Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1390
2
1
gregorian
2011
5
1
17
1
online
1
fulltext
fa
الگوی علّی هوش هیجانی، اسکیزوتایپی و آسیب روانی
Causal Model in Emotional Intelligence, Schizotypy and Psychopathology
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<p></p><p><u><span style="FONT-FAMILY: " dir="rtl" lang="AR-SA">هدف</span></u><span style="FONT-FAMILY: " dir="rtl" lang="AR-SA">: بررسی رابطه هوش هیجانی، اسکیزوتایپی و آسیب روانی هدف پژوهش حاضر بود. <u>روش</u>: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی 150 دانشآموز (94 دختر و 56 پسر)، در دامنه سنی 14 تا 17 سال (67/0±54/15) از دو دبیرستان عادی ناحیه یک شهر ری در سال تحصیلی 88-1387 به پرسشنامههای صفات اسکیزوتایپی (</span><span style="FONT-FAMILY: ">STA<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2">)، هوش هیجانی تجدیدنظرشده شاته (</font></span>MSEIS<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2">) و سه خردهمقیاس روانپریشیگرایی، خصومت و ایدهپردازی پارانوئیدی از آزمون </font></span>SCL-90-R<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2"> پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نرمافزارهای </font></span>SPSS 11.5<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2"> و </font></span>LISREL 8.54<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2"> و به روش آزمون </font></span>T<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2"> مستقل، </font></span>U<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2"> منویتنی و تحلیل مسیر انجام شد. <u>یافتهها</u>: تحلیل مسیر نشان داد هوش هیجانی با آسیب روانی (05/0≥</font></span>p<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2">، 03/4-=</font></span>t<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2">) و ارزیابی هیجانها با تفکر جادویی (05/0≥</font></span>p<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2">، 25/2-=</font></span>t<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2">)، ایدهپردازی پارانوئیدی (05/0≥</font></span>p<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2">، 03/2-=</font></span>t<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2">) و روانپریشیگرایی (05/0≥</font></span>p<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2">، 39/3-=</font></span>t<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><font size="2">) رابطه علّی دارد. <u>نتیجهگیری</u>: بررسی دقیق ارتباط میان متغیرها نشان داد ارزیابی هیجانها اثر علّی بر عوامل اسکیزوتایپی و آسیب روانی دارد. ارزیابی هیجان به معنی درک و برداشت فرد از وضعیت هیجانی مشاهدهشده در خود و دیگری است. در واقع احتمال مشاهده نشانههای اسکیزوتایپی و آسیب روانی در افرادی که ارزیابی و برداشت مثبت از امور هیجانی دارند، کمتر است. </font></span></span></p><p></p><p></p>
<p><a name="OLE_LINK4"></a><a name="OLE_LINK3"><b><u><span style="FONT-FAMILY: "><span style="mso-bookmark: OLE_LINK4">Objectives</span></span></u><span style="mso-bookmark: OLE_LINK4"><span style="FONT-FAMILY: ">:</span></span></b><span style="mso-bookmark: OLE_LINK4"><span style="FONT-FAMILY: "> </span></span></a><span style="FONT-FAMILY: ">To assess the relationship of emotional intelligence, schizotypy and psychopathology. <b><u>Method</u>: </b></span><span style="FONT-FAMILY: ">In this descriptive-analytical study 150 normal high school students (94 girls and 56 boys) aged 14 to 17 years (15.5 <span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><b><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span>±</span></b><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span> 0.67) in the educational year 1387-1388 in Shahr-e-Rey, completed schizotypal trait questionnaire (STA), Modified Schutte (<span style="mso-bidi-font-weight: bold">Emotional Intelligence</span>) EI Scale (MSEIS), and three subtests of Symptom Checklist-90-Revised (SCL-90-R), namely, psychoticism, hostility, and paranoid ideation. Data analysis was done by SPSS 11.5 and LISREL 8.54 using independent t-test U, Mann-Whitney test, and path analysis. <b style="mso-bidi-font-weight: normal"><u>Results</u>: </b>Path analysis revealed a causal relationship between EI and psycho-<span style="LETTER-SPACING: -0.2pt">pathology (t=-4.03, p<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><b><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span>≥</span></b><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span>0.05) as well as a causal relationship</span> between emotion appraisal and magical thinking (t=-2.25, p<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><b><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span>≥</span></b><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span>0.05), <span style="LETTER-SPACING: -0.2pt">paranoid ideation (t=2.03, p<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><b><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span>≥</span></b><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span>0.05) and schizotypy (t=-3.39,</span> p<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><b><span dir="rtl" lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span>≥</span></b><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span>0.05). <b style="mso-bidi-font-weight: normal"><u>Conclusion</u>: </b>An accurate assessment of the relationship between factors revealed that emotion appraisal has a causal effect on schizotypy and psychopathology. Emotion appraisal is the perception and evaluation of the emotional situation in oneself as well as others. <span style="LETTER-SPACING: -0.2pt">In fact, individuals with positive emotion appraisal and evaluation</span> are at lower risk of developing signs of schizotypy and psychopathology. </span></p>
هوش هیجانی؛ اسکیزوتایپی؛ آسیب روانی
emotional intelligence, schizotypy, psychopathology
16
25
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-412&slc_lang=fa&sid=1
Mansour
Bayrami
منصور
بیرامی
180031947532846005595
180031947532846005595
No
Tehran University of Medical Sciences
دانشیار دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
Abbas
Bakhshipour Roodsari
عباس
بخشیپور رودسری
180031947532846005596
180031947532846005596
No
Tehran University of Medical Sciences
دانشیار دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
Fateme
Hadavandkhani
فاطمه
هداوندخانی
fhadavandkhani@gmail.com
180031947532846005597
180031947532846005597
Yes
Faculty of Psychological and Educational Sciences, Tabriz University,
دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.