دوره 15، شماره 3 - ( پاييز 1388 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 247-242 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، E-mail: hsharreh@yahoo.com.au
چکیده:   (12448 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله‌ای و سبک‌های اسنادی با خطر فرار از منزل در دختران نوجوان انجام شد. روش: 500 دانش‎آموز دختر مقطع متوسطه و پیش‎دانشگاهی مناطق دو، پنج و هفت آموزش و پرورش شهر مشهد که به شیوه تصادفی- خوشه‎ای انتخاب شده بودند، به‌کمک پرسش‌نامه ویژگی‎های جمعیت‎شناختی و پرسش‌نامه‌های خطر فرار از منزل، راهبردهای مقابله‌ای و سبک‌های اسنادی بررسی شدند. داده‎ها به کمک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گام به گام تحلیل شدند. یافته‌ها: بین راهبردهای جلب حمایت اجتماعی، مهار جسمانی و مهار هیجانی با خطر فرار دختران از منزل و هم‌چنین بین بعد پایدار- ناپایدار موقعیت شکست و ابعاد درونی-  بیرونی، پایدار- ناپایدار و کلی- جزیی موقعیت موفقیت در پرسش‌نامه سبک‌های اسنادی با خطر فرار دختران از منزل همبستگی معنی‌داری وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان‌دهنده نقش برجسته‌تر راهبردهای مهار جسمانی و مهار هیجانی و بعد کلی- جزیی موقعیت موفقیت در خطر فرار دختران از منز ل بود (01/0p<). نتیجه‌گیری: بین راهبردهای مقابله‌ای و سبک‌های اسنادی با خطر فرار از منزل ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

متن کامل [PDF 198 kb]   (3875 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: روانپزشکی و روانشناسی
دریافت: 1388/9/10 | انتشار: 1388/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.