fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
23
4
online
1
fulltext
fa
کارایی هیپنوتراپی شناختی رفتاری بر اختلال بدشکلی بدن: مطالعه موردی
Efficacy of Cognitive-Behavioral Hypnotherapy on Body Dysmorphic Disorder: Case Study
اهداف پژوهش حاضر برای بررسی اولیه کارایی هیپنوتراپی شناختیرفتاری بر اختلال بدشکلی بدن و همچنین افسردگی و ناتوانی این بیماران، انجام شد.
مواد و روش ها طرح پژوهش حاضر از نوع تجربی تکموردی است. جامعه آماری پژوهش، افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن در شهر سنندج بود. بر اساس نمونهگیری هدفمند، 3 نفر (دو مرد و یک زن) از مراجعان که ملاکهای ورود به پژوهش را داشتند، وارد پژوهش شدند. همچنین در این پژوهش از مقیاس بدشکلی بدن ییلبراون (BDD-YBOCS)، تست افسردگی بک (BDI-II)، مقیاس ناتوانی شیهان (SDS)، پرسشنامه چند محوری بالینی میلون (MCMI-III) و مصاحبه بالینی استفاده شد. هیپنوتراپی شناختیرفتاری به مدت 15 جلسه یک ساعتونیمه و به صورت دوجلسه در هفته به کار گرفته شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیل تکموردی (با چند خط پایه) به کمک رسم نمودار و مقایسه میانگین و میانه موقعیتها استفاده شد.
یافته ها نتایج حاکی از این بود که نمرات شرکتکنندگان در شدت اختلال بدشکلی بدن، افسردگی و ناتوانی کاهش قابل توجهی یافت. دستاوردهای درمانی در دوره پیگیری چهارماهه نیز همچنان تداوم یافت.
نتیجه گیری هیپنوتراپی شناختیرفتاری در بهبود اختلال بدشکلی بدن و همچنین افسردگی و ناتوانی این بیماران کارایی لازم را دارد.
Objectives This study examined the effect of cognitive behavioral hypnotherapy on Body Dysmorphic Disorder (BDD), depression, and disability of patients.
Methods In this article, we present a single subject experimental design with multiple baselines. The subjects of the study were patients with BDD in Sanandaj city. Purposive sampling was used, and after obtaining diagnostic interview and qualifications of the study, subjects underwent the treatment process. The Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale modified for Body Dysmorphic Disorder (BDD-YBOCS), Beck Depression Inventory (DBI-II), Sheehan Disability Scale (SDS), Millon Clinical Multiaxial Inventory-III (MCMI-III) and clinical interview were used as diagnostic tools. Cognitive-behavioral hypnotherapy was employed for 15 sessions of one and a half hours and for two sessions per week. For data analysis, we used a single-case analysis using graphs and comparison of mean and median positions.
Results The results showed that participants’ scores in BDD, depression, and disability decreased noticeably. Treatment outcomes were continued up to four months of follow-up period as well.
Conclusion Cognitive-behavioral hypnotherapy is effective in improving BDD, depression, and disability of these patients.
Cognitive behavioral hypnotherapy, Body Dysmorphic Disorder (BDD), Depression, Disability
هیپنوتراپی شناخت ی رفتاری,اختلال بدشکلی بدن, افسردگی, ناتوانی
394
407
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-345-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/21
1395/4/1
2017/04/15
1396/1/26
Morteza
Abbarin
Department of Psychology, Faculty of Literature and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
مرتضی
آبرین
00319475328460015581
00319475328460015581
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
Mehdi
Zemestani
Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
مهدی
زمستانی
E-mail: m.zemestani@uok.ac.ir
00319475328460015582
00319475328460015582
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
Mehdi
Rabiei
Department of Psychology, Faculty of Medicine, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مهدی
ربیعی
00319475328460015583
00319475328460015583
No
گروه روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
Amirhooshang
Bagheri
Branch of Hypnotherapy, Psychiatric Committee, Iranian Psychiatric Association, Tehran, Iran
امیرهوشنگ
باقری
00319475328460015584
00319475328460015584
No
شاخه هیپنوتراپی، کمیته رواندرمانی، انجمن علمی روانپزشکان ایران، تهران، ایران
fa
ارزیابی مدل آسیب پذیری سه گانه در پیش بینی اختلالات هیجانی
An Evaluation of the Contributions of the Triple Vulnerability Model to the Prediction of Emotional Disorders
اهداف مدل آسیبپذیری سهگانه در اختلالات هیجانی شامل سه نوع آسیبپذیری است: زیستی فراگیر، روانشناختی فراگیر و روانشناختی اختصاصی هر اختلال. با توجه به این که اغلب مطالعات پیشین به بررسی تنها یک مؤلفه از ابعاد مدل آسیبپذیری سهگانه پرداختهاند، این پژوهش با هدف مقایسه جامع تمام مؤلفههای مدل آسیبپذیری سهگانه در بیماران مبتلا به اختلالات هیجانی و افراد بهنجار انجام شد.
مواد و روش ها در طرح پژوهشی علّیمقایسهای از اسفند 1393 تا خرداد 94، 20 بیمار با اختلال اضطراب فراگیر، 20 بیمار با اختلال وسواسیجبری، 20 بیمار با اختلال افسردگی اساسی با 20 نفر از افراد بهنجار (گروه کنترل) مقایسه شدند. افراد بیمار و بهنجار از طریق نمونهگیری در دسترس از بین افراد مراجعهکننده به کلینیکهای رواندرمانی خصوصی شهر ارومیه و افراد بهنجار ارومیه به ترتیب انتخاب شدند.گروه بیماران و بهنجار در برخی از متغیرهای جمعیتشناختی با یکدیگر همتا شدند. تعیین تفاوت بین گروه بیماران و گروه کنترل، از طریق روش تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) با بهرهگیری از نسخه 21 نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافته ها بیماران مبتلا به اضطراب فراگیر، وسواسی جبری و افسردگی اساسی در مقایسه با افراد گروه کنترل، آسیبپذیری زیستی فراگیر و آسیبپذیری روانشناختی فراگیر بیشتری داشتند و این تفاوت معنادار (001/0(P= بود. در آسیبپذیری روانشناختی اختصاصی هر اختلال نیز گروههای بیمار با افراد گروه کنترل تفاوت معنادار (001/0(P= داشتند: بیماران اضطراب منتشر در مقایسه با گروه کنترل، تحملنکردن بلاتکلیفی بیشتر، بیماران وسواسی جبری آمیختگی فکر وعمل بیشتر و بیماران مبتلا به افسردگی نگرشهای ناکارآمد بیشتری داشتند.
نتیجه گیری با توجه به تفاوت معنادار بیماران مبتلا به اختلالات هیجانی با افراد بهنجار در ابعاد مدل آسیبپذیری سهگانه، این مدل را میتوان معیار سبب شناختی و تشخیصی جامع و مناسبی در این بیماران دانست.
Objectives The triple vulnerability model includes three types of vulnerability in terms of emotional disorders: general biological vulnerability, general psychological vulnerability, and disorder-specific psychological vulnerability. Since previous studies have mostly addressed only one of these components, this study was conducted to examine all the three components of the triple vulnerability model at the same time in patients suffering from emotional disorders and normal people.
Methods Using a causal-comparative design, 20 patients with obsessive-compulsive disorder, 20 patients with major depressive disorder, and 20 patients with generalized anxiety disorder were compared with 20 normal people (control group). The data were collected from March to June 2015. The patients and control group were selected through convenience sampling from the people attending private psychotherapy clinics in the city of Urmia and the normal people living in Urmia, respectively. The patients and control groups were matched with each other with regard to some demographic variables. A multivariate analysis of variance (MANOVA) was conducted to determine the differences between the patients and the control group.
Results Patients suffering from generalized anxiety disorder, obsessive-compulsive disorder, and major depressive disorder were more vulnerable to general biological vulnerability and general psychological vulnerability (P=0.001). With regard to disorder-specific psychological vulnerabilities, a significant difference was found between the patients with generalized anxiety and the control group where patients being more intolerant of uncertainty (P=0.001). We also found that obsessive-compulsive patients had more thought-action fusion and major depressive patients had more dysfunctional attitudes compared with the control group.
Conclusion Because of the significant difference between patients with emotional disorders and control group in terms of the dimensions of the triple vulnerability model, it can be argued that this model could be envisaged as comprehensive and suitable etiological and diagnostic criteria for these patients.
Triple vulnerability model, Emotional disorders, Normal people
آسیب پذیری سه گانه, اختلالات هیجانی, افراد بهنجار
408
423
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2491-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/212016/09/21
1395/6/31
2017/04/152017/04/24
1396/2/4
Tohid
Ranjbari
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
توحید
رنجبری
00319475328460015585
00319475328460015585
No
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Javad
Karimi
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran
جواد
کریمی
E-mail: dr.karimi10@yahoo.com
00319475328460015586
00319475328460015586
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
Abolfazl
Mohammadi
Department of Psychiatry, Roozbeh Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
ابوالفضل
محمدی
00319475328460015587
00319475328460015587
No
گروه روانپزشکی، بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران
Mohammad Reza
Norouzi
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
محمدرضا
نوروزی
00319475328460015588
00319475328460015588
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
fa
پیش بینی مؤلفه های اضطراب امتحان با توجه به اهمال کاری رفتاری، اهمالکاری تصمیم گیری و اجتناب شناختی در دانشجویان
Prediction of Subscale Test Anxiety Considering Behavioral Procrastination, Decisional Procrastination and Cognitive Avoidance in University Students
اهداف اضطراب امتحان، مشکل مهم آموزشی در میان دانشآموزان و دانشجویان سراسر جهان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اهمالکاری رفتاری، اهمالکاری تصمیمگیری و اجتناب شناختی با مؤلفههای اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز است.
مواد و روش ها پژوهش حاضر، مطالعهای پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونه این پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز هستند که بهصورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس اهمالکاری عمومی لای، مقیاس اهمالکاری تصمیمگیری مان، پرسشنامه اجتناب شناختی سکستون و پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن استفاده شد. در این پژوهش بهمنظور تحلیل دادهها از همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه استفاده شد. دادهها با استفاده از نگارش 17 نرمافزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ها یافتهها نشان دادند ترکیب خطی مؤلفههای اضطراب امتحان را میتوان با ترکیب خطی متغیرهای پیشبین، پیشبینی کرد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، اهمالکاری رفتاری و تصمیمگیری بهطور معناداری پیشبینیکننده تحقیر اجتماعی (001/0>P، 238/0=β و 001/0>P، 302/0=β) و خطای شناختی (001/0>P، 381/0=β و 006/0>P، 204/0=β) در دانشجویان بودند. همچنین، اهمالکاری رفتاری و اجتناب شناختی پیشبینیکننده تنیدگی (001/0>P، 314/0=β و 002/0>P، 246/0=β) بودند.
نتیجه گیری از آنجا که متغیرهای مذکور نقش مؤثری در اضطراب امتحان دارند، ضروری است دانشگاهها توجه بیشتری به عوامل تأثیرگذار بر کاهش اهمالکاری و اجتناب شناختی داشته باشند تا از این طریق اضطراب امتحان کاهش یابد.
Objectives Test anxiety is the most important problem among students around the world. The purpose of this study was to investigate the relationship between behavioral procrastination, decisional procrastination and cognitive avoidance with subscales test anxiety in students of the Shahid Chamran University of Ahvaz.
Methods This survey study is correlation in form. A sample of 200 students was selected by multi- stage cluster sampling method. General procrastination scale, decisional procrastination scale, cognitive avoidance questionnaire and Fried-Ben test anxiety were used to collect data. In order to analyze data, canonical correlation and multiple regression methods were used. Data analysis was carried out using the SPSS-17 software.
Results The canonical analysis showed that the linear combinations of predictor variables were correlated with linear combinations of dependent variables. Regression analysis showed that procrastination behavioral and procrastination decisional significantly predicted social derogation (β=0.238, P<0.001; β=0.302, P<0.001, respectively) and cognitive obstruction (β=0.381, P<0.001; β=0.204, P<0.006, respectively). Also, procrastination behavioral and cognitive avoidance significantly predicted tenseness (β=0.314, P<0.001; β=0.246, P<0.002, respectively).
Conclusion It is argued that universities should pay more attention to the factors that play significant roles in decreasing procrastination and decreasing cognitive avoidance. This is more likely to reduce test anxiety among graduate students.
Behavioral procrastination, Decisional procrastination, Cognitive avoidance, Test anxiety
اهما لکاری رفتاری,
اهما لکاری تصمی مگیری,
اجتناب شناختی, اضطراب
امتحان
424
437
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2484-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/212016/09/212016/09/18
1395/6/28
2017/04/152017/04/242017/04/15
1396/1/26
Yahya
Hosseinzadeh Firouzabad
Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
یحیی
حسین زاده فیروزآباد
E-mail: hosseinzadeh.yahya@gmail.com
00319475328460015589
00319475328460015589
Yes
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Soodabeh
Bassak Nejad
Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
سودابه
بساک نژاد
00319475328460015590
00319475328460015590
No
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Iran
Davoudi
, Department of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
ایران
داودی
00319475328460015591
00319475328460015591
No
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
fa
مقایسه کارکردهای اجرایی، رفتارهای پرخطر و انگیزه تحصیلی بین نوجوانان با تیپ های زمانی صبحگاهی و شامگاهی
The Comparison of Executive Functions, Risk Behaviors, and Academic Motivation Among Adolescents With Chronology Type Morningness and Eveningness
اهداف تیپهای زمانی در برخی از شاخصهای روانشناختی افراد تأثیر چشمگیری دارد. این پژوهش با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی، رفتارهای پرخطر و انگیزه تحصیلی بین نوجوانان با تیپهای زمانی صبحگاهی و شامگاهی اجرا شد.
مواد و روش ها طرح پژوهشی از نوع مقایسهای بود. جامعه آماری آن را تمامی دانشآموزان دورهی متوسطه دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-94 شهر اصفهان تشکیل میدادند. نمونهگیری- به شیوه نمونهگیری در دسترس- در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول 320 نفر از دانشآموزان که موافق شرکت در پژوهش بودند، انتخاب شدند و از آنها خواسته شد به پرسشنامه صبحگاهیشامگاهی هورن و استبرگ پاسخ دهند. در مرحله دوم، 106 نفر که در دو تیپ زمانی صبحگاهی یا شامگاهی قرار داشتند (بر اساس نمره آنها) به عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند. ابزار استفادهشده در این پژوهش پرسشنامه صبحگاهیشامگاهی هورن و استبرگ،پرسشنامه مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی محمدی و همکاران، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی عبدخدایی و آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین برگ و همکاران بود. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نسخه 21 نرمافزار SPSS و آزمونهایt مستقل و یو-من-ویتنی تحلیل شدند.
یافته ها نتایج نشان داد بین برخی از شاخصهای آزمون ویسکانسین شامل خطای درجاماندگی و پاسخهای نادرست دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). بین دیگر شاخصهای کارکردهای اجرایی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتایج همچنین نشان داد بین رفتارهای پرخطر و ابعاد آن و انگیزه تحصیلی نوجوانان دارای تیپهای صبحگاهی و شامگاهی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<).
نتیجه گیری نتایج بهدستآمده حاکی از این است که نوجوانان تیپ زمانی صبحگاهی در ابعاد کارکردهای اجرایی(خطای درجاماندگی و پاسخهای نادرست) و انگیزه تحصیلی در مقایسه با نوجوانان تیپ شامگاهی عملکرد بهتری دارند و رفتارهای پرخطر آنها کمتر است.
Objectives This research was conducted with the goal of comparison of executive functions, risk behaviors, and academic motivation among adolescents with chronology type morningness and eveningness.
Methods This is a comparative study in a population of high school students in Isfahan in 2014-15 academic year. Accessible sampling was used as a sampling method in two phases. In the first phase 320 students were selected, and in the second phase, 106 students with different chronology types were chosen as a final sample. The data gathered by using Horne and Östberg’s Morningness-eveningness questionnaire, Mohammadi and his colleagues’ Iranian Adolescents Risk Scale, Abdekhodaee’s Achievement motivation questionnaire, and Wisconsin card sorting test. Independent samples t test and Mann-Whitney U test were employed for analyzing data using SPSS-21.
Results Significant relationship was found between two aspects of executive functions containing preservation error and incorrect answers responses, and chronology types (P<0.05), whereas no significant relationship existed in other aspects. In addition, morningness and eveningness chronology types were significantly different among adolescents in terms of risky behaviors and academic motivation (P<0.05).
Conclusion The adolescents with morningness chronology type performed better in executive function and academic motivation in comparison with eveningness type and had lower risky behaviors.
Chronology as topic, Executive functions, Risky behaviors, Academic motivation
تیپهای زمانی,کارکردهای اجرایی,رفتارهای پرخطر,انگیزه تحصیلی
438
453
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-72-4&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/212016/09/212016/09/182016/10/16
1395/7/25
2017/04/152017/04/242017/04/152017/02/18
1395/11/30
Zahra
Lariche
Department of Clinical Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
زهرا
لاریچه
zahra.lariche@gmail.com
00319475328460015592
00319475328460015592
No
گروه روانشناسی ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
Sayed Abbas
Haghayegh
Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
سید عباس
حقایق
E-mail: abbas_haghayegh@yahoo.com
00319475328460015593
00319475328460015593
Yes
گروه روانشناسی ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
fa
نقش واسطه ای ترس از سرایت در تبیین رابطه بین گرایش به تجربه چندش و ترس از آلودگی
The Mediating Role of Fear of Contagion in Explaining the Relationship Between Disgust Propensity and Fear of Contamination
اهداف هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه گرایش به تجربه چندش، ترس از آلودگی و ترس از سرایت و همچنین تعیین نقش واسطه ای ترس از سرایت در این رابطه بود.
مواد و روش ها پژوهش حاضر از نوع طرحهای همبستگی است. جامعه تحت مطالعه، دانشجویان دانشگاه شاهد تهران بودند که از بین آنها، 391 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه آلودگی فزاینده، خردهمقیاس ترس از آلودگی پرسشنامه وسواس پادوا و خردهمقیاس پرسشنامه گرایش و حساسیت به چندش را کامل کردند. به منظور تحلیل دادهها از spss 22 و از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی براساس روش بارون و کنی (1987) و آزمون سوبل استفاده شد.
یافته ها نتایج آزمون رگرسیون مشخص کرد که بین گرایش به تجربه چندش با ترس از سرایت (001/0>P، 35/0=β) و ترس از آلودگی (001/0>P، 41/0=β) رابطه وجود دارد. علاوه براین، رابطه معناداری بین ترس از سرایت و ترس از آلودگی مشاهده شد (001/0>P، 41/0=β). همچنین، تحلیل های رگرسیون نشان داد که ترس از سرایت، نقش واسطه ای در ارتباط بین گرایش به تجربه چندش و ترس از آلودگی ایفا میکند (001/0>P، 26/0=β) و نتایج آزمون سوبل این نقش واسطهای را تأیید کرد (001/0>P، 36/6=Z).
نتیجه گیری ترس از سرایت، متغیری واسطهای بین گرایش به تجربه چندش و ترس از آلودگی است. در نتیجه، به نظر میرسد این سازه، در تبیین ترس از آلودگی اهمیت داشته باشد. میتوان گفت که چنانچه در ارزیابی و درمان ترس از آلودگی به ترس از سرایت توجه شود، اثربخشی درمان افزایش مییابد.
Objectives The aim of the study was to investigate the relationship between disgust propensity, fear of contamination, and fear of contagion and also to determine the mediating role of fear of contagion in this regard.
Methods This is a correlation study. Study population were students of Shahed University of Tehran. The sample consisted of 391 students who were selected by convenience sampling method and completed looming contamination scale, disgust propensity and sensitivity scale and Padua scale . Data analyzed by SPSS 22 software. The correlation, hierarchical regression based on Baron and Kenny’s method (1987), and Sobel’s Test were used for analysis.
Results results showed that disgust propensity, fear of contagion (β=0.35, P<0.001), and fear of contamination (β=0.41, P<0.001) are correlated. The relationship between fear of contagion and fear of contamination was also significant (β=0.41, P<0.001). Regression analysis demonstrated that fear of contagion mediates the relationship between disgust propensity and fear of contamination (β=0.26, P<0.001), which is also confirmed by Sobel’s test (Z=6.36, P<0.001).
Conclusion The fear of contagion is a mediator in the relationship between disgust propensity and fear of contamination. As a result, it seems that this structure is important in explaining the fear of contamination. Therefore if fear of contagion is considered in the evaluation and treatment of fear of contamination, The treartment effectiveness will be increased.
Fear, Contamination, Student, Disgust propensity, Fear of contagion, Mediating role
ترس, آلودگی, دانشجو,گرایش به تجربه چندش, ترس از سرایت, نقش واسطه ای
454
465
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2413-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/212016/09/212016/09/182016/10/162016/06/4
1395/3/15
2017/04/152017/04/242017/04/152017/02/182017/03/15
1395/12/25
Zahra
Zanjani
Department of Clinical Psychology, Faculty of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
زهرا
زنجانی
00319475328460015594
00319475328460015594
No
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، کاشان، ایران
Hamid
Yaghubi
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran
حمید
یعقوبی
E-mail: yaghubi@shahed.ac.ir
00319475328460015595
00319475328460015595
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
Ladan
Fata
, Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
لادن
فتی
00319475328460015596
00319475328460015596
No
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
Mohammadreza
Shaiiri
Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran
محمدرضا
شعیری
00319475328460015597
00319475328460015597
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
Mohammad
Gholami
Department of Biostatistics, School of Medical Sciences, Tarbiat Modares UniversityوTehran, Iran
محمد
غلامی فشارکی
00319475328460015598
00319475328460015598
No
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
fa
روابط ساختاری سیستم های مغزی رفتاری، حساسیت انزجاری و اختلال وسواسی اجباری
Structural Relationships Between Behavioral Brain Systems, Disgust Sensitivity, and Obsessive-Compulsive Disorder
اهداف پژوهش حاضر با هدف ارزیابی روابط ساختاری سیستمهای مغزی رفتاری، حساسیت انزجاری و اختلال وسواسیاجباری با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. فرض بر این است که سیستمهای مغزی رفتاری و حساسیت انزجاری در تعامل با همدیگر به اختلال وسواسیاجباری منجر میشوند. برخلاف برجستگی این مدل، پژوهش کافی برای ارزیابی تجربی آن انجام نشده است.
مواد و روش ها طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفیهمبستگی است. برای این منظور، 340 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز با استفاده از نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای سیستمهای بازداری/ فعالسازی رفتاری کارور و وایت، مقیاس حساسیت انزجاری و پرسشنامه بازنگریشده وسواسیاجباری که در اختیار آنها گذاشته شده بود، پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. همچنین برای طبقهبندی، پردازش و تحلیل دادهها و بررسی فرضیههای پژوهش از نرمافزارهای آماری 22 spss و لیزرل 85.8 استفاده شد.
یافته ها ارزیابی مدل فرضی پژوهش با استفاده از شاخصهای برازندگی نشان داد که مدل فرضی با مدل اندازهگیری، برازش دارد (96/0=CFI، 94/0=NFI و 076/0=RMSEA). نتایج نشان داد که سیستم بازداری رفتاری و سیستم فعالساز رفتاری با واسطهگری حساسیت انزجاری بر اختلال وسواسیاجباری به ترتیب با ضریب استاندارد 264/0 و 241/0- در سطح 05/0>P تأثیر معناداری دارند.
نتیجه گیری یافتههای این پژوهش در کنار حمایت از مدل فرضی برای اختلال وسواسی اجباری، چارچوب مناسبی برای سببشناسی این اختلال ارائه میدهد. بر این اساس، حساسیت زیاد سیستم بازداری رفتاری و حساسیت کم سیستم فعالساز رفتاری به واسطه حساسیت انزجاری، به افزایش نشانههای اختلال وسواسیاجباری منجر میشود.
Objectives The aim of this study was to evaluate the structural relationships between behavioral brain systems, disgust sensitivity, and obsessive-compulsive disorder using structural equation modeling. It is assumed that the behavioral brain systems and disgust sensitivity in interaction with each other will lead to obsessive-compulsive disorder. Despite the prominence of this model, not enough research has been done to assess its experimental.
Methods In a descriptive-correlation study, a sample of 340 students from Tabriz University was selected using cluster sampling method. Participants responded to Inventory system activation / inhibition of behavior (Carver and White, 1994), The Disgust Sensitivity Scale, Obsessive Compulsive Inventory- Revised (OCI-R). Data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM).
Results The evaluation of hypothetical model with fit indexes demonstrated that the hypothetical model fits the measurement model (CFI=0.96, NFI=0.94, and RMSEA=0.076). BIS and BAS with standardized coefficients of 0.264 and -0.241, respectively, have a significant effect on obsessive-compulsive disorder by the mediation of disgust sensitivity at the P˂0.05 level.
Conclusion The result, supporting the theoretical model for obsessive-compulsive disorder, proposes a suitable framework for the etiology of the disorder. Accordingly, high sensitivity of BIS and low sensitivity of BAS by the mediation of disgust sensitivity due to an increase in the symptoms of OCD.
Behavioral brain systems, Disgust sensitivity, Obsessive-Compulsive Disorder (OCD), Structural equation modeling
سیستم های مغزی رفتاری, حساسیت انزجاری, اختلال وسواسی اجباری, مدلیابی معادلات ساختاری
466
479
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2529-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/212016/09/212016/09/182016/10/162016/06/42016/11/5
1395/8/15
2017/04/152017/04/242017/04/152017/02/182017/03/152017/05/8
1396/2/18
Majid
Mahmood Alilou
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
مجید
محمود علیلو
00319475328460015599
00319475328460015599
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Abbas
Bakhshipour Roudsari
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
عباس
بخشی پور رودسری
00319475328460015600
00319475328460015600
No
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Mohammad
Nasiri
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
محمد
نصیری
E-mail: mohammad.nasiritb@gmail.com
00319475328460015601
00319475328460015601
Yes
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
fa
مشخصات روانسنجی پرسشنامه شکل بدن 8C در زنان مبتلا به اختلال خوردن
The Psychometric Properties of Body Shape Questionnaire C8 in Women With Eating Disorders
اهداف نگرانیهای جدی درباره شکل بدن ویژگی اصلی اختلالات خوردن است. اختلال خوردن با بیماریهای طبی و روانی متعددی همراه است. بنابراین ابزاری معتبر و پایا به پیشگیری از این اختلال و پیامدهای آن کمک میکند. در نتیجه هدف مطالعه حاضر بررسی مشخصات روانسنجی پرسشنامه شکل بدن C8 در زنان مبتلا به اختلال بود.
مواد و روش ها ابزار اصلی این مطالعه مقطعی و اعتبارسنجی، پرسشنامه شکل بدن (BSQ-C8) به فارسی ترجمه شد. سپس مشخصات روانسنجی این پرسشنامه در نمونهای از زنان مبتلا به اختلال خوردن که با روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند، بررسی شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای BSQ-C8، شکل بدن 34 سؤالی (BSQ-34)، ارزیابی فراشناختی بدشکلی بدن (BDMCQ) و مقیاس اصلاحشده وسواس فکری-عملی ییل-براون برای اختلال بدشکلی بدن (YBOCS-BDD) بود. برای تحلیلی دادهها با SPSS نگارش 16 از ضریب آلفای کرونباخ، ضریب دو نیمهسازی، روایی همزمان ضریب همبستگی و نمودار راک استفاده شد.
یافته ها در نمونه زنان مبتلا به اختلال خوردن، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب دو نیمه سازی 79/0 و 74/0 بود و روایی همزمان این پرسشنامه با BSQ-34، BDMCQ و YBOCS-BDD به ترتیب 59/0، 91/0 و 58/0 بود. حساسیت، ویژگی و نقطه برش این پرسشنامه به ترتیب80/0، 67/0 و 5/26 بود.
نتیجه گیری پرسشنامه شکل بدن C8 برای سنجش نارضایتی از شکل بدن در نمونه زنان مبتلا به اختلال خوردن، پایایی بالا و روایی همزمان خوبی دارد و برای استفاده در تحقیقات بالینی و غیربالینی ارزیابی نارضایتی از شکل بدن مفید است.
Objectives Extreme concern about body shape is the main feature of eating disorders. Eating disorders co-occur with several medical and mental disorders. So a valid and reliable tool will help prevent this disorder and its consequence. Therefore, the aim of the present study was to examine psychometric properties of the Body Shape Questionnaire C8 (BSQ-C8) in a sample of women with eating disorders.
Methods The main tool of this cross-validation study, i.e. BSQ-C8, was translated to Persian. Then psychometric properties of the scale were studied in a sample of women with eating disorders who were selected by convenient sampling method. Data collecting tools were BSQ-C8, BSQ-34, Body Dysmorphic Meta Cognition Questionnaire (BDMCQ), and Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale for Body Dysmorphic Disorder (YBOCS–BDD). To analyze data by SPSS version 16, correlation coefficient, Cronbach’s alpha, split half coefficient, and ROC curve were used.
Results In the sample of women with eating disorders the coefficients of Cronbach's alpha and split-half were 0.79 and 0.74, respectively. Concurrent validity by way of correlation between the scale and BSQ-34, YBOCS–BDD, and BDMCQ were 0.91, 0.59 and 0.58, respectively. Sensitivity, specificity, and the cut point of this questionnaire were 0.80, 0.67 and 26.5, respectively.
Conclusion BSQ-C8 for assessing body shape dissatisfaction in women with eating disorders has high reliability and good concurrent validity and it is useful for assessing body shape dissatisfaction in clinical and non-clinical research.
Body image, Body Shape Questionnaire C8, Eating disorders, Validity & Reliability, Cut point
تصویر بدن, پرسشنامه شکل بدن8C , اختلال خوردن, روایی و پایایی, نقطه برش
480
493
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2274-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/212016/09/212016/09/182016/10/162016/06/42016/11/52015/11/14
1394/8/23
2017/04/152017/04/242017/04/152017/02/182017/03/152017/05/82017/02/25
1395/12/7
Fateme
Veisy
فاطمه
ویسی
Email: veisy.fateme
00319475328460015602
00319475328460015602
Yes
دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
Sayad Mojtaba
Ahmadi
Department of Clinical Psychology, Student Research Committee, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
سید مجتبی
احمدی
00319475328460015603
00319475328460015603
No
گروه روانشناسی بالینی،کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Kheirollah
Sadeghi
Department of Clinical Psychology, Faculty of Medicine, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
خیراله
صادقی
00319475328460015604
00319475328460015604
No
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
Mansour
Rezaee
Department of Biostatistics, Faculty of Public Health, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran
منصور
رضایی
00319475328460015605
00319475328460015605
No
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
fa
بررسی مقدماتی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه رفتارهای مقابله ای کودکان (CCBQ)
A Preliminary Evaluation of the Psychometric Properties of the Children’s Coping Behavior Questionnaire (CCBQ)
اهداف بر اساس یافتهها، سبکهای مقابله کودکان و نوجوانان با پریشانی و سازگاری رابطه دارد. با وجود اهمیت و پیامدهای پاسخهای مقابله کودکان، هیچ معیار پذیرفتهشدهای برای اندازهگیری مقابله کودکان وجود ندارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی پایایی، روایی و مدلیابی ساختاری پرسشنامه رفتارهای مقابلهای کودکان (CCBQ) انجام شد.
مواد و روش ها این پژوهش بر اساس روش همبستگی صورت گرفت و مطالعه روی دانشآموزان 10 تا 16 ساله ساکن استان گیلان انجام شد. تعداد 300 دانشآموز (139 دختر و 161 پسر با میانگین سنی 23/13 سال) با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. روایی پرسشنامه از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و روایی ملاکی همزمان بررسی شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روشهای آلفای کرونباخ و بازآزمایی بررسی شد. اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه CCBQ به تأیید استادان روانشناسی رسید. دادهها با استفاده از نگارش 22 نرمافزار SPSS و نگارش 16 نرمافزار AMOS تجزیهوتحلیل شدند.
یافته ها تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که درنهایت، 41 سؤال اندازهگیری مقابلهای سه عاملی شامل انحراف از مشکل، کنارآمدن با مشکل برای بهبود مسئله و کنارآمدن ویرانگر، بیش از 9/60 درصد از کل واریانسها را تبیین میکنند. روایی همگرایی پرسشنامه، ارتباط رضایتبخش بین نمره کل ابعاد را نشان داد. برای تعیین اعتبار همزمان (CCBQ) از اضطراب حالتصفت کودکان استفاده شد که نتایج همبستگی معنادار بودند. آلفای کرونباخ و روش آزمون مجدد برای کل مقیاس بین 74/0 تا 91/0 بود. ارزیابی این آزمون، قابلیت اطمینان قوی و اعتبار اولیه مناسب را نشان داد.
نتیجه گیری بر اساس نتایج بهدست آمده از تحلیل روایی و پایایی پرسشنامه رفتار مقابلهای کودکان، این ابزار اعتمادپذیر و معتبر است و میتواند رفتارهای مقابله با مشکلات هیجانی کودکان و نوجوانان جامعه ایرانی را بررسی کند، اما باید مطالعات آینده در جمعیت بالینی هم انجام گیرند.
Objectives Children’s and adolescents’ coping styles are associated with distress and adjustment. Despite the significance and implications of children’s coping responses, no accepted standard exists to measure children’s coping behavior. The purpose of the present study was standardization and study of the psychometric properties of Children’s Coping Behavior Questionnaire (CCBQ) in Northern Iran (Guilan).
Methods This was a correlation study and was implemented among 10- to 16-year-old students of Guilan. Among statistical population, 300 students (139 girls and 161 boys with an average age of 13.23) were selected using multistage sampling, and they responded to the items in CCBQ. To assess reliability and validity we used Exploratory Factor Analysis (EFA), Confirmatory Factor Analysis (CFA), and convergent validity. The reliability was assessed by using two methods; Cronbach’s alpha and test-retest. The face validity and construct validity of the questionnaire were approved by a professors of psychology.
Results Based on factor analysis using principal components and varimax rotation, final analyses revealed a 41-item coping measure with a 3-factor solution of “diversion”, “ameliorative coping”, and “destructive coping”, which explained more than 60.9% of the total variance. Convergence validity of the questionnaire showed a satisfactory correlation in the total score of CCBQ. To determine concurrent validity with the CCBQ we used State-Trait Anxiety Children Inventory correlations that were satisfactory (P<0.05). Cronbach’s alpha and test-retest for the total scale were between 0.74 and 0.91. The measurement showed strong reliability and good preliminary validity data.
Conclusion Our results established that the Children’s Coping Behavior Questionnaire is a reliable and valid method and is capable to be used in Iranian society to investigate emotional problems. Future studies need to be undertaken in a clinical population.
Psychometric, factor analysis, Children’s Coping Behavior Questionnaire
روانسنجی, تحلیل عاملی, پرسشنامه رفتارهای مقابله ای کودکان
494
509
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2202-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/06/212016/09/212016/09/182016/10/162016/06/42016/11/52015/11/142016/02/24
1394/12/5
2017/04/152017/04/242017/04/152017/02/182017/03/152017/05/82017/02/252017/02/27
1395/12/9
Mahnaz
Fallahi
, Mental Health Unit, Deputy of Health, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مهناز
فلاحی خشت مسجدی
E-mail: mahnaz.fallahi@gmail.com
00319475328460015606
00319475328460015606
Yes
واحد بهداشت روان، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
Mousa
Kafie Masuleh
, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
موسی
کافی ماسوله
00319475328460015607
00319475328460015607
No
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
Mahnaz
Khousro Javid
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
مهناز
خسرو جاوید
00319475328460015608
00319475328460015608
No
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
Roghaie
Karimi Lie Chahei
Center for Learning Disorders, Guilan Organization of Education, Rasht, Iran
رقیه
کریمی لیچاهی
00319475328460015609
00319475328460015609
No
مرکز اختلال یادگیری، اداره آموزش و پرورش استان گیلان، رشت، ایران
Bijan
Eskandari
Deputy of Health, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
بیژن
اسکندری
00319475328460015610
00319475328460015610
No
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران