هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین راهبردهای مقابلهای و سبکهای اسنادی با خطر فرار از منزل در دختران نوجوان انجام شد. روش: 500 دانشآموز دختر مقطع متوسطه و پیشدانشگاهی مناطق دو، پنج و هفت آموزش و پرورش شهر مشهد که به شیوه تصادفی- خوشهای انتخاب شده بودند، بهکمک پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی و پرسشنامههای خطر فرار از منزل، راهبردهای مقابلهای و سبکهای اسنادی بررسی شدند. دادهها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گام به گام تحلیل شدند. یافتهها: بین راهبردهای جلب حمایت اجتماعی، مهار جسمانی و مهار هیجانی با خطر فرار دختران از منزل و همچنین بین بعد پایدار- ناپایدار موقعیت شکست و ابعاد درونی- بیرونی، پایدار- ناپایدار و کلی- جزیی موقعیت موفقیت در پرسشنامه سبکهای اسنادی با خطر فرار دختران از منزل همبستگی معنیداری وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشاندهنده نقش برجستهتر راهبردهای مهار جسمانی و مهار هیجانی و بعد کلی- جزیی موقعیت موفقیت در خطر فرار دختران از منز ل بود (01/0p<). نتیجهگیری: بین راهبردهای مقابلهای و سبکهای اسنادی با خطر فرار از منزل ارتباط معنیداری وجود دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |