AU - Zargarinejad, Ghazaleh AU - Ebadi Zare, Saeed AU - Gharraee, Banafsheh AU - Aghebati, Asma AU - Farahani, Hojjatollah AU - Shirazi, Elham TI - Inter-parent Agreement and Discrepancy on Core Symptoms and Externalizing Problems in School-age Children With Attention Deficit/Hyperactivity Disorder PT - JOURNAL ARTICLE TA - ijpcp JN - ijpcp VO - 27 VI - 3 IP - 3 4099 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3269-fa.html 4100 - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3269-fa.pdf SO - ijpcp 3 AB  - اهداف: هماهنگی و اختلاف بین والدین درباره علائم هسته‌ای اختلال نقص توجه بیش فعالی ((ADHD و مشکلات برونی‌سازی مرتبط با آن در تشخیص این اختلال از دلالت‌های بالینی برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان توافق و اختلاف درجه‌بندی‌های والدین در مورد بیش‌فعالی/ تکانشگری، نقص توجه، مشکلات رفتاری و بدتنظیمی هیجانی در کودکان مبتلا به ADHD است. مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کودکان 6 تا 10‌ساله مبتلا به ADHD بود که در فاصله زمانی شهریور تا آبان 1388 به درمانگاه‌های روان‌پزشکی کودک و نوجوان شهر تهران مراجعه کرده بودند. تعداد نمونه 51 کودک بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند و توسط والدین به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسش‌نامه‌ها شامل مقیاس درجه‌بندی‌SNAP-IV، پرسش‌نامه رفتار کودک آیبرگ و فهرست تنظیم هیجان بود. یافته ها: والدین در تمام مقیاس‌ها / زیر مقیاس‌ها به جز بدتنظیمی هیجانی از توافق متوسط برخوردار بودند. توافق والدین در مورد مقیاس تنظیم هیجانی در محدوده نسبتاً کم بود. مادران در همه حیطه‌ها به جز نقص توجه، نمرات بالاتری در مقایسه با پدران ارائه کردند. استرس فرزندپروری مادر و سطح تحصیلات والدین، اختلاف درجه‌بندی‌های والدین را پیش‌بینی کرد. نتیجه گیری: اختلاف درجه‌بندی‌های والدین در مورد علائم و مشکلات کودکان دبستانی مبتلا به ADHD معنی‌دار است و لازم است در تفسیر مقیاس‌های درجه‌بندی در این کودکان مورد توجه بالینگران قرار گیرد. در استفاده از مقیاس‌های درجه‌بندی برای ارزیابی ADHD استفاده از چند منبع اطلاعات پیشنهاد می‌شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ijpcp PG - 336 PT - Original Research YR - 2021