OTHERS_CITABLE
فراتحلیل اثربخشی مداخلات شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب امتحان در ایران
هدف: هدف فراتحلیل حاضر بررسی میزان اثربخشی مداخلات شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان در ایران بود. روش: 23 پژوهش مورد قبول از نظر روششناختی، فراتحلیل شدند. گردآوری دادهها با کاربرد سیاهه تحلیل محتوا انجام شد. اندازه اثر هر پژوهش بهصورت دستی محاسبه شد. یافتهها: اندازه اثر مداخلات شناختی- رفتاری برای نشانههای اضطراب امتحان، 66/2 (001/0≥p) و هماهنگ با جدول کوهن، بالا بود. نتیجهگیری: مداخلات شناختی- رفتاری، درمانی مناسب برای اضطراب امتحان است.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1507-fa.pdf
2012-07-15
3
12
فراتحلیل، درمانهای شناختی- رفتاری، اضطراب امتحان
Meta-analysis of the Effectiveness of Cognitive-Behavior Interventions
Objectives: The aim of the Current meta-analysis was to determine the effectiveness of cognitive-behavior treatments in reducing test anxiety. Method: Totally 23 studies with accepted methodology were selected and meta-analysis was done on them. The data were gathered using meta-analysis check list. The effect size of each study was calculated separately. Results: The study findings showed that the rate of effect size of cognitive-behavior treatment on reducing test anxiety was 2.66 (p≥0.001) which according to Cohen’s table was high. Conclusion: Cognitive-behavior interventions are suitable treatments for test anxiety.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1507-en.pdf
2012-07-15
3
12
meta-analysis
cognitive-behavior treatment
test anxiety
Elham
Aghaie
elhamaghaie89@gmail.com
1
Isfahan University
AUTHOR
Ahmad
Abedi
2
Isfahan University
AUTHOR
Somaye
Jamali Paghale
3
Isfahan University
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آسیبشناسی روانی محور یک درچهار ماهۀ اول پس از آسیب مغزی تروماتیک
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی ابعاد آسیبشناسی روانی محور یک چهارمین دستنامه تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV) درچهارماهه نخست پس از آسیب مغزی تروماتیک (TBI) و حالتهای روانی پس از رخداد TBI بود. روش: در چارچوب یک بررسی توصیفی- طولی، 238 بیمار دچار TBI (43 زن و 195 مرد) بهشیوه پیاپی نمونهگیری و معاینه شدند. پس از گذشت چهار ماه، 155 نفر (1/65%) از بیماران برای تعیین ماهیت اختلال روانی ناشی از TBI به کمک مصاحبه ساختاریافته بالینی بر پایه معیارهای تشخیصی DSM-IV، به یک روانپزشک مراجعه نمودند. یافتهها: نتایج نشان دادند که پس از آسیبدیدگی، 117 نفر (5/75%) دارای تشخیص اختلال های روانی ثانوی به TBI هستند. از این افراد، 88 بیمار (2/75%) همبودی اختلالهای روانی نشان دادند. با این وجود، شایعترین اختلالهای روانی ناشی از TBI بهترتیب تغییر شخصیت (6/58%)، اختلال خلقی (3/32%)، اختلال اضطرابی (20%)، اختلال خواب (3/19%)، یادزدودگی مزمن (9/12%) و اختلالهای جسمانیشده (3/1%) بودند. اختلالهای دلیریوم، خوردن و روانپریشی ناشی از TBI نیز هر یک به میزان 64/0% تشخیص داده شدند. نتیجهگیری: فراوانی بالای اختلالهای روانی در مرحله حاد پساز TBI بههمراه بسیاری از موارد جدید تغییر شخصیت و اختلالهای خلقی و اضطرابی، چشمگیر است و بیماران دچار TBI دستکم در مقطع زمانی چهارماهه پس از آسیب، باید مورد پایش و ارزیابی قرار گیرند تا خطر بروز اختلالهای روانی کاهش یابد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1508-fa.pdf
2012-07-15
13
28
آسیب مغزی تروماتیک، اختلال روانی، همبودی، پیامدهای عصبی- رفتاری
Axis I Psychopathology during the First Four Mounts After Traumatic Brain Injury
Objectives: The aim of this research was to examine the dimensions of axis I disorders during the first four months after Traumatic Brain Injury (TBI) and mental states after TBI. Method: Overall, 238 patients (43 females and 195 males) with TBI, in a descriptive-longitudinal study, were selected by consecutive sampling procedure and each of them undergone medical examinations. After 4 months of follow-up, 65.1% (155 cases) of the patients referred to a psychiatrist to determine the nature of their mental disorder due to TBI, using a structured clinical interview, based on the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th ed. (DSM-IV) . Results: The results showed that 75.5% (117 cases) of the patients had post-injury mental disorders secondary to TBI. Of these, 88 patients (75.2%) showed the comorbidity of mental disorders. However, the most common mental disorders due to TBI included personality change (58.6%), mood disorders (32.3%), anxiety disorders (20%), sleep disorders (19.3%), chronic amnesia (12.9%) and somatoform disorders (1.3%). Delirium, eating and psychotic disorders due to TBI, each up to 0.64%, were also diagnosed. Conclusion: The high frequency of mental disorders is evident in the acute phase after TBI, along with many novel cases of personality changes, mood and anxiety disorders. Therefore TBI patients must be monitored and evaluated at least in a 4-month period after the trauma to reduce the risk of mental disorders incident.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1508-en.pdf
2012-07-15
13
28
traumatic brain injury
mental disorder
comorbidity
neurobehavioral sequelae
Sajad
Rezaei
rezaei_psy@hotmail.com
1
Guilan University
AUTHOR
Iraj
Salehi
2
Guilan University
AUTHOR
Heshmatollah
Moosavi
3
Guilan University of Medical Sciences
AUTHOR
Shahrokh
Yousefzaeh
4
Guilan University of Medical Sciences
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای بالینی و ثبات تشخیصی اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای بالینی و ثبات تشخیصی اختلال دوقطبی درکودکان و نوجوانان انجام شده است. روش: این بررسی گذشتهنگر بر روی 257 بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی که بهصورت پیدرپی در سالهای 87-1383در بخش کودک و نوجوان بیمارستان روزبه شهر تهران بستری شده بودند انجام شد. دادههای مربوط بهویژگیهای جمعیتشناختی، تشخیص، درمان، اختلالهای همراه و نیمرخ علایم خلقی و پسیکوتیک از پرونده بستری و پرسشنامه مشخصات بیمار که در زمان بستری پر شده بود، گردآوری شد. در بررسی دوباره، ارزیابی تشخیصی بهکمک مصاحبه تشخیصی نیمهساختاریافته اختلالات خلقی و اسکیزوفرنیا برای کودکان، تشخیص فعلی و طول عمر برای افراد زیر 18 سال و مصاحبه نیمهساختاریافته اختلالهای خلقی و اسکیزوفرنیا در افراد بزرگتر از 18 سال انجام شد. شدت علائم در دوره حاد اختلال خلقی با بهرهگیری از مقیاس رتبه بندی مانیای یانگ برای مانیا، پرسشنامه افسردگی بک (برای افراد بالای 16 سال) و پرسشنامه افسردگی کودکان (برای افراد زیر 16 سال) سنجیده شد. عملکرد کنونی نیز بهکمک پرسشنامه ارزیابی کلی عملکرد (بالای 18 سال) و پرسشنامه ارزیابی کلی عملکرد کودکان (زیر 18 سال) ارزیابی گردید. یافتهها: شایعترین علامت یعنی تحریکپذیری (98% ) در بیشتر موارد با خلق بالا همراه بود. 2/73% بیماران دستکم یک اختلال همراه داشتند و شایعترین اختلال همبود، کمبود توجه همراه با بیشفعالی (2/44%) بود. ثبات تشخیصی اختلال دوقطبی در دورههای ارزیابی یک، دو، سه، چهار و پنج ساله بالاتر از 80% بود. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش از بالابودن ثبات تشخیصی اختلال دوقطبی در کودکان و نوجوانان حمایت میکند.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1509-fa.pdf
2012-07-15
29
39
اختلال دوقطبی، کودک، نوجوان، تشخیص، علایم
Clinical Characteristics and Diagnostic Stability of Bipolar Disorder in Children and Adolescents
Objectives: The aim of this study was to evaluate the clinical characteristics and diagnostic stability of children and adolescents with bipolar disorder. Method: In this prospective study, 257 subjects with bipolar disorder who were consecutively admitted to Roozbeh Hospital (Tehran, Iran) were enrolled. Demographic characteristics, diagnosis, treatment, comorbid disorders and mood and psychotic symptoms were extracted from the patients’ admission files and the information questionnaire, which had been filled in the admission time by the patients. In the further assessment, diagnostic evaluation was done using the Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-aged children present and lifetime version (K-SADS-PL), for the patients under 18, and the Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia (SADS) for the patients older than 18. Severity of the symptoms in the acute phase of mood disorder was evaluated by the Young Mania Rating Scale (Y-MRS) in manic phase and Beck Depression Inventory (BDI) for patients older than 16 or Children Depression Inventory (CDI) for the patients under 16 in depressive phase. Also, current and past levels of functioning were evaluated by the Global Assessment of Functioning (GAF) scale for patients older than 18 and the Child Global Assessment Scale (CGAS) for the patients under 18. Results: The most common symptom, irritability, was accompanied by elated mood in most cases. 73.2% of the patients had at least one comorbid disorder and the most common comorbid disorder was Attention Deficit Hyperactivity Disorder (44.2%). Diagnostic stability in all periods of illness was higher than 80%. Conclusion: This study supports the high diagnostic stability of bipolar disorder in both children and adolescents.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1509-en.pdf
2012-07-15
29
39
bipolar disorder
child
adolescent
diagnosis
symptoms
Nastaran
Habibi
1
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
Zahra
Shahrivar
:sharivar@sina.tums.ac.ir
2
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
Vandad
Sharifi
3
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
Javad
Mahmoudi Gharaee
4
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
Maryam
Tabatabaee
5
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
Mojgan
Zarrabie
6
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی درمان شناختی – رفتاری گروهی و مواجههدرمانی بر میزان سوگیری تعبیر و ترس از ارزیابی منفی در اختلال اضطراب اجتماعی
هدف: هدف این پژوهش مقایسه اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری گروهی و مواجههدرمانی در کاهش میزان سوگیری تعبیر و ترس از ارزیابی منفی در اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش: در چارچوب یک طرح تجربی پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه، آزمودنیهای پژوهش (24 نفر دانشجوی دوره کارشناسی در رشتههای بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران) که تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی داشتند و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، به تصادف در سه گروه هشت نفری (درمان شناختی- رفتاری گروهی، مواجههدرمانی و گروه گواه فهرست انتظار) جایگزین شدند. درمان شناختی- رفتاری گروهی و مواجهه درمانی به مدت 12 جلسه و بر پایه دستنامه راهنمای استاندارد برای آزمودنیها اجرا شد و گروه گواه فهرست انتظار هیچ گونه درمانی دریافت نکردند. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامه هراس اجتماعی ، فرم کوتاه پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی و فرم تجدیدنظر شده پرسشنامه تعبیر، گردآوری شدند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس یکطرفه بهره گرفته شد. یافتهها: درمان شناختی- رفتاری گروهی در مقایسه با مواجههدرمانی (01/0p<) و نیز در مقایسه با گروه گواه (001/0p<) بهطور معنیداری سوگیری تعبیر را در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی کاهش داد. همچنین مواجههدرمانی بهتنهایی تأثیر معنیداری بر کاهش سوگیری تعبیر در اختلال اضطراب اجتماعی و تفاوت معنیداری با گروه گواه نداشت. از سوی دیگریافتهها نشان دادند که درمان شناختی- رفتاری گروهی و مواجهه درمانی در مقایسه با گروه گواه بهطور معنیداری کاهش ترس از ارزیابی منفی در اختلال اضطراب اجتماعی را در پی داشته است (به ترتیب 001/0p< و 01/0p<)، اما تفاوت معنیداری بین این دو روش درمانی دیده نشد. نتیجهگیری: درمان شناختی- رفتاری گروهی استاندارد و مواجههدرمانی، هردو کاهش میزان ترس از ارزیابی منفی در اختلال اضطراب اجتماعی را در پی دارد. درمان شناختی- رفتاری گروهی میزان سوگیری تعبیر را نیز در این اختلال کاهش میدهد در حالیکه مواجههدرمانی چنین اثری ندارد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1510-fa.pdf
2012-07-15
40
51
اختلال اضطراب اجتماعی، درمان شناختی- رفتاری گروهی، مواجهه درمانی، سوگیری تعبیر، ترس از ارزیابی منفی
Effectiveness of Cognitive - Behavioral Group Therapy and Exposure Therapy on Interpretation Bias and Fear of Negative Evaluation in Social Anxiety Disorder
Objectives: The purpose of this study was to compare the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy and exposure therapy on the reduction of interpretation bias and fear of negative evaluation in social anxiety disorder. Method: In a pre-posttest experimental design with control group, 24 students studying at B.Sc. level in the Health School of Iran University of Medical Sciences with the diagnosis of social anxiety disorder were selected by convenience sampling. Then, all of the subjects were randomly allocated into three groups (cognitive-behavioral group therapy, exposure therapy, and waiting list control group). Twelve sessions of cognitive-behavioral group therapy and exposure therapy were carried out according to a standard manual of therapy, and the waiting list control group did not receive any treatment. Data were gathered through administration of Social Phobia Inventory (SPIN), Interpretation Questionnaire- Revised, and Brief Fear of Negative Evaluation Scale (BFNE-S). Univariate analysis of covariance was used for data analysis. Results: The cognitive-behavioral group therapy comparing to the exposure therapy (p<0.01) and the waiting list control group (p<0.001) significantly led to the reduction of interpretation bias in the socially anxious subjects. It was also found that exposure therapy alone did not significantly reduce interpretation bias in the social anxiety patients and showed no difference with the waiting list control group. On the other hand, both cognitive-behavioral group therapy and exposure therapy in comparison with the waiting list control group significantly reduced fear of negative evaluation (p<0.001 & p<0.001 respectively), but there was no significant difference between these groups themselves. Conclusion: Both cognitive- behavioral group therapy and exposure therapy, reduced fear of negative evaluation in social anxiety disorder. On the other hand, the cognitive-behavioral group therapy also reduced interpretation bias, but the exposure therapy could not do so.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1510-en.pdf
2012-07-15
40
51
social anxiety disorder
cognitive-behavioral group therapy
exposure therapy
interpretation bias
fear of negative evaluation
Hosein
Dadashzadeh
hdadashzadeh823@gmail.com
1
Tabriz University of Medical Sciences
AUTHOR
Rokhsare
Yazdandoost
2
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
Banafsheh
Gharraee
3
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
Aliasghar
Asgharnejad farid
4
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی آزمون عصبروانشناختی نپسی در کودکان
هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی فرم کودکان آزمون عصبروانشناختی نپسی روی کودکان 4-3ساله شهر اصفهان بود. روش: جامعه آماری پژوهش توصیفی حاضر، تمامی کودکان 4-3ساله شهر اصفهان بودند. 400 کودک به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. فرم کودکان آزمون عصبروانشناختی نپسی بهکار رفت و دادهها به روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) برای تعیین روایی و پایایی، و تحلیل عاملی تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل عاملی پنج عامل کارکردهای اجرایی/ توجه، زبان، کارکردهای حسی- حرکتی، پردازش بینایی- فضایی، حافظه و یادگیری را بهدست داد که در کل 13/51 درصد واریانس را تبیین کردند. ضریب پایایی بازآزمایی پنج عامل بهترتیب بالا 64/0، 71/0، 78/0، 67/0 و 85/0 بهدست آمد. نتیجهگیری: آزمون نپسی میتواند ابزاری روا و پایا برای تشخیص زودهنگام نارساییهای عصبروانشناختی کودکان 4-3ساله باشد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1520-fa.pdf
2012-07-15
52
60
هنجاریابی، آزمون نپسی، کودکان، ایران
Standardization of the Neuropsychological Test of NEPSY on 3-4 Years Old Children
Objectives: The current study aimed to standardize the neuropsychological test of NEPSY on 3-4 years old children. Method: Statistical population of the study was 3-4 years old children in Isfahan city (Iran). The research sample consisted of 400 kindergarten children who were selected randomly with multiple-stage sampling method. The research instrument was the neuropsychological test of NEPSY. The data were analyzed using descriptive method for factor analysis and determining the validity and reliability. Results: The results of factor analysis gave the following five factors: executive functions/attention, language, sensory motor functions, visuo-spatial processing, and memory and learning. Totally, 51.13% of variance was explained. The reliability coefficient for the above factors was obtained as 0.64, 0.71, 0.78, 0.67 and 0.85, respectively (P<0.001). Conclusion: NEPSY test can be an appropriate and valid instrument for early diagnosing neuropsychological deficits in 3-4 years old children.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1520-en.pdf
2012-07-15
52
60
standardization
NEPSY test
children
Iran
Ahmad
Abedi
a.abedi44@gmail.com
1
Isfahan University
AUTHOR
Mokhtar
Malekpour
2
Isfahan University
AUTHOR
Hamidreza
Oraizi
3
Isfahan University
AUTHOR
Salar
Faramarzi
4
Isfahan University
AUTHOR
Somayeh
Jamali Paghale
5
Isfahan University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
روند مشاورههای روانپزشکی بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مشاورههای روانپزشکی و تغییرات آن در یک دوره سهساله در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) بود. روش: مشاورههای روانپزشکی درخواستشده از بخشهای گوناگون بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) از بهمن 1385 تا پایان اسفند 1388 بهصورت گذشتهنگر بررسی و ویژگیهایی مانند جنسیت بیمار، دلیل درخواست مشاوره، بخش درخواستکننده مشاوره، تاریخ درخواست و انجام مشاوره و تشخیص روانپزشکی ثبت شد. دادهها به روش آزمونهای t و 2c تحلیل شدند. یافتهها: در طول مدت بررسی، 09/1 درصد کل بیماران بستریشده، درخواست مشاوره روانپزشکی داشتند. بیشترین مشاورهها از بخش داخلی درخواست شده بود. نشانههای روانپزشکی (55 درصد) و نشانههای جسمی توجیهنشده (16 درصد) شایعترین علل درخواست مشاوره، و اختلال افسردگی اساسی (7/27 درصد)، دلیریوم (8/11 درصد) و وابستگی به مواد (2/10 درصد) شایعترین تشخیصهای روانپزشکی بودند. میان دو دوره زمانی در سالهای 1385 و 1388 از نظر شمار کلی مشاورهها، جنسیت بیماران، بخش درخواستکننده مشاوره و زمان انتظار مشاورهها تفاوتی وجود نداشت. گرچه در برخی بخشها مانند نورولوژی در متوسط شمار مشاورههای درخواستشده از سال 1385 نسبت به سال 1388 تفاوت وجود داشت (05/0≥p)، علل درخواست مشاورهها بین دو دوره تفاوتی نداشت. وابستگی به مواد در سال 1388 بیش از سال 1385 بود (001/0=p). نتیجه گیری: چنین بررسیهایی برای پیگیری تغییرات الگوهای مشاوره روانپزشکی ضروری است.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1511-fa.pdf
2012-07-15
61
66
مشاوره روانپزشکی، روند تغییر الگو، بیماری جسمی
Trends of Psychiatric Consultation in Rasoul Akram Hospital
Objectives: The present study aimed to assess the characteristics of psychiatric consultations and their changes over a 3-year period in Rasoul Akram Hospital, (Tehran, Iran). Method: The consultations’ characteristics of various hospital wards were retrospectively evaluated since 2007 to 2010 and some characteristics like gender, the reason of consultation request, the requesting ward for consultation, request and consultation date and psychiatric diagnosis were recorded. The data were analyzed using c2 and matched-paired t-test. Results: During the study period, for 1.09% of the inpatients, a psychiatric consultation was requested. Most of the referrals were from internal medicine department. Current psychiatric symptoms (55%) and unexplained physical symptoms (16%) were the most prevalent reasons for referral and major depressive disorder (27.7%), delirium (11.8%) and substance dependency (10.2%) were the most common psychiatric diagnoses. There were no significant differences between the two time periods (2007 and 2010) based on the total number of consultations, gender of patients, the requesting ward for consultation and lag time. Although the rate of referrals from some departments such as neurology had significant difference (p<0.05), the reason for consultations were not different between the two periods (p≥0.05). The rate of substance dependency in 2010 was more than 2007 (p=0.001). Conclusion: Further such studies are necessary for monitoring up the changes of consultations’ patterns.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1511-en.pdf
2012-07-15
61
66
psychiatric consultation
trend of pattern change
physical disease
Atefeh
Ghanbari Jolfaee
ati_2638@yahoo.com
1
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
Mehdi
Nasr Esfahani
2
Tehran University of Medical Sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
پایایی، روایی و تحلیل عاملی پرسشنامه بیقراری کوهن- منسفیلد (CMAI)
هدف: برای بررسی اثربخشی روشهای دارویی و غیردارویی که با کاهش بیقراری در بیماریهایی همچون دمانس بهکار برده میشوند، به ابزار مناسبی مانند پرسشنامه بیقراری کوهن- منسفیلد نیاز است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی این آزمون انجام شد. روش: در این پژوهش 100 نفر از مراقبان بیماران مبتلا به آلزایمر، پرسشنامه بیقراری کوهن- منسفیلد را تکمیل کردند. یافتهها: برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، همزمان مراقب دیگری، آن را برای همان بیمار تکمیل کرد. با فاصله دو هفته، مراقب اصلی نیز برای بار دوم، پرسشنامه را برای همان بیماران پر نمود. سنجش پایایی پرسشنامه بهروش بازآزمایی، دونیمهسازی و آلفای کرونباخ بهترتیب ضرایب 99/0، 92/0 و 82/0 بهدست داد. برای محاسبۀ روایی نیز از شاخصهای روایی همگرا و همسانی نظر ارزیابها و روایی سازه (تحلیل عاملی) بهره گرفته شد. نتایج تحلیل عاملی بهکمک روشهای مؤلفههای اصلی چرخش واریماکس نشان داد که این پرسشنامه دارای چهار عامل رفتارهای پرخاشگرانه، رفتارهای غیرپرخاشگرانه، پرخاشگری کلامی و رفتارهای پنهانکارانه است. این عوامل بیش از 77/72% از واریانس کل را تبیین میکنند. روایی همگرای این پرسشنامه با محاسبه ضریب همبستگی زیرمقیاسهای این پرسشنامه با یکدیگر و با کل پرسشنامه تأیید شد. این ضرایب از 43/0 تا 90/0 در نوسان و معنادار بودند (01/0p<). نتیجهگیری: با درنظرگرفتن نتایج پژوهش، میتوان بیان کرد که پرسشنامه بیقراری کوهن- منسفیلد بهطور کلی میتواند ابزاری معتبر و پایا در ارزیابی بیقراری در جمعیت بیماران ایرانی مبتلا به آلزایمر باشد.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1512-fa.pdf
2012-07-15
67
73
آلزایمر، بیقراری، روایی، پایایی
Reliability, Validity and Factor Analysis of Cohen-Mansfield Agitation Inventory (CMAI)
Objectives: In order to investigate the effectiveness of pharmacological and non-pharmacological treatment methods for decreasing agitation in diseases like dementia, a proper scale like Cohen-Mansfield Agitation Inventory (CMAI) is needed. The aim of the present study was to evaluate the psychometric properties of the CMAI. Method: The sample consisted of 100 caregivers of patients with Alzheimer's disease that responded to the CMAI. Results: The inter-rater reliability of the inventory was investigated by the assessment of other observer. After two weeks, the main observer filled the CMAI for the same patients again. The reliability of the inventory was investigated by test-retest, alpha Cronbach and split-half methods that were 0.99, 0.92 and 0.82 respectively. The validity of the questionnaire was investigated by convergent validity, inter-rater agreement across items and exploratory factor analysis. The results from factor analysis of the CMAI using varimax rotation method yielded 4 factors labeled: 1- Aggressive Behaviors, 2- Non-Aggressive Behaviors, 3- Verbal Aggression, and 4- Hiding Behaviors, which explained 72.77% of the total variance. Convergent validity was confirmed by computing a correlation coefficient between the subscales together and with total scale, which was significant between 0.43 and 0.90 (p<0.01). Conclusion: Regarding the results, it could be said that this inventory can be a valid and reliable scale to evaluate the agitation in patients with Alzheimer's disease.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1512-en.pdf
2012-07-15
67
73
alzheimer
agitation
validity
reliability
Maryam
Zare
1
Tehran University of Medical sciences
AUTHOR
Zeinab
shayeghian
shayeghian@yahoo.com
2
Tarbiat Modarres University,
AUTHOR
Behrooz
Birashk
3
Tehran University of Medical sciences
AUTHOR
Azizeh
Afkham Ebrahimi
4
Tehran University of Medical sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
پایایی و روایی مقیاس خودکارآمدی جنسی- کنشوری نعوظی
هدف: این بررسی با هدف ارزیابی پایایی و روایی مادههای مقیاس خودکارآمدی جنسی- کنشوری نعوظی در میان دانشجویان انجام شد. روش: 115 دانشجوی مرد متأهل ساکن در خوابگاههای متأهلی و داوطلبان غیرخوابگاهی متأهل دانشگاه شهید بهشتی تهران که بهروش دردسترس نمونهگیری شدهبودند، بهمقیاس خودکارآمدی جنسی-کنشوری نعوظی پاسخ دادند. یافتهها: ضریب آلفای کرونباخ این مقیاس 95/0 و در پنج عامل بهدست آمده از 82/0 تا 91/0 محاسبه شد. تحلیل عاملی اکتشافی بهروش چرخش واریماکس و با مقادیر ویژه بیشتر از یک، پنج عامل (رابطه جنسی لذت بخش و بدون دلهره، حفظ نعوظ در طی ارتباط جنسی، اطمینان از رویارویی جنسی، رسیدن به اوج لذت جنسی و میل جنسی دوباره) را شناسایی نمود، که رویهم 04/74% واریانس مادهها را تبیین میکرد. همچنین بین نمره کل و پنج عامل استخراجشده همبستگی معنادار به دست آمد. افزونبرآن در20 نفر از مردان خودکارآمدی جنسی بالا و در 17 نفر خودکارآمدی جنسی پایین دیده شد. نتیجهگیری: روانشناسان بالینی و مشاوران خانواده، با تأکید بر درمان خودکارآمدی جنسی-کنشوری نعوظی مردان، میتوانند از این مقیاس برای شناسایی مراجعان مرد با مشکلات نعوظی، در فعالیتهای آموزشی و درمانی در محیطهای بالینی و مراکز مشاوره بهره گیرند.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1513-fa.pdf
2012-07-15
74
82
پایایی، روایی، تحلیل عاملی اکتشافی، خودکارآمدی جنسی، کنشوری نعوظی
Reliability and Validity of the Sexual Self-Efficacy Scale-Erectile Functioning
Objectives: The purpose of the present study was to examine the reliability and validity of the Sexual Self-Efficacy Scale-Erectile Functioning (SSES-E) among university students. Method: 115 married male students of Shahid Beheshti University, Tehran, Iran, were selected voluntarily, and completed the SSES-E. Results: The alpha chronbakh coefficient was calculated as α= 0.95 and for the five factors extracted, it was 0.82 to 0.91. Also, exploratory factor analysis using varimax rotation and with eagenvalues more than one, extracted five factors (having intercourse without fear or anxiety, keeping an erection during the intercourse, get a sexual encounter, reach to orgasm, and re-sexual desire) which explained 74.04% of the items variances. There was significant correlation between total score and five extracted factors. Furthermore, there was high sexual self-efficacy among 20 males and low sexual self-efficacy among 17 males. Conclusion: The clinical psychologists and family councelors can use and benefit the SSES-E to identify the male clients with erectile difficulties for training and treatment activities in clinical and counceling settings.
http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1513-en.pdf
2012-07-15
74
82
reliability
validity
exploratory factor analysis
erectile functioning
Sexual Self-Efficacy Scale
Gholamreza
Rajabi
rajabireza@scu.ac.ir
1
Shahid Chamran University
AUTHOR
Nasir
Dastan
2
Shahid Chamran University
AUTHOR
Masoud
Shahbazi
3
Shahid Chamran University
AUTHOR