مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان شیوع اختلالهای روانی در دانشآموزان دبیرستانی شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 81-1380 و همچنین بررسی ارتباط میان عوامل جمعیت شناختی با اختلالهای روانی بود.
روش:در این بررسی از میان جمعیت دانشآموزان دبیرستانی شهرستان رفسنجان، 830 نفر به روش نمونهگیری خوشهای- چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامهی SCL-90-R به عنوان ابزار بررسی سلامت روان و غربالگری اختلالهای روانی بر روی آنها و سپس پرسشنامه فرم ثبت علایم برپایهی ملاکهای DSM-IV بر روی موارد مشکوک به بیماری توسط روانپزشک اجرا گردید. به منظور تعیین نمرهی برش پرسشنامهی یادشده، 120 نفر (3 خوشهی 40 نفری) توسط روانپزشک، مصاحبه و ارزیابی شدند. با توجه به نقطهی برش 63، تعداد 176 نفر از 830 نمونه مورد ارزیابی نمرهای بالاتر از نمرهی برش بهدست آوردند که از این تعداد 17 نفر بر اساس مصاحبهی بالینی روانپزشک سالم تشخیص داده شدند و 21 نفر نیز با وجود چندین بار مراجعه امکان مصاحبه با آنها فراهم نگردید. از این رو با 138 نفر مصاحبه انجام شد و با تأیید روانپزشک تشخیص گذاشته شد.
یافتهها:این پژوهش نشان داد که میزان شیوع کلی اختلالهای روانی در نمونهی مورد بررسی 6/16% (در دختران 6/21% و در پسران 6/10%) بوده است. اختلالهای اضطرابی و خلقی با شیوع 4/8% و1/4% شایعترین اختلالهای روانی بودند.
نتیجهگیری:اختلالهای روانی در دانشآموزان دبیرستانی شهرستان رفسنجان شایع است و بین متغیرهای جنس، سابقهی اختلال روانی، طلاق، مصرف مواد در اعضای خانواده و نوع مسکن با اختلالهای روانی دانشآموزان ارتباط معنیدار وجود دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |