@article{ author = {Ahmadkhaniha, H.R. and Gharaipoor, M. and Panaghi, L.}, title = {The Effectiveness of Contingency Management and Cognitive-behavioral Therapy on Opiate Dependence}, abstract ={ AbstractIntroduction: In this study, the effectiveness of contingency management and cognitive-be-havioral therapy on the treatment of patients with opiate dependence receiving naltrexone main-tenance treatment, was evaluated. Method: Patients with opiate dependence between ages 20 to 49 who were receiving naltrexone maintenance treatment (n=90) were randomly assigned for 16 weeks to one of three conditions: naltrexone alone, naltrexone with contingency management, and naltrexone with cognitive be-havioral therapy. Patients were evaluated with Addiction severity Index before the beginning of treatment interventions. The three groups were again evaluated after the interventions, using the same checklist. The results were analyzed using Repeated Measures Analysis of Variance (ANOVA), one-way analysis of variance, and Tukey follow-up test. Results: Significant differences were found among the three groups with regard to Addiction Se- verity Index scores, attrition and compliance. The resultant significant statistical differences in- dicate the effectiveness of contingency management and cognitive-behavioral therapy approaches in treatment of opiate dependence.   Conclusion: Contingency management has an early effect on lowering drug abuse, but its effects are reduced after treatment. The effects of cognitive-behavioral therapy remain until months after the cessation of treatment.}, Keywords = {Key words: opioid dependency, naltrexone, contingency management, cognitive-behavioral therapy}, volume = {12}, Number = {1}, pages = {3-8}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {اثربخشی مدیریت وابستگی و درمان شناختی- رفتاری در وابستگی به مواد افیونی}, abstract_fa ={چکیده مقدمه: در این پژوهش اثربخشی مدیریت وابستگی و درمان شناختی- رفتاری در درمان بیماران وابسته به مواد افیونی که تحت درمان نگهدارنده با نالترکسون بودند، ارزیابی شد.روش: 90 بیمار وابسته به مواد افیونی 20 تا 49 ساله مراجعه‌کننده به مرکز روانپزشکی ایران که سم زدایی شده بودند و داروی نالترکسون را به‌عنوان درمان نگهدارنده دریافت می‌کردند به‌تصادف و به مدت 16 هفته در یکی از  سه گروه درمانی نالترکسون به‌تنهایی، نالترکسون با مدیریت وابستگی و نالترکسون با درمان شناختی- رفتاری قرار گرفتند. پیش از شروع مداخله‌های درمانی، آزمودنی‌ها با چک‌لیست شدت اعتیاد ارزیابی شدند. در پایان مداخله، هر سه گروه بار دیگر با چک‌لیست شدت اعتیاد مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های به‌دست آمده با روش‌های آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر، تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند.یافته‌ها: مقایسه سه گروه از نظر سطح ریزش، میزان همکاری و نمرات چک‌لیست شدت اعتیاد نشان‌دهنده تفاوت معنی دار بین سه گروه بود. تغییرات معنی‌دار آماری به وجود آمده نشان دهنده اثربخشی مدیریت وابستگی و درمان شناختی- رفتاری در افزایش همکاری، کاهش ریزش و کاهش نمرات چک‌لیست شدت اعتیاد بود.نتیجه‌گیری: برنامه مدیریت وابستگی به‌سرعت مصرف مواد را کاهش می‌دهد اما اثرات آن بعد از درمان کاهش پیدا می‌کند. تأثیر درمان شناختی- رفتاری در کاهش  مصرف مواد تا ماه‌ها پس  از پایان درمان ادامه می‌یابد. }, keywords_fa = {کلیدواژه: وابستگی به مواد افیونی، نالترکسون، مدیریت وابستگی، درمان شناختی- رفتاری }, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-29-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-29-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} } @article{ author = {Mehrabi, F. and Dadfar, M. and Chimeh, N.}, title = {The Effectiveness of Cognitive-behavioral Techniques in the Treatment of Erectile Dysfunction / Performance Anxiety Type}, abstract ={}, Keywords = {Key words: cognitive-behavioral therapy, erectile dysfunction, performance anxiety, psycho- sexual disorder}, volume = {12}, Number = {1}, pages = {9-15}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {اثربخشی روش‌های شناختی- رفتاری در درمان اختلال نعوظی نوع اضطراب عملکردی}, abstract_fa ={چکیدهمقدمه: در این پژوهش اثربخشی روش‌های شناختی- رفتاری در درمان مردان مبتلا به اختلال نعوظی نوع اضطراب عملکردی مورد بررسی قرار گرفت. روش: در یک طرح آزمایشی تک موردی و طرح خط پایه چندگانه، پنج آزمودنی مرد به مدت 3-2 ماه در طول 9 تا 11 جلسه به همراه همسرانشان شرکت داده شدند. آزمودنی‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از تعیین خطوط پایه در متغیرهای وابسته، به ترتیب وارد مرحله درمان شدند. شاخص بهبودی در هر یک از متغیرها، سیر نزولی منحنی در مرحله درمان نسبت به خط پایه در نظر گرفته شد. این شاخص‏ها توسط ابزارهای مصاحبه بالینی، مقیاس خودسنجی اضطراب (SUD) برای سنجش میزان اضطراب جنسی، برگه روزنگار برای ثبت زمان نعوظ، پرسش‌نامه باورهای غیرمنطقی و مقیاس درجه‌بندی انگیزه همسران مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته‏ها: روش‌های شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب جنسی، کاهش شناخت‌های ناسازگارانه و افزایش زمان نعوظ مؤثر بود.نتیجه‌گیری: روش‌های شناختی- رفتاری در درمان اختلال نعوظی نوع اضطراب عملکردی کارآیی دارند. }, keywords_fa = {کلیدواژه: درمان شناختی- رفتاری، اختلال نعوظی، اضطراب عملکردی، اختلال روانی جنسی}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-30-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-30-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} } @article{ author = {Hamidia, A. and Ghadiri, M. and AfkhamEbrahimi, A.}, title = {Comparison of Memory Impairment Due to Electroconvulsive Therapy in Depressed Patients Receiving Liothyronine and Vitamin B12}, abstract ={}, Keywords = {Key words: electroconvulsive therapy (ECT), liothyronine, memory impairment, depression}, volume = {12}, Number = {1}, pages = {16-20}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {مقایسه‎ اختلال حافظه پس از الکتروشوک در بین بیماران افسرده دریافت‎کننده لیوتیرونین و ویتامین B12}, abstract_fa ={چکیدهمقدمه: هدف این پژوهش بررسی اثر لیوتیرونین در کاهش اختلال حافظه بیمارانی که الکتروشوک می‎گیرند بود.روش‌: در یک آزمون بالینی دو سو کور، 40 نفر از بیماران زن 50-20 ساله مراجعه کننده به بیمارستان ایران که بر پایه تشخیص روانپزشک به‌علت افسردگی کاندید دریافت الکتروشوک بودند، به‌تصادف در دو گروه آزمون و گواه قرار گرفتند و پس از انجام آزمون حافظه، برای گروه آزمون لیوتیرونین و برای گروه گواه ویتامین B12 تجویز شد. پس از گرفتن 6 جلسه الکتروشوک به‌صورت سه بار در هفته، دوباره آزمون ها اجرا و مقایسه انجام شد. داده‎ها به کمک آزمون t تحلیل گردید. یافته‌ها: تفاوت حافظه گروه گواه در مرحله پیش از اجرای الکترو شوک و پس از آن معنی‎دار، ولی این تفاوت در مورد گروه لیوتیرونین غیرمعنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: در بیماران افسردۀ کاندید الکتروشوک می‎توان با تجویز لیوتیرونین میزان اختلال حافظه را کاهش داد. }, keywords_fa = {کلیدواژه: الکتروشوک، لیوتیرونین، اختلال حافظه، افسردگی}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-31-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-31-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} } @article{ author = {Assadi, S. M. and Zokaei, N. and Kaviani, H. and Mohammadi, M. R. and Gohari, M.R.}, title = {The Relationship between Socio-cultural Context, Parenting Style, Adolescents’ Learning Style, and Scholastic Achievement}, abstract ={AbstractIntroduction: Regarding the effects of socio-economic factors on child upbringing, and the role of rearing methods on thought, behavior, and academic and social achievements, this study aimed to examine the influence of socio-cultural context on parenting style, academic achievement, and learning style in the city of Tehran. Method: In a descriptive cross-sectional study, 240 eighth grade students (120 males, 120 females) from the southern, central, and northern parts of Tehran were selected using cluster multistage sampling. To assess the socio-cultural background, four demographic factors including place of residence, number of children, parents’ place of birth, and parents’ education were employed. The Parental Authority Questionnaire was used to assess rearing method. Also, learning style was assessed with Kolb’s Learning Style Inventory. Academic achievement was assessed using the grade average of final exams. Results were analyzed using statistical analysis of variance, Scheffe post hoc test, multifactor regression, and Pearson correlation test.Results: The authoritative parenting style was more prevalent in city southern parts. There was positive and significant correlation between authoritative parenting style and higher academic grades. ANOVA showed that the authoritative parenting cultivate theorist learning style. Conclusion: In families residing in Tehran, socio-cultural background is related to child rearing method. Families residing in the southern parts of the city use more authoritarian approaches. Child rearing method is also correlated with learning method and academic achievement of child- ren. Authoritative parenting appeared to cultivate “theorist” learning style and promote better aca- demic achievement.}, Keywords = {Key words: social-cultural backgrounds, parenting style, academic achievement, learning style}, volume = {12}, Number = {1}, pages = {21-28}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {رابطه پس‌زمینه اجتماعی- فرهنگی با شیوه تربیتی والدین، موفقیت تحصیلی و سبک یادگیری فرزندان}, abstract_fa ={چکیدهمقدمه: نظر به تأثیر متغیرهای اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی بر شیوه تربیت فرزندان و نقش شیوه‌های تربیتی در اندیشه، رفتار و میزان کارآمدی تحصیلی و اجتماعی آنان، بررسی حاضر با هدف ارزیابی و آزمون موارد یاد شده در خانواده‌های تهرانی انجام شده است.روش: در یک بررسی توصیفی- مقطعی، 240 دانش‌آموز سال سوم راهنمایی (120 پسر و 120 دختر) از سه منطقه شهری تهران (مناطق 3، 11 و 19) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای ارزیابی پس‌زمینه اجتماعی- فرهنگی، چهار متغیر جمعیت‌شناختی به شرح زیر به کار برده شد: محل سکونت خانوار، شمار  فرزندان، محل تولد والدین و میزان تحصیلات والدین. برای ارزیابی شیوه تربیتی از پرسش‌نامه اقتدار تربیتی بهره گرفته شد. سبک یادگیری نیز با پرسش‌نامه سبک یادگیری کولب سنجیده شد. موفقیت تحصیلی با معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان ارزیابی گردید. داده ها به کمک روش آماری تحلیل واریانس، روش تعقیبی شفه، رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل گردیدند.یافته‌ها: شیوه تربیتِ مستبدانه در جنوب شهر شایع‌تر بود. بین شیوه تربیتِ مقتدرانه و نمره‌های  بالاتر تحصیلی همبستگی مثبت و معنی‌دار دیده شد. آنالیز واریانس نشان داد که شیوه مقتدرانه بیشتر با سبک یادگیری نظریه‌پرداز  همراه است.نتیجه‌گیری: در خانواده‌های تهرانی، پس‌زمینه اجتماعی- فرهنگی با شیوه تربیت فرزند رابطه دارد و خانواده‌های مناطق جنوب شهر بیشتر از رویکرد مستبدانه استفاده می‌کنند. شیوه تربیت فرزند نیز به نوبه خود با سبک یادگیری و موفقیت تحصیلی فرزندان رابطه داشته و رویکرد مقتدرانه با سبک یادگیری نظریه‌پرداز و موفقیت تحصیلی بیشتر همراه است.<div language="JavaScript" class="msocomtxt" id="_com_1" onmouseover="function anonymous() { function anonymous() { msoCommentShow('_anchor_1','_com_1') } }" onmouseout="function anonymous() { function anonymous() { msoCommentHide('_com_1') } }"> }, keywords_fa = {کلیدواژه: پس‌‌زمینه اجتماعی- فرهنگی، شیوه‌های تربیت فرزند، موفقیت تحصیلی، سبک یادگیری}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-32-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-32-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} } @article{ author = {Rahimnia, M. and Rasulian, M.}, title = {Comparison of Coping Mechanisms of Adolescents Inhabiting “Tehran Correction and Rehabilitation Center” and High School Students}, abstract ={}, Keywords = {Key words: coping, confrontation, delinquency, conduct disorder, adolescence, antisocial behavior }, volume = {12}, Number = {1}, pages = {29-35}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {مقایسه مکانیسم‎های سازگاری نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران و نوجوانان دبیرستانی}, abstract_fa ={چکیدهمقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه مکانیسم‎های سازگاری نوجوانان 15 تا 17 ساله کانون اصلاح و تربیت تهران با دانش‎آموزان (15 تا 17 ساله) منطقه شش تهران انجام شد.روش: در یک بررسی توصیفی – مقطعی، همه 105 نوجوان کانون (81 پسر و 24 دختر) و 372 نوجوان از مدارس منطقه شش تهران (181 پسر و 191 دختر)، که به روش نمونه‎گیری خوشه‎ای- تصادفی انتخاب شده بودند،‌ پرسش‌نامه مقیاس سازگاری نوجوانان را پر کردند. این ابزار 18 راهبرد و 3 سبک سازگاری را نشان می‎دهد. تحلیل داده ها به‌کمک آزمون‌های ANOVA  و t  انجام شد. یافته‎ها: پسران و دختران غیربزهکار از سبک سازگاری کارآمد بیشتر از سبک ارجاع به دیگران و از سبک اخیر بیشتر از سبک سازگاری ناکارآمد استفاده کردند. پسران بزهکار دو سبک سازگاری کارآمد و ارجاع به دیگران را بدون تفاوت معنی دار با هم و هر یک از این دو سبک را بیشتر از سبک سازگاری ناکارآمد به‌‌کار گرفتند. دختران بزهکار هر سه سبک سازگاری را بدون تفاوت معنی‌دار با هم به کار بردند. پسران بزهکار از هر سه سبک سازگاری بیشتر از پسران غیربزهکار بهره گرفتند. دختران بزهکار از سبک سازگاری کارآمد کمتر، از سبک سازگاری ناکارآمد بیشتر و از سبک سازگاری ارجاع به دیگران، بدون تفاوت معنی دار با دختران مدارس بهره گرفتند. نتیجه‌گیری: سبک‎های سازگاری پسران بزهکار، در همه زمینه‎ها گسترده‌تر از دختران است و توانایی بالاتری  در به‌‌کارگیری منابع بیرونی دارند. دختران بزهکار الگوی بسیار نامؤثری از سازگاری دارند و شاید همین الگوی نامؤثر، آنها را پذیرای آسیب‎های اجتماعی کرده است.  }, keywords_fa = {کلیدواژه: سازگاری، مقابله، بزهکاری، اختلال سلوک، نوجوانی، رفتار ضد اجتماعی}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-33-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-33-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} } @article{ author = {Smaeily, S. K. and Bayanzadeh, A. and Hejazy, E. and Shafaroudy, N.}, title = {Social Problem Solving Skills in Students with Learning Disability}, abstract ={}, Keywords = {Key words: learning disability, social problem solving skill, primary schoolchildren}, volume = {12}, Number = {1}, pages = {36-42}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {مهارت حل مسأله اجتماعی در دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری}, abstract_fa ={چکیدهمقدمه: این پژوهش با هدف مقایسه برخی ویژگی‌های مهارت حل مسأله اجتماعی در دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش‌آموزان عادی دبستانی شهر تهران انجام شده است. روش: 60 دانش‌آموز (30 نفر در هر گروه) از پایه‌های سوم، چهارم و پنجم دبستان شهر تهران بررسی شدند. گروه مبتلا به ناتوانی یادگیری به‌روش نمونه‌گیری در دسترس و گروه عادی به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب و از نظر متغیرهای سن، جنس، پایه تحصیلی و بهره هوشی همتاسازی شدند. داده‌ها به‌کمک مصاحبه با آموزگار، پرونده دبستان یا درمانگاه، آزمون ماتریس‌های پیشرونده ریون کودکان و آزمون موقعیت‌های مبهم اجتماعی به صورت مصاحبه انفرادی به دست آمد. داده‌ها به‌کمک آزمون‌های آماری t مستقل و خی‌دو تحلیل شدند.یافته‌ها: دو گروه در هدف حل مسأله، احساس ناخوشایند نسبت به همسال و ادراک خودکارآمدی در اثبات قدرت و توانمندی با یکدیگر تفاوت آماری معنی‌دار داشتند. نتیجه‌گیری: کودکان دارای ناتوانی یادگیری در موقعیت‌های حل مسأله اجتماعی، هدف‌های اجتماع‌گرایانه که مهم‌ترین آن‌ها حل مسأله می‌باشد را دنبال نمی‌کنند و هدف‌های اجتماعی و ادراک خودکارآمدی آن‌ها در راستای پاسخ‌های رفتاری کناره‌گیری یا پرخاشگری است. }, keywords_fa = {کلیدواژه: ناتوانی یادگیری، مهارت حل مسأله اجتماعی، دانش‌آموزان دبستانی}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-34-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-34-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} } @article{ author = {Khajeddin, N. and HakimShoushtari, M. and Hajebi, A.}, title = {The Impact of Perception of Locus of Control on Burnout Syndrome Among Nurses in a Psychiatric Hospital}, abstract ={}, Keywords = {Key words: burnout syndrome, perception of locus of control, Rotter Scale}, volume = {12}, Number = {1}, pages = {43-48}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {ارتباط درک از مرکز کنترل و نشانگان فرسودگی شغلی در پرستاران شاغل در یک بیمارستان روانپزشکی}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {کلیدواژه: فرسودگی شغلی، درک از مرکز کنترل، مقیاس راتر }, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-35-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-35-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} } @article{ author = {Goodarzi, Sh. S. and Arbabi, M. and SamimiArdestani, M.}, title = {Naltrexone as an Adjunct to Treatment of Schizophrenia: A Double Blind Placebo Controlled Trial}, abstract ={ AbstractIntroduction: Given the role of opioids and their antagonists on dopamine secretion, the effect of naltrexone use in the treatment of schizophrenia was evaluated in this study. Method: In a double blind placebo controlled clinical trial study on a group of 34 patients with schizophrenia on maintenance therapy with antipsychotics, 17 patients received naltrexone (50 mg, BID) and 17 patients received placebo (BID). The patients were evaluated at the start of the trial, as well as three and six weeks after, using Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS).Results: Patients receiving naltrexone showed improvement in positive symptoms from week three to week six, and improvement in negative symptoms from week one to week three.Conclusion: Naltrexone had no significant effect on positive or negative symptoms of schizo-phrenia compared to placebo.}, Keywords = {Key words: schizophrenia, naltrexone, opioid, positive symptoms, negative symptoms, maintenance therapy}, volume = {12}, Number = {1}, pages = {49-54}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {اثر افزودن نالترکسون در درمان اسکیزوفرنیا: مقایسه دو سوکور با دارونما}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {کلیدواژه: اسکیزوفرنیا، نالترکسون، اپیویید، علایم منفی، علایم مثبت، درمان نگهدارنده }, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-36-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-36-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} } @article{ author = {Sadri, K. and Shirazi, E. and Nohesara, Sh.}, title = {Prevalence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in the History of Parents of Children with the Same Disorder}, abstract ={}, Keywords = {Key words: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), parents, hereditary Factors}, volume = {12}, Number = {1}, pages = {55-58}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {فراوانی اختلال بیش فعالی با کمبود توجه در سابقه والدین کودکان مبتلا به این اختلال}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {کلیدواژه: اختلال بیش فعالی با کمبود توجه، والدین، عوامل وراثتی}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-37-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-37-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} } @article{ author = {Andouz, Z.}, title = {Efficacy and Effectiveness of Wells’ Metacognitive Model in Treating a Case of Obsessive-compulsive Disorder}, abstract ={ AbstractIntroduction: The objective of the current investigation was to introduce the metacognitive model of obsession and to Explore the efficacy and effectiveness of this model in the treatment of ob- sessive compulsive disorder.Method: In a single-subject experimental trial of multiple baseline type, the treatment process was carried out on a female subject. The subject was assessed at both pretreatment (baseline) and post treatment (eighth session) using Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale (Y-BOCS), Depression Anxiety Stress Scale (DASS),  Subjective Unit Distress (SUD), Dysfunctional Attitude Scale (DAS), Thought Control Questionnaire (TCQ) and Self-Esteem Inventory (SEI). In addition, the first three scales were again completed by the subject at the first, fourth, and follow-up sessions.Results: The score of the subject decreased from 38 at pre-intervention to eight at post-inter-vention in the Y-BOCS. There was also a reduction in her depression, anxiety, and stress. The sub- ject’s score decreased from nine at pre-intervention to three at post-intervention. Conclusion: The treatment approach based on Wells’ metacognitive model was effective in the treatment of obsessive-compulsive disorder.}, Keywords = {Key words: metacognition, obsessive-compulsive disorder, Wells’ metacognitive model}, volume = {12}, Number = {1}, pages = {59-66}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {کارآیی و اثربخشی الگوی فراشناختی ولز در درمان یک مورد اختلال وسواسی- اجباری}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {کلیدواژه: فراشناختواره، اختلال وسواسی- اجباری، مدل شناختی ولز}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-38-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-38-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} } @article{ author = {zoladl,}, title = {Phenomenological Study of Common Experiences of Families with Mentally ill Patients}, abstract ={Short Scientific Article}, Keywords = {}, volume = {12}, Number = {1}, pages = {67-70}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {بررسی پدیدار شناختی تجربه‌های مشترک خانواده‌های دارای بیمار روانی}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {کلیدواژه: پدیدارشناسی، تجربه‌های زنده، خانواده، بیمار روانی}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-39-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-39-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} } @article{ author = {davasazirani,}, title = {Prevalence of Mental Disorders in Khuzestan Province Rural Areas}, abstract ={Short Scientific Article}, Keywords = {}, volume = {12}, Number = {1}, pages = {71-74}, publisher = {Iran University of Medical Sciences and Health Services}, title_fa = {شیوع مشکلات روانپزشکی در مناطق روستایی استان خوزستان}, abstract_fa ={مقاله علمی کوتاهچکیده مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی میزان شیوع مشکلات روانپزشکی در افراد 15 سال و بالاتر مناطق روستایی استان خوزستان انجام شد.  روش‌: این بررسی از نوع توصیفی- مقطعی بود و در آن 4513 نفر که به‌صورت تصادفی- خوشه‌ای از مناطق روستایی انتخاب شده بودند، به‌کمک پرسش‌نامه سلامت عمومی، بررسی شدند. برای تحلیل داده‌ها، روش‌های آمار توصیفی، آزمونt  و خی‌دو به‌کار برده شد. یافته‌ها: این بررسی میزان شیوع مشکلات روانپزشکی را 7/28% (مردان 23% و زنان 33%) نشان داد و ارتباط معنی‌داری میان جنس، سن، سواد و وضعیت تأهل با داشتن مشکلات روانپزشکی به‌دست آمد. نتیجه‌گیری: شیوع مشکلات روانپزشکی در مناطق روستایی خوزستان بالاتر از سایر مناطق است.}, keywords_fa = {کلیدواژه: شیوع، همه‌گیرشناسی، مشکلات روانپزشکی، پرسش‌نامه سلامت عمومی}, url = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-40-en.html}, eprint = {http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-40-en.pdf}, journal = {Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology}, issn = {1735-4315}, eissn = {2228-7515}, year = {2006} }