Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1385
2
1
gregorian
2006
5
1
12
1
online
1
fulltext
fa
مهارت حل مسأله اجتماعی در دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری
Social Problem Solving Skills in Students with Learning Disability
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 10pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-size: 9.0pt"><strong><font size="4">چکیده</font></strong></span></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 10pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-size: 9.0pt"><strong>مقدمه: </strong></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 10pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-size: 9.0pt"><em>این پژوهش با هدف مقایسه برخی ویژگیهای مهارت حل مسأله اجتماعی در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی دبستانی شهر تهران انجام شده است. <p></p></em></span></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 10pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-size: 9.0pt"><strong>روش: </strong></span><em><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 10pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-size: 9.0pt">60 دانشآموز (30 نفر در هر گروه) از پایههای سوم، چهارم و پنجم دبستان شهر تهران بررسی شدند. گروه مبتلا به ناتوانی یادگیری بهروش نمونهگیری در دسترس و گروه عادی به روش تصادفی خوشهای انتخاب و از نظر متغیرهای سن، جنس، <br>پایه تحصیلی و بهره هوشی همتاسازی شدند. دادهها بهکمک مصاحبه با آموزگار، پرونده دبستان یا درمانگاه، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون کودکان و آزمون موقعیتهای مبهم اجتماعی به صورت مصاحبه انفرادی به دست آمد. دادهها بهکمک آزمونهای آماری </span><span dir="ltr" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-FAMILY: Tahoma">t</span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 10pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-size: 9.0pt"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span> مستقل و خیدو تحلیل شدند.<p></p></span></em></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 10pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-size: 9.0pt"><strong>یافتهها: </strong></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 10pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-size: 9.0pt"><em>دو گروه در هدف حل مسأله، احساس ناخوشایند نسبت به همسال و ادراک خودکارآمدی در اثبات قدرت و توانمندی با یکدیگر تفاوت آماری معنیدار داشتند. <p></p></em></span></p><p class="a" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 1cm 0pt"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 10pt FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-size: 9.0pt"><strong>نتیجهگیری: </strong></span><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-SIZE: 10pt FONT-FAMILY: Tahoma mso-ansi-font-size: 9.0pt"><em>کودکان دارای ناتوانی یادگیری در موقعیتهای حل مسأله اجتماعی، هدفهای اجتماعگرایانه که مهمترین آنها حل مسأله میباشد را دنبال نمیکنند و هدفهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی آنها در راستای پاسخهای رفتاری کنارهگیری یا پرخاشگری است.<p></p></em></span></p><p class="MsoNormal" dir="rtl" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt 1cm TEXT-ALIGN: justify"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 10pt FONT-FAMILY: Tahoma"><p><em> </em></p></span></p>
کلیدواژه: ناتوانی یادگیری، مهارت حل مسأله اجتماعی، دانشآموزان دبستانی
Key words: learning disability, social problem solving skill, primary schoolchildren
36
42
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-34&slc_lang=fa&sid=1
S. K.
Smaeily
سمانه
کرمعلی اسماعیلی
E-mail: smaeili_ot@yahoo.com
18003194753284600149
18003194753284600149
Yes
A.
Bayanzadeh
اکبر
بیانزاده
18003194753284600150
18003194753284600150
No
E.
Hejazy
الهه
حجازی
18003194753284600151
18003194753284600151
No
N.
Shafaroudy
نرگس
شفارودی
18003194753284600152
18003194753284600152
No