Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1395
8
1
gregorian
2016
11
1
22
3
online
1
fulltext
fa
پیشبینی ابعاد ناگویی هیجانی بر اساس مدل ابعاد نابهنجار شخصیت
Prediction of Alexithymia Based on Abnormal Personality Dimension
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>اهداف</strong> مطالعه حاضر به بررسی سهم هر یک از ابعاد نابهنجار شخصیتی معرفی شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی- ویرایش پنجم، در پیشبینی ابعاد ناگویی هیجانی میپردازد. <br>
<strong>مواد و روش ها</strong> در سال تحصیلی 92-93، از بین دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان رامسر، یک نمونه 250 نفری انتخاب شد که با استفاده از پرسشنامه شخصیت براساس DSM- 5 و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها بهوسیله نرمافزار آماری SPSS18 و به روش رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفتند. <br>
<strong>یافته ها</strong> یافتهها حاکی از این بود که بین ناتوانی در شناسایی هیجان و عاطفه منفی (28/0r=)، مهارگسیختگی (20/0r=) و روانپریشخویی (16/0r=) روابط معنیداری وجود دارد. بین ناتوانی در توصیف هیجان با عاطفه منفی (19/0r=)، گسلش (14/0r=)، مهارگسیختگی (16/0r=) و روانپریشخویی (27/0r=) و همچنین بین تفکر عینی با تمام ابعاد نابهنجار شخصیت (عاطفه منفی منفی (74/0r=)، گسلش (59/0r=)، مخالفت ورزی (57/0r=)، مهار گسیختگی (51/0r=) و روانپریش خویی (56/0r=) رابطه مثبت و معنیدار (01/0>P) وجود دارد. این ابعاد شخصیتی میتوانند عامل مؤثری در پیشبینی ناگویی هیجانی به شمار آیند. <br>
<strong>نتیجه گیری </strong>با توجه به همبستگیهای به دست آمده بین ابعاد ناگویی هیجانی و ابعاد نابهنجار شخصیت، شایسته است همآیندی این دو متغیر در فرایند سببشناسی و درمان اختلالهای شخصیتی و هیجانی، مورد توجه قرار گیرد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Objectives</strong> Alexithymia, as a personality trait, causes malfunctioning in individuals in three areas of recognizing emotions, describing emotions, and defective objective thinking. The present study aims to investigate the role of these three abnormal personality dimensions introduced in the 5th volume of the Diagnostic and Statistical Guide for Mental Disorders in the prediction of aspects of alexithymia. Based on previous works, we have hypothesized that there is a correlation between abnormal personality dimension and alexithymia dimensions. <br>
<strong>Methods</strong> In order to test the proposed hypothesis, a sample of high-school students of Ramsar County (N=250) were evaluated using the Personality Inventory for DSM-5 (PID-5) and Toronto Alexithymia Scale. Data were analyzed using SPSS18 and by the method of enter regressions. <br>
<strong>Results</strong> The results indicated that there was a significant relationship between the inability to identify emotion and negative affect (r=0.28), disinhibition (r=0.20) and psychoticism (r=0.16). It was also revealed that there was a significant positive relationship between the description of emotion and negative affect (r=0.19), detachment (r=0.14), disinhibition (r=0.16) and psychoticism (r=0.27) and between objective thinking and all abnormal personality dimensions (P<0.01). Moreover, these personality dimensions can serve as a useful factor for predicting alexithymia. <br>
<strong>Conclusion</strong> According to the obtained correlations between alexithymia and abnormal personality dimension, it is necessary that the comorbidity of these two variables be considered in the treatment of personality and emotional disorder.</p>
ناگویی هیجانی, ابعاد نابهنجار شخصیت,راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی
Alexithymia, Abnormal personality dimensions, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders
222
229
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-811&slc_lang=fa&sid=1
Reza
Abdi
رضا
عبدی
E-mail: r.abdi@azaruniv.ac.ir
1800319475328460022722
1800319475328460022722
Yes
PhD of Psychology, Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
دکترای روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
Gholamreza
Chalabianloo
غلامرضا
چلبیانلو
1800319475328460022723
1800319475328460022723
No
PhD of Psychology, Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
دکترای روانشناسی، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
Afsaneh
Joorbonyan
افسانه
جوربنیان
1800319475328460022724
1800319475328460022724
No
PhD Student, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.