%0 Journal Article %A Fazeli, Asal %A Dolatshahi, Behrooz %A Shakiba, Shima %T The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Improving Cognitive Deficits in Patients With Chronic Schizophrenia Based on Cognitive Levels %J Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology %V 28 %N 1 %U http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3471-fa.html %R 10.32598/ijpcp.28.1.2333.2 %D 2022 %K Schizophrenia, Cognitive remediation, Attention, Memory, Cognitive dysfunction, %X اهداف: نقایص شناختی به‌عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی اسکیزوفرنی شناخته شده که مستقیماً با نتایج عملکردی و اجتماعی این اختلال ارتباط دارد. هدف درمان توا‌ن‌بخشی شناختی بهبود نقایص و نتایج مرتبط با آن است. هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی درمان توا‌ن‌بخشی شناختی بر توجه و حافظه فعال در دو گروه از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، بیماران با نقص شناختی کم و نقص شناختی متوسط بود. مواد و روش ها: تعداد 30 بیمار بستری با تشخیص بیماری اسکیزوفرنی انتخاب شدند و براساس مصاحبه بالینی و نمره کسب‌شده در آزمون ارزیابی شناختی مونترآل به دو گروه با نقص شناختی کم و نقص شناختی متوسط تقسیم شدند. سپس پیش و پس از درمان با استفاده از آزمون کلاسیک استروپ (سنجش توجه انتخابی و انعطاف‌پذیری شناختی)، آزمون عملکرد مداوم (سنجش توجه پایدار) و ان‌ بک (حافظه کاری) ارزیابی شد. هر دو گروه درمان توا‌ن‌بخشی شناختی با روش شولبرگ و ماتیر (2001) را دریافت کردند. این برنامه بازتوانی در درمان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بر توانایی‌های شناختی حافظه و عناصر آن، توجه و ابعاد توجه و عملکرد اجرایی تمرکز دارد. برنامه توا‌ن‌بخشی فوق برای اجرای فردی یا گروهی تدارک دیده شده است و هدف آن ترمیم نقایص و مهارت‌های شناختی از طریق تمرین و آموزش است. تعداد جلسات این برنامه ، 16 جلسه است که دستورالعمل هر جلسه کاملاً مشخص و معین است. هر‌یک از جلسات به‌طور میانگین بین 30 تا 45 دقیقه زمان می‌برند. یافته ها: یافته‌ها نشان می‌دهد بازتوانی شناختی در هر دو گروه در سطح پس‌آزمون به‌طور معناداری (P≤‌0/05) باعث بهبود عملکرد شناختی در حیطه‌های توجه پایدار و حافظه کاری شده است. در مقایسه عملکرد بین دو گروه تنها در زمینه توجه پایدار تفاوت معنادار (P≤‌0/05) مشاهده شد. نتیجه گیری: براساس یافته‌ها می‌توان گفت درمان توا‌ن‌بخشی شناختی عملکرد بیماران را در توجه انتخابی، توجه مداوم و حافظه فعال بهبود می‌بخشد. علاوه‌‌بر‌این، از نظر میزان اثربخشی توا‌ن‌بخشی شناختی بین دو گروه با نقایص شناختی کم و متوسط یافته‌ها‌ بیانگر پیشرفت بیشتر گروه با نقایص شناختی شدیدتر در حیطه عملکرد شناختی توجه پایدار هستند و از نظر میزان پیشرفت در عملکرد توجه انتخابی و حافظه کاری تفاوتی مشاهده نشد %> http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-3471-fa.pdf %P 2-19 %& 2 %! The effect of cognitive rehabilitation therapy on improving cognitive Deficits of patients with schizophrenia according to cognitive levels %9 Original Research %L A-10-2333-2 %+ Department of Clinical Psychology, Faculty of Behavioral Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. %G eng %@ 1735-4315 %[ 2022