Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران
IJPCP
Medical Sciences
http://ijpcp.iums.ac.ir
18
journal18
1735-4315
2228-7515
10.32598/ijpcp
fa
jalali
1383
5
1
gregorian
2004
8
1
10
1
online
1
fulltext
fa
ساخت آزمونی برای سنجش نگرش مدرسین نسبت به خلاقیت
Test Construction for Assessment of Teachers’ Attitudes Toward Creativity
روانپزشکی و روانشناسی
Psychiatry and Psychology
پژوهشي اصيل
Original Research
<p class="a" dir="rtl"><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt"><strong>هدف: </strong>هدف این پژوهش ساخت آزمونی بود که بتواند بهطور مؤثر نگرشهای مثبت و منفی آموزگاران را نسبت به خلاقیت نشان دهد. <p></p></span></p><p class="a" dir="rtl"><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt"><strong>روش: </strong>ساخت این آزمون بر پایهی روش فاصلههای یکساننمای ترستون و چاو انجام شد. نخست 150 جمله از منابع گوناگون گردآوری شد که دربردارندهی نگرشهای متفاوتی دربارهی خلاقیت بود. شمار جملهها بهکمک یک آزمون مقدماتی به 90 عبارت کاهش یافت. سپس 111 داور این جملات را با بهرهگیری از مقیاس هفت درجهای ترستون از نامطلوب تا خنثی و مطلوب طبقهبندی نمودند. سپس مقادیر عددی مقیاسها و درجههای ابهام جملهها برپایهی طبقهبندی داوران محاسبه گردید.<p></p></span></p><p class="a" dir="rtl"><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt"><strong>یافتهها: </strong>30 عبارت که دارای کمترین درجهی ابهام و در راستای اهداف پژوهش بودند به شکلی برگزیده شدند که دامنهی گستردهای را در پیوستار مقیاس ایجاد کنند. ارزشهای مقیاسی و درجههای ابهام برای 30 عبارت برگزیده ارایه شده است.<p></p></span></p><p class="a" dir="rtl"><span lang="AR-SA" style="FONT-WEIGHT: normal FONT-STYLE: normal FONT-FAMILY: Tahoma mso-bidi-font-size: 9.0pt"><strong>نتیجه: </strong>بهکار بردن آزمونهای موازی برای سنجش نگرش نسبت به خلاقیت، میتواند کارایی این آزمون را افزایش دهد.<p></p></span></p><p class="MsoBlockText" dir="rtl"><span lang="AR-SA" style="FONT-SIZE: 9pt COLOR: windowtext FONT-FAMILY: Tahoma"><p> </p></span></p>
<p class="MsoNormal" style="TEXT-ALIGN: justify"><b><span style="FONT-SIZE: 14pt">Abstract</span></b></p><p class="a"><b>Objectives: </b>The main purpose of this project was to construct a test that would in effect show the positive and negative attitudes of teachers toward creativity. </p><p class="a" style="MARGIN-TOP: 0cm"><b>Method:</b> Construction of the test was implemented based on the equal-appearing interval method <span style="LETTER-SPACING: -0.1pt">of Thurstone and Chave. First, 150 sentences were collected from various sources binding different </span>attitudes concerning creativity. The number of sentences was reduced to 90 via a preliminary test. Next, 111 judges sorted the sentences on<span style="mso-spacerun: yes"> </span>a seven-point scale ranging from unfavorable to neutral and favorable.Then the scale values as well as the ambiguity values of sentences based on sorting of the judges were computed. </p><p class="a" style="MARGIN-TOP: 0cm"><b>Findings: </b>30 sentences with the least amount of ambiguity values and serving the purpose of the <span style="LETTER-SPACING: -0.1pt">study were selected so as to produce a spread along the scale continuum. Scale values and ambigui-</span> ty values are presented for the 30 selected sentences. </p><p class="a" style="MARGIN-TOP: 0cm"><b><span style="LETTER-SPACING: 0.05pt">Results:</span></b><span style="LETTER-SPACING: 0.05pt"> Usage of similar tests for the assessment of attitudes toward creativity can increase this </span>test’s functionality.<p> </p></p>
کلیدواژه: نگرش، خلاقیت، ترستون، روش فاصلههای یکساننما
Key words: attitudes, creativity, Thurstone, equal- appearing interval method
100
109
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-113&slc_lang=fa&sid=1
M.
Tabatabaian
مریم
طباطبائیان
E-mail:tabatabaee@mail.vru.ac.ir
18003194753284600412
18003194753284600412
Yes