@article{ author = {Ahmadi, Jamshi}, title = {A Study of Depression in Medical Students}, abstract ={Two random samples, consiting of 100 female and 100 male medical students stydying at medical school of Shahid Chamran University in Ahwaz were administered by Beck Depression Invemtory. Male students scored somewhat lower on BDI than the females but the difference was not significant. The same result was true when students enrolled in basic sciences courses and those in clinical courses were compared. Only 1% of men and 2% of females were found to be suffering from severe depression. The precentage of female students experinecing hoplessness was found to be twice as that of male students. More over ideas of self-harm was found to be 7% in both groups.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {4}, pages = {6-12}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {میزان افسردگی در دانشجویان پزشکی (اهواز – 1371)}, abstract_fa ={هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان افسردگی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اهواز بوده است. در این پژوهش 200 نفر (100 نفر زن، 100 نفر مرد) از دانشجویان سالهای گوناگون علوم پایه و بالینی دانشکده پزشکی اهواز که به شکل نمونه گیری تصادفی گزینش شده بودند، توسط آزمون افسردگی یک مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد بطور کلی میانگین افسردگی کل دانشجویان مرد کمتر از میانگین افسردگی دانشجویان زن علوم است (1/9 در برابر 45/10). اما این تفاوت معنی دار نیست. میانگین افسردگی دانشجویان مرد علوم پایه و دانشجویان زن علوم پایه تقریبا یکسان بوده است (به ترتیب 62/10 و 68/10). میانگین افسردگی دانشجویان مرد علوم بالینی دارای تفاوت معنی دار با میانگین نمرات افسردگی دانشجویان زن علوم بالینی بود (58/7 در برابر 23/10). تفاوت میانگین افسردگی دانشجویان مجرد و دانشجویان متاهل نیز معنی دار نبود. از نظر میزان و شدت افسردگی دانشجویان مرد، یک درصد در حد شدید، یک درصد به میزان نسبتا شدید، هفت درصد در سطح متوسط و 29 درصد در حد خفیف افسرده بودند. از نظر میزان و شدت افسردگی دانشجویان زن، دو درصد در حد نسبتا شدید 10 درصد به میزان متوسط و 40 درصد دارای افسردگی خفیف بودند. از نظر میزان ناامیدی، 11 درصد مردان و 20 درصد زنان نسبت به آینده خویش ناامید بودند. از نظر میزان افکار آسیب رسانی به خود، 8 درصد مردان و 7 درصد زنان افکار آسیب رسانی به خود داشتند.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1661-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1661-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1995} } @article{ author = {Esfahani, Mohammad mehdi}, title = {Implication of Islamic Guidelines in Prevention of and Coping With Stress}, abstract ={In this article an attempt is made to introduce Islamic guidelines in coping with stresses. First, the varieties of stresses are described and then Islamic teachings in dealing with stress are considered. This includes the holistic approach of Islam, its invitation to worship God and achieve perfection, the intrinsic need of man for religious enlightenment, the creation of the foundations of belief in man, the all-encompassing nature of God's mercy and support, reliance in God, prayer, and meditation.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {4}, pages = {13-17}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بهره گیری از برخی رهنمودهای اسلامی در پیشگیری، و رویارویی با پیامدهای استرس}, abstract_fa ={به منظور آشنایی با رهنمودها و آموزشهای اسلامی در برخورد با استرس ضمن مروری برانواع استرس‌ها کوشش شده است با اشاره کوتاهی به جامعیت و کل نگری اسلام، دعوت اسلام به بندگی خداوند و سعی در رسیدن به کمالات او، فطری بودن نیازبه آموزشهای دینی، ایجاد مبانی اعتقادی در انسانها، شمول لطف و حمایت الهی، توکل،‌ذکر، عبادات و مراقبه مذهبی؛ برخی از این گونه رهنمودها و آموزشهای اسلامی را که می‌تواند در پیشگیری یا مقابله با استرس مفید باشد معرفی گردد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1662-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1662-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1995} } @article{ author = {Amali, Shohreh and Mehryar, Hooshang and Bolhari, Jaffar}, title = {Comparison Between Efficacy of Assertive Training and Assertive Training with Cognitive Restructuring Approaches on Adolescents with Social Anxiety}, abstract ={This study investigates the efficacy of assertive training, that is a kind of multi component behavioral procedures, and it's combination with cognitive restructuring (Systematic rational Restructuring) on the socially anxious girls of 12-14 yrs. For this study 21 socially anxious subjects were matched by age, sex, education and economic background. First, they were evaluated by a number of scales including: School Anxiety Scale, Fear of Negative Evaluation Scale, Self Statement Test, The Loneliness Scale, The Children's Self-efficacy Scale, Assertion Test, Positive Outcome Expectancy Scale, Social Interaction – rating Scale, and Semistructured Interview. Then they were randomly divided into three groups (two treatment group, and one placebo group). All of them were evaluated with the same instrument immediately at the end of the treatment and one month later. Analysis of variance and Turkey Test revealed that both assertive training and assertive training with cognitive restructuring approaches were more effective than to placebo, but there was no superiorit y o fassertive training with cognitive restructuring to assertive training with relying on behavioral methods, in either of the dimentions of social anxiety in early adolescent girls.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {4}, pages = {18-29}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {مقایسه جرأت‌آموزی و جرأت‌آموزی توأم با بازسازی شناختی در کاهش اضطراب اجتماعی}, abstract_fa ={پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه میزان کارایی روش جرأت آموزی که مجموعه‌ای از چند روش رفتاری است و نیزجرأت آموزی توأم با بازسازی شناختی به روش بازسازی منظم منطقی پرداخته است. آزمودنیها را 21 دانش آموز (14-12 ساله) مضطرب اجتماعی که دارای ملاکهای تشخیصی اضطراب اجتماعی بودند و براساس ویژگیهای جمعیتی همتاسازی شده بودند تشکیل می‌دادند. پیش از شروع آزمایش، به وسیله آزمونهای مقیاس اضطراب مدرسه، مقیاس اجتناب و فشار اجتماعی، مقیاس ترس از ارزیابی منفی، عبارتهای خودبیانی، ‌مقیاس تنهایی،‌ مقیاس احساس خودکفایی کودکان، مقیاس انتظار مثبت از پیامدها، مقیاس جرأت ورزی (درجه ناراحتی، نرخ بروز رفتارها)، مقیاس درجه بندی تعامل اجتماعی از دیدگاه معلم و نیز مصاحبه نیمه ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس به طور تصادفی به دو گروه درمانی و یک گروه شبه درمان اختصاص داده شدند. بلافاصله پس از درمان و نیز یک ماه پس از آن ارزیابی‌های مرحله دوم و مرحله سوم با استفاده از همان ابزارها انجام گرفت. سرانجام با استفاده از تحلیل پراش یک عاملی و آزمون توکی به مقایسه بین گروهها پرداخته شد. نتایج برتری روش جرأت‌آموزی و جرأت‌آموزی توأم با بازسازی شناختی را نسبت به شبه درمان نشان داد. برتری روش جرأت‌آموزی توأم با بازسازی شناختی نسبت به روش جرأت‌آموزی در همه جنبه‌های اضطراب اجتماعی تائید نشد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1663-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1663-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1995} } @article{ author = {BagheriYazdi, Seyed Abbas and Bolhari, Jaffar and Peyravi, Hami}, title = {Mental Health Status of Newly Admitted Students to Tehran University at 1994-1995 Academic Year}, abstract ={The purpose of this study was to evaluate mental health of Tehran University students who were admitted in academic year 1994-95. For this study, 2321 student out of the total number of 4100 were randomly selected. These students were requested to fill General Health Questionnaire-12 (GHQ-12) as well as Personal Information Questionnaire. The results of testing hypothesis of this research showed no significant diference between men and women, single and married and different age group, in the mental health status of newly admitted students. However a significant difference between median scores of students from Tehran and other districts is found. The study also showed a significant difference between median scores of students who participated more than 3 times in the entrance exams of the universities and those who did for the first time. The highest percentage of answers belonged to questions about depression and being under strain. According to this screening, 16.5% of students were suspected suffering from a kind of mental disorder. This finding suggests further psychological evaluation and adequate counselling services to promote students mental health.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {4}, pages = {30-39}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 74-73}, abstract_fa ={در این مطالعه، که به منظور بررسی وضعیت سلامت روانی پذیرفته شدگان ورودی سال تحصیلی 74-73 دانشگاه تهران انجام گرفت 2321 دانشجوی پذیرفته شده بطور تصادفی انتخاب و برای اولین بار درایران پرسشنامه سلامت عمومی 12-GHQ را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که 30 درصد پذیرفته‌شدگان از احساس غمگینی و افسردگی و 8/26 درصد از تحت استرس بودن رنج می‌برده‌اند. 3/4 درصدآنها سابقه یماریهای عصبی روانی را در گذشته خود ذکر نموده‌اند. آزمون فرضیه‌های این پژوهش نشان داد که از نظر سلامت روانی درآغاز تحصیل بین دانشجویان دختر و پسر، مجرد و متاهل، دانشجویان با سهمیه‌های قبولی و گروههای سنی مختلف تفاوت معنی داری وجود ندارد، اما بین پذیرفته شدگان تهران وشهرستانی، دانشجویان علاقمند وبی علاقه به رشته قبولی، و همچنین پذیرفته‌شدگانی که با اولین بار و بیش از سه بار حضور در کنکور سراسری به دانشگاه راه یافته‌اند از نقطه نظر سلامت روانی تفاوت معنی دار مشاهده گردید. براساس نتایج این آزمون 5/16 درصد پذیرفته شدگان مشکوک به اختلال روانی می‌باشند که لازم است ضمن ارزیابیهای روانشناختی و بالینی از آنها و ارائه خدمات مشاوره در زمینه‌های آموزشی، تحصیلی و درمان بتوان در جهت ارتقاء سطح سلامت روانی دانشجویان گام برداشت.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1664-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1664-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1995} } @article{ author = {Elahi, Asghar and Ramazani, Mansoureh}, title = {Psychological Status of Dialysis Patients}, abstract ={Dialysis as therapeutic solution for chronic kidney dysfunctions by itself is a chronic stress for patients and can lead to psychological problems in them. This study examined the psychological well-being of two dialysis (No=100) and non-dialysis (No=100) Patients in two hospitals – Shahid Hashemi Nejad and Imam Khomeini hospitals – during the earl y year of 1992. The scale of SCL-90-R was used for the screening of the two groups. Results indicated that 21% of the patients demonstrated depression and 12% identified with having problems in interpersonal relationship. Moreover, in paranoid ideas 12%, somatic complaints 9%, obsessive compulsve 7%, anxiety 6%, phobia 5%, psychoses 4%, and agression 3% of the patients, scored well over the cut off point. These findings are also examined with the demographics of patients, e.g. age and sex, as well as the duration of dialysis they has undergone.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {4}, pages = {40-47}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بررسی حالات روانی در بیماران دیالیزی}, abstract_fa ={دیالیز به عنوان راه حلی در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه، خود سازه‌ای استرس‌زاست و این استرس مزمن به دلایل مختلف برای بیماران دشواریهای روانی چندی را به وجود می‌آورد. پژوهش زیر در مورد 100 بیمار کلیوی تحت دیالیز و 100 بیمار کلیوی غیردیالیزی در دو بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد و امام خمینی (ره) در طول 4 ماه از اواخر سال 70 تا اوایل سال 71 انجام شده است.در این بررسی 9 بعد از ابعاد روانی بیماران براساس پرسشنامه SCL-90-R مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که نمره افسردگی 21 درصد افرادو حساسیت میان فردی 12 درصد افراد بالاتر از نقطه برش بوده است. همچنین نمره افکار پارانوئیدی در 12 درصد، شکایت‌های جسمانی در 9 درصد افکار وسواسی – اجباری در 7 درصد، ‌اضطراب در 6 درصد، ترس مرضی در 5 درصد، روان پریشی در 4 درصد و پرخاشگری در 3 درصد بالاتر ازنقطه برش قرار داشت. این ویژگیها در رابطه با جنس، سن و مدت دیالیز مورد بررسی قرار گرفته است}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1665-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1665-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1995} } @article{ author = {GhobariBonab, Bagher}, title = {Religious Beliefs and Its Effects on Mental Health}, abstract ={Although effects of religious beliefs on mental health have not been greately studied, however available evidence in this field has shown that these beleifs have substantial effects on all aspects of human life, e.g., they may prevent drug or alcohol abuse. Deep religious beliefs buffer the outcome of stress, depression, delinquency and divorce in religious people and substantially reduce suicidal attempts. This article reviews researches on religious beliefs and the relationship between such beliefs and social or psychological disorders.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {4}, pages = {48-54}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {باورهای مذهبی و اثرات آنها در بهداشت روان}, abstract_fa ={گرچه تأثیر باورهای مذهبی در بهداشت روانی افراد کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما بررسیهای انجام شده در این زمینه نشان دهنده تأثیر عمیق این باورها در تمامی جنبه‌های زندگی افراد از جمله دور نگهداشتن ایشان از مواد مخدر و الکل است. باورهای مذهبی قوی سبب می‌شودکه افرادکمتر در معرض فشارهای روانی قرار گیرند، کمتر دچار افسردگی شوند، کمتر به بزهکاری روی آورند و طلاق در خانواده‌های آنان کمتررخ دهد. وجود این باورها نیز احتمال اقدام به خودکشی را در بین پیروان واقعی ادیان الهی تا سطح چشمگیری کاهش می‌دهد. این نوشتار مروری دارد بر بررسیهای انجام شده پیرامون باورهای مذهبی و رابطه آنها با انحرافات اجتماعی و اختلالات روانشناختی.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1666-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1666-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1995} } @article{ author = {Yaghubi, Noorollah and Nasr, Mehdi and Shahmohammadi, Davoo}, title = {Epidemiology of Mental Disorders in Urabn and Rural Areas of Sowmaesara-Gillan}, abstract ={The aim of this study was to determine the prevalence rate of mental disorders among people aged 15 and over. After a pilot study for estimating the sample size, 625 subjects were selected by random cluster sampling from family information files in Sowmaesara health centre office. In this study, GHQ-28 was used as a screening tool, and DSM-III-R Clinical interview Checklist for diagnostic interview. The results showed that 23.84% (30.84% females and 15.8% males) had mental disorder. Mood (12.16%) and anxiety (7.52%) disorders were the most prevalent ones. This results also revealed that major depression (6.24%) was the most prevalent disorder in among mood disorders. And generalized anxiety disorder (5.12%) was the most prevalent one among anxiety disorders.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {4}, pages = {55-60}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بررسی‌همه‌گیرشناسی اختلالات روانی در مناطق شهری و روستایی شهرستان صومعه سرا (گیلان – 1374)}, abstract_fa ={هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شیوع اختلالات روانی در افراد 15 سال و بالاتر مناطق شهری و روستایی شهرستان صومعه سرا بود. پس از انجام مطالعه مقدماتی جهت برآورد حجم نمونه، 625 نفر (334 زن، 291 مرد) با روش نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی از بین پرونده‌های خانوار مرکز بهداشت انتخاب و بررسی شدند. در این پژوهش از پرسشنامه GHQ-28 به عنوان ابزار غربالگری و از چک لیست مصاحبه بالینی DSM-III-R به عنوان مصاحبه تشخیصی استفاده شد. نتایج نشان داد که 84/23 درصد نمونه (84/30 درصد زنان و 8/15 درصد مردان) دچار اختلال روانی هستند. اختلالات خلقی و اضطرابی به ترتیب با 16/12 و 52/7 درصد از شایعترین اختلالات روانی بودند. در گروه اختلالات خلقی افسردگی اساسی با 24/6 درصد و در گروه اختلالات اضطرابی اختلال اضطراب منتشر با 12/5 درصد شیوع بیشتری داشته‌اند. نتایج همچنین نشان داد که میزان شیوع اختلالات روانی به گونه معنی‌داری در زنان، افراد بالای 45 سال، متاهلین، بیوه‌ها، بیسوادان، مردان بیکار، زنان خانه دار و در عین حال شاغل و در افرادی که خودو یا خانواده‌شان سابقه بیماری روانی داشتند بیش از سایرین بود.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1667-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1667-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1995} } @article{ author = {Mehrabi, Ferdidoo}, title = {Symptom Profiles and Characteristics of Schizophernic Inpatients in State Mental Hospitals of Iran}, abstract ={This paper describes and discusses the psychopathology and demographic data of 922 schizophernic inpatients (aged 15-66) who had been diagnosed according to DSM-III criteria in state mental hospitals of Iran. Data were collected via semistructured interviews (during 1985-91) by psychologists and trained research assistants from the Tehran Psychiatric Institute. In this research depressed mood, inappropriate affect, incoherence and circumstantiality, persecutory and grandiose delusions, and auditory hallucination were found to be more prevalent than other psychiatric symptoms.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {4-13}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {نیمرخ علامت شناسی اسکیزوفرنیا در بیماران بستری در مراکز روانپزشکی ایران}, abstract_fa ={با استفاده از یک پرسشنامه مشخصات و علامت شناسی، وضعیت اقتصادی – اجتماعی و علایم مثبت و منفی 922 بیمار اسکیزوفرنیک (66-15 ساله) بستری در مراکز روانپزشکی ایران در سالهای 1364 تا 1370 ، که براساس معیار تشخیصی DSM-III بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا شناخته می‌شدند، مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی تنها به بعضی از جنبه‌های علامت شناسی اختلال اشاره شده است. نتایج نشان داد که از نظر علامت شناسی، خلق افسرده، عواطف نامتناسب و بی تفاوت، جریان فکر کند، هذیان گزند و آسیب، توهم سمعی آمرانه یا نظردهنده، فقدان قضاوت منطقی و بصیرت نسبت به بیماری از شایعترین علایم بیماری بوده است.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1646-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1646-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Shirazi, Mohammad ali}, title = {A Comparative Study on the Effectiveness of Three Psychotropic Drugs in the Treatment of Obsessive Compulsive Disorder}, abstract ={The guiding rationale for the present study stemmed from the observations pertaining to a relatively high prevalence of obsessive compulsive disorder in Iran and the importance of psychotropic drugs in the initial treatment and management of these cases. In this context, the aim of this investigation was to compare the relative efficacy of clomipramine, fluoxetine and tranylcypromine in the symptomatic treatment of this disorder. Over a span of 3 years (1991-1994). A total number of 150 subjects were treateed by either one of the above mentioned drugs. Results indicate that fluoxetine (followed by clomipramine) was more effective in terms of speed and quality of efficacy on obsessive and compulsive symptoms and produced relatively lesser adverse side effects than tranylcypromine. Tranylcypromine was not very effective in the tratement of obsessive compulsive symptoms.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {14-20}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بررسی اثرات سه دارو در درمان بیماری وسواس فکری – عملی}, abstract_fa ={بالابودن میزان شیوع بیماری وسواس فکری – عملی در ایارن، و مطرح بودن دارودرمانی به عنوان نخستین اقدام درمانی، نگارنده را بر آن داشت تا پژوهشی را در ارتباط با اثرات درمانی، کارایی و عوارض سه دارو: کلومیپرامین ، فلوگزتین و ترانیل سیپرومین،‌در درمان بیماری وسواس فکری – عملی به مورد اجرا بگذاریم. در این پژوهش 150 نفر (با میانگین سنی 8/29 سال) از بیماران مراجعه کننده به مطب مبتلا به اختلال یاد شده درمدت سه سال (1370 تا 1373) در تهران مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فلوگزتین در اغلب بیماران، موثرتر از کلومیپرامین و ترانیل سیپرومین است. این تاثیر با سرعت اثر بیشتر، عوارض جانبی کمتر، زمان کوتاهتر بهبودی و اثر مساوی بر روی افکار و اعمال وسواسی همراه بود. پس از داروی یادشده، کلومیپرامین قرارداشت. ترانیل سیپرومین اثرات ناچیزی را در کنترل بیماری وسواس و اجبار نشان داد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1647-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1647-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Jalili, Behrooz}, title = {A Study of Children with Enuresis Referred to Shaheed Esmaili Psychiatric Center}, abstract ={Functional enuresis is one of the most prevalent cases referred to child psychiatric clinics. The following results were obtained while studying 875 cases of enuresis at Esmaili psychiatric center from February 1983 to February 1991, over a period of 8 years. The incidence of functional enuresis is more prevalent among boys as compared to girls, the ratio being 4.5: 1, and incidence of primary enuresis is signifiantly higher than secondary enuresis. The rate of co-existence of epilepsy with enuresis is negligible. Furthermore, enuresis is more prevalent in larger as compared to smaller families.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {21-26}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بررسی بی اختیاری ادرار در کودکان مراجعه کننده به مرکز روانپزشکی شهید اسماعیلی تهران}, abstract_fa ={بی اختیاری ادرار کارکردی یکی از شایع‌ترین موارد ارجاع به کلینیک‌های روانپزشکی کودکان را تشکیل می‌دهد. در برخورد با این کودکان حداقل سن لازم برای عنوان کردن تشخیص، ارتباط با صرع و مراحل خواب، تشخیص افتراقی با ضایعات عضوی مولد علایم مشابه و اختلالات روانی شایع همراه با آن از نکات مورد توجه در ارتباط با این اختلال عنوان شده است. در بررسی 875 موردکودکان مبتلا به بی اختیاری ادرار (157 دختر و 718 پسر) که از دی ماه 1362 تا دی ماه 1370 به مدت 8 سال به مرکز روانپزشکی شهید اسماعیلی مراجعه نموده‌اند نتایج زیر بدست آمده است. شیوع بی اختیاری ادرار کارکردی در پسرها بیش از دخترها و نسبت آن تقریبا چهار و نیم به یک بوده است. موارد بی‌اختیاری ادرار ثانویه بوده است. میزان وجود صرع همراه با این اختلال بسیار ناچیز بوده است. میزان موارد گزارش شده در خانواده‌های شلوغ و پرجمیعت بالاتر از خانواده‌های کم جمعیت بوده است.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1652-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1652-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Moharery, Mohammad Rez}, title = {A Glance at the History of Psychiatry in the World with Special Reference to Iran}, abstract ={This article reviews the historical literature on clinical and diagnostic issues involved in the treatent and study of mental illness in Iran. Iranian physicians, under the influence of Islamic philosophy and values, treated mental patients in a very humane, rational, and scientific manner in contrast to the ethos prevalent during the middle ages in Europe. During the dark ages, mental patients were treated very inhumanly and were brutally tortured. However, In Iran, various techniques like music therapy, psychotherapy, different physical and drug therapies, recreational therapies, and employment of legal and medical support, and finall y in the case of severe mental disorders, special hospitals scenic locales were resorted to for purposes of treatment. In this paper, special reference is made to various writers and scholars whose pre-eminence in the history of medicine in Iran is a large measure due to the imortance they paid to mental illness and to the role of the psyche.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {27-49}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {نگاهی به تاریخ روانپزشکی و تاریخچه روانپزشکی در ایران}, abstract_fa ={آنچه در این مقاله آمده است در ابتدا خلاصه‌ای است از تاریخ روانپزشکی در جهان و سپس مروری بر تاریخچه روانپزشکی در ایران باستان، ایران پس از اسلام و تاریخ معاصر ایران. در متون ایران باستان به ویژه در اوستا به جان، روان، بیماریهای روانی، درمانهای دارویی و غیردارویی اشاره رفته و در سبب شناسی بیماریهای روانی به نقش دیو‌(یکی از خدایان) اهریمن و پریان جادوگر بیش از دیگر عوامل بها داده شده است. در ایران بعد از اسلام باتوجه به گرایش و شناخت کامل پزشکان ایرانی از اسلام و فلسفه دینی پددیه‌های روانی، نفس، جسم و بیماریهای روانی و اخلاقی بانگرشی انسانی بر پایه مبانی عقلی و روش شناسی علمی مورد مطالعه قرار گرفت. با این چنین برخوردی، بیماران روانی در جامعه اسلامی پس از ظهور اسلام برخوردی انسان را شاهد بودند و از شکنجه‌ها و طردهای قرون وسطای اروپایی خبری نبود. درمانهای دارویی، روان درمانی،‌موسیقی درمانی، تفریح درمان و حمایتهای قانونی و پزشکی برای بیماران روانی مرسومب ود و در موارد شدید از مارستانها (بیمارستاهای روانی) یا دارالشفائ (بیمارستان عمومی) که یک بخش ویژه اعصبا (محفل المجانین) داشت و باغهای سرسبز و اتاقهایی همراه آب روان بود استفاده می‌شد. در این مقاله به نام بیش از 7 نفر از پزشکان و حکمای اسلامی و تعداد زیادی کتابها ومنابع معتبر اسلامی اشاره شده است که بخش عمده‌ای از آوازه آنان به دلیل پرداختن به بیماران روانی و شناخت و تفسیر نفس و روان بوده است. در این مقاله نیز با ارزش و اهمیتی که ادبیات ایران اسلامی و عرفان ایرانی برای شخصیت بیماران مجنون و شوریدگی انسانهای عاقل و عارف قایل شده‌اند ‌آشنا می‌شویم.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1653-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1653-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Vaezi, Ahm}, title = {An Introduction to Cross Cultural Psychology}, abstract ={In this article an attempt has been made to observe and highlight the cultural differences that exist between developing countries and the more technologically advanced countries of the world. The paper attempts to delineate the impact of these differences on the believes, attitudes, emotional patterns, and their relevance for the planning and deliver of mental health services. It draws attention to the concern of various Western mental health specialists to the break down of moral values that exists in the West and to their indifference towards Oriental cultural values. The importance of Islamic values, especially as those observed in the mystical writings of various Islamic scholars , is dealth with and their role in the planning of programmes of mental health are discussed.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {50-57}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {مقدمه‌ای در روانپزشکی بین فرهنگی}, abstract_fa ={تفاوتهای موجود فرهنگی و سطح توسعه یافتگی بین کشورهای پیشرفته و در حال رشدو اثرات آن در شیوه تفکر، احساسات، جهان بینی و باورها و در نهایت تفاوت درمفاهیم و الگوهای خدمات روانپزشکی و بهداشت روانی موضوع مورد بحث این مقاله است. در این مقاله کوشش شده است با نشان دادن نگرانی صاحبنظران، روانپزشکان وروانشناسان غربی از فروریزی ارزشهای اخلاقی در غرب و بی تفاوتی آنان به ارزشهای فرهنگی شرق، مفاهیمی بنیادی از فرهنگ شرق و عرفان اسلامی ایران ارائه گردد. امیدکه این مقدمه راهگشای کار بیشتر در جهت اعتلا و شکوفایی بیشتر فرهنگی، بهداشت روانی و ارائه خدمات روانپزشکی و روانشناسی شرقی و ایرانی گردد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1654-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1654-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Hoseini, Abolghasem}, title = {The Role and Distinguishing Characteristics of the Vital Life Factor in Islamic Psychology}, abstract ={From the time of antiquity two lines of thinking were always predominant, the materialistic and the spiritualistic viewpoint. The materialistic point of view states the human beings and other living creatures come to life according to a specific pattern and constellation of chemicals and molecules. On the other hand, the nonmaterialistic view point emphasizes that the life factor is something more than a composition of various chemicals. The vital life factor is purposeful and is responsible for the continuation and maintenance of both biological and psychological organization in living entities. In bio-organisms, it is a nonchemical agent that has a close relationship with chemical agents and is the source of energy, motivation, and integrity. This life factor can be considered to be dependent on Allah for its existence and functioning.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {58-62}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {مشخصات عامل حیات در روانشناسی اسلامی و نقش آن در واکنشهای حیاتی و روانی انسان و سایر جانداران}, abstract_fa ={درباره ماهیت واقعی حیات، از دیرباز و نظریه بیش از همه مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است. پیروان نظریه مکانیستی حیات بر این باورند که انسان و سایر جانداران، مجموعه‌ای از ملکولها هستند که مطابق یک الگوی اختصاصی گردهم‌آمده حیات را به وجود آورده‌اند. نظریه دیگر یا نظریه اصالت روان، باور دارد که کنار هم قرار گرفتن ملکولها براساس هر الگوی قابل تصور، منجر به پیدایش حیات نمی‌شود و عامل حیات ماهیت غیرشیمیایی دارد. همچنین عناصر شیمیایی بدن جانداران به تنهایی نمی‌توانند کارکردهای حیاتی بدن را پدیدآورند و میان آنها هماهنگی ایجاد کنند. عامل حیات هدفمند است و مسئول حفظ و ادامه قانونمندی واکنشهای زیستی و روانی جانداران بوده موجب بروز جنبه‌های مشترک بین موجودات زنده می‌گردد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1655-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1655-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Asadollahi, Ghorbanali and Moosavi, Ghafour and Yadkarfar, Ghasem and Yaghobi, Mohamm}, title = {Attitude of Students in Respect to Self, parents and Education}, abstract ={Using a semantic differential scale 280 third grade highschool students (male and female) were asked to express their attitudes towards themselves, parents, teachers, and their education. Finding indicate possitive correlation between students attitude towards themselves and their education as well as between their attitude towards themselves and their parents.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {63-67}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بررسی میزان همبستگی نگرش نسبت به خود در دانش آموزان دبیرستانی با نگرش آنها نسبت به والدین، آموزگاران و تحصیل (اصفهان، 72-1371)}, abstract_fa ={با استفاده از یک مقیاس افتراق معنایی، نگرش 280 تن از دانش آموزان سال سوم تجربی (دختر و پسر) شهر اصفهان نسبت به خود پدر و مادر و آ«وزگاران در 15 محور، و نسبت به تحصیل در 4 محور مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش با استفاده از مدل رگرسیون خطی چندگانه و ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین نگرش دانش آموزان نسبت به خودبا نگرش انها نسبت به تحصیل همبستگی مثبت وجوددارد. همچنین بین نگرش دانش آموزان نسبت به خود با نگرش آنها نسبت به والدین و آموزگاران همبستگی مثبت وجودداشته است.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1656-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1656-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Pezeshki, Zahra and Bolhari, Jaffar}, title = {Attitude Toward Mental Illness in Two Rural Districts}, abstract ={The attitude of 13% of two rural districts population in the north of Tehran towards mental illness was examined through a questionnaire devised for this study Findings indicate that the variables of education and socio – economic class were inversely correlated with an attitude of pessimism toward mental patients. Furthermore, the variable of age was positively correlated with pessimism. On the whole 67.8% has an optimistic attitude toward the behaviors of mental patients.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {68-75}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بررسی نگرش اهالی چند روستای شمال شهر تهران در زمینه بیماری روانی}, abstract_fa ={در این بررسی نگرش 13% از افراد 15 سال به بالای چندروستای شمال شهر تهران (151 مردو 149 زن) واقع در دو منطقه رودبار قصران و گلندوک، در زمینه بیماریهای روانی در سال 1370 سنجیده شد. این پژوهش از نوع پژوهشهای تحلیلی – توصیفی بوده وجهت بررسی روابط موجود بین متغیرهایی چون سن، جنس، سطح تحصیلات، شغل و نگرش آنان نسبت به بیماریهای روانی از آزمونهای آماری توصیفی و X2 استفاده گردید. بطورکلی نتایج این بررسی نشان داد که ازمودنیها، یک مفهوم منفی و کلیشه‌ای درمورد بیماری روانی نداشتند، زیرا در مجموع 8/67 درصد از آنها دارای نگرش مثبت بودند. افراد با تحصیلات بالاتر و افراد جوانتر و شاغلین در رده‌های بالاتر، نگرش مثبت تری داشتند. در موردحفظ روابط اجتماعی با بیمار روانی در محیط کار و نگهداری بیماردرمنزل نگرش منفی بیشتری مشاهده نشد؛ اما در مواردی چون دوست شدن و به ویژه هم اتاق شدن با بیمار روانی، چندان تمایلی اظهار نگردید. در مجموع بین تمایل به حفظ رابطه اجتماعی و متغیرهای مورد بررسی، رابطه معنی داری وجودنداشت.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1657-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1657-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Malakooti, Kazem and Bakhshani, Noormohammad and Zohravi, Tahereh}, title = {Studying Occupational Stressors Among Hospital Employees of Zahedan University of Medical Sciences}, abstract ={Health and wellbeing has always been an important concept of relevance for concerned health specialists and workers. The present study envisages to look at the nature of occupational stressors and mental health problems in a group of hospital employees at the Zahedan University of Medical Sciences. The study was carried out on 130 employees chosen from various hospitals in Zahedan. Results reveal that there is a significant relationship between occupational stress, depression and anxiety. No sex differences were observed with regard to psychological problems and level of stress. Furthermore, the level of stress, depresion , as well as anxiety, is higher in the medical staff than the office staff. On the whole, the most stressful factors were: fear of failure at the job, inadequate understanding of employee problems by the management, and low opinion of the assigned job by the employees.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {76-86}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بررسی ارتباط استرسهای شغلی واختلالات افسردگی و اضطراب در کارکنان بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی}, abstract_fa ={بهداشت از دیدگاه دست اندرکاران و متخصصین بهداشتی – درمانی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و گستره آن با ادغام بهداشت روانی در مراقبتهای بهداشتی اولیه افزایش یافته است. پژوهشهای انجام شده در اینز مینه و به ویژه در قلمرو بهداشت روانی در کشور ما بسیار ناچیز است. باتوجه به اهمیت موضوع، در این پژوهش استرسهای شغلی و مشکلات روانی در 130 تن از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (78 زن و 52 مرد) که خودمسئولیت بهداشتی –درمانی بمیاران را برعهده دارند، موردبررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که ارتباط میزان استرس شغلی با افسردگی و اضطراب معنی دار است، ولی در بین مشکلات روانی و میزان استرس از نظر جنسیت تفاوتی مشاهده نگردید. همچنین میزان استرس، افسردگی و اضطراب گروه کارکنان درمانی بالاتر از کارکنان اداری وبده است. به طور کلی بیشترین عوامل استرس زا، ترس از اشتباه در کار، عدم درک مشکلات شغلی کارکنان توسط رئیس و احساس حقارت نسبت به شغل محول شده، گزارش گردیده است.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1658-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1658-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {MojtahedSaleh, Monir}, title = {Estimating The Conners Rating Scale Validity in ADHD School Boys}, abstract ={The aim of this study is to investigate the effectiveness of Conners Rating Scale in assessing attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in primary school bos in different demographic areas of Tehran city. The study consisted of an experimental group (n=36) comprising of subjects satisfying DSM-III-R criteria for ADHA. These subjects were drawn from different psychiatric clinics. The normal control group (n=36) was matched on the relevant control variables with the experimental group. Results indicate that the Conners Rating Scale is a valid measure for discriminating ADHD from normals.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {87-92}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بررسی میزان اختلال کاهش توجه در دانش آموزان پسر دبستانهای شهر تهران براساس مقیاس کنرز}, abstract_fa ={این پژوهش به منظور بررسی میزان روایی مقیاس اندازه یگری کیت کنرز در زمینه ارزیابی اختلال کاهش توجه همراه با بیش فعالی در کودکان سالهای دوم تا سوم دبستانهای پسرانه شهر تهران (12-7 سال) انجام گردیده است. آزمودنیها (72=N) بطور تصادفی از میان کودکان عادی دبستانها و کودکان استثنایی مراکز روانپزشکی نواحی مختلف تهران برگزیده شدند. برای 36 پسر دبستانی گروه آزمایشی از نظر بالینی براساس معیار DSM III-R ، تشخیص اختلال کاهش توجه مطرح شده بود. گروه گواه (36=n) ازمیان 72 نفر که بیشترین شرایط هماهنگ باگروه کنترل را داشتند انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش شامل مشاهده رفتار، مصاحبه و پرسشنامه مربوط به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بود. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون t مستقل و ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که مقیاس اندازه‌گیری کنرز می‌تواند اختلال کاهش توجه کودکان پسر دبستانی شهر تهران را اندازه‌گیری نماید.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1659-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1659-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Shadlooe, Flor}, title = {Translate}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {93-94}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {همراه کردن شناخت درمانی و دارودرمانی نگرشی نو در درمان نگهدارنده افسردگی}, abstract_fa ={اغلب روانپزشکان روشهای درمانی بیولوژیک مانند درمان با داروهای ضد افسردگی را همراه با روشهای درمانی روانشناختی همچون روان درمانی برای بیماران مبتلا به افسردگی تجویز می‌کنند. در این مقاله، الگویی از همراه کردن داروهای ضدافسردگی، با شناخت درمانی بک که نوعی روان درمانی کارامد در افسردگی حاد به شمار می‌آید، معرفی شده است. براساس این الگوی درمانی، بیمار پس از یک دوره درمان دارویی موفق، یک دوره شناخت درمانی را تجربه می‌کند. مقایسه این شیوه درمانی با دیگر رویکردهای درمانی در اینزمینه به پژوهشگران توصیه گردیده است. این بررسی توانایی این روش رادر پیشگیری از عود مجدد افسردگی و تاثیرات مثبت آن بر دیگر جنبه‌های زندگی بیماران افسرده که پس از دارودرمانی بهبودی نسبی یافته‌اند، نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1660-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1660-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Shirazi, Mohammad ali}, title = {Thought and Behaviour from Ibn Khaldoon Point of View}, abstract ={Ibn Khaldoon, the sidtinguished Islamic scholar and philosopher, considers human beings as basically ignorant, However, he notes that, the can overcome this ignorance b y means of thought and contemplation. According to him one of the distinguishiong characteristics between human beings and animals is the capacity to think. In this respect he considres 3 leves of thought, namely, discriminative, empirical and theoretical. He believes that reasonable and adaptive behavior arises from thought and contemplation as captured in the saying that "activity begins when thought ends". He claims that thought and behaviour can be learnt and acquired and states that this capacity is a profound manifestation that Ibn-Khaldoon's views in respect to thought and behaviour are inspired by the great Koranic verses.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {4-8}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {اندیشه و رفتار از دیدگاه ابن خلدون}, abstract_fa ={ابن خلدون، متفکر و فیلسوف اسلامی، بشر را جاهل، و بوسیله اندیشه عالم می‌داند و افتراق بین انسان و حیوان را در اندیشیدن می‌داند. سه مرتبه برای اندیشه قائل است: اندیشه تمیزی، اندیشه تجربی، اندیشه نظری، و رفتار معقول و منسجم انسان را ناشی از اندیشه می‌داند (آغاز کار پایان اندیشه است) رفتار و اندیشه آموختنی و ناشی از قوه لایزال الهی است. دیدگاههای ابن خلدون در اندیشه و رفتار، ناشی از آیات کریمه قرآن است.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1637-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1637-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Barahani, Mohammad naghi}, title = {General Intelligence or Speed of Information Processing?}, abstract ={At the beginning of the present century, problems such as education of mentally retarded children, classification and placement of job applicants in industrial and military organizations, and students selection, gave impetus to the development of intelligence tests and the formulation of theories of intelligence. For many years factorial theories of intelligence dominated the field, but piaget's work, and later the rise of cognitive psychology, shifted the interest in the direction of cognitive lements and interpretation of intelligence. Information processing theories brought further emphasis in the same direction. In recent yeats, speed of processing has emerged as an important element in intellectual performance, and many cognitive factors have been studied from this perspective in relation to intelligence. The present paper presents an onverview of such developments in the area of general intelligence.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {9-18}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {هوش عمومی یا سرعت پردازش اطلاعات؟}, abstract_fa ={در آغاز قرن حاضر مسائل عملی آموزش و پرورش نظیر شناسایی کودکان کم توان و طبقه بندی افراد از نظر توانایی تحصیلی و شغلی موجب شد که مفهوم هوش یا استعداد و نحوه ارزیابی آن مورد توجه روانشناسان قرار گیرد. حاصل این تلاشهای اولیه پیدایش آزمونهای انفرادی و گروهی هوش بود. هر چند بعدها با پیشرفت روانسنجی و کاربرد روشهای آماری در آزمون سازی جنبه‌هاینظری هوش مطرح گردید. اما رشدنظری مفهوم هوش تنها در پرتو گسترش روانشناسی شناختی، نظریه پردازش اطلاعات، کندوکاو در ساختهای مغزی شناختمیسر گردید. در نوشته حاضر،‌ برخی یافته‌های نوین در این زمینه وارسی شده است.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1638-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1638-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Ashaeri, Hassan and Dowlatabadi, Shiv}, title = {Introduction to Informational Neurosis}, abstract ={Investigations concerning the higher level activities of the cerebellar cortex in regard to psychoneurosis have revealed quite different point of views as compared to early pioneers in this field such as Freud. Systematic approach to informational processing as one of the higher level functions of cerebellar cortex plays an influencial part of the genesis of psychoneurosis. There are some similarities between information processing of the cortex and of those organizations that make their every day activities monitored by computers. Any disturbance in information processing of computer creates an overall problem in the shole system and the same is true in respect to human behavior. Among other determinant factors affecting cortical function in this respect are : various types of personalities, the nature of CNS physiology and neural messager which can in turn bring about some psychopathology such as, neurosis. This knowledge is highly important in the prevention and treatment measures of psychoneurotic disturbances}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {19-25}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {مقدمه‌ای بر روان نژندی (نوروز) اطلاعات}, abstract_fa ={بررسی فعالیت‌های عالی قشر مغز در ارتباط با روان نژندی، دیدگاه کاملاً متفاوتی را نسبت به دیدگاههای پیشگامان روان شناسی تحلیلی از جمله فروید مطرح می‌کند. در رویکرد سیستمی، پردازش اطلاعات به عنوان یکی از فعالیتهای عالی قشر مغز در بروز روان نژندی (نوروز) نقش عمده‌ای را به عهده دارد. در شیوه پردازش اطلاعات در قشر مغز از یک سو و موسساتی که به کمک کامپیوتر فعالیتهای روزمره خود را تنظیم می‌کنند، شباهتهایی را می‌توان جستجو کرد. همچنان که پیامد اختلال در شیوه پردازش اطلاعات در کامپیوتر، اختلال در فعالیت دستگاههای یک سیستم است، اختلال در شیوه پردازش اطلاعات در مغز، جنبه‌هایی از اختلال رفتار را به دنبال دارد. عوامل گوناگون دیگری، از جمله تیپ‌های شخصیتی ، وضعیت فیزیولوژیک اعصاب مرکزی و پیام رسانهای عصبی در پردازش اطلاعات و بروز اختلالاتی چون روان نژندی موثر تشخیص داده شده است. شناخت این الگو می‌تواند در پیشگیری و درمان روان نژندی مفید واقع شود.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1639-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1639-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Mohit, Ahm}, title = {Some Considerations Concerining Human Development}, abstract ={This article deals with human development as a biosociopsychological phenomena with an emphasis on the theoretical outlooks of outstanding phenomenologists such as Freud, Erikson and Piagent. First, life cycles, and then the interaction of human sensory systems with the external stimuli, and the information processing system involved are discussed, with a special emphasis on the relation between speech and information processing. Speech as a medium for acquistion of information differentiates higher levels of biological organisms from the lower ones, makes possible the cognitive exchanges between human beings and creats new structural relations.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {26-31}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {ملاحظاتی در زمینه مسئله رشد روانی}, abstract_fa ={در این نوشتار کوشش بر آن بوده است تا با تاکید بر نظریات پدیده شناسان از جمله فروید، اریکسن و پیاژه، رشد در انسان، به عنوان یک پدیده روانی – اجتماعی – زیستی مورد بررسی قرار گیرد. در این ارتباط نخست به بررسی سطوح مختلف حیات پرداخته شده، سپس روند تعامل دستگاههای گیرنده بدن آدمی در برابر محرکهای بیرونی و شیوه پردازش اطلاعات وارده به سیستم مطرح شده است. نقش سخن گفتن در انسان و تاثیر آن بر شیوه پردازش اطلاعات از دیگر موضوعات مورد بحث این نوشتار است. سخن گفتن در انسان به عنوان یک منبع کسب اطلاعات و جنبه متمایز کننده سطح عالی حیات از سطوح حیاتی پست‌تر، سبب مبادله تجارب شناختی انسانها با یکدیگر گردیده و پیوندهای جدید ساختاری را شکل می‌دهد. در پایان معانی شماری از واژه‌های مبهم این بحث نقل گردیده است.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1640-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1640-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Bagheriyazdi, Abbas and Bolhari, Jaffar and Shahmohammad, Davoo}, title = {An Epidemiological Study of Psychological Disorders on a Rural Area (Meibod, Yazd) in Iran}, abstract ={This paper reports the results of an epidemiological study of psychological disorders among the rural population of Meibod, in the province of Yazd, with an age range above 15 (N=400). The main instrument was SCL-90-R. A score of 0.4 indicating GSI level and reported in a previous research was chosen as a cut off point. Subjects scoring above this point and an equal random number scoring below that point, were eveluated by two psychiatrists. The results showed that 12.5% of sample suffered from some psychological disorders: affective disorders 5.75% anxiety disorders 5.5%, Somatoform disorders and organic states, each with a rate of 0.50%, and schizophernia with a rate 0.2%. Prevalence was higher for women, individuals with lower education, married, unemployed, house wives, and for those within the age range of 25-44. High reliability and validity was found for the SCL-90-R as an epidemiological instrument.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {32-41}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بررسی همه‌گیرشناسی اختلالات روانی در مناطق روستایی میبد یزد}, abstract_fa ={در این تحقیق، میزان شیوع اختلالات روانی در جمعیت بالای 15 سال در مناطق روستایی میبد یزد (400=N) به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای و با استفاده از آزمون SCL-90-R و مصاحبه بالینی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که 5/12 درصد از افراد مورد بررسی دچار انواع اختلالات روانی بوده‌اند. میزان شیوع اختلالات خلقی 75/5 درصد، اختلالات اضطرابی 5/5 درصد، اختلالات شبه جسمی و عضوی مغز هر کدام 5/0 درصد و اسکیزوفرنیا 25/0 درصد بود. در میان اختلالات خلقی، افسرده خویی با 25/5 درصد و در میان اختلالات اضطرابی، اختلال اضطراب منتشر، 75/4 درصد، شیوع بیشتری داشته‌اند.همچنین شیوع اختلالات روانی به طور معنی دار، در زنان بیش از مردان و در افراد بیسواد و کم سواد بیش از افراد باسواد بود. در گروه سنی 44-25 ساله، افراد متأهل، زنان خانه‌دار، مردان بیکار و خانواده‌های پرجمعیت اختلالات روانی شیوع بیشتری داشته است. برای بررسی پایایی آزمونSCL-90-R از روش بازآزمایی با فاصله زمانی یک هفته استافده شد. بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون، ضریب همبستگی پیرسون 97/0 محاسبه شد. بررسی اعتبار تشخیصی این آزمون، که نشان دهنده بالا بودن کارایی وحساسیت آن بوده،‌نشانگر آن است که این آزمون می‌تواند به عنوان یک وسیله سرند در مطالعات همه گیرشناسی با موفقیت بکار برده شود.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1641-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1641-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Bolhari, Jafar}, title = {National Mental Health Programme for Military Personnel with Psychiatric Disturbances}, abstract ={To offer proper services for military personnel with psychiatric disturbances, calls for the application of known fundamental principles of socio-military psychiatry. In this respect, military and public mobilization, active participation of vast majority of people concerning sacred defense and by its very nature, the social vulnerability necessiate a harmonious multidimensional programming centered on civil and military psychiatric planning which should be supported and approved by National Mental Health Programme. This article outlines a programme to provide suitable services to the wounded and disabled of war with potimum efficacy and minimum expenditure.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {42-46}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {برنامه کشوری بهداشت روانی و مجروحین روانپزشکی جنگی}, abstract_fa ={در ارائه خدمت به مجروحین روانپزشکی لازم است از اصول شناخته شده در روانپزشکی نظامی و روانپزشکی اجتماعی تبعیت شود. بسیج نظامی و عمومی در جامعه، مشارکت قشر وسیعی از مردم در امور دفاع مقدس و در پی آن طبعاً آسیب دیدگی عمومی جامعه از عوارض روانی جنگ، ضرورت یک برنامه کشوری در زمینه روانپزشکی نظامی هماهنگ و حمایت شده به وسیله طرح بهداشت روانی را تائید می‌نماید. برنامه کشوری بهداشت روانی که دارای همه مشخصات و اصول روانپزشکی اجتماعی، بهداشت روانی و روانپزشکی نظامی است به خوبی می‌تواند در راه ایجاد یک تشکیلات نوین روانپزشکی جهت ارائه خدمت به مجروحین روانپزشکی جنگی کمک لازم را بنماید. این مقاله مشخصات برنامه‌ای را معرفی می‌نماید که قادر است با حداقل هزینه، حداکثر خدمت را به این معلولین (جانبازان) و مجروحین ارائه دهد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1642-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1642-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Toozandehjani, Hassan and Abdollahian, Ebrahim}, title = {Comparative Efficacy of Different Procedured in Reduction of Generalized Anxiety Disorders}, abstract ={This research is based upon bio-psychological model in the assessment of the relative efficacy of different treatment procedures, namely behavioral models of tretment, drug treatment and a combination of these two for generalized anxiety disorders (GAD). In order to test the relative efficacy of each treatment the research study consisted of four groups: group I received training to control their anxiety by self- management techniques group II received only medication group III received a combination of the preceding two techniques group IV was treated as placebo group. Each group consisted of 5 subjects with an age range of 18-40 years. Tests pertaining to anxiety and depression, in addition to others, were given to the 20 subjects pre and post treatment. Results indicated that self control and pharmaceutical interventions were both effective in the reduction of anxiety level but not depression, combined treatment was more efficacious than self-control or drug therapy in the reduction of anxiety but has no significant effect on level of depression. Social adjustment increased in all three groups (namely, groups I, II, and III) with no significant differences noted among them. It is concluded that a combined method of intervention is more superior in the treatment of GAD than any one intervention alone.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {47-57}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {مقایسه کارایی آموزش کنترل اضطراب، دارو درمانی و ترکیب این دو روش در درمان مبتلایان به اختلال اضطراب منتشر}, abstract_fa ={این پژوهش بر مبنای نظریه‌های رفتاری و زیست شیمیایی درمان اختلالهای روانی و به منظور بررسی کارامدی نسبی رفتار درمانی، دارو درمانی وترکیب آنها در درمان اختلال اضطراب منتشر، اجرا شده است. فرضیه‌های پژوهشی آن بود که آموزش کنتر لاضطراب در مقایسه با عدم درمان منجر به کاهش سطح افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به اختلال اضطراب منتشرمی‌شود، دارو درمانی در مقایسه با عدم درمان منجر به کاهش سطح افسردگی و اضطراب می‌شود و ترکیب این دو روش در مقایسه با هریک از روشها به تنهایی کاهش بیشتری در سطح افسردگی و اضطراب بیماران ایجاد می‌کند. آزمودنیها را بیست بیمار زن ومرد، 18 تا 40 ساله مبتلا به اختلال اضطراب منتشر از مراجعین به مطبهای خصوصی، درمانگاهها وبیمارستانهای شهر مشهد انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه یاد شده گمارده شدند: گروه اول درمان آموزش کنترل اضطراب، گروه دوم دارو درمانی،‌گروه سوم ترکیب این دو روش و گروه چهارم دارونما را دریافت می‌کردند.نتایج نشانگر آن بود که آموزش کنترل اضطراب و دارودرمانی در کاهش سطح اضطراب بیماران موثر بوده و از شدت آن کاسته‌اند، اما هیچ یک از این دو روش در کاهش سطح افسردگی آنها موثر واقع نشده‌اند درمان ترکیبی نسبت به هریک از روشهای درمانی به تنهایی در کاهش سطح اضطراب موفقتر بوده، اما در کاهش سطح افسردگی تاثیری نداشته است. همچنین سه روش فوق در افزایش سطح سازگاری اجتماعی بیماران موفق بوده‌اند، ولی تفاوتی با هم نداشته‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این دو روش اثر تجمعی دارند.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1643-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1643-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} } @article{ author = {Arami, Mohammad ali}, title = {Systematic Approach to Treatment of Refractory Depression}, abstract ={Treatment of refractory depression should be programmed consistent with a comprehensive assessment of diagnosis involving subgroups of depression, psychiatric disorders and concomitant medical disturbances. In this regard, admission and treatment should be compatible with the content of the case history precisely taken. In this conjunction some reasonable treatment could be suggested to the patient and his family. Within the context of an active cooperation amon g psychiatrist, patient and family we delineate a holistic care package to provide maximum admission and promising prognosis.}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {58-68}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {برخورد سیستماتیک با افسردگی مقاوم به درمان}, abstract_fa ={درمان افسردگی مقاوم به درمان، می‌تواند با ارزیابی جامعی از تشخیص، (زیرگروههای افسردگی و اختلالات روانپزشکی و طبی همراه)، پذیرش، درمان و تطابق با آن و تاریخچه درمانی بیمار برنامه ریزی شود، همچنین می‌توان برخی از درمانهای متناسب و قابل قبول را برای بیمار و خانواده‌اش پیشنهاد کرد. پس از آن با تشریک مساعی پزشک، بیمار و خانواده‌اش می‌توان یک طرح درمانی جهت به حداکثر رساندن پذیرش و با پیش آگهی امیدوارکننده پی ریزی کرد.}, keywords_fa = {}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1644-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1644-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {1994} }