Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
28
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی روانشناختی و تقویت معناداری زندگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال ذهنی-رشدی
The Effectiveness of Compassion-Focused Therapy on Psychological Well-Being and Meaning in Life of Mothers of Children With Intellectual and Developmental Disorders
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<strong>اهداف:</strong> تعیین اثر بخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی روانشناختی و تقویت معناداری زندگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال ذهنی-رشدی بود. <br>
<strong>مواد و روش ها:</strong> روش این مطالعه از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را همه مادران کودکانِ مبتلا به اختلال ذهنی-رشدی اهواز در سال تحصیلی 1398-1397 تشکیل دادند که از میان آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 30 نفر از مادرانی که نمرههای بهزیستی روانشناختی و معناداری زندگیشان یک انحراف معیار پایینتر از میانگین نمونه اولیه بود، انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. سپس طرح آزمایش برای گروه آزمایش اجرا شد. برای جمعآوری داده از فرم 84 سؤالی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه معناداری زندگی استیگر استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس تجریه و تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته ها: </strong>آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری در گروههای آزمایش و کنترل نشان میدهد که این گروهها حداقل در یکی از متغیرهای وابسته با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. نسبت F تحلیل کوواریانس تکمتغیری برای متغیر بهزیستی روانشناختی (32/48=F و 0/001≥P) و برای متغیر معناداری زندگی (51/32=F و 0/001≥P) به دست آمد. به علاوه، نسبت F تحلیل کوواریانس تکمتغیری برای متغیر بهزیستی روانشناختی (61/45=F و 001/0≥P ) و برای متغیر معناداری زندگی (33/60=F و 0/001≥P) به دست آمد. بنابراین در متغیرهای وابسته (بهزیستی روانشناختی و معناداری زندگی) بین گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده شد.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> نتیجه مطالعه نشان داد درمان متمرکز بر شفقت به شکل معناداری منجر به بهبود بهزیستی روانشناختی و تقویت معناداری زندگی شد. یک دوره پیگیری چهار هفتهای نیز تغییرات درمانی را پایدار نشان داد. بنابراین درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی روانشناختی و تقویت معناداری زندگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال ذهنی-رشدی مؤثر است و این روش درمانی بهعنوان یک درمان مفید برای ارتقای سطح بهزیستی روانشناختی و معناداری زندگی به درمانگران پیشنهاد میشود.<br>
<strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span></strong>
<strong>Objectives </strong>This study aimed to determine the effectiveness of compassion-focused therapy on psychological well-being and meaning in the life of mothers of children with intellectual and developmental disorders living in Ahvaz City, Iran. <br>
<strong>Methods </strong>The research method was experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The study participants included 30 mothers who were selected by random sampling method. Fifteen mothers were randomly assigned to the experimental group and 15 to the control group, and the intervention was conducted for the experimental group. The study instruments included psychological well-being scale and a meaning in life questionnaire. The obtained data were analyzed by using a multivariate analysis of covariance in SPSS v. 22. <br>
<strong>Results </strong>Multivariate analysis of covariance showed that the study groups differed significantly in at least one of the dependent variables. F statistics of univariate analysis of covariance for psychological well-being (F=48.32, P≥0.001) and meaning in life (F=51.32, P≥0.001) were obtained in the pretest. In addition, the F statistics of univariate analysis of covariance were obtained for the psychological well-being variable (F=45.61, P≥0.001) and meaning in life (F=33.60, P≥0.001) in the posttest. Therefore, a significant difference was observed between experimental and control groups in the posttest and follow-up stages in the dependent variables (psychological well-being and meaning in life).<br>
<strong>Conclusion </strong>The results showed that compassion-focused therapy significantly improved the psychological well-being and meaning of mothers of children with intellectual and developmental disorders. A follow-up of four weeks also indicated the sustainability of the therapeutic improvements. Consequently, this treatment is recommended to psychotherapists as a valuable intervention for increasing psychological well-being and meaning in life.
درمان متمرکز بر شفقت, بهزیستی روانشناختی, معناداری زندگی, اختلال ذهنی-رشدی
Psychological well-being, Meaning in life, Mental-developmental disorder, Compassion-focused therapy
20
33
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3046-1&slc_lang=fa&sid=1
Akbar
Taheri
اکبر
طاهری
Akbartaheri.vajel@gmail.com
1800319475328460022943
1800319475328460022943
No
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
Seyed Ali
Marashi
سید علی
مرعشی
sayedalimarashi@scu.ac.ir
1800319475328460022944
1800319475328460022944
Yes
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
Najmeh
Hamid
نجمه
حمید
n.hamid@scu.ac.ir
1800319475328460022945
1800319475328460022945
No
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
Kioumars
Beshlideh
کیومرث
بشلیده
k.beshlideh@scu.ac.ir
1800319475328460022946
1800319475328460022946
No
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.