fa
jalali
1398
10
1
gregorian
2020
1
1
25
4
online
1
fulltext
en
تأثیر آموزش گروهی والدین بر سلامت روان والدین و کاهش مشکلات کودکان دچار اختلالات طیف اوتیسم
The Effect of a Parental Education Program on the Mental Health of Parents and Behavioral Problems of Their Children With Autism Spectrum Disorder
اهداف: مداخلات زودهنگام میتواند در تعدیل یا حذف بسیاری از نشانگان اصلی اختلالات طیف اوتیسم و افزایش مهارتهای جدید نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری داشته باشد. آموزش والدین برای انجام مداخلات، منجر به کاهش احساس افسردگی، استرس و افزایش احساس توانمندی در آنها خواهد شد. پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش گروهی والدین و شیوههای مدیریت رفتار بر نشانگان اختلالات طیف اوتیسم کودکان آنها و سلامت روان والدین، عملکرد خانواده و مکانیسمهای انطباقی والدین میپردازد.
مواد و روش ها: یک گروه 30نفری از والدین کودکان دچار اختلالات طیف اتیسم مراجعهکننده به درمانگاه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. طول دوره مداخلات 10 جلسه 90دقیقهای و منطبق با برنامه تانگ بود که به صورت هفتگی در انستیتو روانپزشکی تهران اجرا شد. به منظور بررسی والدین از سه پرسشنامه سنجش کارکرد خانواده (FAD)، راهبردهای مقابلهای بیلینگز و موس و مقیاس سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شد. به منظور بررسی کودکان از مقیاس درجهبندی اوتیسم کودکی استفاده شد. گروه آزمایش وکنترل قبل از شروع مداخلات مورد ارزیابی قرار گرفته و بعد از پایان جلسات مداخله و در مرحله پیگیری سهماهه بعد مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند تا میزان تأثیر مداخلات تعیین شود.
یافته ها: آنالیز دادهها با آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که آموزش روانشناختی در سه مراحل پسآزمون و پیگیری بر کاهش نشانگان بالینی و مؤلفههای آن، اثربخشی معنیداری داشته است و نتایج در مرحله پیگیری سهماهه ثابت مانده است. با توجه به اینکه مقدار محاسبهشده F ه (859/4) معنادار است (0/023=P)، بنابراین میتوان گفت که بین دو گروه آزمایش و کنترل در افزایش سلامت عمومی، بهبود عملکرد خانواده، بهبود رفتارهای کودک و ارتقای راهبردهای مقابلهای، تفاوت معنادار مشاهده میشود.
نتیجه گیری: مطالعه حاضر اهمیت آموزش گروهی والدین در زمینه اختلالات طیف اوتیسم و شیوههای مدیریت رفتار بر سلامت روان والدین را نشان میدهد.
Objectives: Early interventions can play an important role in alleviating or eliminating many of the major symptoms of Autism Spectrum Disorder (ASD) and enhancing new skills. Parental education can reduce the parents' depression and stress and increase their empowerment. This study aimed to evaluate the effect of a parental education program the mental health of parents, behavioral problems of their children with ASD.
Methods: A group of 30 parents of children with ASD in Tehran, Iran were selected by a convenience sampling and were randomly divided into intervention and control groups. The parents in the intervention group received psychoeducational program according to Tonge et al.'s (2006) method in 10 sessions each for 90 min in Tehran Psychiatric Institute. Data collection tools were the Family Assessment Device, the Childhood Autism Rating Scale, Billings and Mouse's Coping Strategies Scale, and 28-item General Health Questionnaire. All participants were evaluated at three stages of pretest, posttest, and 3-month follow-up.
Results: The effect of parental education program on the clinical symptoms and its dimensions was significant at three measurement phases. In the 3-month follow-up duration, the results remained unchanged. There were a significant difference between the two study groups in general health, family function, coping strategies, and child behavior (F=4.859, P=0.023).
Conclusion: Parental education can improve the mental health of parents and reduce the behavioral problems of their ASD children.
Autism Spectrum Disorder, Parental education, Behavioral problems
اختلالات طیف اوتیسم, آموزش گروهی والدین, مشکلات رفتاری
356
367
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-84-6&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/14
1397/6/23
2019/07/21
1398/4/30
Mitra
Hakim shooshtari
Mental Health Research Center, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
میترا
حکیم شوشتری
00319475328460017851
00319475328460017851
No
مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Hadi
Zarafshan
Psychiatry & Psychology Research center, Roozbeh Hospital, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran.
هادی
زرافشان
00319475328460017852
00319475328460017852
No
مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
Mehrdad
Mohamadian
Mental Health Research Center, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مهرداد
محمدیان
00319475328460017853
00319475328460017853
No
مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Jamileh
Zareee
Spiritual Health Research Center, School of Behavioral Sciences and Mental Health, Psychology Group, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
جمیله
زارعی
00319475328460017854
00319475328460017854
Yes
مرکز تحقیقات سلامت معنوی، گروه روانشناسی سلامت، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Issa
Karimi Keisomi
School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
عیسی
کریمی کیسمی
00319475328460017855
00319475328460017855
No
دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Helia
Hooshangi
School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Tehran, Iran.
هلیا
هوشنگی
00319475328460017856
00319475328460017856
No
دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
fa
اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تابآوری، سخترویی و سلامت عمومی دانشآموزان دختر هنرستانی
The Effect of an Anger Control Training Program on Resilience, Hardiness and General Health of School Girls
اهداف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تابآوری، سخترویی و سلامت عمومی دانشآموزان دختر هنرستانی منطقه ۱۳ تهران بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهآزمایشی، از نظر هدف، کاربردی، و ازنظر نوع طرح، شبهآزمایشی است. در این پژوهش از طرح پیشآزمون و پسآزمون با یکبار پیگیری سهماهه همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان هنرستانی منطقه ۱۳ شهر تهران در سال ۱۳۹۶ بود. بدین منظور ۶۰ نفر از دانشآموزان جامعه موردنظر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۴۰ نفر) و کنترل (۲۰ نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه حالت صفت بیان خشم STAXI-۲، مقیاس تابآوری کونور دیویدسون، پرسشنامه سخترویی کوباسا، مقیاس سلامت عمومی ۸۲-GHQ و همچنین آموزش پروتکل مدیریت خشم به صورت گروهی در ۱۲ جلسه هفتگی بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر توسط نسخه ۲۴ نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش کنترل خشم به صورت معناداری موجب کاهش میزان خشم و افزایش میزان تابآوری، سخترویی و سلامت عمومی در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (۰/۰۵>P).
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت که با برگزاری جلسات روانشناختی آموزشی مانند آموزش مدیریت خشم در مدارس میتوان به افزایش سلامت روان در میان دانشآموزان کمک کرد.
Objectives: The purpose of this study was to investigate the effect of an anger control training program on resilience, hardiness and general health of school girls.
Methods: This is a quasi-experimental study with pre-test, post-test, follow-up design using control group. The study population consisted of all female students of technical vocational schools in Tehran, Iran (district 13) in 2017. Of these, 60 were selected using a convenience sampling method and randomly divided into two groups of intervention (n=40) and control (n=20) groups. The instruments were State-Trait Anger Expression Inventory-2 (STAXI-2), Connor-Davidson Resilience Scale, Kobasa’s Hardiness Scale, 28-item General Health Questionnaire (GHQ-28). The anger control training was presented in 12 sessions, one session per week. Collected data were analyzed using repeated measures ANOVA in SPSS v. 24.
Results: The anger control training program could significantly reduce the amount of anger and increased the levels of resilience, hardiness and general health in the intervention group compared to the control group (P<0.05).
Conclusion: Psychoeducational interventions such as anger control training can improve the mental health of school girls.
Anger control training, Resilience, Hardiness, General health
آموزش مدیریت خشم, تابآوری, سخترویی, سلامت عمومی
368
383
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3017-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/142018/12/31
1397/10/10
2019/07/212019/08/11
1398/5/20
Tahere
Harooni
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Electronic Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
طاهره
هارونی
harooni2102@gmail.com
00319475328460017808
00319475328460017808
Yes
گروه روانشناسی شخصیت، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد تهران، تهران، ایران.
Mohammad Kazem
Zarabian
Research Center for Behavioral Disorders and Substance Abuse, University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
محمدکاظم
ضرابیان
00319475328460017809
00319475328460017809
No
مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی، همدان، ایران.
Ashraf Sadat
Mousavi
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
اشرف سادات
موسوی
00319475328460017810
00319475328460017810
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
fa
اثربخشی آموزش قبل از ازدواج به شیوه برنامه آموزش ارتباط بر کاهش انتظارات ایدهآلگرایانه جوانان مجرد
The Effectiveness of Premarital Counseling Based on a Relationship Education Program on the Idealistic Expectations of Single Young Adults
اهداف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش قبل از ازدواج به شیوه برنامه آموزش ارتباط بر کاهش انتظارات زناشویی ایدهآلگرایانه جوانان مجرد شهر اهواز انجام گرفت.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک طرح نیمهآزمایشی بسطیافته با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه این پژوهش شامل کلیه جوانان مجرد شهر اهواز بود. ۳۲ جوان مجرد داوطلب در شهر اهواز بر اساس نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در بعُد ایدهآلگرایانه مقیاس انتظارت زناشویی و بر اساس معیارهای ورود و خروج به پژوهش، به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۶ نفر) و کنترل (۱۶ نفر) قرار گرفتند. دادهها با استفاده از بعُد انتظارات ایدهآلگرایانه جونز و نلسون در سه مرحله (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بعد از ۶۰ روز) جمعآوری شدند. افراد گروه آزمایش ۹ جلسه در برنامه آموزش ارتباط به مدت ۹۰ دقیقه و دوبار در هفته شرکت کردند و افراد گروه کنترل در یک جلسه تحت آموزش قبل از ازدواج قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و نسخه ۲۱ نرمافزار آماری SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: یافتهها نشان داد که آموزش ارتباط منجر به کاهش انتظارات زناشویی ایدهآلگرایانه جوانان مجرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل از مرحله پیشآزمون به مرحله پیگیری شده است (P<۰/۰۰۱).
نتیجه گیری: برنامه آموزش ارتباط میتواند به عنوان یک برنامه مفید و مناسب در آموزش قبل از ازدواج و برای کاهش انتظارات زناشویی ایدهآلگرایانه افراد جوان مورد استفاده قرار گیرد.
Objectives: This study aimed to examine the effectiveness of premarital counseling based on a relationship education program in reducing the idealistic marital expectation in single young adults of Ahvaz city.
Methods: The is a quasi-experimental study with pretest, posttest, and follow-up design using control group. Thirty two single young adults were voluntarily participated and assigned randomly into intervention group (n=16) and control group (n=16). The data were collected using Jones and Nelson’s Marital Expectation Scale (idealistic expectation subscale) at three stages: pre-test, post-test, and 60-day follow-up. The intervention group received relationship education program in 9 sessions, twice a week for 90 minutes, while the control group received premarital counseling only in one session. Data were analyzed using ANOVA with repeated measures in SPSS v. 21.
Results: The premarital counseling based on the relationship education program could reduce the idealistic marital expectation in the intervention group from pretest stage to the follow-up stage.
Conclusion: The relationship education program can be used as a useful and appropriate program in premarital counseling and in reducing the idealistic expectations of marriage in young people.
Premarital counseling, Relationship education program, Idealistic expectations
آموزش قبل از ازدواج, برنامه آموزش ارتباط, انتظارات ایدهآلگرایانه
384
395
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/142018/12/312019/05/10
1398/2/20
2019/07/212019/08/112019/09/18
1398/6/27
Golamreza
Rajabi
Department of Counseling, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
غلامرضا
رجبی
Rajabireza@scu.ac.ir
00319475328460018199
00319475328460018199
Yes
گروه مشاوره، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، خوزستان، ایران.
Ghodratollah
Abbasi
Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
قدرتاله
عباسی
abasighodrat@gmail.com
00319475328460018200
00319475328460018200
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد ساری، مازندران، ایران.
fa
نقش واسطهای راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین باورهای فراشناختی و سبکهای دلبستگی با رفتارهای پرخطر فرزندان نوجوان جانبازان اعصاب و روان جنگ ایران و عراق
Mediating Role of Emotion Regulation in the Relationship of Metacognitive Beliefs and Attachment Styles With Risky Behaviors in Children of Iran-Iraq War Veterans With Psychiatric Disorders
اهداف: رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان یکی از نگرانی مهم سلامت روانی و اجتماعی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم هیجان در ارتباط بین باورهای فراشناختی و سبکهای دلبستگی با رفتارهای پرخطر در میان فرزندان نوجوان جانبازان اعصاب و روان جنگ ایران و عراق انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی با تحلیل مدل معادلات ساختاری بود. نمونه ۲۴۳ نفر از فرزندان نوجوان جانبازان اعصاب و روان جنگ ایران و عراق بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان، سبک دلبستگی، فراشناخت کودکان و رفتارهای پرخطر پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که راهبردهای تنظیم هیجان، بین باورهای فراشناختی و سبکهای دلبستگی، و رفتارهای پرخطر میانجیگری میکند، ولی ارتباط معناداری بین راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان با رفتارهای پرخطر یافت نشد. همچنین باورهای فراشناختی با راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان، رابطه مستقیم و معناداری نداشتند (P<۰/۰۰۱)، ولی ارتباط معنادار و مستقیمی بین باورهای فراشناختی با راهبردهای ناسازگارانه پیدا شد. تمامی سبکهای دلبستگی نیز ارتباط مستقیم و معناداری هم با راهبردهای سازگارانه و هم با راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان داشتند. این نتایج نشان میدهد که مدل حاضر قادر به تبیین ۱۴ درصد از رفتارهای پرخطر فرزندان نوجوان جانبازان اعصاب و روان است.
نتیجه گیری: یافتهها همسو با مدل مفهومی، حاکی از آن است که باورهای فراشناختی و سبکهای دلبستگی به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق راهبردهای تنظیم هیجان با رفتارهای پرخطر مرتبط هستند. این نتایج کاربردهای عملی در طراحی برنامههای پیشگیرانه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
Objectives: Risk behaviors among adolescents are a major concern for mental and social health. The purpose of this study was to investigate the mediating role of adaptive and maladaptive emotion regulation strategies in the relationship of metacognitive beliefs and attachment styles with risky behaviors among adolescent children of war veterans with psychiatric disorders.
Methods: This is a descriptive correlational study conducted on 243 adolescent children of Iraq-Iran war veterans suffering from psychiatric disorders who were selected using a convenience sampling method. They responded to Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Short form), Revised Adult attachment Scale, Metacognitions Questionnaire for Children, and Risky Behaviors Scale.
Results: emotion regulation strategies mediated the relationship of metacognitive beliefs and attachment styles with risky behaviors. There was no significant relationship between adaptive strategies of emotion regulation and risky behaviors, and between metacognitive beliefs adaptive strategies of emotion regulation (P>0.001), but the relationship between metacognitive beliefs and maladaptive strategies was significant. All attachment styles had a direct and significant correlation with both adaptive and maladaptive strategies of emotion regulation. The presented model could explain 14% of the risky behaviors in subjects.
Conclusion: Metacognitive beliefs and attachment styles are directly and indirectly related to emotion regulation strategies and risky behaviors of the children of war veterans. These results can be used for designing the preventive programs for this group.
Emotion regulation, Attachment style, Metacognition, Risky behavior, Adolescent, War veterans
تنظیم هیجان, باورهای فراشناختی, سبک دلبستگی, رفتارهای پرخطر, نوجوانان, جانبازان اعصاب و روان جنگ ایران و عراق
396
411
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-379-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/142018/12/312019/05/102018/11/13
1397/8/22
2019/07/212019/08/112019/09/182019/08/19
1398/5/28
Shahram
Mohammadkhani
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
شهرام
محمدخانی
sh.mohammadkhani@gmail.com
00319475328460017826
00319475328460017826
Yes
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Jafar
Hasani
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
جعفر
حسنی
hasanimehr57@yahoo.com
00319475328460017827
00319475328460017827
No
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Mehdi
Akbari
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
مهدی
اکبری
Akbari.psy@gmail.com
00319475328460017828
00319475328460017828
No
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
Nasibe
Yazdan Panah
Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
نسیبه
یزدان پناه
yazdanpanah_n@ymail.com
00319475328460017829
00319475328460017829
No
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
fa
نقش واسطهای طرحواره خود جنسی در رابطه بین کنشوری جنسی و رضایت جنسی در دانشجویان زن متاهل دانشگاه الزهرا(س) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-جنوب در زمستان 1396
The Mediating Role of Sexual Self-Schema in the Relationship of Sexual Functioning With Sexual Satisfaction in Married Female College Students
اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای طرحواره خود جنسی در رابطه بین کنشوری جنسی و رضایت جنسی انجام شد.
مواد و روش ها طرح پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان زن متأهل دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب در سال ۱۳۹۶بود. به روش: خوشهای تصادفی چندمرحلهای ۳۶۰ زن متأهل به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها توسط ابزار طرحواره خود جنسی زنان (اندرسون و سیرانووسکی، ۱۹۹۴)، شاخص کنشوری جنسی زنان (روزن، ۲۰۰۰) و شاخص رضایت جنسی (هادسون، ۱۹۸۱) جمعآوری شد.
یافته ها: دادهها به لحاظ توصیفی و به روش تحلیل مسیر، تحلیل شدند. نتایج بیانگر آن بودند که زیرمقیاس پرشور/عاشقانه از طرحواره خود جنسی به صورت مثبت و زیرمقیاس خجالتی/محتاط از طرحواره خود جنسی به صورت منفی، در ارتباط بین عملکرد جنسی با رضایت جنسی نقش واسطهای دارد. زیرمقیاس صریح/راحت در ارتباط بین عملکرد جنسی با رضایت جنسی نقش واسطهای ندارد. اثر غیرمستقیم عملکرد جنسی، بر رضایت جنسی با واسطه طرحواره خود جنسی پرشور/عاشقانه و خجالتی/محتاط معنادار است (P<۰/۰۰۱). به علاوه، اثر مستقیم عملکرد جنسی بر زیرمقیاسهای پرشور/عاشقانه و صریح/راحت از طرحواره خود جنسی به صورت مثبت معنادار است و اثر مستقیم عملکرد جنسی بر زیرمقیاس خجالتی/محتاط به صورت منفی، معنادار است (P<۰/۰۰۱). افزون بر آن، زیرمقیاس پرشور/عاشقانه تأثیر مثبت و معناداری به صورت مستقیم و زیرمقیاس خجالتی/محتاط تأثیر منفی و معناداری به صورت مستقیم بر رضایت جنسی دارد. زیرمقیاس صریح/راحت بر رضایت جنسی اثر مستقیم ندارد (P<۰/۰۰۱). همچنین، اثر مستقیم عملکرد جنسی بر رضایت جنسی به صورت منفی معنادار است (P<۰/۰۰۱).
نتیجه گیری: درمجموع یافتههای پژوهش حاضر، بیانگر این است که کنشوری جنسی پیشبینیکننده طرحواره خود جنسی و رضایت جنسی است و بین دو متغیر طرحواره خود جنسی و رضایت جنسی نقش واسطهای ایفا میکند.
Objectives: This study aimed to examine the mediating role of sexual self-schema in the relationship of sexual functioning with sexual satisfaction in married female students.
Methods: This is a descriptive correlational study. The study population consists of all married female students of Alzahra University and Islamic Azad University of South Tehran branch in 2017. Of these, 360 were selected by multistage cluster random sampling method. Data were collected using Women’s Sexual Self-Schema Scale of Anderson and Cyranowski (1994), Female Sexual Function Index of Rosen et al. (2000), and Index of Sexual Satisfaction designed by Hudson (1993). Data were analyzed using descriptive statistics and using path analysis.
Results: The Passionate-Romantic factor of sexual self-schema had a positive mediating role in relationship of sexual function with sexual satisfaction, while its Embarrassed-Conservative dimension had a negative mediating role (P<0.001). The factor of Open-Direct had no mediating role. Moreover, sexual functioning had a significant positive effect on Passionate-Romantic and Open-Direct dimension of sexual self-schema, while its effect on Embarrassed-Conservative was significantly negative. Furthermore, the Passionate-Romantic factor had a significant positive effect on sexual satisfaction, while the factor of Embarrassed-Conservative had a significant negative effect (P<0.001). The factor of Open-Direct had no direct effect on sexual satisfaction. The effect of sexual functioning on sexual satisfaction was significantly negative (P<0.001).
Conclusion: Sexual self-schema mediates the relationship of sexual functioning with sexual satisfaction.
Sexual self-schema, Sexual functioning, Sexual satisfaction, Married female students
طرحواره خود جنسی, کنشوری جنسی, رضایت جنسی, زنان متأهل
412
427
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3004-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/142018/12/312019/05/102018/11/132018/12/12
1397/9/21
2019/07/212019/08/112019/09/182019/08/192019/08/31
1398/6/9
Fatemeh
Zargarinejad
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
فاطمه
زرگری نژاد
St_f_zargarinejad@azad.ac.ir
00319475328460017824
00319475328460017824
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد تهران-جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Mehrnaz
Ahmadi
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
مهرناز
احمدی
00319475328460017825
00319475328460017825
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد تهران-جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
fa
بررسی مقطعی توانایی یادآوری علائم مانیا در مبتلایان به اختلال دوقطبی نوع یک، 60 ماه پس از ترخیص از بیمارستان
A Cross-sectional Study on the Ability to Remember Mania Symptoms in Patients With Type I Bipolar Disorder 60 Months After Hospital Discharge
اهداف: شناسایی علائم حاد مانیا که توسط بیمار به یاد آورده می شود، میتواند در افزایش توانایی روانپزشکان در مدیریت بیماری دوقطبی کمک کننده باشد. با توجه به اهمیت یادآوری علایم، هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی مبتلایان به اختلال دوقطبی نوع I در دوره یوتایمیک برای یادآوری علائم مانیای خود در زمان بستری است.
مواد و روش کار: برای ۵۹ بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I که در سال ۱۳۹۱ در بیمارستانهای حضرت رسول اکرم(ص) و روانپزشکی ایران بستری بودند، مصاحبه SCID-I و پرسشنامه Y-MRS تکمیل گردید و علائم مانیا برای آنها ثبت شد؛ همچنین اطلاعات دموگرافیک این بیماران با استفاده از اطلاعات پرونده پزشکی آنها استخراج گردید. ۶۰ ماه پس از ترخیص، از طریق مقیاس درجه بندی افسردگی هامیلتون (HDRS-۱۷)، مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات محور۱ بر اساس DSM-IV (SCID-I)، مقیاس درجه بندی شیدایی یانگ (Y-MRS) و آزمون کوتاه وضعیت ذهنی (MMSE) مورد مصاحبه و ارزیابی چهره به چهره قرار گرفتند. برای ازریابی میزان توافق در مورد علایم در بدو بستری و ماه ۶۰ از آزمونهای مک نمار و ضریب کاپا استفاده شد.
یافته ها: بیشترین میزان یادآوری علائم (در میان افرادی که علامت مورد نظر را ۶۰ ماه پیش در زمان بستری در بیمارستان تجربه کرده بودند) مربوط به کاهش نیاز به خواب (۹۱/۲ %)، خلق تحریکپذیر (۸۳/۹ %) و فعالیتهای لذتبخش با عواقب بد (۸۱/۳ %)، و کمترین آنها مربوط به حواسپرتی (۱۷/۶ %) بود. بالاترین ارزش اخباری مثبت مربوط به علائم خلق تحریکپذیر (۱۰۰ %)، پرحرفی (۱۰۰ %) و کاهش نیاز به خواب (۹۶/۳ %)؛ و بالاترین ارزش اخباری منفی متعلق به خلق بالا (۸۷/۵ %) بود.
نتایج: در مدیریت مبتلایان به اختلال دوقطبی، روانپزشکان می توانند به یادآوری سه علامت در سابقه حمله مانیا شامل خلق تحریک پذیر، کاهش نیاز به خواب و پر حرفی از جانب بیمار اعتماد کنند. همچنین در مورد سابقه علامت خلق بالا در مبتلایان به اختلال دوقطبی، به جواب منفی بیماران میتوان اعتماد نمود.
Objectives: Identifying the acute symptoms of manic episode remembered by the patients can help psychiatrists improve their ability to manage bipolar disorder. Given the importance of remembering symptoms, the aim of this study was to evaluate the ability of patients with type I bipolar disorder during the euthymic period to remember their past mania symptoms after hospital discharge.
Methods: Participants were 59 patients with type I bipolar disorder admitted to Hazrat-e-Rasool-e-Akram Hospital and Iran Psychiatry Hospital in 2012. They measured by using Structured Clinical Interview for DSM-IV axis I Disorders (SCID-I) and Young Mania Rating Scale (YMRS) and their mania symptoms were recorded. Their demographic information were extracted from their medical records. Sixth months after discharge, they were evaluated again by using the 17-item Hamilton Depression Rating Scale (HRSD-17), SCID-I, YMRS, and Mini–Mental State Examination (MMSE) through face-to-face interview. To assess the agreement on the symptoms during admission and 60 months after discharge, McNemar Test and Kappa coefficients were used.
Results: most common mania symptoms remembered by the patients were decreased need for sleep (91.2%), irritability (83.9%), excessive involvement in activities with a high likelihood of painful consequences (81.3%) and the least frequent remembered symptom was distractibility (17.6%). The highest positive predictive values were related to the symptoms of irritability (100%), talkativeness (100%) and decreased need for sleep (96.3%), while the highest negative predictive value was related to elevated mood (87.5%).
Conclusion: management of patients with bipolar disorder, psychiatrists can trust the patients’ ability to remember the three mania symptoms including irritability, decreased need for sleep and talkativeness. Regarding the symptom of elevated mood in bipolar patients, negative response of patients can be trusted.
Manic episode, Bipolar disorder, Psychiatrists, Irritability
یادآوری, علائم حاد مانیا, اختلال دو قطبی, ارزش اخباری
428
439
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3081-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/142018/12/312019/05/102018/11/132018/12/122019/04/22
1398/2/2
2019/07/212019/08/112019/09/182019/08/192019/08/312019/08/31
1398/6/9
Fatemeh
Zarein
Department of Psychiatry, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
فاطمه
زارعین
dr.zarein@gmail.com
00319475328460018386
00319475328460018386
Yes
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Amir
Shabani
Mental Health Research Center, Mood Disorders Research Group, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
امیر
شعبانی
am.shabani@gmail.com
00319475328460018387
00319475328460018387
No
مرکز تحقیقات بهداشت روان، هسته پژوهشی اختلالات خلقی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Amir Hossein
Jalali Nadoushan
Mental Health Research Center, Community Mental Health Research Group, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
امیرحسین
جلالی ندوشن
drjalali57@gmail.com
00319475328460018388
00319475328460018388
No
مرکز تحقیقات بهداشت روان، هسته پژوهشی سلامت روان اجتماع، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Masood
Ahmadzad-Asl
Mental Health Research Center, Community Mental Health Research Group, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مسعود
احمدزاد اصل
m.ahmadzad@gmail.com
00319475328460018389
00319475328460018389
No
مرکز تحقیقات بهداشت روان، هسته پژوهشی سلامت روان اجتماع، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Solmaz
Alaei
Fellowship in Psychotherapy, Department of Psychiatry, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
سولماز
اعلائی
s.ai12@yahoo.com
00319475328460018390
00319475328460018390
No
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی تهران، تهران، ایران.
fa
اعتباریابی مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان (PANAS-C): بررسی مقایسهای فرم-های اصلی و کوتاه در نمونهای از دانشآموزان ایرانی
Developing the Persian Version of Positive and Negative Affect Scale for Children (Original and Short Form) and Assessing Its Psychometric Properties
اهداف: این مطالعه با هدف بررسی، انطباق و اعتباریابی مقایسهای فرمهای اصلی و کوتاه مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان در دانشآموزان ایرانی انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مقطعی بود. این پژوهش بر روی دانشآموزان دختر و پسر مدارس دولتی در مقاطع دبستان و متوسطه شهر تهران و در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ اجرا شد. نمونه مطالعه ۴۱۲ نفر (۸/۵۶ درصد دختر) بودندکه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان (PANAS-C)، پرسشنامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA)، پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI) و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس (SCAS) بود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط SPSS-۲۰ و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی، آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون) انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان دهنده دو ساختار عاملی مجزا ( عاطفه مثبت و منفی) در هر دو فرم اصلی و کوتاه مقیاس عاطفه مثبت و منفی برای کودکان بود. ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس اصلی ۰/۸۵ و برای فرم کوتاه ۰/۸۱ بدست آمد. همچنین، همبستگی محاسبه شده برای بررسی رابطه میان دو عامل عاطفه مثبت و منفی با راهبردهای ارزیابی مجدد و سرکوبی، نشانههای اختلالات اضطرابی (به استثنای وسواس فکریـ عملی) و افسردگی نشان دهنده رابطه معنادار (در سطح خطای ۰/۰۱ و ۰/۰۵ ) بود.
نتیجه گیری: بطور کلی، با توجه به نتایج به دست آمده در مطالعه حاضر میتوان ادعا کرد که فرم فارسی PANAS-C و PANAS-C-SF از ویژگیهای روانسنجی مطلوب برخوردار بوده و با اطمینان میتوان از آنها جهت پژوهش و ارزیابی عواطف مثبت و منفی در کودکان و نوجوانان ایرانی استفاده کرد.
Objectives: This study aimed to develop and validate the Persian version of original and short forms of Positive and Negative Affect Schedule for Children (PANAS-C) and evaluates its psychometric properties.
Methods: The is a cross-sectional study conducted on male and female students of public elementary and secondary schools in Tehran, Iran in the academic year 2017-2018. The samples were 412 students (56.8% female) selected using cluster sampling method. The data collection tools included PANAS-C, Emotion Regulation Questionnaire For Children And Adolescents (ERQ-CA), Children's Depression Inventory (CDI) and Spence Children's Anxiety Scale (SCAS). Data analysis were performed in SPSS v.20 using descriptive and inferential statistics (exploratory factor analysis, Cronbach's alpha and Pearson correlation test).
Results: The factor analysis revealed that the two factors (Positive and Negative Affect) for original and short forms of PANAS-C. Cronbach's alpha for the total items of original and short forms were 0.85 and 0.81, respectively Moreover, the correlation of positive and negative affects with reappraisal and suppression strategies, anxiety disorders (except obsessive-compulsive) and depression was significant (P= 0.01, and 005).
Conclusion: The Persian version of both original and short forms of PANAS-C had good psychometric properties and it can be used for research and evaluation of positive and negative affect in Iranian children and adolescents.
Positive affect, Negative affect, PANAS-C, PANAS-C-SF, Psychometric properties
عاطفه مثبت, عاطفه منفی, مقیاس عاطفه مثبت و منفی, ویژگیهای روانسنجی, کودکان
440
453
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2359-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/142018/12/312019/05/102018/11/132018/12/122019/04/222018/10/31
1397/8/9
2019/07/212019/08/112019/09/182019/08/192019/08/312019/08/312019/07/13
1398/4/22
Mozhgan
Lotfi
Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مژگان
لطفی
lotfei2007@gmail.com
00319475328460018066
00319475328460018066
No
گروه سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Leila
Bahrampoori
Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
لیلا
بهرامپوری
l.bahrampoori@gmail.com
00319475328460018067
00319475328460018067
No
دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
Mahdi
Amini
Department of Addiction, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مهدی
امینی
Amini.mh@iums.ac.ir
00319475328460018068
00319475328460018068
Yes
گروه اعتیاد، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Reyhane
Fatemitabar
Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
ریحانه
فاطمی تبار
fatemitabar@gmail.com
00319475328460018069
00319475328460018069
No
دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
Behrooz
Birashk
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
بهروز
بیرشک
behrooz.birashk@gmail.com
00319475328460018070
00319475328460018070
No
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Yasaman
Shiasi
Department of Clinical Psychology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
یاسمن
شیاسی
00319475328460018071
00319475328460018071
No
گروه روانشناسی بالینیی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
fa
اعتباریابی مقدماتی پرسشنامه اعتیاد به غذای یل
Developing the Persian Version of Yale Food Addiction Scale and Assessing Its Psychometric Properties
اهداف: اختلال خوردن یکی از اختلالات شایع روانی است که باعث مشکلات متعددی در سلامت جسمی و عملکرد روانی و کیفیت زندگی میشود. هدف از این مطالعه، ترجمه و بررسی روایی و اعتبار نسخه فارسی پرسشنامه اعتیاد به غذای یل در افراد با اختلال اعتیاد به غذای شهر اصفهان بود.
مواد و روش ها: در قالب یک پژوهش توصیفی مقطعی، به روش نمونهگیری دردسترس در فاصله زمانی اسفند ۱۳۹۶ تا خرداد ۱۳۹۷، نمونهای به حجم ۹۸ نفر از بیماران مبتلا به اعتیاد به غذا و۶۷ نفر افراد غیروابسته به غذا از مرکز تغذیه نوین شهر اصفهان انتخاب شد و افراد ابزارهای پژوهش (پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه ۲۵سؤالی اعتیاد به غذا) را تکمیل کردند. جهت تحلیل دادهها از نسخه ۲۴ نرمافزار SPSS و نسخه ۱۸ نرمافزار Amos استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد ساختار عاملی پرسشنامه درمجموع از برازش مناسبی برخوردار است و روایی سازه مطلوبی دارد. بر اساس نتایج تحلیل واریانس، در بررسی روایی افتراقی بین افراد با اختلال اعتیاد به غذا و افراد سالم از لحاظ تمام زیرمقیاسهای وابستگی به غذا تفاوت معنیداری مشاهده شد (P<۰/۰۵). ضرایب آلفای کرونباخ و تنصیف به غیر از عامل G، در سایر خردهمقیاسها بالاتر از ۰/۷ به دست آمد.
نتیجه گیری: نتایج نشان میدهد که نسخه ترجمهشده به فارسی YFAS از روایی و اعتبار نسبتاً مطلوبی برخودار است و میتوان در موقعیتهای بالینی و پژوهشی برای ارزیابی اعتیاد به غذا از آن استفاده کرد.
Objectives: Food addiction is a common mental disorder that can cause several problems in the physical health, psychological function and life quality. The aim of this study was to develop and validate the Persian version of Yale Food Addiction Scale (YFAS) on people with food addiction.
Methods: In this descriptive cross-sectional study, 98 people with food addiction referred to the Novin Food Center in Isfahan, Iran and 67 healthy people were participated in this study who were selected using convenience sampling technique from February to May 2018. Data collection tools were a demographic form and 25-item YFAS. Collected data were analyzed in AMOS v.18 and SPSS v.24.
Results: The results of confirmatory factor analysis showed that the model had a good fit and hence, the Persian YFAS had good construct validity. According to the results of ANOVA, there was a significant difference between the study groups in terms of the YFAS subscales (p>0.05). The coefficients of Cronbach’s alpha and Guttman split-half were higher than 0.7 in all subscales except for the withdrawal subscale.
Conclusion: The Persian version of YFAS had good reliability and validity, and can be used in evaluating food addiction for clinical and research purposes.
Eating disorder, Food addiction, Psychometric properties
اختلال خوردن, اعتیاد به غذا, مولفههای روانسنجی
454
471
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-72-6&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/142018/12/312019/05/102018/11/132018/12/122019/04/222018/10/312018/10/27
1397/8/5
2019/07/212019/08/112019/09/182019/08/192019/08/312019/08/312019/07/132019/06/10
1398/3/20
Ahmad
Panahi
Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
احمد
پناهی
a.panahi@gmail.com
00319475328460018072
00319475328460018072
No
گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
Sayed Abbas
Haghayegh
Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
سید عباس
حقایق
abbas_haghayegh@yahoo.com
00319475328460018073
00319475328460018073
Yes
گروه روان شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
fa
راهنمای بالینی درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه بیشفعالی
Management of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents: A National Clinical Guideline
بهترین رویکرد برای مراقبت مبتنی بـر شـواهد، تـدوین و اجرای راهنماهای بالینی است. استفاده از راهنماهای بالینی منجر به بهبود کیفیت ارائه خدمات، کاهش مداخلات غیرضروری یا مضر، کاهش هزینههای سلامت و ارتقای رضایتمندی بیماران میشود. راهنمای بالینی درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه بیشفعالی پس از بیش از شش سال تلاش و مطالعه منابع موجود در حوزه درمان اختلال نقص توجه بیشفعالی توسط تیم پژوهشی دانشگاه علومپزشکی ایران منتشر میشود و نحوه نگارش متن و منابع معتبر ارائهشده در آن گویای یک رویکرد علمی است. این راهنما با توجه به امکانات موجود درمانی در کشور ما روشی استاندارد را نشان میدهد که برای درمان این اختلال قابل استفاده است. تدوین این کتابچه بر مبنای آخرین روش سختگیرانه تدوین راهنمای بالینی توسط معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است. متن حاضر ممکن است کاستیهای بسیاری داشته باشد، اما نقطه عطفی است در تاریخ توسعه مراقبت سلامت با رویکرد نظاممند در درمان اختلالی که یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان است. کاربرد این مهم نیز ممکن نیست مگر با استفاده از این راهنما در مراکز درمانی و توسط همکارانی که به درمان اینگونه از کودکان میپردازند.
One of the best approaches for evidence-based care is providing and using the guidelines. Observing these guidelines results in a better quality of health care, decreased unnecessary or harmful interventions, lower health costs, and an increase in patients’ satisfaction. Management of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)-1 in children and adolescents is a guideline published after 6 years of research and review of resources in the domain of treatment of ADHD. A research team formed in Iran University of Medical Sciences provided this guideline by addressing reliable references and observing a scientific approach. This guideline is provided with respect to the present resources for the standard treatment of ADHD in our country. To prepare this guideline, this research team considered the most recent and strict version of the writing method in the treatment section of Health, Treatment, and Education Ministry. Although the present guideline has some shortcomings, it is a turning point in the history of the development of health care. It presents a systematic approach in the treatment of such disorder, one of the most prevalent disorders in child psychiatry. The colleagues and treatment centers can help such an issue by applying this guideline.
management, attention deficit hyperactive disorder, guideline
درمان, اختلال نقص توجه-بیش فعالی, راهنمای بالینی
472
479
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-84-7&slc_lang=fa&sid=1
2018/09/142018/12/312019/05/102018/11/132018/12/122019/04/222018/10/312018/10/272019/10/25
1398/8/3
2019/07/212019/08/112019/09/182019/08/192019/08/312019/08/312019/07/132019/06/102019/12/27
1398/10/6
Mitra
Hakim Shsooshtari
Psychiatrist, Mental Health Research Center, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
میترا
حکیم شوشتری
00319475328460019230
00319475328460019230
No
روانپزشک، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Behnam
Shariati
Psychiatrist, Mental Health Research Center, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
بهنام
شریعتی
behnamshariatimd@gmail.com
00319475328460019231
00319475328460019231
No
روانپزشک، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Leila
Kamalzadeh
Psychiatrist, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
لیلا
کمالزاده
lkamalzadeh@gmail.com
00319475328460019232
00319475328460019232
Yes
استاد روانپزشک، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Jafar
Bolhari
Psychiatrist, Mental Health Research Center, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
جعفر
بوالهری
bolharij@yahoo.com
00319475328460019233
00319475328460019233
No
روانپزشک، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Nadereh
Memaryan
Assistant Professor of Community Medicine, Department of Mental Health, Spiritual Health Research Center, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
نادره
معماریان
naderememaryan@yahoo.com
00319475328460019234
00319475328460019234
No
ستادیار پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، گروه آموزشی سلامت روان، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Amir Hossein
Jalali Nadoushan
Psychiatrist, Mental Health Research Center, School of Medicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
امیرحسین
جلالی ندوشن
00319475328460019235
00319475328460019235
No
روانپزشک، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
Rozita
Davari
Psychiatrist, Behavioral Sciences Research Center, Department of Psychiatry, Imam Hossein Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
رزیتا
داوری
00319475328460019236
00319475328460019236
No
روانپزشک، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشکده روانپزشکی، بیمارستان امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
Katayoun
Razjouyan
Psychiatrist, Behavioral Sciences Research Center, Department of Psychiatry, Imam Hossein Hospital, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کتایون
رازجویان
razjouk@gmail.com
00319475328460019237
00319475328460019237
No
روانپزشک، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشکده روانپزشکی، بیمارستان امام حسین، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.