Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
23
3
online
1
fulltext
fa
ارتباط میان صفات اتیستیک، نقص مؤلفه های حل مسئله اجتماعی، نشانه های افسردگی و اضطراب: رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری
Relationship Between Autistic Traits, Social Problem-Solving Deficiencies, and Depressive - Anxiety Symptoms: A Structural Equation Modeling Approach
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">اهداف</span></span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> هدف مطالعه حاضر بررسی روابط ساختاری میان صفات اتیستیک، نقص مؤلفه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های حل مسئله اجتماعی، نشانه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های افسردگی و اضطراب است. </span></span></span><br>
<u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">مواد و روش</span></span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> جامعه نمونه پژوهش شامل ۳۳۶ دانشجو ( مرد و زن) در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ بود که در دامنه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال قرار داشتند و به روش نمونه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">گیری در دسترس انتخاب شدند. دانشجویان به پرسش</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">نامه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های ضریب طیف اتیسم، حل مسئله اجتماع (فرم کوتاه)، افسردگی بک و اضطراب بک پاسخ دادند. داده</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های گرده</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">آوری</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">شده با استفاده از روش</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های همبستگی پیرسون، آزمون بوت استرپ و مدل</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">افزارهای </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> نسخه ۱۸، </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">LISREL</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> نسخه ۸/۵ و </span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">Mplus</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"> نسخه ۵/۱ تجزیه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">وتحلیل شدند.</span></span></span><br>
<u><strong><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">یافته</span></span></span> <span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">ها</span></span></span></strong></u><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"><u><strong> </strong></u>نتایج حاصل از تحلیل نشان داد نقص مؤلفه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های حل مسئله اجتماعی، در رابطه بین شدت صفات اتیستیک و نشانه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های افسردگی و اضطراب نقش میانجی دارد و تمام شاخص</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های برازش مدل فرضی در محدوده برازش مناسب قرار داشت. همچنین همبستگی متقابل و مثبتی (۰/۲۵</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;">≥r≥</span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">۰/۴۵) بین صفات اتیستیک، نقص حل مسئله اجتماعی، اضطراب و افسردگی وجود داشت و تمامی روابط به لحاظ آماری معنی</span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">دار <span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;">(</span></span></span></span></span><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;"><span dir="LTR" style="font-weight: normal;"><span style="color: black;">۰/۰۱</span></span><span dir="LTR" style="font-weight: normal;"><span style="color: black;"><</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family: tahoma;">P</span></span>) بود. </span></span></span><br>
<u><span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">نتیجه</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-size:8.5pt;">گیری</span></span></u><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"><u> </u>یافته</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های حاصل از پژوهش حاضر حمایت بیشتری را از رابطه ساختاری بین نقص مؤلفه</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های حل مسئله و شدت نشانه</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های افسردگی و اضطراب و صفات اتیستیک ارائه می</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">دهد و درک چگونگی ارتباط آن</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">ها با نشانه</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های افسردگی و اضطراب کمک</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">کننده خواهد بود تا در آینده به تلاش</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">هایی برای ایجاد برنامه</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:9.5pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">های حل مسئله برای افراد دارای صفات اتیستیک منجر شود</span></span><strong><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;">.</span></span></strong><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><u><strong>Objectives</strong></u> The current study investigated the structural relationship between autistic traits, the components of social problem-solving deficiencies and depressive-anxiety symptoms.<br>
<u><strong>Methods</strong></u> The study was conducted in 2015-2016 consisting of 336 students (male and female) with their age ranging from 18 to 35 years old. They were selected by using the convenience sampling method, and were assessed on Autism Spectrum Quotient (AQ), social problem-solving (SPSI-SF), and depression and anxiety symptoms (BAI and BDI-II). For data analysis, Pearson conduct coefficient, structural equation modeling, and boot stooping methods were conducted.<br>
<strong><u>Results</u></strong>The results of the analysis revealed that the deficit in social problem-solving component has an intermediary role in assessing the relationship between the severity of autistic traits, and depression-anxiety symptoms. All other hypothetical fitness indices model were in the appropriate range of positive cross-correlation (0.45≥r≥0.25) between autistic traits, problem-solving deficiencies component, and depression- anxiety, All relations were found to be statistically significant (P<0.01).<br>
<u><strong>Conclusion</strong></u> The findings from the current study provide further support to the structural relationship between the components of the problem-solving deficiencies, severity of depressive - anxiety symptoms, and autistic traits. The understanding of how they are related to depressive - anxiety symptoms will hopefully help in informing about the future attempts for adopting an effective problem-solving programs for individuals with autistic traits.<br>
</div>
صفات اتیستیک, حل مسئله اجتماعی, افسردگی, اضطراب, مدلیابی معادلات ساختاری
Autistic traits, Social problem-solving, Depression, Anxiety, Structural equation modeling
278
293
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1733-1&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Ebrahimi
علی
ابراهیمی
Alipsychologist69@gmail.com
1800319475328460015642
1800319475328460015642
No
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽدرﻣﺎﻧﯽ ایران، تهران، ایران
Abbas
Ramezani Farani
عباس
رمضانی فرانی
Email:Ramezanifarani@gmail.com
1800319475328460015643
1800319475328460015643
Yes
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽدرﻣﺎﻧﯽایران، تهران، ایران
Mojgan
lotfi
مژگان
لطفی
lotfei2007@gmail.com
1800319475328460015644
1800319475328460015644
No
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽدرﻣﺎﻧﯽایران، تهران، ایران
Mitra
hakim shushtari
میترا
حکیم شوشتری
Mitra.hakim@gmail.com
1800319475328460015645
1800319475328460015645
No
Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽدرﻣﺎﻧﯽ ایران، تهران، ایران