ORIGINAL_ARTICLE رعایت اخلاق در نگارش مقالات علمی     ”اخلاق“ همیشه واژه‌ای مثبت تلقی می‌شود و برای اثبات مطلوب‌بودنش نیاز به تلاش بیشتری نیست. با وجود اجماع بر بدیهی‌بودن و زیبایی رعایت جزئیات اخلاقی، آگاه‌بودن بر این جزئیات نیازمند آموختن است و گاه رعایت آنها با وجود آموختن و کسب آگاهی کافی، آسان نیست. در زمینه رعایت نکات اخلاقی در پژوهش، منابع بی‌شمار و دستورالعمل‌ها و بیانیه‌های متعددی منتشر شده، اما به مسایل اخلاقی مرتبط با نگارش مقالات علمی، دست‌کم در کشور ما، کمتر پرداخته شده است. اکنون که رشد کمّی تولید علم و نگارش مقالات علمی در ایران شتاب بیشتری گرفته است، موضوع رعایت نکات اخلاقی مرتبط با نگارش، بیش از پیش دست‌اندرکاران این حوزه و به‌ویژه مجلات علمی را به خود جلب می‌کند. همان‌گونه که پیشتر گفته شد (شعبانی، 1385)، مدیریت و داوران همتای مجلات علمی کشور می‌باید انرژی زیادی در جهت غربال مقالات با کیفیت صرف کنند و در واقع یکی از موارد مهم سیاهه ارزیابی کیفیت مقالات، رعایت نکات اخلاق نگارش (ابوالحسنی، 1381؛ گادلی1 و جفرسون2، 2003) است. در اینجا به نکاتی از این دست اشاره می‌شود، با این امید که دریچه‌ای برای اظهار نظر و نقد وضعیت موجود از جانب استادان و صاحب‌نظران این حوزه گشوده شود.   یکی از ویژگی‌های مهمی که مجلات علمی در تلاش برای حفظ یا ارتقای آن هستند، ”اعتماد مخاطبین“ است. این اعتماد با نشان‌دادن پایبندی مجله به رعایت مقررات خود و در این راستا، ملزم نمودن نویسندگان به رعایت نکات اخلاقی مرتبط با ارایه و نشر مقالات متبلور می‌شود. یکی از این نکات، دقت در درج نام افرادی است که شایسته قرارگرفتن در فهرست نویسندگان یک مقاله می‌باشند. تنها نام پژوهشگرانی باید در صفحه اول مقاله ذکر شود که در تهیه مقاله مشارکت کرده و وظیفه اصلی را به‌عهده گرفته‌اند؛ ترتیب نام آنها نیز باید بر اساس میزان مشارکت آنها در تدوین و اجرای پژوهش باشد (ابوالحسنی، 1381). بر این اساس، دو نوع درج غیر اخلاقی نام نویسنده مقاله که در صورت آشکارشدن، به سلب اعتماد خواننده می‌انجامد تعریف شده است: نویسنده شبح3 و نویسنده میهمان4 (گادلی و جفرسون، 2003). نام نویسنده شبح در مقاله آورده نمی‌شود. او ممکن است کارمند شرکتی باشد که تأمین‌کننده بودجه پژوهش بوده و یا فردی باشد که توسط مجریان طرح پژوهشی به‌خدمت گرفته شده است. نویسنده میهمان یک فرد صاحب‌نظر یا برجسته علمی و در مواردی یک فرد بانفوذ است که قرارگرفتن نامش در فهرست نویسندگان می‌تواند ارزش مقاله را در چشم داوران، ویراستاران یا سردبیر یک مجله افزایش دهد و یا به شکلی شانس چاپ‌شدن آن را زیاد کند. برای مقابله با این موارد، برخی مجلات از نویسنده مسئول مقاله می‌خواهند که کار انجام‌شده به‌وسیله هر یک از نویسندگان مقاله را بازگو کند.   به‌جز رعایت موارد فوق، نویسندگان نباید یک مقاله را به‌طور هم‌زمان به چند مجله برای ارزیابی و چاپ ارسال نمایند و نیز نباید با تغییر عنوان مقاله، جابجایی نام‌های نویسندگان، و یا ایجاد تغییراتی در متن، مقاله‌هایی با یافته‌های مشابه را در دو مجله مختلف به‌چاپ برسانند (ابوالحسنی، 1381). این حتی در مورد چاپ مجدد مقالات فارسی ایرانی در مجلات انگلیسی‌زبان نیز صدق می‌کند، به‌ویژه در مورد چاپ دوباره مقالات مجلاتی که با گرفتن امضای نویسنده مسئول، حق چاپ مقاله را برای خود محفوظ می‌دارند. در این موارد، برای چاپ مقاله در مجله دوم، نویسنده می‌باید رضایت سردبیر مجله اول را به‌دست آورد، موضوع را به اطلاع سردبیر مجله دوم برساند، و در تجدید چاپ، وجود نسخه پیشین را با آدرس مربوطه به اطلاع خوانندگان برساند. البته این قواعد در مورد همه نشریات صدق نمی‌کند و برخی از آنها حاضرند مقالات مجلات دیگر را به‌ویژه اگر به زبان دیگری چاپ شده باشند، تجدید چاپ نمایند.   اقدام غیراخلاقی دیگر، اشاره‌نکردن به نام افرادی که به نوعی در اجرای پژوهش یا نگارش مقاله کمک کرده‌اند، یا نیاوردن نام مؤسسه یا سازمان تأمین‌کننده بودجه پژوهش در بخش سپاسگزاری مقاله می‌باشد. فرهودیان و همکاران (1385) با بررسی مقالات روانپزشکی 30 سال اخیر ایران، نشان دادند که حدود 92 درصد مقالات به منبع حمایت مالی خود اشاره نکرده‌اند که در نوع خود در خور تأمل است.   به‌نظر می‌رسد عدم رعایت قواعد اخلاقی همیشه آگاهانه صورت نمی‌گیرد؛ یکی از نویسندگان یک مقاله پذیرش‌شده در مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، هنگام آماده‌سازی و ویراستاری نهایی مقاله توسط مجله، به اطلاع دفتر مجله رساند که مقاله‌اش را پیش از این به چند نشریه دیگر نیز فرستاده است تا هر یک زودتر به او پذیرش دادند از امتیاز آن برای پایان‌نامه‌اش بهره‌گیرد! او درخواست نمود که تغییراتی در ظاهر مقاله‌اش ایجاد کند تا کسی متوجه یکسان‌بودن دو مقاله نشود!   اینها مواردی از نقض آشکار قواعد بودند، ولی نقض اصول اخلاقی همواره بدین روشنی نیست. بسیاری از نویسندگان کم‌تجربه ناآگاهانه با برداشت متن نوشته دیگران، دست به سرقت علمی1 می‌زنند. سرقت علمی تنها استفاده بدون اجازه از ایده‌های دیگران یا برداشت مطلبی بدون ذکر منبع آن نیست. افرادی که متنی را از مقاله یا کتابی، بدون تغییر وارد متن منسوب به خود می‌کنند و حتی منبع آن را نیز می‌نویسند، تنها در صورتی سرقت علمی ‌نکرده‌اند که متن مذکور را داخل گیومه نمایش داده باشند. به این ترتیب رعایت نکات اخلاقی در نگارش متون علمی دارای ظرایف متعددی است و البته در این نوشته به موارد غیراخلاقی بدیهی، مانند داده‌سازی یا مقاله‌سازی (بدون انجام پژوهش واقعی) پرداخته نشد که آن نیز در جای خود قابل تأمل است.   به‌جز نویسندگی، داوری مقالات علمی نیز مستلزم رعایت نکات اخلاقی است که برای مطالعه روش گام‌به‌گام آن و نیز مطالعه سوء‌رفتارهای مرتبط، می‌توان به واگر2، گادلی و جفرسون (2002) و گادلی و جفرسون (2003) مراجعه نمود. امید است استادان محترم دانشگاه‌ها در کنار آموزش اخلاق پژوهش، در زمینه آموزش اخلاق نگارش نیز بیش از پیش دانشجویان را بهره‌مند سازند.     منابع   ابوالحسنی، محسن (1381). چگونه مقاله علمی بنویسیم و آن را به‌چاپ برسانیم. تهران: انستیتو پاستور ایران.   شعبانی، امیر (1385). لزوم تغییر اندیشه و رفتار در مدیریت مجلات علمی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال دوازدهم، شماره 3، 196-195.   فرهودیان، علی؛ رادگودرزی، رضا؛ رحیمی‌موقر، آفرین؛ شریفی، ونداد؛ محمدی، محمدرضا؛ سهیمی ایزدیان، الهه؛ منصوری، نغمه؛ نجاتی‌صفا، اکبر (1385). روند پژوهش‌های انجام شده در زمینه اختلال‌های روانپزشکی در ایران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال دوازدهم، شماره 4، 336-327 .   Godlee, F., & Jefferson, T. (2003). Peer review in health sciences. London : BMJ Publishing Group.   Wager, E., Godlee, F., & Jefferson, T. (2002). How to survive peer review. London : BMJ Publishing Group.   http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-156-fa.pdf 2007-08-15 87 88 Editorial  Editorial http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-156-en.pdf 2007-08-15 87 88 Amir Shabani E-mail: amirshabani@tehranpi.org 1 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE نرم‌نشانه‌های عصبی در بیماران دچار نخستین دوره سایکوز، بستگان درجه اول آنها و افراد سالم http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-157-fa.pdf 2007-08-15 89 96 سایکوز بار اول، نرم‌نشانه‌های عصبی، اسکیزوفرنیا Neurological Soft Signs in Patients with First Episode Psychosis, their First-Degree Relatives and Healthy Controls     Abstract   Objectives: This study aimed to evaluate and compare neurological soft signs (NSS) in patients with first episode psychosis, in their first-degree relatives, and in healthy control subjects.   Method: Thirty patients with first-episode psychosis, 30 of their first-degree relatives, and 30 healthy controls were evaluated by the Structured Clinical Interview for DSM-IV (SCID) for psychiatric assessment. Neurological Evaluation Scale (NES) was used for the evaluation of NSS, and Edinburgh Handedness Inventory (EHI) for laterality assessment. Data were analyzed by the following statistical tests: Chi-square, t-test, Fisher’s Exact Test, Kolmogorov-Smirnov Test, and non-parametric tests of Kruskal-Wallis and Mann-Whitney.   Results: First-episode psychotic patients had significantly higher NES total scores than the first-degree relatives, and the control group. On “sequencing of complex motor acts”, “motor coordination”, and “sensory integration” subscales of the NES, patients had significantly higher scores than the controls (respective p-values of <0.01, <0.001, & <0.01). Patients had significantly higher scores than their relatives on “motor coordination”, and “eye movements” (p-values <0.05). There were no significant differences in NSS between the first-degree relatives and healthy controls on NES total scores.   Conclusion: A higher prevalence of NSS occurs in patients with first-episode psychosis than in their relatives or healthy control subjects. Neurological soft signs are part of a neural dysfunction that underlies psychosis rather than the consequence of a neurodegene-rative processes caused by the disease. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-157-en.pdf 2007-08-15 89 96 first-episode psychosis neurological soft sings schizophrenia Homayoun Amini E-mail: aminihom@sina.tums.ac.ir 1 AUTHOR Fatemeh Rahimi- Nejad 2 Tehran University of Medical Sciences AUTHOR Maryam Noroozian 3 AUTHOR Vandad Sharifi 4 AUTHOR Majid Shakiba 5 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE مقایسه آزمون وسواسی- اجباری مادزلی و مصاحبه بالینی ساختاریافته مبتنی بر DSM-IV برای تشخیص اختلال وسواسی- اجباری در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا  چکیدههدف: این بررسی با هدف تعیین ویژگی‌های تشخیصی و تعیین بهترین نقطه برش آزمون وسواسی- اجباری مادزلی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا انجام شده است. روش: در یک بررسی مقطعی 96 بیمار (56 مرد و 40 زن) مبتلا به اسکیزوفرنیا (بر پایه معـــیارهای تشخیــصی DSM-IV ) که در بیمارستان روانپزشکی ایران (تهران) بستری بودند، با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و توسط مصاحبه بالینی استاندارد (SCID ) و آزمون مادزلی از نظر ابتلا به اختلال وسواسی- اجباری بررسی شدند. یافته‌ها: بر پایه مصاحبه بالینی 47 نفر (49%) دچار علایم وسواسی- اجباری بودند و در آزمون مادزلی 38 نفر (40%) نمره بالاتر از نقطه برش (نمره 9) به‌دست آوردند. حساسیت و ویژگی آزمون مادزلی به‌ترتیب 5/74% و 9/93% در این نقطه بود. نتیجه‌گیری: با وجود ویژگی بالای آزمون مادزلی، مصاحبه بالینی از نظر حساسیت و تشخیص مثبت‌های واقعی به آزمون مادزلی برتری دارد. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-158-fa.pdf 2007-08-15 97 103 اختلال وسواسی- اجباری، اسکیزوفرنیا، مصاحبه بالینی، آزمون مادزلی Comparing Maudsley Obsessive-compulsive Inventory Usage with DSM-IV-based Structural Clinical Interview (SCID) to Detect Obsessive-compulsive Disorder in Patients with Schizophrenia  AbstractObjectives: This study plans to determine diagnostic features and the best cut-off point in Maudsley Obsessive-Compulsive Inventory for patients with schizophrenia. Method: In a cross-sectional study, 96 inpatients (56 men and 40 women) with schizophrenia (based on DSM-IV diagnostic criteria) were selected from Iran Psychiatry Hospital (in Tehran) by convenient sampling and screened for Obsessive-Compulsive Disorder using standard clinical interview (SCID) and Maudsley Inventory. Results: Based on the clinical interview, 47 patients (49%) were diagnosed to have obsessive-compulsive symptoms. In the Maudsley Inventory, 38 patients (40%) scored above the given cut-off point (score of 9). The sensitivity and specificity of the Maudsley Inventory were 74.5% and 93.9% respectively. Conclusion: Despite the high specificity of Maudsley Inventory, the clinical interview is preferred over it because of higher sensitivity and the number of true-positive diagnoses. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-158-en.pdf 2007-08-15 97 103 obsessive-compulsive disorder schizophrenia clinical interview Maudsley Inventory Maryam Pakravan E-mail: mpakravana@yahoo.com 1 AUTHOR Mirfarhad Ghalebandi 2 AUTHOR Kaveh Alavi 3 AUTHOR Azizeh Afkham Ebrahimi 4 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تأثیر مداخلات روانپزشکی در میزان رضایت زناشویی زوج‌های نابارور در یک مرکز تحقیقات بهداشت باروری چکیدههدف: این پژوهش تأثیر مداخلات روانپزشکی (دارویی- روان‌درمانی) را درمیزان رضایت زناشویی زوج‌های نابارور مراجعه‌کننده به مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولی عصر(عج) در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (تهران) بررسی نموده است. روش: این بررسی با طرحی مداخله‌ای،140 زوج را در دو گروه درمانی (70 زوج) و گواه (70 زوج)، با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به مدت 6 ماه با داروی فلوکستین و روان‌درمانی شناختی- رفتاری و روان‌درمانی حمایتی، تحت درمان قرار داده است. ابزارهای به‌کار برده شده آزمون رضایت زناشویی(اینریچ)، مقیاس درجه‌بندی سازگاری مجدد اجتماعی (هولمز- راهه) و پرسش‌نامه ویژگی‌های جمعیت‌شناختی بوده است. تحلیل داده‌ها به‌کمک آزمون‌های t ، خی‌دو و رگرسیون لجستیک انجام شد.یافته‌ها: درمان‌های روانپزشکی در طبقه تحصیلی دیپلم و بالاتر، زنان خانه‌دار، گروه سنی 25-19 سال، زوج‌های با طول مدت ازدواج و نازایی کمتراز 5 سال و با علت ناباروری نامشخص، و افراد بدون استرس و کم‌استرس، افزایش رضایتمندی زناشویی معنی‌دار را در پی داشته‌اند (001/0p< ).نتیجه‌گیری: با توجه به فراوانی ناسازگاری‌های زناشویی در زوج‌های نابارور و مؤثربودن مداخله روانی، باید توجه جدی به درمان‌ها در این گروه بیماران انجام شود. این امر سلامت روان و هم‌چنین بهبود کیفیت زندگی آنها را در پی خواهد داشت.   http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-159-fa.pdf 2007-08-15 104 111 رضایت زناشویی، درمان دارویی، درمان‌های شناختی- رفتاری، روان‌درمانی حمایتی، ناباروری Efficacy of Psychiatric Interventions on the level of Marital Satisfaction in Infertile Couples in a Reproduction Health Research Centre  AbstractObjectives: This research studied the efficacy of psychiatric interventions (pharmacological-psychotherapy) on the level of marital satisfaction in the presenting infertile couples to the Vali-Asr Reproduction Health Research Centre, Imam Khomeini Hospital, Tehran, Iran. Method: In an interventional design, 140 couples in two treatment and control groups (each 70 couples) were selected by a convenient sampling method. They all received pharmacological (fluoxetine) and psychotherapy (Cognitive- Behavioral and Supportive therapies) for a period of six months. The tools used included Marital Satisfaction Questionnaire (Enrich Inventory), Social Re-adjustment Scale (Holmes-Rahe) and Demographic Questionnaire. Data were analyzed through t-test, χ2 and logistic regression statistical methods. Results: Psychiatric treatments (pharmacologic-psychotherapy) were found to significantly increase marital satisfaction (p<0.001) in the educational class of diploma and over, housekeeper women, 19-25 year old group, couples with marriage age and infertility duration of less than 5 years and unexplained cause for infertility, and without stress or low stress groups. Conclusion: Considering the high frequency of marital conflicts in infertile couples and effectiveness of psychiatric interventions, one must take psychiatric therapies and psychotherapy in these patients serious enough to rely on. This will lead to a better mental health and improve their quality of life.  http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-159-en.pdf 2007-08-15 104 111 marital satisfaction pharmacologic treatment cognitive-behavioral therapies supportive psychotherapy infertility Ahmad-Ali Noorbala E-mail: noorbala@yahoo.com 1 AUTHOR Fatemeh Ramezanzadeh 2 Tehran University of Medical Sciences AUTHOR Hosein Malak-Afzali Ardakani 3 AUTHOR Nasrin Abedinia 4 Tehran University of Medical Sciences AUTHOR Abbas Rahimi Foroushani 5 AUTHOR Mamak Shariat 6 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE سبب‌شناسی اجتماعی اختلال‌‌های سایکوتیک و خلقی چکیدههدف: این پژوهش، با هدف بررسی نقش متغیر‌های اجتماعی در بروز و شیوع اختلال‌‌های سایکوتیک و خلقی و پیش‌بینی این اختلال‌‌ها از روی متغیرهای اجتماعی انجام شد. روش: پژوهش به‌شیوه پیمایشی و بر روی 150 بیمار بستری با اختلال‌های سایکوتیک و خلقی که در سال 1383 در مرکز جامع روانپزشکی یزد پذیرش شده بودند، انجام شد. این بیماران، با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. در مرحله بعد، توزیع اختلال‌های سایکوتیک و خلقی این بیماران، با توجه به برخی متغیرهای جمعیتی مانند جنسیت، طبقه اجتماعی، وضعیت تأهل، مکان جغرافیایی سکونت، سابقه خانوادگی و سن آنها مقایسه شد.یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین سه متغیر طبقه اجتماعی (05/0p< )، وضعیت تأهل (05/0p< ) و سابقه خانوادگی (01/0p< ) بیماران، و نوع اختلال آنها وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون لوجستیک نیز نشان داد که از مجموع متغیرهای وارد شده در مدل، دو متغیر طبقه اجتماعی و سابقه خانوادگی توانستند نوع اختلال روانی بیماران را پیش‌بینی نمایند. نتیجه‌گیری: جایگاه اقتصادی- اجتماعی بیماران با توزیع اختلال‌های سایکوتیک و خلقی ارتباط دارد.  http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-160-fa.pdf 2007-08-15 112 121 سبب‌شناسی، همه‌گیرشناسی، اختلال‌های سایکوتیک، اختلال‌های خلقی، متغیرهای اجتماعی Social Etiology of Psychotic and Mood Disorders  AbstractObjectives: The aim of this study was to evaluate the role of social factors on the incidence and prevalence of psychotic and mood disorders and prediction of them based on the social factors. Method: This study was conducted based on a survey method and on the 150 hospitalized patients with psychotic and mood disorders admitted in the Yazd Centre of Psychiatry between March 2004 and March 2005. Random sampling method was used for patients selection. Distribution of psychotic and mood disorders in these patients were then compared according to some community variables such as gender, social class, marital status, geographical locality of accommodation, family history, and age. Results: There were significant differences between the three variables of social class (p<0.05), marital status (p<0.05), and family history (p<0.01), and the type of disorder. Results of logistic regression analysis showed that out of all considered variables in the model, two variables of social class and family history could predict the type of mental disorder. Conclusion: A correlation exists between the socio-economical status of the patients with the distribution of psychotic and mood disorders.  http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-160-en.pdf 2007-08-15 112 121 etiology epidemiology psychotic disorders mood disorders social factors Ebrahim Masoudnia E-mail: masoudnia@yazduni.ac.ir 1 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE رابطه بین پایگاه‌های هویت و فرار دختران از خانه http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-161-fa.pdf 2007-08-15 122 127 دختران فراری، هویت، پایگاه هویت Relationship between Identity Status and Girls’ Runaway from Home  AbstractObjectives: Regarding the importance of young girls running away from home and its social and family consequences, present paper studies the relationship between the identity status and girls' runaway from home. Method: Research method was descriptive and ex post facto. Convenient sampling method was used in which 20 runaway girls who were resided in Toos Well-being Centre, Mashhad were selected as well as 20 normal age and scholastic grade matched girls as their control group. Mean age was 16.9 years (SD=2.88). Second revised version of the Extended Objective Measure of Ego Identity Status (EOM-EIS-II) was used to explore identity status. T-test, point-biserial correlation, Pearson correlation, and Spearman’s rank correlation were used to analyze the data. Results: Mean scores on diffusion identity status was significantly higher than normal controls (p<0.01). A significant correlation existed also between the age and foreclosure identity status (p<0.05). Conclusion: The less the individual experienced identity crisis and developed a lesser commitment, the more she would be prone to attempt at running away from home.  http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-161-en.pdf 2007-08-15 122 127 runaway girls identity identity status Hossein Shareh E-mail: hsharreh@yahoo.com 1 AUTHOR Hamid Reza Aghamohammadian 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تأثیر برنامه آموزشی در زمینه یائسگی به همسران بر میزان اضطراب و افسردگی دوران یائسگی زنان http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-162-fa.pdf 2007-08-15 128 131 یائسگی،‌آموزش، افسردگی، اضطراب Efficacy of Organized Curriculum for Husbands about Menopause on the Menopausal Depression and Anxiety   Abstract   Objectives: The aim of this project was to evaluate the efficacy of educating husbands of menopausal women about the signs and complications of menopause on depression and anxiety of women during menopausal period.   Method: In this clinical trial, 102 women aged 45-60 yrs were randomly assigned to two test and control groups. First, both groups completed individual demographic questionnaire, Beck Depression Inventory, and Spiell-Berger Anxiety Inventory. Then husbands of test group participated in the face-to-face educational sessions about the signs and complications of menopause. A month later, all clients completed Beck Depression Inventory and Spiell-berger Anxiety Inventory again.   Results: There was not any significant statistical difference between the two groups in the depression and anxiety scores mean. Mean score for depression was lower in the test group than the control group after the intervention the two groups differed significantly in this regard (p<0.05). Evaluation of anxiety score one month after the education also showed that the mean score of anxiety was significantly lower in the test group than the control (p<0.001).   Conclusion: Education of husbands about the signs and effects of menopause can have a significant reduction in the levels of dep-ression and anxiety during menopausal period. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-162-en.pdf 2007-08-15 128 131 menopause education depression anxiety Narges Bahri E-mail: nargesbahri@yahoo.com 1 AUTHOR Ali Delshad 2 AUTHOR Fatemeh Haddizadeh Talasaz 3 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE عامل دوگانه مقاومت و انتقال در بیماران با و بدون اختلال‌های شخصیت http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-163-fa.pdf 2007-08-15 132 139 روان‌درمانی پویشی فشرده و کوتاه‌مدت، مقاومت، انتقال، عامل دوگانه، چالش با مقاومت The Resistance and Transference Twin Factor in Patients with and without Personality Disorders  AbstractObjectives: This research aims at the empirical study of resistance and transference twin factor in patients with and without personality disorders. Method: In this empirical study with repeated measurements, 26 subjects with personality and anxiety disorders and 26 subjects with anxiety disorder without personality disorders were randomly assigned to two experimental and control subgroups of 13 individuals. In the experimental subgroups, pressure toward feelings, clarification, and challenge to the resistance were carried out during three 45-minute sessions with one-week intervals. In other subgroups, no such intervention was used and the therapist was only hearing patients’ feelings. The Defensive Style Questionnaire (DSQ) was employed to assess patient’s defensive style after the evaluation session resistance and transference were also measured respectively by the Resistance Assessment Scale (RAS) and Transference Assessment Scale (TAS) after the evaluation session and each of the interventional sessions. Repeated Measures Analysis method was used for analyzing the data. Results: Findings showed that challenge to the resistance led to the intensification of negative transference however with no significant differences in resistance and positive transference. More Intensi-fication of negative transference in the personality-disordered group was observed. Conclusion: In the intensive short-term dynamic psychotherapy, pressure toward experiencing feelings, clarification of defenses, and challenge to the resistance lead to intensification of transference feelings which is more intensive in patients with personality disorders. So paying attention to both transference and resistance in psychotherapy is essential. If the resistance and transference twin factor is not considered and challenged, the therapeutic alliance will not be then activated against the resistance, the therapist and the patient will not be able to access major material of the therapy, and the therapy process will be deviated. This problem is more important in patients with personality disorders.  http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-163-en.pdf 2007-08-15 132 139 intensive short-term dynamic psychotherapy resistance transference twin factor challenge to resistance Nosratollah Nowroozi E-mail: nnowruzi@yahoo.com 1 AUTHOR Mohammad- kazem Atef-Vahid 2 AUTHOR Nima Ghorbani 3 AUTHOR Mahmoud Ghazi Tabatabaee 4 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE ارتباط میان باورهای مربوط به کنترل با آسیب‌شناسی روانی برون‌ریز و درون‌ریز در کودکان http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-164-fa.pdf 2007-08-15 140 147 باورهای کنترل، آسیب‌شناسی روانی برون‌ریز، آسیب‌شناسی روانی درون‌ریز، کودکان Relationship between Control-related Beliefs with Externalizing and Internalizing Psychopathology in Children  AbstractObjectives: This study aimed to examine the relationship between control-related beliefs with the internalizing and externalizing psy-chopathology in children. Method: In this ex post facto study, 80 children with internalizing and externalizing disorders who were referred to the counseling clinic and private offices were selected on a convenient sampling method then classified under two psychopathology groups. The control group was selected from 40 children matched in age and sex with the affected subjects. Three scales were used for measuring control-related beliefs in three academic, behavioral and social domains: The Perceived Control Scale, Perceived Contingency Scale, and the Perceived Competence Scale. Multi-variate analysis of variance and descriptive statistics were used for statistical analysis. Results: This study revealed significant differences in the control- and competence-related beliefs under the academic, behavioral and social domains between the internalizing and externalizing psychopathology groups and the normal control group (p<0.001). In competence beliefs, there were significant differences between the internalizing and externalizing psychopathology groups under the behavioral domain (p<0.001). No significant differences was observed in the belief of contingency between the three groups. Conclusion: Control and competence beliefs are specific for internalizing and externalizing psychopathology and can differentiate mentally healthy states from psychopathology. Contingency belief does not have a significant correlation with psychopathology. Behavioral competence belief can differentiate externalizing from internalizing group and is considered specific for externalizing psychopathology states.  http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-164-en.pdf 2007-08-15 140 147 control-related beliefs externalizing psychopathology internalizing psychopathology children Maryam Bakhtiari E-mail: dr.m.bakhtiari@gmail.com 1 AUTHOR Rokhsare Yazdandost 2 AUTHOR Behrooz Birashk 3 AUTHOR Mahmoud Ghazi Tabatabie 4 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE رابطه سبک‌های دلبستگی بزرگسالی با رضایت و استرس شغلی در پرستاران http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-165-fa.pdf 2007-08-15 148 157 سبک دلبستگی بزرگسالی، رضایت شغلی، استرس شغلی، پرستاران، بیمارستان‌های دولتی Relationship between Adult Attachment Styles with Job Satisfaction and Job Stress in Nurses  AbstractObjectives: As attachment styles are crucial to the communicative features specially intimacy, satisfaction, and commitment, the relation-ship between adult attachment styles with job satisfaction and job stress was investigated in nurses in the Isfahan state hospitals. Method: In this cross-sectional study, 160 nurses (95 women and 65 men) working in the state hospitals in Isfahan were selected by a stepwise randomized sampling as subjects of the study. Mean age was 33 years (SD=2.7 for men and 1.9 for women) in men and women. Data were collected using Adult Attachment Inventory, Job Satisfaction-Dissatisfaction Scale, and Job Stress Scale and then analyzed by correlational and stepwise regression statistical analysis. Results: Mean total scores for subjects with secure, avoidant, and ambivalent attachment styles were measured to be respectively 11.1 (SD=5), 9.00 (SD=4.2), and 8.1 (4.4). Correlation coefficient between job stress and scores for secure and avoidant attachment styles were- 0.71 (p<0.05) and 0.69 (p<0.05) respectively. Conclusion: Level of stress is less in subjects with secure attachment styles than in subjects with avoidant and ambivalent attachment styles. Attachment style can well predict job satisfaction and job stress.  http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-165-en.pdf 2007-08-15 148 157 adult attachment style job satisfaction job stress nurses estate hospitals Eshagh Rahimian Boogar E-mail:eshaghrahimian@yahoo.com 1 AUTHOR Abolghasem Nouri 2 AUTHOR Hamidreza Oreizy 3 Esfahan University AUTHOR Hosein Molavi 4 AUTHOR Abdorreza Foroughi Mobarake 5 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تأثیر آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی بر سلامت روان   چکیدههدف: در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی بر افزایش سلامت روان بررسی شده است. روش: در این پژوهش با طرحی آزمایشی، نخست 30 نفر از مراجعان زن و مرد 25-20 ساله مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره‌، انتخاب و به‌تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند. پس از اجرای پیش‌آزمون با آزمون‌های هوش هیجانی 133 ماده‌ای بار- آن و پرسش‌نامه SCL-90-R  بر روی هر دو گروه، گروه آزمایش در 12 جلسه‌ دو ساعته آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی، هر هفته یک‌بار شرکت نمود. سپس برای هر دو گروه پس‌آزمون انجام شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس و واریانس چند متغیره یک طرفه نشان داد که آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی در افزایش سلامت روان، به‌طور معنی داری (001/0p< ) مؤثر بوده و علایم بیماری را در مؤلفه‌های سلامت روان کاهش داده است.نتیجه‌گیری: آموزش مؤلفه‌های هوش هیجانی سبب ارتقای سلامت روانی می‌شود، به‌طوری‌که فرد نمره بهتری در گزارش‌های شخصی از موقعیت درونی و احساس توانایی مقابله با مشکلات به‌دست می‌آورد.   http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-166-fa.pdf 2007-08-15 158 165 هوش هیجانی، سلامت روانی، آموزش Effects of Emotional Intelligence Factors Training on Enhancing Mental Health  AbstractObjectives: Current study is investigating the effects of teaching emotional intelligence factors on the enhancement of mental health. Method: In this experimental design, 30 male and female clients within the 20-25 years of age who had presented to the counseling centres were first selected and randomly put into two study and control groups. After pre-testing the two groups by the 133-item Bar-on Emotional Intelligence Test and SCL-90-R, the study group was provided with 12 weekly 2-hours training sessions on the emotional intelligence factors. Post-testing of the two groups was then conducted. Results: Treated data through co-variance analysis and one-way multivariate analysis of variance showed that training on the emotional intelligence factors was significantly effective in the improvement of mental health (p<0.001) and has reduced symptoms in mental health disorders. Conclusion: Training on the emotional intelligence factors promotes mental health and the individual will score higher in the personal reports of internal situations and in feeling capable of facing the problems.  http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-166-en.pdf 2007-08-15 158 165 emotional intelligence mental health training Ma’asoomeh Esmaeeli E-mail: masesmaeily@yahoo.com 1 AUTHOR Hassan Ahadi 2 AUTHOR Ali Delavar 3 AUTHOR Abdollah Shafei-abadi 4 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE رابطه هوش هیجانی و سبک‌های حل مسأله با سلامت عمومی http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-167-fa.pdf 2007-08-15 166 172 هوش هیجانی، سبک‌های حل مسأله، درماندگی، اعتماد، سلامت عمومی Relationship between Emotional Intelligence and Problem-solving Styles with General Health http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-167-en.pdf 2007-08-15 166 172 emotional intelligence problem-solving styles helplessness confidence general health Mostafa Zarean E-mail: mostafazarean85@gmail.com 1 AUTHOR Amin Asadollah-pour 2 AUTHOR Abbas Bakhshi-pour Roodsari 3 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE بررسی رابطه سبک‌های اسنادی و سلامت روان در دانش‌آموزان تیزهوش و عادی http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-168-fa.pdf 2007-08-15 173 181 سبک‌های اسنادی، سلامت روانی، دانش‌آموزان، تیزهوش Attributional Styles and Mental Health in Gifted Vs. Normal Students  AbstractObjectives: The present study aims to compare attributional styles and mental health of gifted vs. normal students. It also investigates the existing relationships between these variables. Method: In this post hoc descriptive survey, 60 gifted students (30 boys and 30 girls selected by a random sampling method) and 60 normal students (30 boys and 30 girls selected by a cluster sampling method) were enrolled. Raven’s Progressive Matrices Test, Attributional Style Questionnaire (ASQ), and General Health Questionnaire (GHQ) were used for data collection. Analysis of the data was carried out using regression, one-way and multivariate analysis of variance, and t-test. Results: It was found that internal-external attributional style in gifted male students can predict status of mental health. There were significant differences between the two boys and girls student groups in the internal–external and global-specific attributional styles of unfavorable events. A significant difference was also noted between the two groups of gifted and normal students in the global-specific attributional style of unfavorable events. Assessment of mental health, too, disclosed a significant difference between the two normal and gifted student groups in the social dysfunctioning feature. Conclusion:  Gifted students had a global attributional style and female students had an external and specific attributional style in failure situations. Gifted students were also found to suffer more from social dysfunctioning than the normal students.  http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-168-en.pdf 2007-08-15 173 181 attributional styles mental health students gifted Farzaneh Motamedi Sharek E-mail: f.motamedi@gmail.com 1 AUTHOR Gholamali Afrooz 2 AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE اثر آرامش عضلانی و بازسازی شناختی تحت هیپنوتیسم بر زنان مبتلا به میگرن: بررسی تک‌ موردی http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-169-fa.pdf 2007-08-15 182 188 سردرد، میگرن، آرامش عضلانی، بازسازی شناختی، هیپنوتیسم Effect of Muscle Relaxation and Cognitive Restructuring under Hypnosis in Women with Migraine: Single-case Study  AbstractObjectives: The aim of this study is to investigate the effectiveness of muscle relaxation and cognitive restructuring by alert hypnosis on women with common migraine who had not responded appropriately to the medication. Method: Using a single-case study, we randomly selected 6 women with migraine from those referring to the psychiatry and psychology centres in the city Borazjan. They were assessed by a clinical interview, Measurement Scale of Pain Power, Measurement Scale of Pain Distress, Mcguil Questionnaire of Pain, and Beck’s Depression and Anxiety Inventory. We treated them after a primary evaluation (baseline) by muscle relaxation method and cognitive restructuring under alert hypnosis. Study data are displayed in charts and descriptive statistics. Results: Findings showed that this treatment modality generally can reduce the frequency, duration of attacks, severity, and distress of the pain in migraine. We observed maximum reductions in the severity and distress of the pain. Significant improvement was noted in five out of six subjects and it even increased in the 3 months and a half of follow-up although one subject showed a slight improvement. The associated depression and anxiety with the migraine headache also showed significant reduction in all subjects. Conclusion: Relaxation and cognitive restructuring under alert hypnosis can be effective in reducing the severity and distress of the migraine pain in the affected patients.  http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-169-en.pdf 2007-08-15 182 188 headache migraine muscle relaxation cognitive restructuring hypnosis Hamid Reza Aghamohammadian E-mail: aghamohammadian@ferdowsi.um.ac.ir 1 AUTHOR Ali Kamal Shanbadi 2 AUTHOR