Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1377
11
1
gregorian
1999
2
1
4
3
online
1
fulltext
fa
تاثیر برنامه "پی .ال . یو" در تغییر نگرش دختران پایه اول راهنمایی نسبت به دانش آموزان استثنایی
The Effects of P L.U. Programme on Attitude Change of First Grade Guidance School Girls Towards Exceptional Students
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<span dir="rtl"></span><span lang="FA" style="LINE-HEIGHT: 115% FONT-FAMILY: " dir="rtl"><span dir="rtl"></span>123 دانشآموز دختر که به طور تصادفی از دو مدر سه راهنمایی انتخاب شده بودند در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند و به پرسشنامههای نگرش سنج پاسخ دادند . پرسشنامه دارای سه بخش بود. بخش نخست دارای 20 پرسش بود که نگرش کلی و دو عامل جامعه طلبی و موقعیت تحصیلی را میسنجید . بخش دوم شامل 31 ویژگی (مثبت، منفی و حساس) بود و از آزمودنیهای پرسیده شد برای توصیف یک دانشآموز استثنایی کدام ویژگی را به کار میبرند. بخش سوم دارای پرسشهایی درباره تجربههای پیشین آزمودنیها با دانشآموزان استثنایی بود. پس از پاسخگویی به پرسشنامه، برنامه آموزشی در هشت جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. سپس هر دو گروه دوباره به پرسشنامههای نگرش سنجش پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش اماری تحلیل واریانس چند عاملی با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در پسآزمون دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه ویژگیهای مثبت بیشتری را برای توصیف دانشآموزان استثنایی به کار بردهاند، ولی در سایر خرده مقیاسها تفاوت معنیداری دیده نشد. نتایج کیفی نشان داد که دانشآموزان در این دوره با دانشآموزان استثنایی آشنا شدند و آشنایی بیشتر باعث شد که احساس بهتری نسبت به دانشآموزان استثنایی داشته باشند و در آینده برای سازگاری با آنها تلاش کنند.<br style="mso-special-character: line-break" ><br style="mso-special-character: line-break" ></span>
<span style="LINE-HEIGHT: 115% FONT-FAMILY: "Times New Roman","serif" FONT-SIZE: 14pt mso-fareast-font-family: Calibri mso-ansi-language: EN-US mso-fareast-language: EN-US mso-bidi-language: FA">In this study 123 female students selected randomly from guidance schools were divided into control and experimental groups and were then administered an attitude questionnaire. This questionnaire has three parts, the first pan consists of 20 questions that measure general attitude (social desirability and educational status). The second part has 31 adjectives (positive, negative, Pitying) and the subjects are asked to indicate what adjective they use to describe the<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font face="Times New Roman" size="5"> </font></span>exceptional students. The third part, consists of questions about prior experiences that the Subjects may have had with exceptional students. Then the experimental group participated in P. L U. (l) Educational Programme for 8 sessions. Following the completion of the programme both<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font face="Times New Roman" size="5"> </font></span>the experimental and the control group were again administered the attitude questionnaire. Data were analyzed by analysis of variance with repeated measures. Results showed that at the post-test, the students in the experimental group used more positive statements in describing the exceptional students than the control group. But there were no significant differences in other subtests. Qualitative results showed that students in this course had become more familiar with the exceptional students and this had led to developing a better feeling towards them</span><font face="Times New Roman" size="3"> </font><br clear="all" >
پی .ال. یو، دانشآموزان، نگرش، کودکان استثنایی، تهران
P.LU., students, attitude, exceptional students, Tehran
62
69
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-562&slc_lang=fa&sid=1
atefeh
Gheias Fakhri
عاطفه
غیاث فخری
180031947532846007373
180031947532846007373
Yes
mohsen
Shekohi Yekta
محسن
شکوهی یکتا
180031947532846007374
180031947532846007374
No
Faculty of Educational Sciences and Psychology
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران