Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1395
8
1
gregorian
2016
11
1
22
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی روش درمانی پاسخ محور بر میزان سؤال پرسیدن کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم: پژوهش مورد منفرد
Effectiveness of the Pivotal Response Treatment on the Degree of Question-Asking of Children With Autism Spectrum Disorder: A Single-Subject Research
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>اهداف</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش درمانی پاسخ محور بر میزان سؤال پرسیدن کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت. <br>
<strong>مواد و روش ها</strong> جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم بود که به موسسه مشاوره و درمان اوتیسم امید باور در شهر تهران مراجعه میکردند. از بین این کودکان، سه کودک زیر 6 سال با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع مورد منفرد با طرح A-B بود. بدین منظور، پس از موقعیت خط پایه، مداخله آغاز شد و آزمودنیها، 12 جلسه آموزش سؤال پرسیدن با استفاده از روش درمانی پاسخ محور را دریافت کردند. متغیر وابسته (بهبود سؤال پرسیدن) از طریق دو مشاهدهگر به دقت اندازهگیری شد. <br>
<strong>یافته ها</strong> نتایج تحلیل دیداری نمودار دادهها نشان میدهد که مداخله در هر سه آزمودنی اثربخش بوده است. درصد دادههای غیرهمپوشی (PND) در دو موقعیت خط پایه و مداخله برای سه شرکتکننده به ترتیب 83%، 100% و 67% بود. <br>
<strong>نتیجه گیری</strong> با توجه به اهمیت آغازگری سؤال پرسیدن در برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی، پیشنهاد میشود که این روش در مراکز درمانی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم به کار گرفته شود.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Objectives</strong> One of the prevalent problems in children with autism spectrum disorder is that they face problem related to social initiation and initiation in questions asking. The present study aimed to investigate the effectiveness of the Pivotal Response Treatment on the degree of question-asking of children with autism spectrum disorder. <br>
<strong>Methods</strong> The research population included all children with autism spectrum disorder who were referred to the Omid Bavar Institute for Counseling and Treatment of Autism in Tehran. Accordingly, three children below 6 years were selected as the sample using purposive sampling. The research method was a single subject with an A-B design. To conduct the research, after the position of baseline, intervention started and during 12 sessions, training "how to ask" was presented to the subjects using Pivotal Response Treatment . The dependent variable (improving Question-Asking) was measured attentively by two observers. <br>
<strong>Results</strong> After visual analysis of the charts of data, the intervention in the three subjects was found to be effective. The percentage non-coverage data in the two situations of baseline and intervention was 83%, 100% and 67% respectively. <br>
<strong>Conclusion</strong> Regarding the significance of initiation in Question-Asking, it is suggested that this method should be applied in treatment centers for children with autism spectrum disorder.</p>
اختلال طیف اوتیسم؛ درمان پاسخ محور؛ سؤال پرسیدن
Autistic disorder, Pivotal response treatment, Questions asking
176
187
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-814&slc_lang=fa&sid=1
Samad
Azimi Garousi
صمد
عظیمی گروسی
smd.azimi@gmail.com
1800319475328460015615
1800319475328460015615
Yes
MA Student, Department of Psychology of Children with Special Needs, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Ahmad
Abedi
احمد
عابدی
1800319475328460015616
1800319475328460015616
No
PhD of Psychology, Associate Professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دکترای روانشناسی، دانشیار، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
Alireza
Mohseni Ezhiyeh
علیرضا
محسنی اژیه
1800319475328460015617
1800319475328460015617
No
MA, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
Nahid
Vakilizadeh
ناهید
وکیلی زاده
1800319475328460015618
1800319475328460015618
No
MA, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.