06-25
327
337
روانسنجی؛ ارزیابی روانشناختی؛ والدین؛ همسر
Psychometric Properties of Parental and Intimate Partner Acceptance-Rejection in Students
Objectives: The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of acceptance- rejection of parents (mother and father version) and spouse questionnaire. Method: 220 married participants (120 women and 100 men) were selected using multiphase cluster sampling from 4 universities in city of Tehran and completed parental acceptance-rejection (adult PARQ), intimate partner acceptance-rejection (IARQ) and personality assessment questionnaires. Data were analyzed using confirmatory factor analysis, Cronbach’s alpha coefficient and Pearson’s correlation coefficient. Results: Content validity of questionnaires was confirmed by 3 experts. The internal consistency in all versions was more than 0.80 and test-retest reliability showed stability of scores after 3 months. The correlation of parental and spouse acceptance-rejection with subscals of psychological maladjustment confirmed criterion validity of the test. The result of confirmatory factor analysis showed sufficient fitness of 4-factor model of instrument and confirmed its construct validity. Conclusion: Overall, the finding showed good validity and reliability of parental and intimate partner acceptance-rejection instruments among Iranian students and thus can be utilized in research and clinical settings.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2526-en.pdf
2016-06-25
327
337
psychometrics
psychological assessment
parents
spouse
Parisa sadat
Seyed mousavi
Email: p_mousavi@sbu.ac.ir
1
Family Research Center, Shahid Beheshti University
AUTHOR
Mohammadali
Mazaheri
2
Department of Psychology, Shahid Beheshti University
AUTHOR
Saeed
Ghanbari
3
Department of Counselling, Shahid Beheshti University
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه رؤیای شفاف در دانشجویان دانشگاه سمنان
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه رؤیای شفاف، در نمونهای از دانشجویان دانشگاه سمنان اجرا شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه سمنان در سال تحصیلی 1394-1393 بود. نمونه پژوهش شامل 350 دانشجو بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. اعضای نمونه پرسشنامههای رؤیای شفاف، پرسشنامه 16 عاملی شخصیت کتل و پرسشنامه منبع کنترل لوینسون را تکمیل کردند. از روش تحلیل عاملی تأییدی و همبستگی با نمرات ملاک بیرونی برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: پرسشنامه رؤیای شفاف دارای یک عامل بوده و از پایایی قابلقبولی برخوردار است. نمرات رؤیای شفاف با عوامل شهامت اجتماعی، تسلط، حساسیت هیجانی، هراس و محافظهکاری یا آزمایش کردن پرسشنامه کتل و با نمرات خرده مقیاس منبع کنترل درونی لوینسون، همبستگی متوسط نشان داد. نتیجهگیری: پرسشنامه رؤیای شفاف در جامعه دانشجویان دانشگاه سمنان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2519-fa.pdf
2016-06-21
338
350
رؤیای شفاف؛ روا سازی؛ اعتبار
Psychometric Properties of Lucid Dream Questionnaireon University of Semnan Students
Objectives: The aim of the present study was to evaluate the psychometric properties of Lucid Dream Questionnaire in a sample of Semnan University students. Method: The population consisted of all the students of Semnan University in 2014-2015 academic year. The sample included 350 students selected by stratified random sampling method. All participants completed Lucid Dream Questionnaire, Cattell's 16 Personality Factor (16PF) questionnaire and Levenson Locus of Control questionnaire. Data were analyzed using confirmatory factor analysis and correlation with external criteria. Results: Lucid Dream Questionnaire has one factor with acceptable reliability. Lucid Dream scores had moderate correlations with social boldness, dominance, emotional sensitivity, phobia, and conservative by experimentation of Cattell's Questionnaire and also with Levenson Locus of Control (LOC) subscale. Conclusion: Lucid Dream Questionnaire has appropriate reliability and validity in university of Semnan students.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2519-en.pdf
2016-06-21
338
350
lucid dreams
reliabilization
validation
Siavash
Talepasand
E-mail: stalepasand@semnan.ac.ir؛
1
Faculty of Psychology and Education, Semnan University, Semnan
AUTHOR
Masoud
Shekarro
2
a Tehran University
AUTHOR
Mohammad Taghi
Kheirkhah
3
b Ferdowsi University of Mashhad
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین
هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش: بهمنظور هنجاریابی، پرسشنامه به روش ترجمه و ترجمه معکوس آمادهسازی شدو از بین کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 93-92، 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین و پرسشنامه اعتیاد اینترنتی یانگ را تکمیل کردند. برای بررسی همسانی درونی سؤالات پرسش نامه اعتیاد به بازیهای آنلاین از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی روایی ابزار، روایی سازه، روایی ملاک و روایی همگرا محاسبه گردید. یافتهها: ضریبآلفایکرونباخ برای این پرسشنامه 95/0 به دست آمد. برای احراز روایی سازه، تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریمکس دو عامل را پیشنهاد نمود که به ترتیب مشکلات اجتماعی و خلقی و اختلال در عملکرد تحصیلی و شغلی بودند. این دو عامل 57 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. نتایج آزمون t نمونههای مستقل، نشان داد که بین دو گروه افراد معتاد و غیرمعتاد به بازیهای آنلاین، تفاوت معنیداری در میانگین نمرات پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین وجود دارد. جهت بررسی روایی همگرا، پرسش نامه اعتیاد به بازیهای آنلاین و پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ به طور همزمان اجرا شد و ضریب همبستگی 7/0 به دست آمد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از ویژگیهای روانسنجی مطلوب پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین است. بنابراین میتوان از این ابزار جهت بررسی اعتیاد به بازیهای آنلاین در ایران استفاده کرد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2525-fa.pdf
2016-06-25
351
361
اعتیاد به بازی های آنلاین؛ پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ؛ تحلیل عوامل اکتشافی؛ ویژگی های روانسنجی
Normalization and Examining Psychometric Properties of Online Game Addiction Inventory-Persian Version
Objectives: The aim of the current study was to assess the psychometric properties of Online Game Addiction Inventory in under graduate students of Shahid Chamran University of Ahwaz. Method: Of all under graduate students in Shahid Chamran University of Ahwaz during 2014-15 academic year, 300 under graduate students from Shahid Chamran University were selected using multistage random sampling method. Samples completed Online Game Addiction Inventory and Young Internet Addiction Inventory. Cronbach’s alpha was used for examining the internal consistency of Online Game Addiction Inventory. The study tool was validated using construct, criterion and convergent validity. Results: Cronbach’s alpha was calculated 0.95 for this inventory under study. Construct validity confirmed and principal component analysis with Varimax rotation identified two factors, namely, ethical and mood problems and education and employment problems, respectively. These two factors accounted for 57% of the total variance. Independent t-test results revealed significant difference on the mean scores of online game addiction between the two addicted and normal groups. The results showed a significant difference in a rate of online game addiction between two groups. Convergent validity was tested by administration of Online Game Addiction Inventory and Young Internet Addiction Inventory concurrently; correlation coefficient was obtained 0.7. Conclusion: Current study results showed appropriate psychometric features of Online Game Addiction Inventory. Therefore, it can be used for examining online game addiction in Iran.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2525-en.pdf
2016-06-25
351
361
online game addiction
Young Internet Addiction Inventory
exploratory factor analysis
psychometric properties
Arash
Zandi payam
Email: zandipayam.arash@gmail.com
1
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Shahid Chamran University of Ahwaz, Ahwaz
AUTHOR
Iran
Davoudi
2
Faculty of Psychology and Education, Shahid Chamran University of Ahwaz
AUTHOR
Mahnaz
Mehrabizadeh
3
Faculty of Psychology and Education, Shahid Chamran University of Ahwaz
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
هراس اجتماعی و رابطه آن با ویژگی های جمعیت شناسی در افراد بزرگسال دارای لکنت
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وجود هراساجتماعی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در افراد بزرگسال دارای لکنت انجام شد. روش: پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر، به صورت مقطعی بر روی 30 فرد بزرگسال (25 نفر مرد؛ 5 نفر زن) دارای لکنت، بالای 18 سال (میانگین سنی 27 سال) و تحصیلات دیپلم و بالاتر انجام شده است. وجود لکنت و تعیین شدت آن توسط "ابزار شدت لکنت- ویرایش سوم" و سطح هراس اجتماعی با "پرسشنامه هراساجتماعی" ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای اسپیرمن، منویتنی و کروسکال- والیس انجام گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها نشانداد که 26 در صد از بزرگسالان (8 نفر از 30 نفر)، میزان هراساجتماعی بالایی دارند. بین سطح هراساجتماعی و سن ارتباط معناداری وجود نداشت (696/0= p و 075/0= r). میزان هراساجتماعی در شرکتکنندههای زن و مرد و گروههای تحصیلی مختلف، تفاوت معنادار نداشت (148/0= p و 357/0= r). نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش حاضر در افراد بزرگسال دارای لکنت، میزان هراس اجتماعی با ویژگیهای جمعیتشناختی نظیر سن، جنس و تحصیلات ارتباط معناداری ندارد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2521-fa.pdf
2016-06-21
362
369
لکنت؛ هراس اجتماعی؛ ویژگی های جمعیت شناختی؛ بزرگسال
Social Phobia and Its Relation to Demographic Characteristics in Adults with Stuttering Disorder
Objectives: The aim of the present study was to determine social phobia and its relationship with demographic characteristics in adults with stuttering disorder. Method: The present descriptive-analytic study conducted among 30 adults 18 years and older (25 male, 5 female) with stuttering disorder with high school diploma or higher education certificates. Stuttering and its severity were examined by "Severity of Stuttering Instrument-3rd edition". Social phobia measured by "Social Phobia Inventory". Data were analyzed via SPSS software using Spearman, Mann-Whitney and Kruskal Wallis tests. Results: Findings indicated that 26% of adults (8 of 30 people) had high level of social phobia. There was no significant relationship between social phobia and age (r=0.075, p=0.696). Also there were no significant differences in level of social phobia between women and men and subjects with different level of education (p=0.148, p=0.357). Conclusion: Social phobia is not related to demographic characteristics like age, gender or education in adult with stuttering disorder.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2521-en.pdf
2016-06-21
362
369
stuttering
social phobia
demographic characteristics
adult
Farangis
Kakoee
1
Rehabilitation School, Iran University of Medical Sciences
AUTHOR
Zohre
Arani-Kashani
email: z_a_kashani@iums.ac.ir
2
Rehabilitation School, Iran University of Medical Sciences,Tehran
AUTHOR
Mohamad
Kamali
3
Iran University of Medical Sciences
AUTHOR
Masoud
Janbozorgi
4
Psychology Department of Howzeh and University Institute
AUTHOR