fa
jalali
1398
2
1
gregorian
2019
5
1
25
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب مرگ و سلامت روان زنان مبتلا به HIV شهر آبادان
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Death Anxiety and Mental Health in Women With HIV in Abadan City, Iran
اهداف این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب مرگ و سلامت روان زنان مبتلا به HIV شهر آبادان انجام شد.
مواد و روش ها طرح این پژوهش، شبهتجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون، با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش 30 نفر از بیماران مراجعهکننده به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری شهر آبادان در سال 1394 بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر)، قرار گرفتند. گروه آزمایش هشت جلسه درمان پذیرش و تعهد را به صورت دو جلسه90دقیقهای در هفته دریافت کرد. اطلاعات با استفاده از مقیاس اضطراب مرگ تمپلر و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ در سه مرحله قبل از مداخله، پایان مداخله و پیگیری یک ماه و نیمه جمعآوری شدند. دراین پژوهش برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و نسخه 22 نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد درمان پذیرش و تعهد باعث کاهش اضطراب مرگ (001/0P<) و افزایش سلامت روان (001/0P<) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پسآزمون و پیگیری شد.
نتیجه گیری به نظر میرسد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند در کاهش اضطراب مرگ و افزایش سلامت روان بیماران مبتلا به HIV مؤثر باشد. بنابراین، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمانهای دارویی در این بیماران، برای بهبود علائم روانشناختی، پیشنهاد میشود.
Objectives The purpose of this study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on death anxiety and mental health in women with HIV in Abadan City, Iran.
Methods This study has a quasi-experimental design with pre-test and post-test and control group. A sample of 30 patients referring to Abadan Behavioral Disease Counseling Center in 2015, were randomly assigned to either experimental (n=15) or control group (n=15). The experimental group received 8 sessions of acceptance and commitment treatment in two 90-minute sessions per week. The study data were collected using Templar death anxiety scale and Goldberg general health questionnaire in 3 time points; before the intervention, immediately after the intervention, and one and a half months later as the follow-up. The obtained data were analyzed by analysis of covariance in SPSS V. 16.
Results The results of covariance analysis showed that acceptance and commitment treatment reduced death anxiety (P<0.001) and increased mental health (P<0.001) in the experimental group compared with the control group at the post-test and follow-up period.
Conclusion Acceptance and commitment therapy can be effective in reducing death anxiety and improving the mental health of patients with HIV. Therefore, acceptance and commitment treatment as a complementary therapy along with therapeutic treatments in these patients is recommended to improve the psychological symptoms.
Acceptance and Commitment Therapy, Anxiety, Mental health, HIV
درمان پذیرش و تعهد, اضطراب, سلامت روان, HIV
2
13
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2918-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/07/16
1397/4/25
2018/10/9
1397/7/17
Zeynab
Mirzaeidoostan
MA., Department of Psychology, Faculty of Education & Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
زینب
میرزائی دوستان
Z.mirzaeidoostan@gmail
00319475328460016228
00319475328460016228
Yes
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
Yadola
Zargar
PhD. in Psychology, Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education & Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
یداله
زرگر
Zargar_y@scu.ac.ir
00319475328460016229
00319475328460016229
No
دکترای روانشناسی، دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
Arash
Zandi Payam
MA., Lecturer, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
آرش
زندی پیام
zandipayam.arash@gmail.com
00319475328460016230
00319475328460016230
No
کارشناسی ارشد، مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
fa
اثربخشی روش مداخلهای روانشناسی مثبتگرا بر بهزیستی روانشناختی نوجوانان
The Effect of Positive Psychology Intervention on the Psychological Well-Being of Adolescents
اهداف این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش مداخلهای روانشناسی مثبتگرا بر بهزیستی روانشناختی نوجوانان اجرا شد.
مواد و روش ها این پژوهش آزمایشی شبهآزمایشی از نوع پیشآزمونپسآزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان دختر دبیرستانی منطقه سریشآباد کردستان بودند که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونههای این پژوهش شامل 30 دانشآموز دختر دوره متوسطه بودند که به طور نمونهگیری دردسترس گزینش شدند. سپس این تعداد نمونه به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه 84سؤالی بهزیستی روانشناختی ریف بود. پیشآزمون در هر دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. سپس روش مداخلهای روانشناسی مثبتگرا به مدت 10 جلسه روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد و پسآزمون بعد از اجرای روش مداخلهای در هر دو گروه کنترل و آزمایش انجام شد. دادهها به روش تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند.
یافته ها نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری مانوا نشان داد آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغیر بهزیستی روانشناختی بعد از اجرای روش مداخلهای روانشناسی مثبتگرا افزایش معناداری را نشان دادند (001/0>P). نتایج این پژوهش نشان داد روش مداخلهای مبتنی بر روانشناسی مثبتگرا، بهزیستی روانشناختی نوجوانان را افزایش میدهد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد روش مداخلهای روانشناسی مثبتگرا بر رشد شخصی، خودمختاری، تسلط بر محیط، روابط مثبت با دیگری، هدف در زندگی و پذیرش خود، تأثیر معناداری داشت (001/0>P).
نتیجه گیری روش مداخلهای روانشناسی مثبتگرا میتواند بهزیستی روانشناختی نوجوانان را افزایش دهد.
Objectives The purpose of this research was to determine the effect of positive psychological well-being of adolescents.
Methods The research method was quais experimental. The statistical population of this study was all high school girl students in Serishabad of Kurdistan Province, Iran studying in the academic year of 1995-1996. The sample consisted of 30 high school female students who were randomly selected. Then they were randomly assigned to two groups: the experimental (n=15) and control (n=15) groups. The study tools used in this research was Ryff’s Psychological Well-being Scale (RPWS). A pretest was administered to both the experimental and control groups. Then, the positive psychology intervention was administered to the experimental group, and the control group did not receive any intervention. At the end of the training, the post-test was taken for both groups.
Results The results of the Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) indicate that positive psychology significantly increased psychological well-being among the experimental group compared to the control group. The results also showed a significant difference between the mean scores of RPWS of psychological well-being in the experimental and the control group in the post-test (P<0.001). The positive psychology intervention method had a significant effect on autonomy, environmental mastery, personal growth, positive relation with others, purpose in life, and self-acceptance (P<0.001).
Conclusion The interventional method of positive psychology can increase the psychological well-being of adolescents.
Positive psychology, Psychological well-being, Adolescents
روانشناسی مثبتگرا, بهزیستی روانشناختی, نوجوانان
14
25
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1604-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/07/162018/03/3
1396/12/12
2018/10/92019/10/1
1398/7/9
Abolghasem
Yaghoobi
PhD. in Educational Psychology, Professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
ابوالقاسم
یعقوبی
00319475328460016231
00319475328460016231
Yes
دکترای روانشناسی تربیتی، استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
Bayan
Nesai Moghadam
PhD. Candidate, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
بیان
نسائی مقدم
00319475328460016232
00319475328460016232
No
دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
fa
ساخت و بررسی اثر بسته آموزشی مبتنی بر ذهنآگاهی کاهش اهمالکاری تحصیلی
Providing Mindfulness-Based Educational Package for Evaluating Academic Procrastination
اهداف اهمالکاری تحصیلی، تمایلی غیرمنطقی در بهتأخیرانداختن انجام تکالیف تحصیلی و شیوع آن بسیار گسترده است. این پژوهش به منظور ساخت و بررسی اثر بسته آموزشی مبتنی بر ذهنآگاهی و تأثیر این بسته بر کاهش اهمالکاری تحصیلی تدوین شده است.
مواد و روش ها بسته آموزشی مبتنی بر ذهنآگاهی کاهش اهمالکاری تحصیلی، بر اساس تکنیکهای ذهنآگاهی و پیشینه پژوهشی مربوط به اهمالکاری تحصیلی با درنظرگرفتن سازههای مؤثر بر آن، از جمله خودکارآمدی، اضطراب امتحان، عزت نفس و کمالگرایی ساخته شد. جامعه این پژوهش تمام دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بودند که در سال تحصیلی 97-1396 در این دانشگاه مشغول تحصیل بودند. در طرحی شبهآزمایشی 36 آزمودنی انتخاب شدند و برای بررسی اثر بسته آموزشی، از دانشجویان در گروه آزمایش و کنترل پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد و مرحله پیگیری نیز روی آنها اجرا شد.
یافته ها آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر ذهن آگاهیِ کاهش اهمالکاری تحصیلی بر افزایش ذهنآگاهی (001/0P<، 87/02F=) و کاهش اهمالکاری تحصیلی (001/0P<، 67/44F=) تأثیر داشته است. نتایج نشان داد خودکارآمدی ، اضطراب امتحان، عزت نفس و کمالگرایی شرکتکنندگان در پسآزمون و پیگیری تغییر معناداری نسبت به پیش آزمون داشتهاند.
نتیجه گیری به طور کلی این پژوهش نشان داد بسته آموزشی در دو مرحله پسآزمون و پیگیری باعث افزایش ذهنآگاهی و کاهش اهمالکاری تحصیلی در مقایسه با گروه کنترل میشود؛ از این رو بسته آموزشی میتواند روشی مؤثر در کاهش اهمالکاری تحصیلی باشد. این نتایج برای متخصصان بالینی و تربیتی کاربردی است.
Objectives Academic procrastination is an unreasonable delay in the submission of academic assignments, which is very common. This research was designed to develop and study the effect of a mindfulness-based educational package on reducing academic procrastination.
Methods The educational package based on mindfulness for reducing academic procrastination was designed by using mindfulness-based techniques and the relevant literature of academic procrastination considering the effective constructs, including self-efficacy, test anxiety, self-esteem, and perfectionism. In a quasi-experimental study, 36 subjects were selected. In order to study the effect of the educational package on students, the experimental and control groups were put into pre-test, post-test, and follow-up categories.
Results Mixed ANOVA revealed the effectiveness of the provided educational package on improving mindfulness (F=20.87; P<0.001) and reducing academic procrastination (F=44.67; P<0.001) whose effect was significant.
Conclusion Based on the results, self-efficacy, test anxiety, self-esteem, and perfectionism of the participants in the post-test and follow-up were significantly different from the pre-test. The findings of this study are consistent with the findings of previous studies. These results are applicable to clinical and educational practitioners.
Academic procrastination, Mindfulness, Self-efficacy, Test anxiety, Self-esteem, Perfectionism
اهمالکاری, ذهنآگاهی, خودکارآمدی, اضطراب امتحان, عزت نفس, کمالگرایی
26
41
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2966-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/07/162018/03/32018/10/17
1397/7/25
2018/10/92019/10/12018/11/4
1397/8/13
Hoora
Motie
PhD. Candidate, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
حورا
مطیعی
hu.motie@gmail.com
00319475328460016233
00319475328460016233
Yes
دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Mahmood
Heidari
PhD. in Educational Psychology, Associate Professor, Department of Applied Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
محمود
حیدری
mahmood.heidari@gmail.com
00319475328460016234
00319475328460016234
No
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشیار، گروه روانشناسی بهکاربسته، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Fatemeh
Bagherian
PhD. in Educational Psychology, Associate Professor, Department of Applied Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
فاطمه
باقریان
fatemeh6@gmail.com
00319475328460016235
00319475328460016235
No
دکترای روانشناسی، دانشیار، گروه روانشناسی بهکاربسته، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
Fariba
Zarani
PhD. in Psychology, Assistant Professor, Department of Clinical Psychology and Health, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
فریبا
زرانی
fzarani@yahoo.com
00319475328460016236
00319475328460016236
No
دکترای روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
fa
تدوین مدلی برای پیشبینی نشانگان ضربه عشقی در دانشجویان بر اساس ویژگیهای شخصیتی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و کیفیت روابط دلبستگی
Development of a Model to Predict Emotional Failure in Students According to Personal Factors and Initial Maladaptive Schemas and Quality of Love Relationships
اهداف ضربه عشقی در دانشجویان پدیدهای رایج است که باعث مسائل تحصیلی و روانشناختی در آنها میشود. این پژوهش با هدف تعیین نقش ویژگیهای شخصیتی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و کیفیت روابط دلبستگی در پیشبینی نشانگان ضربه عشقی انجام شد.
مواد و روش ها روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مراجعهکنندگان به مراکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد رودهن با شکایت تجربه شکست عاطفی بودند. تعداد 200 نفر نمونه با روش هدفمند انتخاب شدند. افراد بر اساس نمره برش مقیاس نشانگان ضربه عشق غربالگری شدند و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با نرمافزار لیزرل انجام شد.
یافته ها یافتههای مدل معادلات ساختاری نشان داد شاخص ریشه میانگین مجذورات تقریب برابر 047/0 است و مدل برازندگی خوبی دارد.
نتیجه گیری مدل پیشنهادی مربوط به عوامل پیشبینیکننده نشانگان ضربه عشقی، برازنده دادههاست و ویژگیهای شخصیتی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و کیفیت روابط دلبستگی، نشانگان ضربه عشقی را پیشبینی میکنند.
Objectives Love trauma is a common phenomenon among university students which causes educational and psychological problems in them. This study aimed to determine the role of personality traits, early maladaptive schemes, and the quality of attachment relationships in predicting Love Trauma (LT) syndrome.
Methods In this correlational study, the statistical population consisted of all patients referring to counseling centers of Iran University of Medical Sciences, Tehran University, and Islamic Azad University of Roudehen branch, with a complaint of emotional breakdown. Using purposeful sampling method, a total of 200 patients were selected as study samples. They were screened based on the cut-off point of Love Trauma Index (LTI). Data analysis was conducted using Structural Equation Modeling (SEM) method in LISREL Software.
Results SEM model showed a root mean square error of 0.047 which indicate good model fit.
Conclusion The provided model for predicting LT syndrome was a good fitting model. Personality traits, early maladaptive schemes, and the quality of attachment relationships could predict LT syndrome.
Love Trauma, Quality of attachment relationships, Personality characteristics, Early maladaptive schemes
نشانگان ضربه عشقی, کیفیت روابط دلبستگی, ویژگیهای شخصیتی, طرحوارههای ناسازگار اولیه
42
55
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2936-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/07/162018/03/32018/10/172018/08/6
1397/5/15
2018/10/92019/10/12018/11/42018/11/17
1397/8/26
Elham
Mesbahi
PhD. Candidate in Consulting, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
الهام
مصباحی
elhammesbahi@gmail.com
00319475328460016779
00319475328460016779
No
دانشجوی دکترای مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
Mojtaba
AmiriMajd
PhD. in Psychology and Exceptional Children Education, Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
مجتبی
امیری مجد
amirimajd@yahoo.com
00319475328460016780
00319475328460016780
Yes
دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
Mohammad
Ghamari
PhD. in Consulting, Associated Professor, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
محمد
قمری
counselor_ghamari@yahoo.com
00319475328460016781
00319475328460016781
No
دکترای مشاوره، دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
Saeedeh
Bazazian
PhD. in Health Psychology, Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Humanities, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran.
سعیده
بزازیان
sbazzazian@gmail.com
00319475328460016782
00319475328460016782
No
دکترای روانشناسی سلامت، دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
fa
پیشبینی شدت درد در بیماران مبتلا به درد مزمن بر اساس ناگویی هیجانی: نقش واسطهای سیستم بازداری رفتاری
Predicting the Intensity of Pain in Patients With Chronic Pain Based on Alexithymia: The Mediating Role of the Behavioral Inhibition System
اهداف هدف از این پژوهش، پیشبینی شدت درد بر اساس میزان ناگویی هیجانی در بیماران مبتلا به درد مزمن بود؛ به گونهای که در این رابطه، سیستم بازداری رفتاری نقش میانجی و اهمیت زیادی داشت.
مواد و روش ها این پژوهش از نوع همبستگی و با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری عبارت بود از بیماران 20 تا 60ساله مبتلا به درد مزمن که در بهار تا پاییز 1396 به کلینیک درد ماهان و کلینیک جامع طب فیزیکی و کلینیک توانبخشی آرمان در تهران مراجعه کرده بودند. 488 بیمار مبتلا که سابقه حداقل 3 ماه دردهای مزمن اسکلتیعضلانی داشتند، به صورت هدفمند انتخاب شدند و پرسشنامههای ناگویی هیجانی تورنتو، سیستم بازداری/ فعالساز رفتاری و مقیاس درجهبندی عددی شدت درد را پاسخ دادند. تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزار SmartPLS انجام شد.
یافته ها شدت درد با ناگویی هیجانی و سیستم بازداری رفتاری در سطح 0/01، و با سیستم جنگ/ گریز در سطح 0/05 همبستگی مثبت معنادار داشت. ناگویی هیجانی با سیستم بازداری رفتاری در سطح 0/01 همبستگی مثبت معنادار داشت. ناگویی هیجانی (34/6=t و 29/0=β)، میزان فعالیت سیستم بازداری رفتاری (77/3=t و 17/0=β) و میزان فعالیت سیستم جنگ/ گریز (26/4=t و 18/0=β) توانستند واریانس شدت درد را تبیین کنند. ناگویی هیجانی توانست تبیینکننده میزان فعالیت سیستم بازداری رفتاری (03/8=t و 30/0=β) و سیستم فعالساز رفتاری (83/2=t و 14/0-=β) باشد.
نتیجه گیری رابطه میان ناگویی هیجانی و شدت ادراک درد، رابطه خطی ساده نیست، بلکه سیستم بازداری رفتاری که بروندادی از سنخ اجتنابهای رفتاری دارد، میتواند این رابطه را تحت تأثیر قرار دهد.
Objectives This study aimed to predict the intensity of pain based on the amount of alexithymia in patients with chronic pain, and in this relationship, the behavioral inhibition system has a mediating role.
Methods The present study has a correlational design and carried out with a structural equation modeling approach. The statistical population comprised all 20-60 years old patients with chronic pain who had referred to Mahan Clinic and the physical medicine and rehabilitation clinic of Arman in Tehran, from spring to autumn of 2017. Of them, 488 patients who had experienced the musculoskeletal pain for at least 3 months, were chosen purposefully and asked to respond the Toronto Alexithymia Scale (TAS-20), the inhibition/activation system scale, and Numeric Rating Scale (NRS). The analysis was done in SmartPLS.
Results The intensity of pain had a positive relationship with inhibition system (P<0.001) and fight/flight system (P<0.05). Alexithymia had the positive a relationship with inhibition system (P<0.001). Alexithymia (t=6.34, β=0.29), inhibition system (t=3.77, β=0.17), and fight/ flight system (t=4.26, β=0.18) could explain the variance of the pain intensity. Alexithymia could explain the activity of inhibition system (t=8.03, β=0.30) and the behavioral activation system (t=2.83, β=-0.14).
Conclusion The relationship between alexithymia and the intensity of pain was not a simple direct relationship, but the inhibition system with its avoidance behavior output could affect this relationship.
Chronic pain, Emotion, Brain, Behavior
درد مزمن, هیجان, مغز, رفتار
56
71
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2802-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/07/162018/03/32018/10/172018/08/62018/01/13
1396/10/23
2018/10/92019/10/12018/11/42018/11/172018/09/17
1397/6/26
Marzieh
Pahlevan
PhD. Candidate in Health Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
مرضیه
پهلوان
marziepahlevan@yahoo.com
00319475328460016458
00319475328460016458
No
دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
Mohammad Ali
Besharat
PhD. in Clinical Psychology, Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
محمدعلی
بشارت
Besharat2000@gmail.com
00319475328460016459
00319475328460016459
Yes
دکترای روانشناسی بالینی، استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Ahmad
Borjali
PhD. in Psychology, Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaee University, Tehran, Iran.
احمد
برجعلی
00319475328460016460
00319475328460016460
No
دکترای روانشناسی، دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
Hojjatollah
Farahani
PhD. in Psychometrics, Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
حجت اله
فراهانی
ipsyhaf@gmail.com
00319475328460016461
00319475328460016461
No
دکترای روانسنجی، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
fa
پیشبینی اعتیاد به بازی آنلاین با توجه به تحریف شناختی، سبک فرزندپروری و ویژگی شخصیتی خودشیفته در دانشآموزان
Online Game Addiction Relationship With Cognitive Distortion, Parenting Style, and Narcissistic Personality Traits in Students
اهداف بازیهای آنلاین در سالهای اخیر با توجه به ویژگیهای متنوع و جذاب خود به یکی از پرطرفدارترین سرگرمیها بین نوجوانان تبدیل شده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش تحریف شناختی، سبک فرزندپروری و ویژگی شخصیتی خودشیفته در اعتیاد به بازی آنلاین در دانشآموزان دبیرستانهای پسرانه شهرستان صحنه است.
مواد و روش ها این پژوهش، مطالعهای پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونههای این پژوهش شامل 200 نفر از دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان صحنه هستند که به صورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه اعتیاد به بازی آنلاین، پرسشنامه تحریف شناختی، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری و پرسشنامه ویژگی شخصیتی خودشیفته استفاده شد. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه استفاده شد. دادهها با استفاده از نسخه 21 نرمافزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ها نتایج نشان داد اعتیاد به بازی آنلاین را میتوان با ترکیب خطی متغیرهای پیشبین، پیشبینی کرد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، سبک فرزندپروری (001/0≥P، 46/0=β)، ویژگی شخصیتی خودشیفته (001/0≥P، 34/0=β) و تحریف شناختی (025/0≥P، 11/0=β) به طور معناداری پیشبینیکننده اعتیاد به بازی آنلاین در دانشآموزان هستند.
نتیجه گیری از آنجا که متغیرهای مذکور میتوانند نقش مؤثری در اعتیاد به بازی داشته باشند، ضروری است مدارس و دیگر ارگانهای آموزشی با درنظرگرفتن این متغیرها، برنامههای نظارت و کنترل مناسبی برای این مشکل شایع طراحی و اجرا کنند.
Objectives Online games in recent years have become one of the most popular hobbies among teenagers due to their diverse and attractive features. The purpose of this study was to investigate the role of cognitive distortion, parenting style, and narcissistic personality traits in online games in high school boy in Sahneh City, Iran.
Methods This is a survey and a correlational study. The study sample consists of 200 male high school students in the city of Sahneh, Iran who were selected randomly by a multi-stage sampling method. For data collection, online gaming addiction questionnaire, cognitive disturbance questionnaire, parenting styles questionnaire, and narcissistic personality traits questionnaire were used. In this research, the correlation and multiple regression were used to analyze the obtained data in SPSS V. 21.
Results The findings showed that online addiction can be predicted by a linear combination of predictive variables. Based on regression analysis, parenting style (P≤0.001, β=0.46), narcissistic personality traits (P≤0.001, β=0.34), and cognitive disturbance (P≤0.025, β=0.11) could significantly predict students’ addiction to online games.
Conclusion These variables can play an effective role in addiction to play online games. Considering these variables, authorities of schools and other educational institutions should design and implement appropriate monitoring and control programs for this common problem.
Video game, Cognitive distortion, Child-rearing, Narcissism
ازی ویدئویی, تحریف شناختی, فرزندپروری, خودشیفتگی
72
83
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2122-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/07/162018/03/32018/10/172018/08/62018/01/132018/07/5
1397/4/14
2018/10/92019/10/12018/11/42018/11/172018/09/172018/10/9
1397/7/17
Arash
Zandi Payam
MSc., Lecturer, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
آرش
زندی پیام
zandipayam.arash@gmail.com
00319475328460016245
00319475328460016245
Yes
کارشناس ارشد، مربی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
Zeynab
Mirzaeidoostan
MSc., Department of Psychology, Faculty of Education & Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
زینب
میرزائی دوستان
z.mirzaeidoostan@gmail.com
00319475328460016246
00319475328460016246
No
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران.
fa
تمایزگذاری افراد چاق مبتلا و غیرمبتلا به اختلال پرخوری بر اساس تکانشگری و اجتناب تجربهای: یک مطالعه همبستگی
Comparison of Impulsivity and Experiential Avoidance in Obese Individuals With and Without Binge Eating Disorder
اهداف این پژوهش با هدف تمایزگذاری افراد چاق مبتلا و غیرمبتلا به اختلال پرخوری بر اساس تکانشگری و اجتناب تجربهای انجام گرفت.
مواد و روش ها این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر جمعآوری دادهها از نوع توصیفیهمبستگی بود. در این مطالعه 68 نفر از زنانی که اضافهوزن داشتند از خانههای سلامت و باشگاهای ورزشی به روش نمونهگیری دردسترس و با استفاده از فرمول فیدل و تاباخنیک (N≥50+8M) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای پرخوری گورمالی، تکانشگری بارت و پذیرش و عمل و برای تجزیه تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل ممیزی استفاده شد.
یافته ها نتایج نشان داد از بین پنج مؤلفه بررسیشده در دو گروه بدون اختلال پرخوری و با اختلال پرخوری مؤلفه تکانشگر بیبرنامگی در سطح 01/0 و اجتناب هیجانی و کنترل در سطح 05/0 معنادار هستند. با توجه به مقدار لامبدای ویلکز کوچک و مقدار زیاد مجذور کای و سطح معنیداری میتوان نتیجه گرفت تابع ممیزی بهدستآمده قدرت تشخیص خوبی برای تبیین متغیرهای وابسته (در دو گروه) دارد. در دو گروه افراد چاق مبتلا و غیرمبتلا به اختلال پرخوری مؤلفه تکانشگری بیبرنامگی، اجتناب هیجانی و کنترل معنادار هستند. این بدان معناست که بین افراد چاق که اختلال پرخوری دارند با آنهایی که فاقد اختلال پرخوریاند تفاوت معناداری در این مؤلفهها مشاهده شده است.
نتیجه گیری بر اساس متغیرهای تکانشگری و اجتناب تجربهای میتوان دو گروه افراد چاق مبتلا و غیرمبتلا به اختلال پرخوری را از هم تفکیک کرد.
Objectives This research aimed to compare impulsivity and experiential avoidance in obese individuals with and without Binge Eating Disorder (BED).
Methods We obtained data from 60 severely obese women referring to health centers and gyms. They were selected by convenience sampling method. The participants completed Gormally Binge Eating Scale (BES), Barratt Impulsiveness Scale (BIS), and Bond Acceptance and Action Questionnaire (AAQ). The obtained data were analyzed by the discriminant analysis method.
Results Among 5 investigated components in two groups of with and without binge eating disorder, the components of non-planning impulsivity (P<0.01), and emotional avoidance and control (P<0.05) were found significant.
Conclusion In the two groups of with and without binge eating disorder, the components of non-planning impulsivity, emotional avoidance and control were found significant. This means that significant differences exist between individuals with and without binge eating disorder.
Binge Eating Disorder, Obese, Experiential avoidance, Impulsivity
چاقی, اختلال پرخوری افراطی, تنظیم شناختی هیجان, اجتناب تجربهای, تکانشگری
84
95
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2787-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/07/162018/03/32018/10/172018/08/62018/01/132018/07/52018/12/1
1397/9/10
2018/10/92019/10/12018/11/42018/11/172018/09/172018/10/92018/11/3
1397/8/12
Leila
Kehtari Harzangh
MA., Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
لیلا
کهتری هرزنق
kehtaryleila@gmail.com
00319475328460016247
00319475328460016247
No
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
Hamid
Poursharifi
PhD. in Health Psychology, Associate Professor, Department of Clinical Psychology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
حمید
پورشریفی
ha.poursharifi@uswr.ac.ir
00319475328460016248
00319475328460016248
Yes
دکترای روانشناسی سلامت، دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
Rasoul
Heshmati
PhD. in Health Psychology, Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
رسول
حشمتی
psy.heshmati@tabrizu.ac.ir
00319475328460016249
00319475328460016249
No
دکترای روانشناسی سلامت، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
fa
راهنمای بالینی پنهانکردن داروهای خوراکی روانپزشکی در بیماران روانپزشکی: چالشها و راهکارها
A Clinical Guide to the Problem of Hiding Oral Psychotropic Drugs by Psychiatric Patients
دارودرمانی هسته اصلی درمان اختلالهای روانپزشکی است. داروهایی که در روانپزشکی استفاده میشوند فقط در صورتی که بهدرستی مصرف شوند، میتوانند شدت بیماریهای روانی را کاهش دهند و به بهبود پیامدهای این اختلالها در بیماران منجر شوند. یکی از مهمترین چالشها در بیماران روانپزشکی، مخصوصاً بیمارانی که نسبت به بیماری خود بینش کافی ندارند، تبعیتنکردن از درمان است. در این مطالعه آموزشی سعی شده است در قسمت اول به اصول کلی در زمان استفاده داروهای روانپزشکی با رویکرد پنهان کردن داروهای خوراکی روانپزشکی و در قسمت دوم به طور اختصاصی به خصوصیات فیزیکوشیمیایی هر دسته از داروهای روانپزشکی پرداخته شود تا با حفظ خصوصیات فیزیکوشیمیایی ماده مؤثر، بیشترین پاسخ درمانی و کمترین عارضه جانبی را برای بیماران تحت درمان با رویکرد داروهای پنهانی به همراه داشته باشد.
Drug therapy is the base of the treatment of psychiatric disorders. Psychotropic drugs can reduce the severity of mental illnesses and improve the outcomes of these disorders if they are used properly. One of the main challenges in psychiatric patients, especially patients who lack enough knowledge about their illness, is the non-compliance with the treatment. In the present study, we first tried to explain the general principles of using psychotropic drugs and then the physicochemical characteristics of each category of psychiatric drugs.
Pharmacotherapy, Physicochemical properties of psychotropic drugs, Non-compliance with treatment
دارودرمانی, خصوصیات فیزیکوشیمیایی داروهای روانپزشکی, تبعیتنکردن از درمان
96
121
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2167-2&slc_lang=fa&sid=1
2018/07/162018/03/32018/10/172018/08/62018/01/132018/07/52018/12/12018/09/1
1397/6/10
2018/10/92019/10/12018/11/42018/11/172018/09/172018/10/92018/11/32018/10/23
1397/8/1
Narjes
Hendouei
PhD. in Clinical Pharmacy, Assistant Professor, Department of Clinical Pharmacy, School of Pharmacy, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran.
نرجس
هندویی
hendoieen@yahoo.com
00319475328460016250
00319475328460016250
Yes
دکترای داروسازی بالینی، استادیار، گروه داروسازی بالینی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
Mehran
Zarghami
Psychiatrist, Professor, Department of Psychiatry, School of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran.
مهران
ضرغامی
Mehran.zarghami@gmail.com
00319475328460016251
00319475328460016251
No
روانپزشک، استاد، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
Fatemeh
Saghafi
PhD. in Clinical Pharmacy, Assistant Professor, Department of Clinical Pharmacy, School of Pharmacy, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
فاطمه
ثقفی
saghafi.fa@gmail.com
00319475328460016252
00319475328460016252
No
دکترای داروسازی بالینی، استادیار، گروه داروسازی بالینی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
Mahdis
Amirifar
Pharmacist, Pharmaceutical Care Unit, Zare Psychiatric and Burn Hospital, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran.
مهدیس
امیریفر
00319475328460016253
00319475328460016253
No
داروساز، بخش مراقبتهای دارویی، بیمارستان روانپزشکی و سوختگی زارع، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
Monireh
Maham
Pharmacist, Pharmaceutical Care Unit, Zare Psychiatric and Burn Hospital, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran.
منیره
مهام
maham.monireh@gmail.com
00319475328460016254
00319475328460016254
No
دستیار تخصصی داروسازی بالینی، دانشکده داروسازی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
Ali
Farmoudeh
PhD Candidate in Pharmaceutics, School of Pharmacy, Student Research Committee, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran.
علی
فرموده
farmoudeh.af@gmail.com
00319475328460016255
00319475328460016255
No
دستیار تخصصی فارماسیوتیکس، دانشکده داروسازی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.