RT - Journal Article T1 - Psychometric properties of the Persian version of Trait Emotional Intelligence Questionnaire in College Students JF - ijpcp YR - 2022 JO - ijpcp VO - 27 IS - 4 UR - http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3031-fa.html SP - 492 EP - 507 K1 - Emotional Intelligence K1 - Personality K1 - Psychometrics AB - اهداف: پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه هوش هیجانی صفت کلی در جمعیت دانشجویان دانشگاه‌های منتخب تهران انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع هنجاریابی است. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه‌های منتخب تهران تشکیل می‌دادند که 551 دانشجو به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی وارد مطالعه شدند. نسخه فارسی هوش هیجانی صفت کلی را به همراه پرسش‌نامه هوش هیجانی شات و پرسش‌نامه 5عاملی نئو تکمیل کردند. تجزیه داده‌ها با استفاده از نسخه 22 نرم‌افزار SPSS از طریق تی مستقل، آلفا کرونباخ، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. یافته ها: آلفای کرونباخ برای هوش هیجانی صفت 0/95 و برای عوامل بین 0/70 تا 0/90 به دست آمد و در روش دو نیمه کردن آزمون، آلفای کرونباخ نیمه اول آزمون 0/92 و برای نیمه دوم 0/89 محاسبه شد. روایی هم‌گرا / افتراقی این پرسش‌نامه نیز با کمک پرسش‌نامه هوش هیجانی شات و پرسش‌نامه 5عاملی نئو نشان داد این پرسش‌نامه با اکثر خرده‌مقیاس‌های پرسش‌نامه هوش هیجانی شات همبستگی مثبت و با خرده‌مقیاس روان‌رنجوری پرسش‌نامه 5عاملی همبستگی منفی دارد. همچنین در این پژوهش تفاوت‌های جنسیتی بین نمرات زنان و مردان وجود داشت. به این صورت که زنان در نمره کلی و عوامل به‌ورزی و هیجانی بودن نمره بالاتری داشتند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نسخه فارسی پرسش‌نامه هوش هیجانی صفت از 4 عامل به‌ورزی، کنترل خود، هیجانی بودن و جامعه‌پذیری تشکیل شده است. نتیجه گیری: درمجموع یافته‌ها نشان داد که نسخه فارسی پرسش‌نامه هوش هیجانی صفت برای سنجش این سازه در جمعیت بزرگسال ایرانی از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار است LA eng UL http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3031-fa.html M3 10.32598/ijpcp.27.4.3123.1 ER -