هدف: ساخت، بررسی روایی و ساختار عاملی پرسشنامهای برای سنجش ارتباط دانشآموزان با مدرسه، هدف پژوهش حاضر بود. روش: با بهرهگیری از منابع و نظریه متخصصان روانشناسی تربیتی، پرسشنامهای 21 پرسشی تهیه شد و 1204 دانشآموز از نقاط مختلف تهران که بهصورت چندمرحلهای (طبقهای متناسب با حجم) و تصادفی برگزیده شده بودند، به آن پاسخ دادند. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS و LISREL و با کاربرد تحلیل عاملی اکتشافی، روش مؤلفههای اصلی و چرخش پروماکس، تحلیل عاملی تأییدی، شاخصهای برازش و آلفای کرونباخ تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل مؤلفههای اصلی نشان داد که پرسشنامه ارتباط با مدرسه (SCQ) از چهار عامل تعلق، التزام، تعهد و روابط با همسالان در مدرسه تشکیل شده اما طبق تحلیل عاملی تأییدی، عامل چهارم با داده ها برازش نداشت. آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 84/0، تعلق 83/0، التزام 81/0، تعهد 58/0 و روابط با همسالان 50/0 محاسبه شد. نتیجهگیری:SCQ را میتوان بهعنوان ابزاری معتبر برای سنجش احساسات، ارزیابیها و رفتارهای دانشآموزان نسبت به مدرسه بهکار برد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |